Napi Gazdaság, 1997. október (7. évfolyam, 228-252. szám)

1997-10-01 / 228. szám

1997. október 1. Oroszországgal még nincs megállapodás A kettős adóztatást elkerülő egyezmények Magyarországnak már a világ 49 országával van a kettős adóztatás elkerüléséről szóló érvényes egyezménye és nyolc vár megerősítésre. Ez évtől a hatályos egyezmények lis­tája az ír, a dél-afrikai, a kazah és az ukrán egyezményekkel gazdagodott - derül ki a Price Waterhouse tanulmányá­ból. A már aláírt, de még meg­erősítésre váró egyezmények közül különösen fontos az Oroszország­gal megkötendő. A Szovjetunió felbomlása után is alkalmazan­dó, a KGST tagállamai között létrejött két egyezményt 1994. január elsejével a magyar fél mondta fel. Az új kétoldalú egyez­ményt már 1994-ben megkötöt­ték és azt a magyar parlament 1996 novemberében meg is erősítette, azonban az orosz al­sóház ezt elutasította. Csak ab­ban az esetben lesznek 1998-tól alkalmazhatók az egyezmény ren­delkezései, ha még az idén meg­történik a jegyzékváltás. Az USA-val kötött egyezmény alapján az osztalék után 5 szá­zalék forrásadót kell fizetni, ha a kedvezményezett a szavazati jog legalább 10 százalékát gya­korolja az osztalékot fizető tár­saságban, e feletti tulajdonrész esetén pedig 15 százalékot. A ka­mat és a jogdíjak után nulla­­kulcsos a forrásadó. Az Egyesült Királyság, Hollan­dia és Németország vonatkozá­sában az osztalék után - ha a kedvezményezettnek legalább 25 százalékos részesedése van - a forrásadó mértéke 5, míg e fe­lett 15 százalékos. A kamatokat és a jogdíjakat ez esetben sem terheli forrásadó. Ugyanez érvé­nyes a Franciországgal kötött egyezményre is, azzal a kitétel­lel, hogy Magyarország megadóz­tathatja a francia illetőségű sze­mélynek itt keletkezett és fize­­tet kamatát. Igaz, a PM szerint ez csak fogalmazási hiba az egyez­ményben, így egy APEH-irány­­mutatás szerint adómentes a fenti kamat. Az osztalék forrásadóját tekint­ve többségében - eltérő tulaj­doni részesedéstől függően - az 5, illetve 15 százalékos forrás­adókulcsok a jellemzőek. Azon­ban például Kuvait esetén a ki­fizetett osztalékot kölcsönösen nem terheli forrásadó. A kama­tokat tekintve Magyarországon a legjelentősebb mű­ködőtőke­­befektető országokhoz hasonló­an többnyire forrásadómentesek a kamatok. Ugyanakkor a japán, a kanadai, a görögországi, a svájci egyezményekben a kamatokat 10 százalék terheli, míg például a román megállapodásban a kama­tokat 15 százalék adóval sújt­ják. A jogdíjak fontosabb gaz­dasági partnereink esetében forrásadómentesek. Tíz százalék adót kell fizetni a licencek után a Bulgáriával, a Cseh Köztársa­sággal, a Horvátországgal, a Ju­goszláviával, a Kanadával, a Len­gyelországgal és a Romániával kö­tött megállapodás szerint. (NAPI) A szövetkezetek szeretnének földet vásárolni A szövetkezetek támogatják a földtulajdon szerzését a társas vál­lalkozások, jogi személyek szá­mára is, ám a külföldiek tulaj­donszerzését ellenzik - mondta Horváth Gábor főtitkár a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségé­nek (MOSZ) keddi elnökségi ülé­sén. A főtitkár kiemelte, hogy a mai földárak rendkívül alacso­nyak, a földtörvény módosítá­sával a földpiac is beindulhat, s kialakulhat a reális ár. Horváth Gábor szerint a jelenlegihez ké­pest 50-100 százalékkal kellene az áraknak emelkedniük ahhoz, hogy