Nagyszeben és Vidéke, 1995 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1. szám

t/e vesztieS Kálmán KÖZÉLETI ÉS KULTURÁLIS LAP II. évfolyam 1. szám 1995. január V­IGOTÁZZ^TQIO.bb Vajon hányszor mondtuk már: “Boldog, remények teljesülésében gazdag új esztendőt!" Vajon mi ad erőt arra, hogy átlépve a ránk köszöntő év küszöbét, egy erőteljes mozdulattal visszahúzzuk a küzdelemben vádunkról lecsúszott subánkat és merészen szembenézzünk az arcunkba csapó ármánnyal? Csakis a hit! Ezért nyíljon meg a fülünk és fogja fel az elménk Péter apostol kiáltását: “Testvéreim, józanok legyetek és vigyázzatok , mert a ti ellenségtek a sátán, mint ordító oroszlán körüljár, keresvén, akit elnyeljen. Erős hittel álljatok­­ ellen neki!" az évi küzdelem után, megfogyva bár, de törve nem, állunk e haza földjén és vállaljuk a küzdelmet anyanyelvünkért, hitünkért, népünkért. Szeben példamutató lehet. Az itt élő nemzetiségek közötti egyetértés több évtizedre tekint vissza és így, Szeben a békés együttélés alapköve. Ez a viharoktól, emberi kegyetlenségektől átszőtt évszázad­vég józan magatartásra kell késztesse az embert és a Krisztusi béke­ gondolat jegyében élje le mindenki a napjait. Geiszler György, világhíres zeneszerző mondta: “Az igazgyöngy, akkor is igazgyöngy, ha a tenger mélyén fekszik egy kagylóba zárva és soha nem jön fel a felszínre.” De a mi igazgyöngyünk itt van a felszínen. Kézben tartjuk, ápoljuk és vigyázunk rá! Mert ez a gyöngy az emberi szeretet, a felebaráti gondolat ápolása, a gyűlölet leküzdése. Közéleti és kulturális lapunk féléves múltra tekint vissza. Fiatal kora ellenére gondos akarattal igyekezett a kitűzött célnak megfelelni. Abban a reményben, hogy a tisztelt és kedves olvasótábornak örömet szereztünk vele, vállaljuk a további munkát szórvány­gyárságunk hitének, öntudatának ápolására. A fáklyát meggyújtottuk. A lángot adjátok tovább! Kalmár Zoltán A nagyszebeni szász evangélikus templom. A XIV. században épült. Tornya 72 méter. ---------------------------------------------------------------­ Sík Sándor: Földindulás Földindulás volt, édes feleim, Ropog a vén föld korhadt gyökerében. Kőt lánggal ég körül a szemhatár Véres villámok csattogó tüzében. Minden felől döbbentő vad sikoltás Bódult fülünkbe rettentően riad. Csitt feleim, én feleim: A Kéz mozdult meg a talpunk alatt, A Kéz mozdult meg, az örök Tenyér, Amelyen eddig oly csendesen aludtunk: Amin a föld, e vén üveggolyó, Békés játékban futkosott alattunk, Melynek a föld ezernyi hangya-népe Izzadva nyűtte nyüzsgő újjait. Én feleim, nagy óra jött: Amaz Erős megrázta ujjait. Megrázta ujját, így szól az Erős: Vérrel, villámmal, irtó fergeteggel. Szűnjék a nyüzsgés, álljon le a kéz, Fel magasba a szédült fejekkel! Bömbölni, ágyuk, szűnjetek egy percre, Láng megszakadj, népek némuljatok, Ti nemzetek, a Kéz Erőse Mondani akar valami nagyot. W____________) Anyanyelvünk tisztaságának megőrzéséért­ ­ [UNK] A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége a múlt évben helyesírási felmérést szervezett a magyar iskolákban és tagozatokon. A nagyszebeni “OCTAVIAN GOGA" líceum és a 15-ös Számú Általános Iskola tanulói is részt vettek ezen, illetve az V., a VIli. , a X. és a XIII. osztály. Az alábbiakban ennek a felmérésnek az eredményeiről szeretnék néhány gondolatot felvetni. Összesen 7544 dolgozat érkezett a Szövetség központjába, Marosvásárhelyre, s ezekből 55 dolgozatot nem