Muzsika, 1990 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám - BREUER JÁNOS: Somfai László a Művészeti Alap Nagydíjasa

Somfai László a Művészeti Alap Nagydíjasa Azt hiszem, ritkaságértékű, hogy az életművet elismerő zenei nagydíj 50-es éveinek derekán járó tudóst ér, s éppoly ritkaság, hogy távollétében - „in contumaciam" - ítéltetik e díjra. Ám az aligha vonható kétségbe, hogy idei nagydíjasunk, az 1934-ben született Somfai László kiemelkedő tudományos oeuvre elismeréseként lehetne közöttünk ma. Igazolt a távol­léte, hiszen tőlünk sok ezer mérföld­nyire, a nagy hírű kaliforniai Berke­ley-egyetemen - kutatásainak nem­zetközi rangját jelzi ez! - oktat jö­vendő muzikológusokat. Közelebbről 1953 óta ismerem, évfolyamtársak voltunk a Zeneművé­szeti Főiskola zenetudományi tan­szakán. Tanáraink kollégának szólí­tottak bennünket, ám erre a megszó­lításra talán egyedül Somfai László volt jogosult közülünk­­ sokoldalú zenei tudásával, kottaolvasó értel­mező és elemzőkészségével olyany­nyira kiemelkedett az osztályból. Jel­lemző, hogy diákként nyert nemzet­közi pályázatot Nyugat-Németor­szágban Mozart e-moll hegedű-zon­gora szonátájának eredetiségét ana­lizáló munkájával, s az is, hogy Haydn vonósnégyeseiről növendék­idejében írt tanulmánya az 1959-es nagy Haydn-ünnepségekre kiadott vaskos akadémiai kötetben látott napvilágot. Nem csoda, hogy mind tanárai, mind diáktársai részéről megkülönböztetett nagyrabecsülés övezte. A pályaív külső keretei mintha ke­véssé mozgalmasnak látszanának. Summa cum laude diplomával került 1958-ban a zenetörténeti kutatások egyetlen akkori magyar műhelyébe, az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárába. 1963 óta a Bartók Archívum tudományos munkatársa, 1972-től vezetője. Idén 21 éve pro­fesszora a Zeneakadémia zenetudo­mányi tanszakának. Azonban roppant gazdag a tudo­mányos hozamnak az a tartalma, amely e kereteket csordulásig meg­tölti. Szenzáció volt muzikológus kö­rökben Bartha Dénessel közösen, 1960-ban közreadott Haydn als Opernkapellmeister című könyve, az Esterházy-kottatárból nemzeti könyvtárunkba került, addig ismeret­len kéziratok feldolgozása. Éppoly úttörő jelentőségű 1966-ban néme­tül, majd angolul, végül magyarul megjelent Haydn-ikonográfiája. We­bern-monográfiája (1968), a zenetu­dományok doktora titulust meghozó, Haydn zongoraszonátái felirattal 1979-ben kiadott alapvető könyve csupán idegen nyelvű publikáció hí­ján nem válhatott azzá, amire pedig méltó: világsikerré. Ötödik, ez ideig utolsó kötete, a Tizennyolc Bartók­tanulmány a zeneszerző születésé­nek centenáriumára készült szigorú válogatása Somfai elemzéseinek. De szerves része ennek a tudomá­nyos életműnek a Gluck és Mozart kritikai kiadás némely, Somfai László által a legkorszerűbb alapelvek érvé­nyesítésével sajtó alá rendezett kö­tete. Haydn- és Bartók-kompozíciók nevéhez fűződő hasonmás kiadása; a Bartók zongorajátékát, népzenei lejegyzéseit tartalmazó hanglemez­sorozatok szerkesztése, kommentá­lása; jó néhány zenei kiállítás meg­tervezése; megannyi előadás nem­zetközi tudományos konferenciákon; és nem utolsósorban a tanítás, itthon és külföldön egyaránt. Munkásságának két fókusza: Haydn és Bartók, tágabb értelemben a bécsi klasszika és a 20. század klasszikája (Schoenberg, Webern, Stravinsky). A Liszt- és Erkel-kuta­tásban is letette, pályakezdő évei­ben, a névjegyét... De voltaképpen még mindig a ke­retek körülírásánál tartok csupán. Futólag ismertettem, mivel foglalko­zik Somfai László három évtizede. A hangsúly, azt hiszem, mégis elsősor­ban a hogyanra kívánkozik. Mert Somfai nálunk ismeretlen egzakt tu­dományos módszerek meghonosí­tója és ilyen metódusok feltalálója. Mérhetetlen munkával vizsgált pa­pírt, a rajta lévő vízjelet, kottaíráshoz használt tollat és tintát, vizsgálta a kézírás duktusát, hogy mindebből fontos és érvényes következtetése­ket vonjon le a remekműre, mint élő organizmusra vonatkozólag. Ám bár­mily szigorú szövegkritikai-textoló­giai elveket érvényesít is. Somfai szemében a kotta nem önmagában­önmagáért létező jelek sokasága, mert a megszólalás az élete. Jelenté­sét vizsgálva ezért vált nála központi kérdéssé: mit és hogyan olvas ki az előadóművész a hangjegyekből. Nemcsak a múltban, a jelenben is. Sokszorosan lassított hangfelvétele­ket lejegyezve állapította meg pél­dául a saját műveit zongorázó Bartók játékának jellemző stílusjegyeit. Semmiféle kompromisszumot nem ismerő, végtelenül aprólékos, részletező kutatásai mindazonáltal nem valami bezárkózó szobatudóst foglalkoztató mellékes részkérdé­sek, mivel a zeneszerzői életmű egé­szébe-teljességébe illeszkednek. A szobatudósi magatartás a tudo­mányszervezéstől, zenei közélettől, ismere­tterjesztéstől vissza soha nem húzódó Somfai Lászlótól mindig is roppant távol állott. Eddigi mun­kássága példa lehet arra, amit külön­ben tanáraink sokoldalú aktivitása is igazolt, hogy a zenetudomány nem elvont diszciplína; az élettel, praxis­sal sokoldalú kapcsolatban fejlődik. BREUER JÁNOS

Next