megközelítsék az európai szintet. A javasolt törvénymó­dosítás nem csak a­ földárak, ha­nem a mezőgazdasági termékek árai nemzetközi normákhoz történő fokozatos közelítését is elősegíti. Kis Zoltán, a Földművelésügyi Minisztérium államtitkára szerint a magyar társas vállalkozásokat, köztük a szövetkezeteket nem sza­bad tovább kirekeszteni a földszer­zésből. Ez a szektor, amely 2200 szövetkezetet tömörít, adja az ex­porttermékek 80, az összes mező­­gazdasági termékek 60 százalé­kát. A törvénymódosításban szereplő mennyiségi korlát (300 hektár jogi személyenként, akár a magánszemélyeknél) révén a szövetkezetek mintegy 700 ezer hektár földet tudnának felvásá­rolni, ami a hazai mezőgaz­daságilag művelt terület 10 szá­zaléka. H. Gy. A 3,2 százalékos növekedés nem lepte meg a piacot (Folytatás az 1. oldalról) A KSH szerint a GDP növe­kedéséhez nagyban hozzájárult a feldolgozóipar 6,1 százalékos és az építőipar 7,7 százalékos nö­vekedése. A feldolgozóiparon belül igen jelentősen növekedett a gép­ipar teljesítménye, az első félév­ben 26,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi azonos időszak szintjét. A NAPI Gazdaság által meg­kérdezett elemzők a féléves adat­nál valamivel alacsonyabb értékre számítottak, de a 3,2 százalék összességében nem érte megle­petésként a piacot. Figyelmez­tettek ugyanakkor arra, hogy a negyedéves GDP-adatokat álta­lában - azaz nem a magyar sta­tisztikai rendszer hibájából - nem szabad túlságosan komolyan ven­ni, a KSH mostani első negyed­éves adata is jelentősen eltér az előzetesen jelzettől. Egy elemző arra hívta fel a fi­gyelmünket, hogy a beruházá­sok gyors növekedését nem ma­gyarázza kielégítően a folyó fi­zetési mérleg alakulása és a la­kossági megtakarítások növeke­dése. Ebből arra lehet következ­tetni, hogy a vállalkozások nye­reségessége és eredmény-vissza­forgatása dinamikusan nőtt az első félévben. Ugyancsak elemzők hívták fel figyelmünket arra, hogy az ada­tok tanúsága szerint az export volumenének növekedése lénye­gesen elmarad az exportárbevé­tel növekedésétől. Ez elméleti­leg azt jelentheti, hogy a ma­gyar gazdaságnak sikerült jelentős exportáremeléseket elérnie kül­piacain. Ez azonban - lévén kis, nyitott gazdaság - eléggé meglepő lenne. A jelenség másik magya­rázata az lehet, hogy az export termékszerkezetének változása az igényesebb termékek felé moz­dult el, de ezt a változást a vo­lumenindexen nem sikerült ke­resztülvinni. M. D. MAGYAR GAZDASÁG KÖLTSÉGVETÉSI VITA A KIÉT-BEN Aggódnak az önkormányzatok a források miatt A települési önkormányzatok érdekképviseletei a jövő évi központi költségvetés terve­zete alapján nem látják biz­tosítottnak, hogy képesek lesznek teljesíteni közalkal­­mazottaik kormány által ga­rantált 16 százalékos bérnö­vekedési igényét - hangzott el a Költségvetési Intézmé­nyek Érdekegyeztető Taná­csának (KIÉT) tegnapi ülésén. Mint ismeretes, a kormányzati és a szakszervezeti oldal augusz­tusban állapodott meg a közal­kalmazottak 1998-ban esedékes 16 százalékos átlagos béreme­léséről, amihez - az intézményi munkaadókkal ellentétben - az önkormányzatok nem csatlakoz­tak. Az oldal álláspontja szerint - figyelembe véve a fejlesztési, dologi és bérköltségeket, vala­mint az 1997-ről áthúzódó 7 mil­liárdos bérfejlesztési hiányt - a jövő évi központi költségvetés összesen 61 milliárd