Nagyszeben és Vidéke, 2009 (11. évfolyam, 50-52. szám)

2009-01-01 / 50. szám

2 2009/1 Józsa Benjámin Móricz Zsigmond élete és irodalmi tevékenysége CiI.­ rész A fáklya című regényének cselekménye egy elmaradott magyar faluban játszódik le. Hőse Matolcsy Miklós kisnemesi származású fiatal protestáns lelkész. Móricz jól ismerte a papok életét, mert anyai nagyapja is az volt, s az édesanyja őt is szerette volna arra a pályára irányítani. (Rövid ideig teológus volt Debre­cenben.) Matolcsy Miklós a teológián elhatározta, hogy népének igazi fáklyája lesz. Nagy lelkesedéssel kezdte meg a papi hivatás gyakorlását, de a faluban uralkodó maradi viszonyok nem tették lehetővé, hogy tehetsége kibontakozzék. A falusiak önzők és nagyon műveletlenek voltak, de nem különbözött tőlük Dékány esperes sem, aki már rég lemondott arról, hogy kiemelje a parasztokat az elmara­dottságból. Dékány pap felesége szeretné, ha valamelyik lányát elvenné Matolcsy, de még ő is kacérkodik a fiatal pappal. A falu hatalmaskodó és zülött földesura, Arday, aki szeretné, ha Miklós lemondana a fáklya szerepéről. A földesúr egy kortesbeszéd alkalmával a sok szeszesitaltól rosszul lesz, és részegen szónokol a parasztoknak. Matolcsy Miklós megismer egy kedves, hivatásának élő fiatal tanítónőt, s köztük roman­tikus szerelem bontakozik ki, de a földbirtokos megakadályozza házasságukat, Matolcsyt er­kölcstelenséggel vádolja. A falusi idősebb tanító nem törődik a gyer­mekek nevelésével és oktatásával, hanem e­­helyett a földjén dolgoztatja azokat. Móricz Zsigmond beleszőtte a regény cse­lekményébe a XX. század elején történt ököritói tragédiát (Szatmár megyei község). A fiatalok bált rendeztek egy csűrben (Nem volt kultúr­­otthonuk) s bezárták a csűrkaput, hogy aki nem fizetett, az ne mehessen be. Tűz ütött ki a mulat­ság közben, óriási pánik tört ki, és sok ifjú elégett. Matolcsy Miklós felriadva álmából, elindul az égő csűrhöz, hogy segítsen a tűz eloltásában. Meghűl, tüdőgyulladást kap, és fiatalon meghal. Tehát a mostoha társadalmi körülmények miatt a hős nem teljesíthette az önként vállalt fáklya szerepet. A Móricz által megjelenített valóság nagyon hasonlít a költőbarát, Ady Endre „Magyar ugar­jához”. 1918 őszén Budapesten kirobbant a Polgári forradalom, amely a következő év márciusában proletárforradalommá minősült. Móricz, akárcsak Ady, lelkesedett a for­radalomért, akkor még nem sejtették, hogy ez még súlyosabb tragédiába süllyeszti az or­szágot. Az újjászervezett Vörösmarty Akadémián Móricz olvasta fel az Ady által írt beszédet. Ady lett az intézmény elnöke, de betegsége miatt nem vehetett részt az avató ünnepségen. A Tanácsköztársaságnak nevezett, szovjet mintára szervezett forradalom megtévesztette Móriczot. Azt hitte, hogy végre eljött a nép szabadságának a korszaka. Járta az ország falvait, lelkes hangú újságcikkeket írt (Az új közönség). A Tanácsköztársaság elfojtásakor (1919 augusztus) Leányfaluban tartóztatták le, s onnan csendőrök Szentendrére kísérték, majd két hetet börtönben raboskodott. Amikor kiszabadult, tobzódott az ellenforradalom, Móriczot kizárták az irodalmi társaságokból, s próbálták elszigetelni az olvasóktól. Ilyen körülmények között írta a Légy jó mindhalálig című regényét, amely 1920-ban jelent meg nyomtatásban, maj­d drámát írt belőle, amelyet a Nemzeti Színházban nagy sikerrel mutattak be. Az írói jövedelem nagy részét a Nyugat folyóirat szerkesztésére költötte, így hálálta meg azt, hogy ez a folyóirat közölte első novelláit, és így lehetővé tette az írói érvé­nyesülést. Az író szándéka az volt, hogy elítélje az ellenforradalmi terrort, de véleményét nyíltan nem fejezhette ki a szigorú cenzúra miatt. A szerző regénye részben önéletrajzi jellegű, hiszen akárcsak Nyilas Misi, a regény gye­rekhőse, ő is faluról került a kollégiumba, az ő édesapja is ács volt. A szegény családból származó Nyilas Misi bekerül a kollégiumba, ahol igyekszik úgy élni, ahogyan az édesanyja tanácsolta („Fiam, légy jó, légy jó mindhalálig!”) amikor elindult Debrecenbe. A kollégiumba meglehetősen rideg környezetbe kerül. Egymás után érik a viszontag­ságok: