Muzsika, 2016 (59. évfolyam, 1-12. szám)

2016-01-01 / 1. szám - ZENEÉLET - Belinszky Anna: Egész testi valónkkal éljük meg a zenét

ZENEÉLET Kodály Intézet, Nemes * egész testi vaLóNkkal éljük meg a zenét ! BELINSZKY ANNA Nemes László Norbert, a Kodály Intézet igazgatója, a Nemzetközi Kodály Társaság alelnöke­ ­ Negyvenéves a Kodály Intézet és a Nemzetközi Kodály Társaság. Melyek az elmúlt négy évtized legfontosabb változá­sai az Intézet életében, és melyek ma a legaktuálisabb feladatai? - A Kodály Intézet 1975-ben olyan kulturális környezetben jött létre, amely számos dologban eltér attól, amelyben ma élünk. Négy évtizeddel ezelőtt abból a célból hozták létre az Intézetet, hogy a külföldi zenepedagógusok számára lehetőséget adja­nak a Kodály-koncepció elméletének tanulmányozására és az erre épülő nagyon gazdag és sikeres magyar gyakorlat elsajá­títására és széleskörű nemzetközi adaptációjára. A célok nem változtak, de a minket körülvevő kulturális környezet, és nem utolsósorban az iskolai környezet, amelyben ma a zeneokta­tás folyik, már nem ugyanaz, mint a hetvenes években. A het­venes évekre mint ezüstkorra is tekinthetünk: nagy számban működtek Magyarországon ének-zenei iskolák, és az ide lá­togató külföldieknek valóban olyasmit tudtunk mutatni, ami rendkívül különleges és főleg nagyon más volt, mint az az is­kolarendszer és iskolai környezet, amelyből ők érkeztek. Ma alig találni olyan általános iskolát, ahol töretlenül magas szín­vonalú zenei alkotó munka folyik. Éppen ezért úgy gondo­lom, hogy mindazt a zenei, pedagógiai tudást és tapasztalatot, amely a Kodály Intézetben az elmúlt évtizedekben felhalmo­zódott, az elkövetkező években a magyar zeneoktatás meg­csorbult hírnevének visszaállításra kell fordítani. Ennek első lépését megtettük, hiszen négy olyan új partnerintézménnyel működünk együtt 2014 óta, ahol a kodályi elvekhez hűen, a legautentikusabb formában tudjuk bemutatni a magyar ze­nepedagógia értékeit, és azt is demonstrálhatjuk, hogy a mód­szer ma is jól működik, de csak akkor, ha az irányítás megfe­lelően képzett muzsikus-tanárok kezében van, s ahol az iskolai környezet és az iskola vezetése lehetőséget teremt a magas színvonalú művészi alkotómunkára. Olyan zenepedagógusok­kal dolgozunk együtt, akik ma is a legmagasabb szinten ké­pesek közvetíteni a zene örömét az iskolás gyerekek számá­ra. A partneriskolai program ugyanakkor csak úgy bővíthető tovább, ha megfelelő állami támogatáshoz jutunk. Félő, hogy ennek hiányában a Kodály Intézet továbbra is csak a tandíjat fizető külföldiek számára lesz elérhető.­­ Egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, hogy kutatómunkával sikerült már bizonyítani: az ének- zene az egyik legelutasítot­­tabb tantárgy az iskolákban. Hogyan tehetünk ez ellen, milyen terveik vannak ennek megváltoztatására? - A legfontosabb célkitűzésem, hogy megszüntessük az iskolák­ban azt a sajnálatosan rosszul értelmezett gyakorlatot, amely a zenepedagógia célját a zeneelméleti ismeretek közvetítésében látja, s a zenei élmények helyett zeneelméleti fogalmak vagy pedig zenetörténeti adatok közvetítését részesíti előnyben. - Sokan ezt nevezik zenei műveltségnek... - Véleményem szerint nem az a zenei műveltség, ha valaki tud­ja, hogy hol és mikor született Haydn, és hány szimfóniát írt. Számomra a zenei műveltség sokkal inkább az, ha valaki ké­pes a zeneműveket befogadni, azok művészi értékét felismer­ni. Ennek elérésére egyetlen út van: minél több embert a gya­korlati zenélés felé segíteni. Az éneklést, a hangszerjátékot, a zenével való együttélést kell elősegíteni, és ennek az örö­mét kell megérezni ahhoz, hogy valaki valóban a zene befo­gadójává váljon. A zenén keresztül olyan mély emberi érzése­ket tudunk kifejezni, amelyeket szavakkal, vagy a művészet 2-MUZSIKA 2016 JANUÁR

Next