Muzsika, 1972 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1972-12-01 / 12. szám - Andor Éva - Telmányi Emil

leolvasta. Hálás vagyok, amiért ilyen szigorú volt. S hogy milyen szükség van a lapról olvasás készségére, nap mint nap tapasztalom. A gyermekkori és kórusbeli élmé­nyeimen kívül felejthetetlen marad számomra az a néhány alkalom, amikor Bartók Op. 15. dalainak rádiófelvételére előkészített. Ahogy rávilágított egy­egy összefüggésre és annak zenei és technikai megoldására — soha el nem tűnő nyomot hagy bennem. Milyen könnyűvé váltak e dalok intonációs buktatói az általa javasolt gyakorlási mód révén. Az ilyenfajta tanulásnak, amely az élmény erejével hat, minden mozzanata egész életre kiható tanulság­gal szolgál. Különleges ajándék szá­momra, hogy ebben részesülhettem. Ha­sonlóképpen ébresztette fel érdeklődé­semet egy-egy megjegyzésével dolgok iránt, melyekre talán sohasem figyeltem volna fel. Az élmények hatása az idő múlásával csak erősödik. Egy zeneakadémiai koncertbeugrás, Te Deum után egy fényképet kaptam tőle, rajta ez a dedikálás. Azóta is mindig ez a gondolat jut eszembe, és ad ösztönzést az alázatos munkára. Soha nem lehetünk elégedettek azzal, amit elértünk. Arra törekszem, hogy az emberségnek és a művészetnek három­vonalas „C''-jét alsó határnak tekint­hessem.­agyon fiatalon, 14 éves koromban, mint a Zeneakadémia hegedű tan­szakának elsőéves növendéke jelen vol­tam azon a vizsga-hangversenyen 1906-ban, ahol Kodály Nyári estéje először hangzott el. Emlékszem, hogy nagyon hangulatos és színesen hangszerelt mű benyomását tette rám. De ki sem mondhatom, mennyire megragadott első vonósnégyesének be­mutatója Kodály első szerzői estjén, 1910-ben. A magyar zene egészen új köntösben mutatkozott be ebben a mű­ben. Úgy hatott ránk, fiatal hallgatók­ra, mintha egyszerre megnyílt volna a szemünk és fülünk, és csak most lát­tuk-hallottuk, mi is tulajdonképpen a magyar zene. Akkoriban nem voltam még tisztában azzal, hogyan alakult ki Kodályban ez a fejlődési folyamat; ké­sőbb már megértettem, hallva, hogy 1905 óta nyaranta a falvakat járja és gyűjti a parasztnép dalkincsét főleg azon a vidékeken, ahol a civilizáció még nem rontotta el az ősi dalhagyományt. Külföldön éltem, de koncertezni gyakran jártam haza — egy vendégsze­replés alkalmával személyesen is megis­merkedtem vele. Keveset beszélt és jól megrágta mondanivalóját, nem volt szószátyár, hogy egy kedvenc kifejezé­sével éljek. Sőt, egy felületes megfigye­lő talán mogorvának tartotta volna. Eleinte én is azt hittem, hogy rendkívül zárkózott egyéniség, és nehéz megnyer­ni a bizalmát. Később beláttam, hogy tévedtem. Kodály azért volt szűkszavú, mert utálta a frázisokat. Az Adagiót már nagyon korán meg­szerettem és Európában. Amerikában mindenütt játszottam a koncertjeimen. Emma asszony hallotta egy budapesti hangversenyemen és azóta, ha találkoz­tunk, mindig kedvesen a .,Telmányi­ Adagiója"-ként emlegette. Mikor 1956-ban 14 évi távollét után ismét idehaza jártam és felkerestem Kodályt, magá­val vitt a budai kórházba, ahol Emma asszony betegen feküdt. De olyan beteg nem lehetett, hogy ne követelte volna: hegedűvel jöjjek. Hallani akarta az ő Telmányi-Adagióját... Megható volt, hogy mennyire örült a G-dúr melódiá­nak, bár kíséret nélkül játszottam a művet. Első feleségem, a nagy dán zeneszer­ző, Carl Nielsen lánya, festő volt. 1918-ban tavaszától őszig és 1921 nyarán Bu­dapesten laktunk. Ebben a periódusban történt, hogy feleségem kérésére Kodály modellt ült. Az első vázlat jól sikerült, de később, a kidolgozás alatt — mint az sokszor megesik a festőkkel — az erede­ti frisseség és közvetlen elevenség el­tűnt a képről. Feleségem mérges lett és lekaparta az utólag rárakott festékréte­get és meg akarta semmisíteni a képet. Közbelépésemre azonban sikerült meg­menteni a portrét, mely szerintem a le­kaparás után éppoly frissen és élethűen tűnt elő, mint eredetileg. A harmincas évek elején újonnan ala­kított kamarazenekarom koncertjeinek keretében végre alkalmam nyílt két ze­nekari művét: a Marosszéki táncokat, és a Galántai táncokat Skandináviában bemutatni. Missziómnak tekintettem.

Next