Napi Gazdaság, 2001. március (11. évfolyam, 51-75. szám)

2001-03-01 / 51. szám

2001. MÁRCIUS 1.) Ausztriával szemben aktívum alakult ki Oroszország negyedikk­or a külker-partnerek között Magyarország három legfonto­sabb külkereskedelmi partne­rének sorrendje tavaly nem változott, a negyedik helyre azonban a tartósan drága energiahordozók révén vissza­került Oroszország. A növek­vő export révén Franciaország­gal és Ausztriával szemben is aktívum alakult ki az 1999-es negatív egyenleg után. A Gazdasági Minisztérium legfrissebb adatai szerint a magyar gazdaság kivitele a múlt évben 12,3 százalékkal, a behozatal 14,5 százalékkal növekedett 1999-hez képest. Az export értéke 28,1 milliárd dollárt ért el, az importé 32,1 milliárd dollár volt. A tárca egyelőre nem tette közzé euró­ban a részletes adatokat. A legfontosabb külkereske­delmi partnerrel, Németor­szággal szemben a behozatal mérsékelt növekedése mellett folytatódott az utóbbi években jellemző exportoffenzíva. En­nek eredményeként a kétolda­lú forgalomban a német gaz­dasággal szemben 2,3 milli­árd dollár többlet alakult ki a két évvel ezelőtti 1,4 milliárd dollár után. Továbbra is máso­dik Ausztria, amellyel szemben 2 százalékkal nőtt a magyar ki­vitel és 5 százalékkal csökkent a behozatal. Ennek eredménye­képpen az egyenleg előjelet váltott, s a bázisévben elért 100 millió dolláros hiány helyett tavaly 78 millió dollár magyar többlettel zárt a kétoldalú ke­reskedelem. A harmadik legnagyobb ke­reskedelmi partnernek számí­tó Olaszországgal szemben szolid növekedés eredménye­ként mintegy 750 millió dol­lár passzívum alakult ki. A tar­tósan dráguló energiahordo­zók révén Oroszország a rangsorban visszakerült a negyedik helyre. A múlt évben dinamikusan nö­vekvő export révén Fran­ciaországgal szemben is aktívum alakult ki. Egy évvel korábban az egyen­leg még negatív volt. Az EU-csatlakozásra váró államok közül Cseh­országgal szemben 20 millió dollárral romlott, míg Lengyelországgal szemben épp ennyivel javult ta­valy a külkereskedelmi egyen­leg. Az elmúlt két évben a két tagjelölt országból származó import meghaladta az exportot. D. L. ♦157,5 -45,7 -181,0 KÜLKERESKEDELMI FORGALOM 1 (2000-ben, millió dollár) Ország Kivitel Behozatal Egyenleg 1. Németország 10471,3 8213,0 ♦2258,3 2. Ausztria 2442,5 2366,0 ♦76,5 3. Olaszország 1654,4 2407,2­­752,8 4. Oroszország 455,4 2588,6 -2133,2­­­­. Franciaország 1470,2 1400,5 ♦69,7 6. USA 1475,0 1223,6 ♦251,4 7. Hollandia 1522,4 708,4 ♦814,0 8. Nogy-Brilannio 1156,3 1017,1 ♦139,3 9.Japán 159,4 1701,1­­1541,7 10. Belgium 878,3 720,8 11. Lengyelország 605,2 650,9 12. Cseh Köztársaság 465,3 646,2 Forrás: Gazdasági Minisztérium A­z a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. Jj Kisebb lehet a vártnál a februári hiány Vita a többletbevételekről (Folytatás az 1. oldalról) A döntés alapján 75 milliárd forintot költenek el idén úgy, hogy azt a tavalyi költségvetés­ben számolják el. Az ellenzéki pártok ezt az eljárást törvényte­lennek tartják, s a hasonló gya­korlat megakadályozása végett a törvény módosítását kezde­ményezik. A javaslat szerint au­tomatikusan pótköltségvetést kellene benyújtani a jövőben abban az esetben, ha az első fél­évi időarányosan várható bevés 5-7 százalékos inflációs prognó­zisán. A polémia aktualitását tá­masztja alá lapunk értesülése, miszerint az adóbevételek nö­vekedésének köszönhetően februárban a PM által várt 70- 90 milliárd forint hiánynál ala­csonyabb, 50 milliárd forint körüli deficitre lehet számíta­ni. Miután az államháztartás ja­nuárban 2,8 milliárdos többle­tet ért el, az első kéthavi hiány az éves előirányzat 10 százalék Új kedvezmények hatvanmilliárd forintért A társaságiadó-szabályozásba 2003-tól új, a kormány egyedi engedélye alapján 5 évre szóló kedvezményt vezetnek be. Tállai lapunknak elmondta, hogy az 1999-es adatok alapján 25-30 vállalat jelentkezésére számít