Muzsika, 2015 (58. évfolyam, 1-12. szám)

2015-01-01 / 1. szám - GRATULÁLUNK - Somfai László: Sárosi Bálint 90 éves

GRATULÁLUNK Sárosi 90 * sáROSi BáLint 90 éves­ ­ SOMFAI LÁSZLÓ Minden írása és minden rögtönzött megszólalása tömör, világos beszéd, azzal a szép magyarsággal, amit csíki hazájából hozott, majd az Eötvös Kollégiumban és Kodály növendékeként pallé­rozott. Akár az olvasók szélesebb körének, akár kollégáinak fo­galmaz, minden mondata mögött aranyfedezet a tudós kimerí­tő tárgyismerete. Nem titok, hogy számos mondata éles, telibe találó kritika értelmiségi körökben, esetenként akár a népze­nekutató szakmában is általánosan elfogadott nézetekkel, ér­zelmi kötődésekkel szemben, egyaránt sújtva jobbra és bal­ra, a magyar nóta és a tiszta-forrásos revival irányába. Eszembe juttatja - ha szabad egy személyes emlékkel előhozakodnom - azt a felsőbb osztályos zeneakadémiai iskolatársunkat, Tamási Aron­os nyakas figurát, akinek egy szemináriumi beszélgetés­ben volt mersze ellentmondani a feltétlen tekintélytiszteletet kö­vetelő Lajtha Lászlónak, s aki akkor még nem döntötte el, hogy Pázmány­ egyetemi diplomája után a két továbbiból a zeneszer­zői vagy a zenetudományi legyen-e kenyérkereső szakmája. Bár különböző területeken dolgoztunk, de egy idő után még­is közös intézeti fedél alatt, így akarva-akaratlan látnom kel­lett népzenetudományban kiművelt egykori zeneakadémiai hallgatótársaim pályájának kibontakozását, így talán kimondha­tom: nem véletlen, hogy a Kodály Népzenekutató Csoportjába belépő képzett etnomuzikológusok között a legfontosabb ku­tatási projektben nem Sárosi Bálint lett az „eminens": ott és akkor a vokális magyar népdalok rendszerezése és összkiadá­sa állt a munka előtérben. Rá a hangszeres anyagot osztot­ták ki, amelyet nyugalomba vonulásáig sem tudott hasonló elvű összkiadásba rendezni - mert nem is hitt abban a köz­readási formában. Ugyanis alaposan megismerte a nemzetkö­zi szakirodalmat, az etnomuzikológia nagy hagyományú orszá­gainak kutatási célkitűzéseit, mi több, első fontos tudományos munkájával, a Die Volksmusikinstrumente Ungarns 1967-ben, Lipcsében megjelent kötetével maga is nemzetközi szaktekin­tély lett. A népi hangszerek specialistájaként, majd a több nyelven megjelent Cigányzene könyv szerzőjeként befogadta őt­­ itthoni pályatársai közül őt befogadta - a nemzetközi tudo­mány, adtak véleményére, konferenciákra invitálták, várták cik­keit, hívták tanítani Göttingen, Innsbruck patinás egyetemeire. Eközben az 1960-as évek végétől két évtizeden át hetente, kis túlzással, egy ország hallgatta Sárosi Bálintot a Zenei anya­nyelvünk rádiós sorozat lebilincselő előadójaként. Majd ami­kor már a televízió is szerepet vállalt a népművelésben, a Cigányzene sorozattal tanított és csepegtetett új ideákat. Ol­vasva művei részletes bibliográfiáját a friss nemzetközi zenei enciklopédiákban, szembeszökő, hogy a szakmának írt tanul­mányok sűrűbb vonulata után az utóbbi két évtizedben a könyvek kerülnek túlsúlyba. Méghozzá a tágabb olvasókört is érdeklő, tanító, ízlésformáló kötetek - zenei anyanyelvünk­ről, a hangszeres magyar népzenei hagyományról, Bihariról, a cigányzenéről és zenekarokról. Még Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia­ i székfoglaló előadásaként is olyan témát választott - Hiteles népzene -, amely szűkebb szakmáján túl is hullámokat vethet, elgondolkodtat, állásfoglalásra késztet. Miként Nótásköny című könyvecskéje, amelyben 330 magyar népdal és nóta sorakozik vegyesen, szövegkezdetük betűrend­jében, megindokolva, miért kerülhet egy kötetbe ez a tűz-víz ellentétpárként elkönyvelt kétféle hagyomány. Tudós körökben ritka kivétel: őt valóban egy ország ismeri és becsüli, amit mi sem bizonyít ékesszólóbban, mint hogy kilencvenedik évéhez közeledve 2014-ben a Prima Primissima Díj „népművészet és közművelődés" kategóriájában Sárosi Bálint népzenekutató bizo­nyult a legjobbnak. Jómagam a Zenetudományi Intézet szép és sokunk számára otthont jelentő épületében próbálok dolgozni naponta. Itt nyit rám időről időre, a könyvolvasóból jövet Bálint, hogy megkér­dezze, hogy vagyok (én, a fiatalabb), s hogy megbeszéljünk friss eseményeket, felidézzünk régmúlt emlékeket, dohogjunk, bizakodjunk. Nagyon remélem, hogy ez még sok éven át így lesz, mert szükségünk van rá.­­ 2 - MUZSIKA 2015 JANUÁR

Next