elveszti kalapját a Füvészkertben, az egyik diák (Böszörményi) kölcsönkén az olajfestékét és elpazarolja, a szobatársai fel­bontják az otthonról kapott csomagját. Szor­galmas tanuló, de állandóan megalázzák. A legtöbb tanár embertelen, rossz pedagógus, ilyen a tornatanár, aki valósággal gyötri a gyen­gébb fizikumú gyermekeket és ittasan tartja az órákat. Az osztályfőnöke magántanítványt szerez Misinek, a gyenge képességű Doroghi Sanyikát tanítja, majd felolvassa az újságok cikkeit egy idős nyugdíjas tisztviselőnek, Pó­­salaky úrnak. A magánóráért és a felolvasásért kapott pénz egy részét hazaküldi a szegény sorsú szüleinek. Pósalaky megbízza, hogy vásároljon sors­jegyet (reskontót) a megálmodott számokkal. Egy ismerőse, Török János, a kicsapott diák, ellopjátok a reskontót. Pósalaky feljelenti Misit, lopással vádolja, s a kollégiumban rendőrök jelennek meg, s Misit kellemetlen helyzetbe juttatják. Összehívják a fegyelmi bizottságot, ott kell jelentkeznie Misinek. Nyerészkedéssel és lopással vádolják. A gyermek túlságosan gyenge ahhoz, hogy védekezzék, de elmondja, hogy az édesanyja milyen tanáccsal indította a kollégiumba. Közben tisztázódik a gyermek helyzete, Török János barátnője, Bella levelet ír, amelyben közli, hogy ki lopta el a reskontót, s bizonyítja Misi ártatlanságát. Megérkezik Misi tanár nagybátyja, akinek elmondja, hogy nem akar többé debreceni diák lenni. Géza bácsi, az igazgató tanár megkérdezi, hogy mi szeretne lenni? - „Az emberiség tanítója” illetve költő. „Ahhoz - mondja a nagy­bátyja - sokat kell tanulni.” Ezután Kisúj­szálláson, a nagybácsi által igazgatott iskolában folytatja tanulmányait. Az ellenszenves debreceni tanárokkal Mó­ricz az ellenforradalom embertelen veszítőit ábrázolta. A szerzőt sokan támadták, amiért ilyen képet rajzolt a kollégiumról. Móricz a válaszában kifejtette, hogy neki nem volt kellemetlensége a kollégium tanáraival, csupán jelképesen ábrázolta ezt a kort, amelyben a cenzúra megakadályozta az igazság kimondását. (folytatjuk) Dr. Boros Gábor C^óTrészJ) A nagyszebeni közoktatás története (A szöveg az akkori helyesírással íródott) Az 1848/9. tanév már ugyancsak meg volt zavarva. A tanítás nov. 1-től csakis január 19-éig folyhatott, mert néhány nap múlva városunkba is átterjedtek azok a mozgalmak, a­melyek lehetetlenné tették az oktatás zavartalan munkáját. Ezek miatt februárban nem is gyűlhetett össze az ifjúság a második félév megkezdésére. Már január végén kiadta Brukenthal Sámuel, a polgári őrség főparancsnoka, a lakossághoz intézett felszólítását, amelyet azzal kezd, hogy: „A város veszedelemben van, a kényszerítő szükségesség parancsából fel kell használni minden erőt.”­­ Nemzetünk ellenségei csakhamar betöltötték a várost kósza mendemondákkal, ijesztgették a lakosságot, hogy mi vár reá, ha a magyar sereg benyomul a városba és mikor ez márczius 11 -én tényleg bevonult, ámulattal látták, hogy a rémítgetések alaptalanok voltak, sőt a „Der Siebenbürger Bote” márczius 20- iki számában először is nyíltan rámutat a szászság helytelen elj­árására politikai magatartását illetőleg, azután meg j­ellemezvén a helyzetet és Bem humanizmusát, politikai érettségét, így kiállt fel: „Achtung und Dank diesem Mann!”­­ Ez azonban nem azt teszi, hogy tehát városunk irigylésre méltó csendet élvezett. Ellenkezőleg. Az utczákon nyüzsgött az ember tarka vegyületben, a főtéren ott meredeztek az ágyúk, az élelmező és más szekerek,­­ szakadatlanul harsogott a trombita. De azért katonaságunk távol volt attól az ördögi színezettől, a­melyet szíves jóakarói reáfogtak. Intézetünket közelebbről érdeklő dolog, hogy a hazafias lelkesedés nem csak egyik tanárt, Benedek Istvánt, hanem intézetünk növendékei közül többeket ragadott a lánglelkű honvédek sorába, így Kiss Józsefet, a ki még 1848-ban el is esett a csatatéren, - Borszéki Soma, ki jelenleg nyúg. miniszteri hivatalnok, - Gratze Károlyt, a ki 1849-ben kholerában halt meg, - Ketzeli Sándort, a­ki a nagyszebeni csatában esett el, mint kapitány, - Veress Ignáczot, intézetünk mostani igazgatój­át, - Budai Imrét, ki tüzérkapitány lett s most Déván árvaszéki