Napi Gazdaság, 2001. április (11. évfolyam, 76-98. szám)

2001-04-02 / 76. szám

2001. ÁPRILIS 2. Adósságcsapdában az agrárszféra Az élelmiszer-gazdaság hitelei 500 milliárd felett Az agrárágazat hitelezése ban­ki szemszögből sokkal kocká­zatosabb más ágazatoknál. A szövetkezeti üzletrészesek kifi­zetéséről szóló törvény ráadá­sul nagymértékben nehezíti a hitelintézetek pozitív hozzáállá­sát a mezőgazdasághoz: a 120-140 milliárd forint szövet­kezeti hitel mintegy fele a 250 milliárd forint mezőgazdasági, illetve negyede az összes élel­miszer-gazdasági hitelnek. Az MNB adatai szerint tavaly a harmadik negyedév végén a mezőgazdaságban - beleértve a vad- és erdőgazdálkodást, valamint a halgazdaságot -253,3 milliárd forint, az élel­miszeriparban pedig - az ital- és a dohánygyártással együtt -250,4 milliárd forint volt a hi­telállomány. A mezőgazdasági hitelek 97 százaléka, az élelmi­­szeriparnak 80 százaléka volt forinthitel, de ez sem változtat azon, hogy az alapanyag-ter­melés és -feldolgozás hitelál­lománya lényegében azonos nagyságrendű. A mezőgazda­­sági hitelek a teljes hitelállo­mány 8,1, az élelmiszeripari­ak 8,6 százalékát tették ki. A mezőgazdasági szektor komoly szerkezeti átalakulá­son ment át az elmúlt néhány évben: a jelenlegi adatok sze­rint tavaly az agrárszférában csaknem 960 ezer egyéni gazdaság és 8200 gazdasá­gi szervezet működött. A me­zőgazdaság részesedése a GDP-ből 5,5 százalék, míg a mezőgazdaságban dolgozók a foglalkoztatott népesség 7,1 százalékát tették ki. Bankszövetségi becslés szerint ugyanakkor a szövetkezetek hitelállománya 120-140 mil­liárd forint, ami az összes me­zőgazdaságban kinnlévő hitel mintegy fele, illetve negyede az élelmiszer-gazdaság hitelál­lományának. Ez az arány már­is magyarázatot ad a bankok tiltakozására a szövetkezeti külső üzletrész-tulajdonosok kifizetéséről szóló törvénnyel szemben, figyelemmel a szö­vetkezetek jelentős részének nem kifejezetten jó pénzügyi helyzetére. Agrárhitelezési szakértők szerint már az összesen 500 milliárdos élelmiszer-gazdasá­gi hitelállomány nagyságának kialakulásában is komoly sze­repe volt az állami támogatá­soknak, különösen az éven túli lejáratú, úgynevezett tőkepót­ló hitel bevezetésének. A me­zőgazdaság ugyanis banki szemmel kockázatos. Magas magának a termelésnek a koc­kázata például az árvizek, aszály, fagy, betegségek miatt. Nem kalkulálható előre bizto­san a bevétel, amit együttesen, nagymértékben és kiszámítha­tatlanul befolyásolnak az elő­ző tényezők, illetve a piaci, gazdasági változások. Az árbe­vétel általában egyszerre fo­lyik be, az agrártermelők az átmeneti időszakban finanszí­rozásra szorulnak. Az előzővel összefügg, hogy a hitelek meg­ítéléséhez szükséges fedezet gyakran nincs meg, a gazdál­kodók alulfinanszírozottak, nem tőkeerősek, s elavult tech­nikával dolgoznak, így nehe­zen fejlődnek. ¡ / A U /¡ n U U Rendeletet módosított a miniszter Forgalomba helyezhetők a hannoveri villamosok Újabb akadály hárult el a fővárosi koalíciós vita kapcsán elhí­­resült hannoveri villamosok megvásárlása elől: a­­közlekedési és vízügyi miniszter az elmúlt héten módosította az Országos Vasúti Szabályzatot, s így lehetővé válik a Siemens AG által gyár­­tott kocsik forgalomba állítása Budapesten. Az eladó Astra AG, a hannoveri tömegközlekedési vállalat viszont még nem dön­tött a BKV Rt.