a tárca, amelyek várhatóan mint­egy 60 milliárd forint értékű kedvezményt vesznek igénybe. A jelenlegi - 3 és 10 milliárd forint beruházáshoz kötött - adó­­kedvezményekre a 2002. december 31-éig megkezdett beruhá­zások alapján lehetne jogot szerezni, amelyek kifutása 2011. teleket legalább 2 százalékkal meghaladja a ténylegesen be­folyt összeg. A kormánypártok tegnap elutasították, hogy a bi­zottság nevében terjesszék elő ezt az indítványt, ám az ellenzé­kiek ettől függetlenül elkészítik javaslatukat. Hasonló sorsra ju­tott az az indítvány, amely az idén várhatós többletbevételek - Szekeres Imre, a bizottság szo­cialista elnöke szerint legalább 120 milliárd forint - felhaszná­lásáról rendelkezett volna. Az MSZP szerint az alultervezett infláció szállítja majd a többlet­­bevételt. Tállai szerint egyelőre nincs ok változtatni a kormány r ha körül alakulhat, ami sokkal jobb az időarányosnál. A PM nyolc-kilenc jogsza­bály módosítását tartalmazó törvénycsomagot nyújt be az első félévben a parlamenthez. A módosítások egységes törvényi keretbe foglalják az értéktőzs­de és az árutőzsde jelenleg kü­lönálló szabályozását. A tervek közt szerepel a devizaliberali­záció, továbbá a vállalatfelvá­sárlás szabályainak újraalkotá­sa. Olyan előterjesztés is ké­szül, aminek alapján a befekte­tési alapok minden uniós tag­országban működhetnek majd. MAGYAR GAZDASÁG lejtgazdaság 3 K3 $6';*' — Az energiaárak emelkedése miatt torpant meg a dezinfláció Az MNB szerint javult­ a bankrendszer helyzete Az alapvetően kedvező makrogazdasági folyamatok pozitívan hatottak tavaly a magyar bankrendszer fejlődésére és javítot­ták a jövőre vonatkozó várakozásokat is. A nem banki pénz­­ügyi közvetítők térnyerése 2000-ben tovább folytatódott - áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) második alkalommal publikált Jelentés a pénzügyi stabilitásról című kiadványában.­­ A kedvező makrogazdasági környezet elősegítette a ma­gyar bankrendszer fejlődését, amivel párhuzamosan a jövőre vonatkozó várakozások is ked­vezőbbek lettek. A rendszer tő­kehelyzete továbbra is stabil, portfoliója, jövedelmezősége és költséghatékonysága javult, miközben a piaci kockázatok­nak való kitettsége csökkent tavaly az elmúlt időszakhoz képest - áll a magyar pénzügyi rendszer stabilitásáról szóló je­lentésben. A kevésbé szigorúan szabályozott nem banki közve­títők térnyerése tovább folyta­tódott 2000-ben, de ez nem nö­velte számottevően a rendszer­­szintű kockázatokat. A nem banki közvetítők alszektorán belül a banki háttérrel rendel­kező intézmények fejlődtek a legdinamikusabban., Az MNB tanulmánya szerint a magyar gazdaság az előző év folyamán kedvező külpiaci konjunkturális feltételek mel­lett, gyors ütemben növeke­dett, miközben az infláció mérséklődése elmaradt az elő­zetes várakozásoktól. A válla­lati szektor finanszírozási igé­nye kismértékben nőtt, míg a háztartások megtakarítási haj­landósága a vártnál kisebb re­áljövedelem-növekedés mel­lett az 1999-es - a korábbi éveknél alacsonyabb - szinten maradt. A jövedelemhelyze­tekben bekövetkezett változá­sok nem érintették jelentős mértékben a pénzügyi közve­títőrendszer kockázatait. A fogyasztói árindex 1995 közepe óta látványosan csök­kent, az elmúlt másfél évben azonban megtorpant a folya­mat, aminek elsődleges okát az energiaárak 1999 közepé­től megindult erőteljes emel­kedésében látja a jegybanki folyamatoknak az inflációra gyakorolt hatását. Az infláció alakulásában a váratlan sokkok dominanciáját jelzi, hogy ta­valy jelentősen megnőtt az inf­lációs előrejelzések hibája. Az egy évre előretekintő prognó­zis 1999 eleje óta nem muta­tott ekkora abszolút különbsé­get a tényleges adathoz képest - áll a tanulmányban. k. p. p. Ehhez olyan exogén sokkok - a gyógyszer-ártámogatási rend­szer megváltozása, illetve a nem feldolgozott élelmisze­rek áremelkedése - járultak hozzá, amelyeknek az