forinttal irá­nyoz elő számukra, kevesebbet a szükségesnél, ami komolyan ve­szélyeztetheti az önkormányzat­ok feladatainak ellátását. Az önkormányzatokkal egyet­értésben a munkavállalói oldal is aggályát fejezte ki amiatt, hogy a kormány jövőre a közalkalma­zottak átlagos 2 százalékos ter­mészetes fogyásával számol. A két fél szerint, noha a kabinet nyíltan nem törekszik létszám­­leépítésekre, a költségvetés ter­vezete megpróbál ilyen irányú lé­pésekre ösztönözni. A szociális partnerek emellett kifogásolták a jövő évre a közszférában ter­vezett dologi kiadások csupán 5-7 százalékos emelkedését, a szol­gálati jogviszonyban állók nem kielégítő keresetnövekedését, va­lamint bejelentették igényüket, hogy az esetleges bérmaradvá­nyok sorsáról az eredetileg jo­gosult intézmény dönthessen. Mint László Csaba, a PM he­lyettes államtitkára elmondta, a kormány véleménye szerint az ön­­kormányzatok, takarékos gazdál­kodással, jelenleg tervezett keretükből is el tudják látni fel­adataikat. A központi kiadások komolyabb módosítására egyéb­ként sincs lehetőség, hiszen az a kormány prioritásainak feladá­sát jelentené. Mindezek mellett a kabinet szakértői egyeztetések után szeretne tárgyalni a vitás kérdésekről - tette hozzá László Csaba. OMFB-PÁLYÁZATOK EREDMÉNYEI Még idén szerződést kötnek a nyertesekkel Miután az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) ke­zelésében lévő Központi Műsza­ki Fejlesztési Alap visszakapta a tavalyi 4,3 milliárd forintos ma­radványát, így az alap az idén­­ a 4,7 milliárd forint központi költ­ségvetési támogatással együtt - összesen 9 milliárd forinttal ren­delkezik. Részben a tavalyi összeg megszerzése tette lehetővé, hogy az eredetileg tervezett 1,3 milli­árd forinttal szemben az OMFB az idén 3,2 milliárd forinttal tá­mogathatta az információs és kommunikációs technológiai al­kalmazások (IKTA) fejlesztését és a kutatási infrastruktúra (K+F) techikai színvonalának gyarapí­tását - mondta a keddi sajtótá­jékoztatón Nyíri Lajos, az OMFB ügyvezető elnöke. Az IKTA pályázati felhívásá­ra 258 társaság jelentkezett, össze­sen 4,3 milliárd forint támoga­tási igénnyel. Ez 4,5-szerese volt a pályázatok támogatására szánt 850 millió forintnak. Miután az OMFB 350 millió forinttal meg­emelte a pályázati összeget, így­­ végül a 111 nyertes között összesen 1,2 milliárd forintot osztanak szét. A szerződéseket még ebben az évben megkötik a nyertesekkel - többségük valamilyen vállal­kozás -, s az összeg felét ki is fizetik 1997-ben - mondta la­punknak Nyíri Lajos. Még az idén a teljes pályázati összeghez hozzájuthat az a 114 - többségében - felsőoktatási in­tézmény, amely a K+F eszköz­beszerzési pályázat nyertese lett. A K+F pályázatra 350 pálya­munka érkezett, ami 9,4 miliárd forint beszerzést tartalmazott, s ehhez 2,9 milliárd forintot saját forrásból, 5,8 milliárdot pedig az alap támogatásából és 635,6 millió forintot egyéb forrásból kíván­tak biztosítani. Az OMFB végül az erdetei 500 millió forint ke­retösszeg helyett 2 milliárd fo­rintot oszt szét a nyertesek kö­zött. Míg az idén - a korábban em­lített - 9 milliárd forint állt a műszaki fejlesztési alap rendel­kezésére, jövőre a tervek szerint 6,4 milliárd forinttal rendelkez­het. Az összeg nagyobb része - 5 milliárd forint - a központi költségvetés juttatása, a fennma­radó rész a