-vel kötendő üzletről. A közlekedési és vízügyi mi­niszter múlt heti rendeletmó­dosításával elhárultak a ható­sági akadályok a 943 millimé­teres padlómagasságú hanno­veri villamosok forgalomba állítása elől (a magyar szabvá­nyok eddig csupán 600 milli­méternél valamivel nagyobb padlómagasságot engedélyez­tek). A tárca szerint azonban a hannoveri járművek padlóma­gassága nem tekinthető kor­szerűnek (negyedszázados gyártmányokról van szó, az északnémet városban pedig nem villamosként, hanem vá­rosi vasútként üzemeltek) és a budapesti városi villamosfor­galom is kisebb padlómagas­ságot igényel, így hosszabb tá­von célszerű lesz e járműveket az elővárosi forgalomba átirá­nyítani - javasolja a Közleke­dési és Vízügyi Minisztérium. A BKV Rt. által meghirdetett közbeszerzési eljárás után a bu­dapesti cég igazgatósága már döntött a hannoveri villamosok megvásárlásáról. Ugyanakkor Dirk Sames, az Astra AG, a han­noveri tömegközlekedési válla­lat szóvivője szerint cége még nem döntött a BKV-val kötendő üzletről. Jelenleg a szerződési feltételek kimunkálása folyik, és Sames azt sem tudta megmon­dani, hogy mikor várható dön­tés az eladásról. (A BKV és az Üstra közötti ügylet közvetítésé­ben szerepet játszott a MAN- csoporthoz tartozó Ferrostaal AG is.) A főváros 7 milliárd forintot biztosított a BKV-nak a hanno­veri villamosok beszerzésére. Ezt a döntést éles vita előzte meg a két koalíciós párt, az SZDSZ és az MSZP között. A konfliktusban végül a Fidesz szavazatai döntöttek, a fiatal demokraták ugyanis a szocia­listák hannoveri villamos be­szerzésére vonatkozó javasla­tát támogatták a fővárosi köz­gyűlésben. Sz. I. M. ff A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt . támogatása révén olvassák lapunkat. J. MAGYAR GAZDASÁG NAPI­ gazdaság ) Az egészségügy 32 milliárdos forráskiegészítést akar A magasabb infláció növelheti a büdzsé többletbevételeire pályázók számát Az elemzők és az ellenzéki pártok egyaránt biztosak abban, hogy tavalyhoz hasonlóan idén is többletbevétel keletkezik a költségve­tésben. Ezt erősíti, hogy ebben a kérdésben a miniszterek is eltérő álláspontra helyezkednek. Az egészségügyi tárca vezetője az előző héten konkrétan 32 milliárd forint idei többletforrásra szóló igényt fogalmazott meg. A többletre pályázók száma bizonyosan szaporo­dik azután, hogy a Pénzügyminisztérium szerint valószínűleg nem tartható idén a kormány 5-7 százalékos inflációs terve. Hiábavalónak bizonyulhat­nak a Pénzügyminisztérium (PM) erőfeszítései a többletbe­vételekre ácsingózó ágazati igények - legalább az első fél­év végéig szóló - csillapításá­ra, ha a kormányon belül egyes tárcák folyamatosan a többlet felhasználásáról be­szélnek - vélik megfigyelők. A „renitens” tárcák közé tartozik az Egészségügyi Minisztérium (EüM), amelynek vezetője az előző héten kijelentette, hogy az ágazat 32 milliárd forint többletforrást igényel idén az idő előtt kiürülő gyógyszer­­kassza feltöltésére, továbbá az alapellátás amortizációjának fedezésére. Mikola István sze­rint a gyógyszerkeret 147 mil­liárd forintos előirányzata alultervezett, a valós igények fedezésére 165 milliárdra kel­lene kiegészíteni a kasszát. Az amortizációs költségeknek - a háziorvosi privatizáció folyta­tásába illeszkedő - elismerésé­re pedig 13-14 milliárd forin­tot kellene biztosítani. Mikola szerint ezekre a programokra a forrás rendelkezésre fog áll­ni, mivel a kormányfő ígérete szerint a büdzsé terven felül befolyó bevételeiből az ágazat az elsők között részesül. A pénzügyminiszter a költ­ségvetés első két havi mérlege alapján korainak tartotta a be­jelentkezéseket az esetleges többletbevételekre. Varga Mi­hály lapunkban utalt arra (NAPI Gazdaság, 2001. márci­us 23., 1­ 3. oldal), hogy az ágazatok mozgásterét megha­tározza a két évre szóló költ­ségvetés, amitől csak rendkí­vüli esetben lehet eltérni. A pénzügyminiszter akkor el­mondta, hogy az első két hó­napban 15 milliárd forint többlet keletkezett a büdzsé­ben, ám az év közben jelent­kező váratlan kiadások - pél­dául az árvíz - miatt egyelőre megjósolhatatlan, hogy végül miként alakul a költségvetés pozíciója. A büdzsé alakulását illetően mindazonáltal megalapozot­tabbnak tűnik az elemzők vá­rakozása, különösen annak fé­nyében, hogy immár a PM sem tartja