inflato­rikus hatását a makrokereslet gazdaságpolitikai eszközökkel történő alakításával nem lehe­tett megakadályozni. A vártnál magasabb tényle­ges inflációt nem kísérte a­ le­értékelési ütem emelése, ami­nek következtében a forint re­álárfolyama felértékelődött. A jegybank ezen túl tavaly októ­berben 100 bázisponttal meg­emelte az irányadó kamatot is, ezáltal igyekezve a minimális­ra csökkenteni a kedvezőtlen Tavaly minden tekintetben jelentősen zsugorodott a ma­­gyar tőkepiac, az azonnali tőzsde­i forgalom 47 százalékkal esett vissza - vita értékelésében a Pénzügyi Szervezetek Ál­lami Felügyelete (PSZÁF). A tőzsde keserű tapasztalataival szemben a hitelintézetek jelentősen növelték hitelezői akti­vitásukat. A lakossági banki hitelek állománya 43,7 száza­lékkal, a vállalkozói hiteleké 28,4 százalékkal nőtt, miköz­ben a hitelportfóliók minősége jelentősen javult. A betétál­lomány 15,7 százalékos növekedési üteme jelentősen elma­radt a hitelekétől, ezáltal a hitelek betétekkel való fedezett­sége a nemzetközileg jónak tartott 140 százalék alá, 124,7 százalékra süllyedt - állapítja meg a PSZÁF. P. B. A pártelnökök elásták a csatabárdot bHHHHHIIIÍHHINIÍHÍ Helyreállt a béke a fővárosi koalícióban A jelek szerint megbékült egy­mással a fővárost vezető két frakció. A pártelnökök tegnapi megbeszélése alapján a Közbe­szerzési Döntőbizottság dönté­sétől függ, hogy a fővárosi ön­­kormányzat végül megvásárolja­­­ a hannoveri villamosokat. A két pártelnök egyeztetésé­nek eredményeként Demszky Gábor főpolgármester nem terjeszti újra a közgyűlés elé a hannoveri villamosok ügyét, hanem a Közbeszerzési Dön­tőbizottság állásfoglalásától teszik függővé a járművek meg­vásárlását. A koalíció jövőjéért aggódók számára megnyugta­tó lehet, hogy Kovács László, az MSZP elnöke arra kérte a két frakciót, tegyenek meg min­dent az együttműködés helyre­­állítása érdekében. A tárgyaló felek megállapod­tak abban, hogy a villamos­beszerzés finanszírozása be­kerül a főváros 2001-es költ­ségvetésébe. Egyetértettek továbbá abban, hogy szükség van a Nagykörúton közleke­dő, valamint a régi, úgyneve­zett UV-villamosok cseréjére. Kifejezték szándékukat, hogy a fővárosi költségvetésről két­oldalú konszenzussal dönte­nek. Ennek elősegítésére a két képviselőcsoport megkezdte az egyeztetést. Időközben Vajda Pál főpol­gármester-helyettes bejelentet­te, hogy legkésőbb március 14-ig kell aláírnia a BKV vezér­­igazgatójának a hannoveri vil­lamosok vásárlásáról szóló szerződést. Az MTI szerint Vaj­da kijelentette, hogy a Hanno­verből érkezett levél nem vál­toztat érdemben a szocialisták álláspontján. Szerintük ugyan­is jogszerű volt az egész köz­­beszerzési eljárás. (NAPI) ­ A múlt évben átadott lakások esetében átlagosan két év telt el az építési és a használatbavételi engedély kiadása között. A mun­kálatok korábbi évekhez mérten gyorsabb befejezésének oka, hogy egyrészt a lakásépítési vál­lalkozók minél előbb a pénzük­höz szeretnének jutni, másrészt a községekben olcsóbb az épít­kezés. Az utóbbi egy évben meg­élénkülő lakásépítési kedv érez­hetően gyorsítja a kivitelezést. A múlt évben átlagosan 636 nap telt el a kezdés, azaz az építési engedély kiadása és a befejezés, azaz a használatbavé­teli engedély elnyerése között. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ez az időszak 1999-ben még átlagosan egy hónappal hosszabb volt. Az újonnan elkészült lakások szá­ma 1998-ban volt a legalacso­nyabb mélypontjára, ráadásul az utóbbi hat év közül ebben az esztendőben volt a legki­sebb az egy éven belül elké­szült lakások aránya. A jelek szerint az építkezők kivártak, az építkezések lelassultak, emi­att jócskán megnőtt a három és a négy esztendő alatt felépített lakások aránya. Az adatok szerint az azóta el­telt két évben változás állt be, és fokozatosan emelkedett a két éven belül befejezett épít­kezések részesedése, miközben a három évig