tudtak azonosítani az adatok pontatlan kitöltése miatt, 56 fogalmazás írója pedig analfabéta. A javítást magyar szakos tanárok és egyetemi hallgatók végezték. Az eredményről részletes tájékoztatást kaptunk, pontos adatokkal. Ezek közül a legszemléletesebb az, amely a száz szavankénti átlagos hibaszámot közli. Ebből szempontból a legjobb eredményt Máramaros megye érte el (100 szóban 28 hiba), a a legrosszabat Szeben megye (100 szóban 58 hiba). A legtöbb hibát az V. osztályosok követték el (minden ötödik hangot helytelenül jelölték). A Xll-es tanulók dolgozataiban is nagyon sok hibát találtak (minden tizenhatodik szóban egy­­egy hiba). A dolgozatokat értékelő bizottság közölte a leggyakrabban elkövetett helyesírási hibákat. Ezekre érdemes figyelnünk, mert csak így javíthatjuk a tanulók helyesírását. A legtöbb hibát központozásban követték el (pont, vessző, kettőspont, kérdőjel, felkiáltójel, stb.). Ezután következik a magánhangzók időtartamának helytelen jelölése: hosszú helyet rövid, rövid helyett hosszú magánhangzót írtak. Nagyon sokan nem ismerik a múlt idejű ige és a melléknévi igenév múlt idejű alakjának írását, a melléknevek fokozását, a határozóragokat. Felcserélik a-ban,-ben ragot, a-ba, -be raggal. Helytelenül kapcsolják az igékhez a ragokat. Nagyon gyakran két t-vel jelölik a tárgy ragját egy t helyett. Bizonytalanok a szóvégi -ó, -ő -í, - ú írásában is. Nem írják helyesen az -ír igeképzőt, hosszú helyett rövid i-vel. A tulajdonneveket gyakran kis kezdőbetűvel írják, a közneveket pedig naggyal. Ha a helységneveket jelölő tulajdonnévhez-i melléknévképző járul, akkor kis kezdőbetűvel írjuk, pl. Nagyszeben, nagyszebeni. Az idegen helységnevekben megmarad a nagy kezdőbetű pl. Nürnberg-i. Sokan nem ismerik az elválasztás szabályait, mert nem tanulták meg a szótagolásról szóló leckét. Gyakran összetévesztik a kijelentő módot a felszólító móddal, pl. tanítsa, tanítja. Az első igével felszólítunk valakit a cselekvés elvégzéséhez, a második ige kijelentő módban van. A rövidítések szabályának alkalmazásában is bizonytalanok a tanulók: pld-t írnak pl.helyett. Többen súlyos hibákat követnek el az összetett szavak írásában is. Nem tudják, hogy a lazán kapcsolódó összetett szavakat kötőjellel írjuk, a többit pedig egybe. Nagy a zűrzavar az ly és j jelölésében is. Minden tanulónak meg kell tanulnia azt, hogy melyek az ly-os szavak, mert ezekből kevesebb van a magyar szókészletben, mint a j-vel írt szavakból. Megfigyeltem azt, hogy a jó zenei hallással bíró tanulók könnyebben elsajátítják a magyar helyesírást, mint a “botfülűek". A zenei hallás nevelését kisgyermek korban kell kezdeni. A szülők és a nagyszülők tanítsanak meg minél több magyar népdalt, és énekeljenek együtt a gyermekekkel. A fentiekből azt a következést vonhatjuk le, hogy a családnak és főképp az iskolának többet kell foglalkoznia a helyesírással. Ennek az előfeltétele az, hogy a szülők és a pedagógusok ismerjék alaposan a magyar helyesírás és nyelvhelyesség szabályait! Minél gyakrabban kell használnunk a helyesírási szótárt és szabályzatot! A helyesírási felmérés az idén is folytatódik. Józsa Benjámin Felhívás 1995. február 24-n d­u. 5 órakor műsorral egybekötött RMDSZ vezetőségi választásra hívunk minden tagot az RMDSZ nagytermébe. A műsort a Magyar Általános Iskola és az O. Goga Líceum magyar tagozata adja elő Józsa Benjámin magyar szakos tanár úr vezetésével. A vezetőség

Next