Napi Gazdaság, 2001. január (11. évfolyam, 1-26. szám)

2001-01-02 / 1. szám

2001. JANUÁR 2. A nagyfogyasztókat is megcélozza a Matáv Távközlési tarifacsomag az internetezőknek A Matáv Rt. a mobiltelefon­szolgáltatóknál már megszo­kott tarifacsomagokat kínál jövőre az ügyfeleknek. A veze­tékes szolgáltató a kedvezmé­nyes internet- és kisfogyasztói csomag mellett a nagyfelhasz­nálókat is megcélozza új díj­csomagjával. A Matáv szolgál­tatási területén átlagosan nem egészen 4 százalékkal emel­kednek a díjak februártól. Átlagosan 4 százalékkal emelkednek februártól a Ma­táv Rt. távközlési díjai. Ezen belül az előfizetési díj a cég szolgáltatási területén akár 25 százalékkal is nőhet, a beszél­getések ára viszont csökken. A társaság több új díjcsomag be­vezetését tervezi. Újdonság lesz a nagyfogyasztói tarifa­­csomag, hiszen a társaság ed­dig a cégekkel kötött egyedi megállapodásokkal adott ked­vezményt. A Matáv szeretné fellendíteni a nappali inter­netezést is, ennek érdekében a csúcsideje 9 forintos percdíjnál alacsonyabb internethasználati tarifát is kialakít. A kisfogyasztói tarifacsomag tovább él, és ebben az előfize­tés ára kisebb mértékben nő. Információink szerint bár nem emelkedik az a 400 forintos keret, ameddig a listaárnál kedvezőbb összegért lehet te­lefonálni, de a forgalmi díjak várható csökkenése miatt hosszabb ideig telefonálhat­nak az ügyfelek. Az előfizetők egy ingyenesen hívható szá­mon tájékozódhatnak arról, hogy mekkora összeget hasz­náltak el a 400 forintból, az ezt követő hívások díja ugyan­is a listaár háromszorosa. A Matáv azt tervezi, hogy egy, az előfizető által választott bel­földi vezetékes telefonszámot a 400 forintos keret kimeríté­se után is listaáron lehessen hívni. A szolgáltató azzal szá­mol, hogy az ügyfelek negye­de veszi igénybe az így kiala­kított kisfogyasztói csomagot. D. I. Megkezdődhetnek az érdemi agrártárgyalások Az agrártárca megadta a kért részletes adatokat Hamarosan megkezdődhetnek az érdemi agrártárgyalások, mi­vel Magyarország átadta a brüsszeli tárgyalóknak az álta­luk június óta hiányolt részletes mezőgazdasági információkat. A magyar kormány a kará­csony előtti napokban átadta a brüsszeli tárgyalóknak a mező­­gazdaságról még tavaly no­vemberben átnyújtott pozíciós dokumentum kiegészítő infor­mációit, így magyar részről el­hárult minden akadály, hogy megkezdődjön az agrárfejezet érdemi tárgyalása - jelentette be Vajda László, a Földműve­lésügyi Minisztérium (FVM) eu­rópai integrációs főosztályának vezetője. A most átadott adatok között szerepelnek a mezőgaz­dasági támogatásokra, a támo­gatásokhoz kötött kvóták mér­tékére, valamint az átmeneti mentességi kérelmekre vonat­kozó részletek, amelyeket az unió még júniusban kért. Az érdemi tárgyalások a svéd elnökség alatt megkez­dődhetnek, így várhatóan 2002 közepéig be is fejeződhetnek - véli Vajda. Ezt valószínűsíti, hogy június óta a pozíciós do­kumentumban szereplő mint­egy tucatnyi magyar átmeneti kérelem száma a felére csök­kent, mivel ez idő alatt az EU szabályozási viszonyai Ma­gyarország számára kedvező­en változtak, így nincs szükség az olajos magvak árának fi­gyelésére, valamint a gabona­intervenciós időszak novem­berről augusztus elejére való módosítása sem esedékes már. Jobblétre szenderü­lt a fogyasztási globálkvóta Szabadon importálható a hal, a személyautó és a nemesfém (Folytatás az 1. oldalról) Ezek a kérelmezők a kvótán­kénti import egészére nyújthat­tak be kérelmet, mindenki más csupán a teljes kvóta 1-10 ez­relékére. Minden évben 10 százalék­kal emelkedett az egyes téte­lek értékhatára, kivéve a sze­mélygépkocsi-behozatalt, ahol 7 százalék volt a keret évi nö­vekedése. A rendszer utolsó évében - azaz 2000-ben - a kvóták összértéke - a személy­­gépkocsik nélkül - mintegy 490 millió dollár volt. A személygépkocsik behoza­talát