visszatérítési támo­gatásokból folyik be az alaphoz. D. I. A LOCKHEED NEM ADJA FEL Tárgyalások az ellentételezésről A Lockheed Martin amerikai hadiipari óriáscég folytatni kívánja Magyarországgal a gazdasági ellentételezésről szóló tárgyalásokat még abban az esetben is, ha a kormány el­halasztja a magyar légierő harcirepülőgép-parkjának fel­újítására kiírt tendert - írja a Reuter hírügynökség a vál­lalat Budapesten tárgyaló egyik vezetőjére hivatkozva. Kovács László külügyminiszter még a múlt hónap elején jelez­te: elképzelhető, hogy a kormány későbbi időpontra tolja ki a vadászrepülőgép-park felújítását, ha a NATO megerősíti a csat­lakozási tárgyalásokon, hogy a radarrendszer korszerűsítését fon­tosabbnak ítéli. A Lockheed Martin F- 16-osokat kínál a magyar kor­mánynak, s rajta kívül még há­rom nyugati cég versenyez az egy­­milliárd dolláros tender elnye­réséért. A francia Dassault cég Mirage 2000, a Saab és a Bri­tish Aerospace konzorciuma Gripen, a Boeing pedig F/A-18 Hornet típusú gépeivel pályáz­na. A magyar kormány - a Dassault kivételével - valamennyi nyugati pályázóval ellentételezési megállapodást kötött. Ennek ér­telmében a leendő szállító cég beruházást hajt végre a magyar­­gazdaságban vagy a repülőgépek értékének megfelelő összegben ma­gyar termékeket vásárol. George Grover, a Lockheed el­lentételezési programigazgatója sze­rint abban az esetben, ha a repülőgépügylet nem valósulna meg, akkor más Lockheed- termé­kek magyarországi eladásával le­hetne ellensúlyozni azt a 300 millió dollárt, amelyet az amerikai cég ellentételezésként már eddig is a magyar piacon megelőlegezett. A termékek széles skálájáról tár­gyalunk - erősítette meg. Steve Jones, a Lockheed Mar­tin magyarországi képviselője el­mondta: cége felkérést kapott, hogy tegyen ajánlatot a kecske­méti katonai repülőtér meteo­rológiai rendszerének kiépítésé­re, és érdeklődés merült fel négy használt C-130-as szállító repülő­gép vétele iránt is. Nem konjunktúrafüggő az exportnövekedés? (Folytatás az 1. oldalról) A miniszter szerint a bérmun­kaügyletek stagnálásának­­csökkenésének egyik oka az, hogy az olcsó magyar munkaerőre ala­pozott bérmunka-tevékenység vesztett vonzerejéből. Ezt azon­ban kompenzálja a high-tech ága­zatok növekvő aktivitása. A bér­munkaügyletek szerkezete átala­kulóban van. A statisztikák szerint az év első hét hónapja során a bérmunkán belül a könnyűipari termékek volumene 6,2 száza­lékkal csökkent - a csökkenés 66 millió dollárnak felel meg - a megelőző év azonos időszakának bázisához viszonyítva. Ezen be­lül a ruházati termékek előállítása 7 százalékkal - 47 millió dollár­ral - csökkent. A gépipar bér­munkaexportja viszont a vizsgált időszakban 14 százalékkal - 112 millió dollárral - növekedett, en­nek túlnyomó része - 105 mil­lió dollár - az elektromos gépek exportjából származik. E termék­kör bérmunkaexportja egyébként 19 százalékkal növekedett. A bérmunkaexport az első hét hónapban 1,7 százalékkal növe­kedett - a bérmunkában kimenő export 37 millió dollárral haladta meg a bázisidőszak adatait - azon­ban részaránya a teljes export­ból 25 százalékról 21,8 százalékra­­ 2,244 milliárd dollárra csök­kent. A bérmunkához beérke­zett anyagok értéke 7,6 száza­lékkal növekedett a vizsgált időszakban, e növekmény 142 mil­lió dollárnak felel meg. Az első hét havi exportba