Muzsika, 1986 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1986-01-01 / 1. szám

VISSZHANG .,A talán legjelentősebb magyar nemzeti opera, a HUNYADI LÁSZLÓ kiváló produkcióban megvalósult lemezfelvétele rendkívüli esemény. Erkel Ferenc, a zeneszerző egészen kitűnő jellemfestő, élvezetes dallamokat komponál, ritmikai világa vonzó és elbűvölő, harmóniai stílusa Weber érettségére emlékeztet, sokat merít a romantikus opera eszköztárából, s mesteri hangszerelő. Egy hibája van csak: nem elég erős kezű dramaturg, s így az egyes elemek drámai alkalmazása nem mindig sikerül a legjobban. Erzsébet például meg sem jelenik a II. felvonásig, s akkor is csak siránkozik, és azt hiszem, a végső közjáték is sután helyezkedik el az operán belül. De a ragyogó muzsika olyan gazdagságát kínálja a darab, hogy egy kitűnő opera összbenyomását őrzi meg a hallgató emlékezete. Hunyadi Lászlót Gulyás Dénes lírai vonzerővel és hősi hangzással énekli. Különösen megragadó Máriának szóló áriája az első felvonásban, valamint a börtön sötétségét lefestő, Florestan-szerű ariózójának nemes vonalvezetése, előkelő tartása. Öccse, Mátyás, szoprán szerep ugyan, de a zeneszerző feltehetően a nadrág­szerepek kamaszosabb hangzását képzelhette el hozzá. Dénes Zsuzsanna dúsan áradó hangja túlságosan nőies a nagykorúságra vágyakozó, küzdeniakarástól csordultig telt szívű fiatalember megfelelő jellemzésére. Kalmár Magda csodálatosan szép produkciót nyújt Mária szerepében: telt hangú, meleg és gyöngéd. A királyt, V. Lászlót kicsit halványan jeleníti meg Molnár András, bár nyilvánvaló, hogy nem könnyű feladat a tétovázó gyenge alak hatásos megformálása. Molnár akkor a legjobb, amikor a király a hatalom magányosságáról, a »misére des rois«-ról énekel a III. felvonás emlékezetes jelenetében. A két bariton szerep nyilvánvalóan kisebb terheket ró az előadókra: Sólyom Nagy Sándor Garaként hallhatóan jól érzi magát a gonosz intrikus szerepében, és Gáti István Czillegje is kitűnő alakítás a maga füstös hangjával, büszke frazírozásával. Sass Sylviának nincsenek ilyen drámai lehetőségei nagyrészt statikus szerepében, de Szilágyi Erzsébet II. felvonásbeli hosszú monológját csodálatos hangi kondícióban, mély átéléssel szólaltatja meg. Kovács János lendülettel, lelkesen vezeti az előadást, s jobb produkcióra készteti a zenekart, mint a kórust. Az énekkar teljesítménye bizony nem hibátlan, s még nekem is, aki nem tudok magyarul, feltűnik, hogy szövegkiejtésük nem tiszta. Sajnálatos, s szinte példa nélkül álló, szokatlan dolog a Hungaroton hangmérnökeinek általában elsőrangú produkciója ismeretében, hogy a lemez technikai kivitelezése is hagy némi kívánnivalót. De ez sem igazán jelentős hiba; a lemez egy kitűnő, érdekes opera méltó módon megvalósított, elsőrangú előadása. Gratulálunk a Hungarotonnak, s reméljük, hogy a Bánk bánnal folytatják Erkel operáinak közkinccsé tételét." (Gramophone — John Warrack) "A Gramophone 1985. évi hanglemez-díját a kortárs zene kategóriájában az az Erato-felvétel nyerte, melyen Pierre Boulez vezényletével az Ensemble InterContemporain FÁBIÁN MÁRTA és CSENGERY ADRIENNE közreműködésével KURTÁG GYÖRGY Truszova­ dalait és BIRTWISLE . . . agm . . című kompozícióját szólaltatja meg. Kurtág dalciklusa egy asszony boldogtalanságára koncentrál, a darab címében szereplő R. V. Truszova sorsa, gondolatai foglalkoztatják, így hát az eredmény újabb és jelentős adalék azoknak a zenedaraboknak sorához, melyek Schuberttől Schönbergig és Peter Maxwell Daviesig terjednek, és — mint a Téli utazás, vagy Revelation and Fail — ha nem ekkora tehetségű komponistától származna, s nem lenne ennyire jó zene, bizony csak depressziót, lehangoltságot árasztana. Kurtág azonban tudatosan takarékos géniusz, s olyan hangszeres és irodalmi képzelőerővel rendelkezik, mely a gondolatokat metsző tisztasággal érzékelteti. Mellette Birtwistle indirektnek és célzatosnak tűnik, zenéje azonban a maga módján van olyan drámai, mint Kurtágé. S éppen ezért sajnálom, hogy ez a két darab egy lemezen szerepel, mert így egyik zeneszerző műveiből sem hallgathatunk meg többet." (Gramophone — Arnold Whittal) Közreadja: WIRTHMANN JULIANNA

Next