a globálkvóta csak darab­számban szabályozta, érték­ben nem. A fogyasztási glo­bálkvótába tartozó áruk jó­részt a feldolgozott termékek között szerepelnek a külkeres­kedelmi forgalomban. A globálkvóta a feltehetően fogyasztási célú import 8-9 százalékát szabályozta. A gya­korlatban a kvóta alá eső ter­mékcsoportok közül a háztar­tási tisztítószerek, a lábbelik, a felsőruházat, a szőnyegek, valamint a nemesfémek kere­tét használták ki teljes egészé­ben az importőrök. Emellett az utolsó 2-3 évben az új sze­mélygépkocsik keretét is csak­nem teljesen igénybe vették. A fogyasztási célú behozata­li kvótarendszert 1991 óta mű­ködtette Magyarország, hogy ezzel a nem éppen piac­­konform eszközzel is megpró­bálja korlátok között tartani a belső fogyasztáshoz kapcsoló­dó import növekedését. A kvó­tarendszer megszüntetését a nemzetközi kötelezettségek­ben vállaltak tették szükséges­sé. D. L. ­T) A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat.­­ MAGYAR GAZDASÁG gazdaság _3 Napvilágot látott a Széchenyi terv állami társfinanszírozási igénye Autópálya-építésre jut a legtöbb pénz A Gazdasági Minisztérium közzétette a Széchenyi terv programjaihoz kapcsolódó 2001-es és 2002-es állami for­rásigény részletes irányszámait. A szükséges 295,8, illetve a 330,8 milliárd forint kétharma­dát az autópálya- és a lakás­építés viszi el, a regionális gaz­daságfejlesztésre ehhez képest csak morzsák jutnak. Hosszas kihordási idő után végre napvilágot látott a ma­gyarországi fizikai és szellemi infrastruktúra megújítását cél­zó Széchenyi terv pénzügyi ol­dala. A gazdasági tárca elkészí­tette a hét program és azok alprogramjainak állami társfi­nanszírozási pénzigényét a kö­vetkező két költségvetési évre. Ezzel párhuzamosan már hat program szövege is napvilágot látott, csupán az autópálya­program részletes kidolgozá­sa van hátra. Az már korábban biztossá vált, hogy a Széchenyi terv ke­retében rendelkezésre álló tel­jes állami forrás 2001-ben 295,8 milliárd forint, a követ­kező évben pedig 11,7 száza­lékkal emelkedve 330,8 milli­árd forint lesz. A legnagyobb kiadást­­ két év alatt összesen 53 milliárd forintot - az autó­pálya-fejlesztés soros feladatai - az M3 és az M7-es, valamint a szekszárdi Duna-híd - igény­lik, bár ez az összeg tartalmaz­za a vasúti, a regionális repü­lőtéri, valamint az ár- és bel­vízmegelőzési alprogramok költségeit is. A másik nagy inf­rastrukturális projekt a lakás­­program, amire évi 70 milli­árd forintot szán a minisztéri­um. A többi program közül a vállalkozáserősítési tűnik a legnagyobbnak, ám az még mindig nem világos, hogy en­nek három alpogramja - híd­­képző (beszállítói), vállalko­zásfejlesztési és befektetésösz­tönző­­ közül melyikre mennyi pénz jut. A kutatás-fej­lesztési program a rá fordított források tanúsága szerint csak jövőre teljesedik ki. E prog­ram a maga három alprog­­ramjával alapvetően az oktatá­si tárca felügyelete alatt fut, és kiegészül más minisztériu­mok K+F támogatásaival. Az információs társadalom- és gazdaságfejlesztési program, amelyet a Miniszterelnöki Hi­vatal visz, szintén jól jár egyik évről a másikra. A vállalkozás­erősítő és a turizmusfejleszté­si program alapvetően a már futó, és bejáratottnak számító három célelőirányzatra - kis- és középvállalkozói, gazda­ságfejlesztési, turisztikai - épül. A legkisebb a regionális gazdaságépítést célzó, amely igencsak szűkös keretből gaz­dálkodva szeretne öt különbö­ző célnak is megfelelni. D. L. I A SZÉCHENYI TERV (milliárd forint) Program neve 2001 2002 Vállalkozáserősítő program 31,4 37,3 Kutatási, fejlesztési és innovációs program 17,5 37,0 Információs társadalom- és gazdaságfejlesztési program 15,0 28,9 Turizmusfejlesztési program 250 28,1 Regionális gazdaságépítési program 5,0 Autópálya-fejlesztési program 132,1 120,9 Lakásprogram 69,9 72,6 Összesen 295,9 330,8 