Napi Gazdaság, 2000. július (10. évfolyam, 152-177. szám)

2000-07-01 / 152. szám

­ A gyártók nem értik a kormányrendeletet Mostantól tilos "­­ le­­emelni a gyógyszerárakat Tegnap késő délután megjelent a Magyar Közlöny 69. száma, amely tartalmazza a gyógyszer­árak befagyasztásáról szóló kormányrendeletet. A jogsza­bály valamennyi forgalomban lévő termék árát rögzíti a kö­vetkező 180 napra, ami a gyártók szerint ellentmondá­sos, hiszen az indoklásban csak a tb-támogatási rendszer tervezett átalakítása szerepel. A tervezetthez képest egy nappal korábban, június 30- án hatályba lépett - a kihirde­tésével egyidejűleg - az a ren­delet, amelyben a kormány a gyógyszerárak átmeneti rögzí­téséről intézkedik. A kabinet az ártörvény szerint kivételes esetben is legfeljebb 180 napig rendelkezhet a nem hatósági áras termékek áráról - ennyi idő maradt tehát arra, hogy az Egészségügyi Minisztérium, az egészségbiztosító és a gyár­tók között megállapodás szü­lessen az új árakról és támo­gatásokról. Abban az előterjesztésben, amelyet a tárcánál tartott csü­törtöki megbeszélésen kaptak kézhez a gyártók, még csak a főszöveg volt olvasható, amelyből nem derült ki, hogy milyen termékkörre terjed ki az árrögzítés. A jogszabály péntek délután megjelent vég­leges változatához csatolt mel­lékletekből azonban kiderül, hogy a kormány­ a nem támo­gatott gyógyszerek árát is be­fagyasztotta az ártárgyalások idejére. A gyártók érdekképvi­seletei hétfőn jogászok segít­ségével megvizsgálják, hogy nem lapul-e ellentmondás a normaszövegben. Ha ugyanis az árrögzítés indokaként csak a tb-támogatás megállapításá­ra vonatkozó jogszabályi vál­tozások szerepelnek a doku­mentumban, akkor az intézke­dés elvileg nem terjedhetne ki a támogatás nélkül forgalma­zott termékekre - mondta la­punknak Orbán István, a Ma­gyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének elnö­ke. A gyártók felhívták a figyel­met arra, hogy a nem támoga­tott szerek árának negyedéven­kénti kihirdetéséről szóló 25/ 1997-es népjóléti miniszteri rendelet szövege szerint a mi­niszter „negyedévente közzé­teszi” a nem vényköteles ter­mékek új árát, ebből pedig nem következik, hogy a gyár­tók kizárólag miniszteri ellen­­jegyzéssel változtathatnák meg az árakat. A most megjelent kormányrendelet hatályon kí­vül helyezi ezt a jogszabályt, ennek azonban a gyártók logi­kája szerint nincs jogkövetkez­ménye. Ez a megállapítás ak­kor nyer különös jelentőséget, ha sikerül bebizonyítani, hogy indokolatlan volt a nem támo­gatott szerek árának rögzítése. 2000. JÚLIUS 1. Tovább nőhetnek az áfabefizetések Kitart-e az adóbevételek növekedési üteme? (Folytatás az 1. oldalról) Az első öt hónap alapján a visszafogott becslések szerint 80 milliárd forinttal megha­ladhatja az éves 1019,5 milli­árdos előirányzatot a tényle­ges bevétel. A jelenség mögött valószínű­leg a beruházások és az im­port növekedési dinamikája áll. A kiskereskedelmi forga­lom növekedését vetíti előre ugyanakkor az áruvásárlási hi­telek volumenének idei ugrás­szerű növekedése, ami egyes elemzők szerint már túlzott méreteket ölt. A lakossági fo­gyasztás felpörgése ugyanis veszélyeztetheti a folyómérleg egyensúlyát és a központi költ­ségvetés sem nélkülözheti a lakossági megtakarításokból származó hiteleket. Nem világos egyelőre az áfa­visszaigénylési rendszer idei szigorításának hatása a bevéte­lekre. Az új szisztéma révén jellemzően az év második felé­re tolódtak a visszautalások, amelyek a bevételeket apaszt­ják. Ezzel együtt az idei több­letbevételekre vonatkozó becs­lések 80-120 milliárd forint között szóródnak, vagyis az elemzők nem számítanak a be­vételek számottevő visszaesésé­re a következő hónapokban. Mindezekkel együtt nem va­lószínű, hogy májushoz ha­sonlóan júniusban is 65 szá­zalékkal növekedjen az áfa­bevétel az egy