tartóké stagnált. A múlt évig a lakásépítési vál­lalkozók számára élt a köl­­csön-visszatérítés intézménye, amelynek keretében visszakap­ták a felvett hitelek kamatainak nagy részét. Emiatt igyekeztek minél gyorsabban, lehetőleg egy esztendőn belül befejezni az építkezést és megkérni a használatbavételi engedélyt. Ez a lehetőség azonban megszűnt. Az új ösztönző, a kedvezmé­­­­nyes hitellehetőség pedig csak­­ részben jelent gyorsítási kény­szert. Ezzel együtt az elemzők arra számítanak, hogy a követ­kező időszakban 15 százalék körül marad az éven belül be­fejezett új lakások aránya. Különösen a községi építke­zésekre jellemző, hogy vi­szonylag gyorsan elkészül a lakás. A lakócélú ingatlanok több mint fele két évnél keve­sebb idő alatt beköltözhetővé válik, ezzel szemben a fővá­rosban csupán 39 százalék ez az arány. A gyorsaság egyik oka, hogy a községekben egy­értelműen olcsóbb az építke­zés, egy ottani új lakás beke­rülési költsége mintegy 20 százalékkal kisebb, mint a fő­városban - véli Gáspár Anna, a Build-Econ Kft. ügyvezető igaz­gatója. Az épületek kialakításá­nál ugyanis nemcsak a felhasz­nált építési és befejezési anya­gok olcsóbbak, mint Budapes­ten, hanem a munkaerő is ki­sebb költséget jelent. Az építési időben regionálisan jelentősek az eltérések. Amíg a fővárosban átlagosan 32 hónap telik el az építési engedély kiál­lításától a beköltözésig, addig Pest megyében több mint 65, Veszprémben pedig 80 hónap. Magyarországon az új laká­sok elkészültének időigénye nagymértékben a jövendő la­kástulajdonosok anyagi hely­zetének függvénye - állapítja meg Gáspár. A kedvezményes forrásokra támaszkodva sokan úgy vágtak bele az építkezés­be, hogy nem állt rendelkezé­sükre a teljes összeg, így a be­fejezés gyakran jócskán elhú­zódik. Az utóbbi évek tapasz­talata szerint az új házat épí­tők csupán 8-10 százaléka ké­pes a teljes költséget előte­remteni valamilyen hitellehe­tőség felhasználása nélkül. Domokos László : A kistelepüléseken olcsóbb az új otthon megteremtése A tavaly átadott lakások fele két éven belül készült el ! ÉPÍTKEZÉS IDŐTARTAMA* Időszak Használatba vett lakások száma (ezer) Egy éven belül (%) Egy év () Két év (%) Három év (%) Négy év(%) Öt és több év (%) 1995 24,7 16,9 20,8 19,3 17,2 9,6 16,2 1996 28,3 13,4 34,3 19,1 11,5 8,7 13,1 1997 28,1 17,6 24,8 25,4 12,5 7,6 1998 20,3 11,0 28,7 20,0 17,3 10,1 12,9 1999 19,3­­ 13,6 24,5 22,6 13,3 11,2­­14,8 2000 21,6 14,3 33,4 15,8 12,3 7,6 16,6 Forrás: KSH Magyarországnak érdeke a gyors tárgyalás Biztonsággal állítható, hogy Magyarország uniós csatlakozá­sa a 2003-2005-ös időszakra esik - közölte az MTI szerint Gottfried Péter külügyi integrá­ciós államtitkár tegnap egy csat­lakozással kapcsolatos konfe­rencián. Martonyi János kül­ügyminiszter szerint jelenleg zajlik az átmeneti mentesség iránti kérelmek egyeztetése. A miniszter tegnap elmondta, hogy amenynyiben ebben a fél­évben sikerül ideiglenesen le­zárni a négy szabadságjog - áruk, személyek, tőke, szolgál­tatások áramlása - fejezeteit, akkor már csak a nagy költség­­vetési igényű témák maradnak hátra. A személyek szabad áram­lásának korlátozására vonatko­zó német javaslat lényegi elemei - így a hétéves átmeneti időszak - valószínűleg bekerül a közös uniós álláspontba. A magyar fél fenntartja tízéves átmeneti ké­relmét a termőföld megvásárlá­sával kapcsolatban, ami a kül­földi természetes személyek számára jelent korlátozást. A szolgáltatások szabad áramlása fejezetében az EU vélhetően el­fogadja a 2008-ig szóló ma­gyar derogációs kérelmet a befektetésvédelmi alappal, illet­ve a takarékszövetkezetek mini­mális alaptőkéjével kapcsolat­ban. Magyarország ugyanakkor visszavonta a biztosítók tőkeki­viteli korlátozására vonatkozó átmeneti kérelmét. Az áruk sza­bad áramlása fejezetében nyitott még a gyógyszerekre, gyógy­­szertörzskönyvekre vonatkozó rész magyar derogációs kérel­mének sorsa.

Next