Forrás: GM Az óvatos befektetési politikában is lát kockázatot a PSZÁF Gyorsan nő a magánpénztárak vagyona A magánnyugdíjpénztárak vagyona az első félévi 130 milliárd forintról 151 milliárdra emelkedett a harmadik negyedévben - derül ki a Pénztári Szervezetek Állami Felügyeletének jelentésé­ből. Az MTI szerint a vagyonbővülés az előző év végi állapot­hoz képest 55 százalékos. A magánnyugdíjpénztárak­ban szeptember végéig felhal­mozott vagyon a 2000-re vár­ható 13 015 milliárdos GDP 1,15 százaléka, míg az önkén­tes szféra 205,2 milliárdos va­gyona a GDP 1,57 százaléka. A magánpénztárak befektetésein belül továbbra is meghatározó az állampapírok súlya, de emel­kedik a részvényeké. A tavalyi háromnegyed éves teljesít­ményt összegző jelentés szerint a magánpénztárak konzervatív befektetési politikát folytattak az elmúlt két évben. Nem hasz­nálták ki a jogszabályok adta lehetőségeket, amelyek alapján nagyobb részarányt birtokol­hatnának a kockázatosabbnak ítélt részvénybefektetésekből. A PSZÁF szerint a biztonságo­sabb befektetési politika nem feltétlenül jelent kockázatmen­tességet a pénztárak számára. A szervezet szakemberei úgy vé­lik ugyanis, hogy a mintegy 80 százalékos állampapír-állo­mányt nem menedzselik aktí­van a pénztáraknál, ezért a be­fektetési tevékenység nettó be­vétele alacsony. A jelentés meg­említi azt is, hogy bár a magán­­pénztárak hosszú távú befekte­tők, az állampapír-állományon belül több mint 50 százalékos részesedéssel bírnak a két év alatti hátralévő futamidejű ér­tékpapírok. A harmadik negyedévben net­tó 1,2 milliárd forint bevételt ér­tek el befektetéseiken, míg a tagdíjakból 20 milliárd folyt be ebben az időszakban. A magán­­pénztárak koncentrálódására utal, hogy szeptember végén 25 pénztár tevékenykedett, ame­lyekben összesen 2,133 millió pénztártagot tartottak nyilván. b. z. (2000. szept. százalék) Bankszámla és készpénz 0,9 Bankbetét 0,4 Magyar állampapír • 81,1 Részvény 12,5 Kötvény 1,3 Befektetési jegy 2,8 Be nem sorolt befektetett eszközök____________________ÚJ) I A MAGÁN-NYUGDÍJPÉNZTÁRI VAGYON ALAKULÁSA* (milliárd forint) 1998. II. negyedév 54,1 1. negyedév 2,6 III. negyedév 70,2 II. negyedév 9,6 IV. negyedév 89,7 III. negyedév 17,7 2000. IV. negyedév 28,8 1. negyedév 117,0 1999. II. negyedév 132,6 1. negyedév 41,3 ill.negyedév 151,0 * kumulált adatok Forrás: PSZÁf 1998-1999-ben nem volt keresletélénkítő a gazdaságpolitika Fenntartható a jelenlegi növekedés (Folytatás az 1. oldalról) A szerzők szerint egy olyan kis, nyitott gazdaságban, mint Magyarország, a belső kereslet túlfutása nem közvetlenül az inflációt, mint inkább a külke­reskedelmi mérleg hiányát nö­veli meg. A kibocsátási rés eb­ben az esetben is fenntarthatat­lan, bár az inflációs hatás ad­dig halasztódik, amíg a deficit valutaleértékelési várakozáso­kat ébreszt vagy leértékelés­hez vezet. A tanulmány szerzői az 1960-as évektől becsülték meg a magyar gazdaság fenn­tartható, belső és külső kon­junkturális hatásoktól meg­tisztított növekedési ütemét, és megállapítják, hogy a kibocsá­tási rés jól mutatja a tervgaz­dasági stop-go periódusokat, az 1965-ös megszorítást, az olajválság előtti keresleti fel­futást, majd a válság utáni visszaesést, az 1978-as beruhá­zási túlköltekezési hullámot, a 80-as évek közepi megszorítá­sokat. A modell szerint a leg­nagyobb gazdasági visszaesés idején, 1990-1992 között a tényleges és a potenciális nö­vekedés szorosan együtt moz­gott. Ez arra utal, hogy a gaz­daságpolitika semleges volt, a monetáris és fiskális hatósá­gok ugyanannyira féltek az inflációtól, mint a kereslet visszaesésétől. 1993-1994- ben erőteljesen megmutatko­zott a lazítás: 1993-ban még negatív potenciális kibocsátás­változás ellenére is 3 százalék­kal nőtt a GDP. 1995-1996- ban a kereslet visszafogása, a stabilizálódó új gazdasági struktúra révén helyreállt a kereslet és kínálat egyensúlya. 