évvel korábbi­hoz képest. Ebben az esetben ugyanis rendkívüli, 135 milli­­árdot meghaladó bevétellel számolhatna a büdzsé, ám ilyen eredményeket a negyed­éves bevallásokkal kiegészített hónapokban sem sikerült elér­ni. Valószínűbb, hogy június­ban - nem számolva az áfa­visszaigénylések esetleg ked­vezőtlen hatásával - 110-115 milliárddal gazdagodott áfá­ból a büdzsé. A negyedév vé­gét jelentő júliusban ismét 125-130 milliárd lehet a bevé­tel, míg augusztusban a koráb­bi éveknek megfelelően némi visszaesésre lehet számítani, ám ezzel együtt sem valószínű, hogy 80 milliárd forint alá süllyedne abban a hónapban az áfabevétel. Baka Zoltán (milliárd forint) 1996 1999 2000 Május 50 53 87,7 Június 66 80,9 110-115* Július_____________HM_______106 125-130* Augusztus 43,6 49,9 80’ Január-augusztus 528,6 588,5 800-820’ Éves terv 761~ 985 10191 Teljesítés 796,9 941,7­­ NAPI Gazdaság-számítás ­ A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Gazdasági Főiskolák Külkereskedelmi Kara és a Pénzügyi és Számviteli Főiskola Salgótarjáni Intézetének hallgatói pedig a Budapest Alapkezelő Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. A MAGYAR GAZDASÁG NAPi gazdasága A kormány a vállalkozói lakásépítést is támogatja Mától minden család kaphat kedvezményes lakáshitelt Mától hatályos, hétfőtől pedig már a bankoknál is működik a kiterjesztett lakástámogatási szisztéma, amely elsősorban a kedvezményes kamattámogatás „osztogatásával” operál, kiter­jesztve a felvétel lehetőségét minden egyes családra, vala­mint a vállalkozói lakásépítés­re és az árvíz okozta lakás­károk kezelésére. Az egyelőre inkább kísérleti jellegű bérlakás­program ugyancsak ma indul. Hosszú várakozás és bizony­talanság után a mai nappal élet­be lép a kiterjesztett lakástá­mogatási rendszer, amely feltét­eleiben jelentős könnyebbséget hoz a február óta működő vál­tozathoz képest. A kormány 101/2000. (VI. 27.) számú ren­deletével módosította a lakás­célú támogatásokról szóló 106/ 1988. minisztertanácsi rende­letet. Az új szabályozás szöve­ge tegnap végül megjelent a Magyar Közlönyben. A leginkább várt változtatás az, hogy ezentúl minden há­zaspár, illetve gyermekét egye­dül nevelő személy - életében egy alkalommal - jogosult a kedvezményes, 8 százalék ka­matozású hitel felvételére, a korábbi nyolc helyett legfel­jebb tízmillió forintig. A támo­gatás továbbra is azoknál az új lakásépítéseknél vagy -vásár­lásoknál vehető igénybe, ame­lyeknél a telek építési költsé­ge, illetve vételára nem halad­ja meg a 30 millió forintot. Új elem, hogy a vállalkozói lakásépítés támogatása is hang­súlyossá válik. Az eddig ezt sza­bályozó 51/1985. számú pénz­ügyminisztériumi rendelet mától szintén hatályát veszti, és helyette e kör számára is lehe­tővé teszik a kiegészítő kamat­­támogatás igénybevételét. En­nek feltétele, hogy a vállalko­zók, jogi személyek az általuk épített lakást magánszemélyek számára értékesítsék vagy leg­alább 20 éven keresztül­­bérbe adják. Ebben az esetben a tá­mogatás tízmillió forint hitel­összegig - ami nem lehet több az építési költség 70 százaléká­nál - vehető igénybe. A vállal­kozói lakásépítés hitelezéséhez - megkülönböztetve a lakossá­gi hitelezéstől - a bankok va­lószínűleg saját konstrukciókat dolgoznak ki. A kiegészítő kamattámogatás lehetősége ezentúl kiterjed a ta­vaszi ár- és belvíz miatt megron­gálódott vagy megsemmisült lakóépületek tulajdonosaira is. A kedvezményes hitelt az épület helyreállításhoz, újjáépítéséhez, illetve helyette másik lakás vá­sárlásához is igénybe vehetik. Az új kormányrendelet kere­tében zászlót bont a bérlakás­program is. Az idén erre a célra rendelkezésre álló kétmilliárd forintot tárcaközi bizottság oszt­ja szét, pályáztatás keretében. A kedvezmények révén a tavalyi csaknem húszezer után - figyelembe véve, hogy az első