jegyző, - Furka Ferenczet, s akkori igazgatója s egyúttal belvárosi plébános, Schlauf Ignácz olvasott misét. Hatalmas, háromszoros éljennel üdvözölték a főtéren fölállított bataillonok a templomból kijövő imádott hadvezérüket. Ugyane napon indult aztán Bem Brassó felé. Az események fontosabbjai elterelték városunktól a figyelmet, a felzavart kedélyek itt lassanként lecsendesedtek, a lakosság visszatért félben hagyott munkaköréhez, az egymást érő rendeletek meghozták a város nyugalmát. Megjött a tavasz s a tél izgalmai eltünedeztek. A kényszerű szünet alatt pedig intézetünket illetőleg az történt, hogy kórháznak akarták berendezni a muszka csapatok számára. De a kiszálló bizottság nem találta megfelelőnek az épületet erre a célra, minthogy az első emelet Schlauf igazgató-plébános és a paptanárok lakóhelyisége volt, nem lehetett őket az utczára kergetni, hisz a 7-8 ezer lélekszámot tevő katholikus egyházközség ügyeit folytatni kellett,­­ a második emeletnek úgy is szűk czelláiban (az osztályokban) meg csak azzal a veszedelemmel lehetett volna elhelyezni a beteg katonákat, hogy a város kellő közepén legélénkebb forgalmú tájékán, menthetetlenül elterjesztik a ragadós betegségeket. A Teréz árvaháznál nem vették tekintetbe az ehhez hasonló és ép oly nyomós okokat s oda még az év tavaszán is typhosus betegeket helyeztek el. Végre május 1-én megkezdődött intézetünk második féléve, fennakadás nélkül folyt aztán a tanítás a július 19-21. napjain tartott vizsgálatokig. A nyári szünidő folyamán, augusztus 5-én újból a kórházzá alakítás veszedelme forgott fenn. A városi elszállásoló hivatal ugyanis az igazgató megkérdezése nélkül kijelölte egy muszka ezredorvosnak e célra intézetünket és másnap mindjárt száz beteg katona számára akarták lefoglalni. Schlauf igazgató azonban magánúton értesülvén a tervről, átírt Wohlgemuth hadtestparancsnokhoz, kifejtette, hogy az intézet már az előző tavaszon is alkalmatlannak bizonyult a jelzett célra s különben is van a városban elég megfelelő helyiség (mint „weisser Löwe” vagy a „blaue Kugel” nevű szállók), van a városnak barakkja is elég stb., ezeket sokkal czélszerűbben lehet kórháznak használni fel a­nélkül, hogy egyes betegségek elterjedésétől lehetne tartani; kéri tehát a hadtestparancsnokot, tegye meg azonnal a szükséges intézkedéseket e végből, mindenek előtt pedig semmisítse meg az elszállásoló hivatal önkényes és célszerűtlen tervét. Az igazgató magyaros, energikus hangú fellépésének meglett a kívánatos sikere, a­mennyiben Wohlgemuth utasította az illető bizottságot, hogy tekintsen el a gymnasium épületétől, lásson más helyiségek után. De, sajnos, a rendeletet csak részben teljesítették. Be­szállásoltak bizony a gymnasiumba annyi katonát, a­mennyi csak sért s nagyon is elképzelhető, hogy a miveletlen muszka csőcselék milyen kíméletlenül bánt mindennel, a mi keze ügyébe akadt. Legvilágosabb bizonyság erre Hubatschek Ádám id. igazgatónak 1850. Február 26-áról kelt 48. sz. jelentése, a mely szerint az okozott romlásokat előlegeges engedély nélkül, utólagos jóváhagyás reményében kénytelen megcsináltatni. 1849. júliusától novemberéig világraszóló események játszódtak le hazánkban. Megtörtént a világosi katastropha, ezt követte a többi fegyverletétel Déván, Bánffihunyadon, Karánsebesen, Zsibón. Görgei megkapta a kegyelmet, az orosz csapatok kivonultak az országból, elkövetkezett Komárom átadása is s befejezte mindezt az aradi vérnap. Ily körülmények között alig lehetett remény arra, hogy az 1849/50. tanév a maga idejében megnyílhatik. Éppen ezért Kovács Miklós, erdélyi püspök, 1849. okt. 4-én elérkezettnek látta az időpontot, hogy 13 sz. iratában, a melyet Wohlgemuthhoz intézett, hangsúlyozva a nevelés fontosságát, az oktatás szükségességét a haza érdekében, kifejtse, hogy kötelességének tartja kikérni a kormányzó engedélyét arra, hogy a felügyelete alatt álló összes erdélyi r. kath. iskolát (elemieket, középiskolát, kolozsvári lyceumot) a következő november folyamán újból meg lehessen nyitni. (folytatjuk) (Megjegyzés: A jelentést 1896-ban írták. Az akkori he­lyesírással közöljük.)

Next