1998-1999-ben a potenciális és tényleges kibocsátás növe­kedési üteme lényegében azo­nos volt, a hosszú távon fenn­tartható szint azonban mint­egy fél százalékkal a tényleges alatt volt, ám - amint azt a szerzők a NAPI Gazdaságnak nyilatkozták - az inflatorikus hatás ebben az időszakban is a mérési hiba határán belül maradt. A szerzők szerint 2000-ben gyors növekedés mellett nem romlott jelentős mértékben a külső egyensúly, ami azt valószínűsíti, hogy gyorsan emelkedett a potenci­ális kibocsátás is. p. B. Simon András és Darvas Zsolt a kibocsátási rés létrejötté­vel kapcsolatban elmondta, hogy egy fiskális lazítás előnyei vélhetően egyenlően oszlanak meg a külfölddel versenyző (tradable) és a külfölddel nem versenyző (non-tradable, álta­lában a szolgáltatások, a tercier szektor) javakat előállító szektorok között. A kibocsátási rés csökkentése érdekében al­kalmazott fiskális megszorítás hatása kiegyensúlyozottabb, a monetáris dezinfláció terheit azonban inkább a tradtable szektor viseli. Internetre mennek a bankok és a biztosítók A bankok és biztosítók vára­kozásai szerint 2001-ben la­kossági ügyfeleik 6, a vállala­ti ügyfeleik 14 százaléka hasz­nálja internetes pénzügyi szol­gáltatásaikat - adta hírül a GKI Gazdaságkutató Rt., a Webigen Rt. és a Sun Micro­systems Magyarország közös felmérése. A magyarországi hitelintézetek több mint két­harmada, a biztosítók és érték­papírcégek 90 százaléka mű­ködtet intranetes hálózatot, de a többiek is a következő egy­két évben tervezik ennek beve­zetését. Internet-hozzáférése és saját honlapja ma már a pénzügyi szektor összes sze­replőjének van. A pénzügyi szolgáltatók elsősorban tájé­koztatásra használják az internetet, ezt az adatgyűjtés és a kutatás követi, és csupán ez­után következik a levelezés, valamint a marketingcélú fel­­használás. A pénzügyi szerep­lők többsége úgy véli, hogy nem tudja az internet nyújtot­ta lehetőségeket eléggé ki­használni. Jelenleg a hitelinté­zetek 40 százalékánál van az ügyfeleknek lehetőségük arra, hogy interneten keresztül igénybe vegyék a szolgáltatá­sokat, ez az arány a következő egy-két évben várhatóan meg­duplázódik. Évkezdeti árváltozások Január elsejével a villamos energia fogyasztói ára 6 száza­lékkal emelkedett, a belföldi vasúti személyszállítás tarifái szintén átlagosan 6 százalékkal emelkedtek, az InterCity pót­jegy ára viszont ennél lényege­sen nagyobb emelkedéssel 360 forintra drágult. A távolsági au­tóbusz-közlekedésért 6,8 száza­lékkal kell többet fizetni teg­nap óta. Az MNB még egyeztet a leértékelési ütemről A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jegybanktanácsa még nem foglalt állást a kormány pénteken bejelentett árfolyam­javaslatáról - mondta el Blahó Miklós, az MNB szóvivője a távirati irodának. A jegybank a pénzügyi és a gazdasági tárcá­val, valamint a kormánnyal is egyeztet még arról, hogy mi­lyen körülmények között cél­szerű változtatni a leértékelé­sen. Bérfelzárkóztatási biztos a Gazdasági Minisztériumban Tegnap óta miniszteri meg­bízott fogja össze a magyar keresetek európai uniós felzár­kóztatásának feladatait a gaz­dasági tárcánál. A magyaror­szági átlagkereset vásárlóerő­paritáson számítva az EU-s át­lag körülbelül 30 százalékát éri el. A GM természetesen az uni­ós bérátlagot csak hosszabb tá­von gondolja elérhetőnek. Meghosszabbították a rádióelnöki pályázatokat A Magyar Rádió Közalapít­vány kuratóriumának elnöksé­ge csütörtöki ülésén úgy dön­tött, hogy egy hónappal meg­hosszabbítja a Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírt be­nyújtási határidőt - jelentette be Szadai Károly, a kuratóri­um elnöke. A határozat értel­mében a pályázatok benyújtá­sának új határideje 2001. feb­ruár 2. 12 óra lesz. Az előző pályázatot eredménytelennek nyilvánították. www.bridzsklub.hu

Next