nem bedol­gozott importanyag értéke 396 millió dollárt tesz ki, ez 6 heti készletnek felel meg. Az első héthavi bérmunkaex­portból a könnyűipari termékek 45 százalékkal, a gépipari ter­mékek pedig 41 százalékkal ré­szesednek. A hozzáadott érték - vagyis a bérmunka díja - nem­zetgazdasági átlagban 29 száza­lék, a könnyűiparban 32 száza­lék, a vegyiparban és a kohá­szatban 30-30 százalék, míg a gép­iparban 25 százalék. D. Gy. tv7­­ési Napi Profit hétfőtől péntekig 2235, másnap 630, 730 órakor NAPI__l gazdaság----­ ♦ INTERVENCIÓS ALAPOT HOZ LÉTRE AZ ALMA TER­MÉKTANÁCS az FM szorgal­mazására. A kedden nyilvános­ságra hozott határozat szerint a pénzügyi keret kialakításá­hoz az almatermesztőknek, a feldolgozóknak és a keres­kedőknek egyaránt hozzá kell majd járulniuk. A leadott, il­letve az átvett alma minden ki­logrammja után október else­jétől 10 fillért kötelesek befi­zetni az alapba. Számítások szerint így 50 millió forint jö­het össze. ♦ KEDDEN ADTÁK ÁT A FEL­ÚJÍTOTT ANGYALFÖLDI SZI­VATTYÚTELEPET, melynek rekonstrukciójára 3,5 milliárd forintot költöttek. A 2015-ig szó­ló, szűkített tartalmú, 26,5 mil­liárdos csatornázási és szenny­víztisztítási program keretében egyebek mellett bővítik majd az észak-pesti szennyvíztisztí­tókat is. ♦ CSÚSZIK AZ IDEGENFOR­GALMI TÖRVÉNY kidolgozá­sa. A jogszabály tervezete vár­hatóan csak az év vége előtt kerülhet a parlament elé, mert az Országgyűlés turisztikai al­bizottsága úgy döntött, hogy módosító indítványt nyújt be a jövő évi költségvetési tör­vényjavaslathoz a támogatott üdülésekre vonatkozóan. ♦ LOGISZTIKAI KÖZPONTOT HOZNAK LÉTRE BÉKÉSCSA­BÁN, annak ellenére, hogy a KHVM ezt a létesítményt nem sorolta a támogatandók sorába. Az induláshoz szükséges 83 millió forintot magántőkéből, területfejlesztési alapokból, va­lamint PHARE-forrásokból ter­vezik begyűjteni. A város áru­forgalmi szempontból ugyan nem tartozik az ország legna­gyobb csomópontjai közé, de jelentős a térségi szerepe. ♦ KÉT ÉVEN BELÜL FELSZÁ­MOLJÁK A SZABÁLYOZÁS­BELI ELTÉRÉSEKET a bányá­szati gépek használatának en­gedélyezésében. Ebben álla­podtak meg kedden Keszthe­lyen az európai bányafelügye­letek vezetői. Ez azt jelenti, hogy 1999-től már az uniós bá­nyabiztonsági normatíváknak megfelelően szabadon szerez­hetők be a különböző beren­dezések. ♦ KIHIRDETTÉK A SULINET PROGRAM hardverszállítási tenderének nyerteseit. A kö­zépiskolák felszerelésének jogát a következő cégek nyerték el: Siemens (a saját gépeivel), Bull (Zenith szerver, Packerd Bell gépek), Kventa (Tulip gépek­kel), ICL (ICL-Fujitsu gépekkel), HP (saját gépekkel), HDSYS (Machintos gépekkel), IBM (IBM szerverekkel és IBM PC klien­sekkel). ♦ AZ IDÉN CSAKNEM 822 MILLIÓ FORINTOT fordíthat az állás nélküliek különféle tá­mogatására a Komárom-Esz­­tergom Megyei Munkaügyi Központ. Az összeg több mint felét a pályakezdő munkanél­küliek képzésére, valamint a régóta elhelyezkedni nem tu­dók állástalálási esélyeinek nö­velésére fordítják. ♦ HARMINC NAPPAL MEG­HOSSZABBÍTJA a Művelődés­­ügyi és Közoktatási Miniszté­rium a diákigazolványok elő­állítására kiírt közbeszerzési el­járás elbírálási idejét. Erre azért volt szükség, mert a bizottság az ajánlatokban szereplő bizo­nyos leírások, fogalmak, illetve nem egyértelmű kijelentések tartalmát szeretné pontosíttatni az ajánlattevőkkel.

Next