negyedévben nőtt a kiadott építési engedélyek száma - idén mintegy 26 ezer új lakás építése várható - jelentette be Hegedűs Éva, a Gazdasági Minisztérium gazdaságpolitikai főcsoportfőnöke. A lakásfel­újítások inkább jövőre futhatnak fel, mert a lakás-takarék­pénztárak 2001-től hiteleznek, ebből a forrásból jövőre vár­hatóan mintegy 48 milliárd forint beáramlása várható a szektorba. A büdzsében a lakástámogatásokra elkülönített összeget, amely idén mintegy 70 milliárd forint, a várako­zások szerint a mostani kiterjesztés nyomán várhatóan tel­jesen kimerítik - tudtuk meg Cseh Páltól, a pénzügyi tárca lakáspolitikai osztályának vezetőtől. Amennyiben az igények meghaladják a keretet, a költségvetés állja a számlát. D. L. Július végén döntenek a metróépítésről A Fővárosi Közgyűlés júli­us végén dönt a 4-es metró építésének megkezdéséről - mondta Demszky Gábor fő­polgármester sajtótájékozta­tón. A közgyűlési határozattól és a mélyállomások résfelépí­tésére kiírni tervezett közbe­szerzési pályázat eredményétől függően év végén vagy a jövő év elején elkezdődhet a beru­házás. A metróra elkülönített 23 milliárd forintból és az ön­­kormányzat költségvetéséből 7 milliárd forintot fordítanak arra, hogy 2002 végére elké­szüljön a Bocskai út, a Móricz Zsigmond körtér, a Gellért tér és a Baross tér felszínének át­alakítása és az állomásépüle­tek kialakítása. D. j. EU-támogatásra pályázott a MÁV A rendelkezésre álló hitelle­hetőségekről tárgyalt a MÁV Rt. vezetése Henk Delsinggel, az Európai Beruházási Bank (EIB) kelet-közép-európai or­szágokért felelős vezetőjével Budapesten. A felvehető hitel összegéről nem szól a távirati iroda jelentése. Az előzetes adatok szerint a MÁV idei első féléves személyszállítási telje­sítménye megegyezik a terve­zettel, és 2,1 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszaká­hoz képest. Az MNB a fogyasztói árindexről Kedvezőek a végső felhasználás összetevői Az előzetesnél kisebb a GDP bővülése (Folytatás az 1. oldlaról) Erdős Mihály, a K&H Befek­tetési Rt. elemzője a második negyedévre az elsőben mértnél alacsonyabb bővülést vár,­­ amit a tavaly negyedévről­­ negyedévre gyorsuló növe­kedési ütem miatti­ bázis­hatással magyaráz. Török szerint a bővülés nemcsak látványos, hanem összetevőit tekintve egész­séges is, legalábbis erre utal, hogy a GDP kétszer gyorsabban nőtt a felhasz­nálás legnagyobb súlyú komponensénél, a lakossá­gi fogyasztásnál. Az utóbbi nö­vekedése mindössze 3,3 száza­lékos - szemben az elmúlt év hasonló időszakában mért 4,5 százalékkal -, ami előre látha­tó volt a kiskereskedelmi forga­lom visszafogott bővüléséből és a reálkeresetek nem túl mere­dek emelkedéséből. Erdős sze­rint az első negyedévi szerény dinamika nem őrizhető meg az év egészében, éves szinten a la­kossági fogyasztás 4 százalék fö­lötti bővülését prognosztizálja. Ez a komponens és az EU-ban beinduló növekedés viszont ma­gas fordulatszámon tarthatja a magyar gazdaságot, amely éves szinten 5-5,3 százalékkal is nő­het. Az első negyedévben a kö­zösségi fogyasztás a háztartáso­kénál is lassabban, 0,9 százalék­kal bővült, amit Erdős nem tart meglepetésnek annak fényében, hogy az idei költségvetés a ta­valyinál lényegesen kedvezőb­ben alakul és nincs arra utaló jel, hogy az év hátralévő részében „elszaladna a ló”. A bruttó álló­eszköz-felhalmozás 7 százalék­kal emelkedett, amit Erdős an­nak ellenére jónak nevezett, hogy az 1999-es negyedéves adatok alapján a beruházások ennél erőteljesebb növekedésé­re lehetett számítani. (napi) (milliárd forint) 2000.1. negyedév Volumenindex folyó áron 1995-ös áron (előző év azonos időszaka 1 100) Háztartások fogyasztása 1923_______990 103,3 Közösségi fogyasztás 328 157 100,9 Végső fogyasztás, összesen 2251 1147 103,0 Beruházás 449 217 107,0 Készletvált. és egyéb felh. 357 270 -Külker, egyenleg -143­­47 -export 1664 W6 1208 -import 1807 1043 118,3 GDP összesen__________2914 1587________106,6 Forrás: KSH A maginfláció erőteljesen csökkent "■ ‘ - 1 •' * - •r.-\ ' 9...ff *,*■*>*.; . A jegybank tanulmánya szerint az fogyasztói árindex növeke­dése idén ismét csökkenő tendenciát mutatott, áprilisban 9,2 százalék volt az éves áremelkedés mértéke. A fogyasztói árin­dex mérséklődését néhány, a monetáris politika által nem be­folyásolható tényező - az olaj- és az élelmiszerárak növekedé­se, valamint a dollár erősödése - lassította. Az MNB szerint az infláció csökkenését lassító tényezők el­lenére a jegybank maginflációs mutatója az infláció erőtelje­sebb lassulását jelezte: áprilisban 7,3 százalék volt. Az euróöve­­zethez viszonyított inflációs kü­lönbség is tovább csökkent és április végére a harmonizált ár­indexek közötti eltérés 7,5 szá­zalékra mérséklődött. Ez azt tükrözi, hogy az importált inf­láció emelkedése nem gyako­rolt olyan költségoldali infláci­ós nyomást, ami jelentős elté­rést okozott volna a tervezett­hez képest. Az ipari termékek körében az árak emelkedése az idei első ne­gyedévben kisebb volt, mint a forint leértékelődése. Az előző évtől eltérően a szabályozott árak alacsony emelkedése is hozzájárult az infláció mérsék­lődéséhez, ezzel szemben meg­állt a szolgáltatások árnövekedé­si ütemének csökkenése, sőt né­hány keresletérzékeny szolgál­tatás esetében gyorsult. E terü­leten az árak gyorsabb növeke­dése részben a cserearány rom­lása miatt gyorsabban növekvő inputköltségekkel áll összefüg­gésben, másrészt a fogyasztói kereslet tartós növekedésének eredménye. Az infláció további mérséklé­sének legfontosabb kérdése az, hogy az emelkedő inputárak nyomán ne alakuljon ki költ­ség m ár spirál. Ebből a szem­pontból fontos, hogy az input­árak növekedése az euróöve­­zetet és a térségbeli versenytár­sakat hasonlóan érinti, így nem romlik a magyar gazdaság ver­senyképessége. Az importszám­la növekedése pedig nem ve­szélyezteti a fizetési mérleg po­zícióit. (NAPI) ­ Meglódultak a belföldi értékesítési árak Tizenkét százalék fölött a májusi termelői árindex Az áprilisi csúcsbeállítás után a várakozásoknak megfelelően tovább emelkedett az ipar termelői árindexe, év/év alapon el­érte a 12,3 százalékot - jelentette a KSH. Ebben elévülhetetlen érdemeket szerzett az emelkedő világpiaci olajár és az erősödő dollár, ezek alakulása a következő hónapokban is meghatároz­za az index mozgását. Az egy hónapja beállított 11,6 százalékos rekordot - ek­kora termelői áremelkedést azt megelőzően 1998 júniusában mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) - megdöntve az ötödik hónapban áprilishoz ké­pest 1,1 százalékkal, az előző év azonos időszakához viszonyít­va pedig 12,3 százalékkal nőt­tek az ipari termelői árak. A belföldi árak növekedési üteme májusban az egy hónappal ko­rábbinál valamivel kisebb, 13,9 százalékos volt, míg az export­árak az áprilisinál 1,6 százalék­ponttal gyorsabban, 10,6 száza­lékkal nőttek. A KSH szerint a belföldi érté­kesítés árszintjét a feldolgozó­­ipar - főként a vegyipar, a fa-, papír- és nyomdaipar, a fém­alapanyag- és fémfeldolgozási termékek gyártása, valamint a bútorgyártás­­ árainak átlagos­nál magasabb növekedése hatá­rozta meg leginkább. A belföl­di értékesítésben legnagyobb súlyt képviselő élelmiszer-, ital- és dohánygyártás árai 0,4 száza­lékkal emelkedtek. Az exportértékesítés forint­ban kifejezett árszintje április­ban 1,5 százalékkal haladta meg a márciusi szintet. Kovács György, a Takarék Bróker elemzője szerint a ter­melői árindex további alakulá­sa a vegyipari árakon múlik. Jóllehet az iparágban tavaly beindult áremelkedés miatt egyre erősebben érvényesülhet a magas bázis hatása, a kőolaj­árak alakulása továbbra is ve­szélyezteti az indexet. (NAPI)

Next