valószínűnek az idei éves átlagos inflációnak a hi­vatalos 5-7 százalékos tarto­mányon belül maradását. To­vábbi jel, hogy a tárca illeté­kese a szokásos havi sajtótájé­koztatón eddig nem zárta ki egyértelműen a tervet megha­ladó bevételek elérését. A min­dig hangsúlyozott álláspont az, hogy a költségvetés terve­zett GDP-arányos hiánya tart­ható az év végéig. Más kérdés, hogy az előirányzott deficitet a vártnál nagyobb bevételek és kiadások mellett is elérheti a PM. Az inflációs várakozás módosítása mindenesetre azt eredményezheti, hogy a közel­jövőben megszaporodik a többletbevételekre jelentkező ágazatok száma. Az egészség­ügy mellé felsorakozhat az oktatás, a szociális szféra, va­lamint a közművelődésben és a közszolgálatban dolgozók érdekképviseletei.­­­ Nem irányadó a kormány áremelkedési várakozása Az elemzők szerint várható volt az inflációs prognózis módosítása (Folytatás az 1. oldalról) Vojnits Tamás, az OTP Érték­papír Rt. elemzője szerint az az igazi kérdés, hogy az előrejel­zés módosításával egy időben változik-e a kormány inflációs politikája. Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő közgaz­dásza elmondta, hogy a prog­nózis felülvizsgálata várható volt és a bejelentésnek nem lesz jelentősebb hatása a piac­ra. A piac szereplői nem tartják irányadónak a kormány prog­nózisát - vélekedett Duronelly. A pénzügyi piacok inflációs vá­rakozásait egyáltalán nem be­folyásolja a PM inflációs célki­tűzésének módosítása, és az sem valószínű, hogy a háztartá­sok emiatt megváltoztatják vá­rakozásaikat - fejtette ki Majo­ros György, a Cashline szakér­tője. Vojnits is mérsékeltnek nevezte az eredeti terv tartha­tatlanságát elismerő PM-tanul­­mány inflációgerjesztő hatását. Hasonlóan vélekedett Kovács György, a DG Bank elemzője is, aki szerint túl nagy volt a különbség a PM és a piac prog­nózisa között. Több elemző a decemberre várt 6-7 százalékos 12 havi inflációs tervet is túl­zottan optimistának nevezte. Varga szerint az inflációs terv módosítására azért volt szükség, mert az első két havi adatok alapján a vártnál dina­mikusabban növekednek a szolgáltatások és az élelmisze­rek árai. Az infláció lassabb csökkenéséhez a miniszter szerint hozzájárul a növekvő bérkiáramlás miatt erősödő fogyasztói kereslet is. Januárban 10,1 százalékos, februárban pedig 10,4 százalé­kos inflációt jegyzett fel a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az értékek mindkét esetben meghaladták a piac várakozásait. A NAPI Gazdaság értesülései szerint a kormány gazdasági kabinetjének jövő szerdai ülésén az idei mellett valószínűleg áttekintik a 2002-re vonatkozó, 4-6 száza­lékos inflációs tervet is. K. P. P. Magyarország már az EU társult tagjaitól is lemaradt Az árampiaci nyitás a választások utánra marad­ ­'(Folytatás az 1. oldalról) Szakmai körökben ezt csak politikai okokkal tudják ma­gyarázni, mivel a nyitás a ma­gasabb európai árak miatt mindenképpen a fogyasztói díjak növekedését idézi elő, ami nehezen egyeztethető össze a kormány jelenlegi deflációs gazdaságpolitikájá­val. Ami a fogyasztói tarifákat 80-90 százalékban meghatá­rozó költségek ellenőrzését illeti, Nyugat-Európában ez jóval egyszerűbb, mint Ma­gyarországon. Ennek oka az, hogy az uniós tagállamokban egységes iparági számviteli szabályok vannak. A minden­kori kormánytól független szabályozó szervezet ezek alapján átlátható módon tur­lamenti elfogadása. A jogsza­bálynak ugyanis tartalmaznia kell a hálózati hozzáférés jogi és technikai módszereit, mert csak így tudnak új szereplők megjelenni a piacon. Ugyan­csak a törvénynek kell megha­tároznia, miként alakuljon át a Magyar Energia Hivatal, hogy a gazdasági tárcától s a kor­mányzattól független ellenőrző és szabályozó hatósággá vál­hasson. Szintén a törvényben foglaltak alapján lehet létre­hozni a napi kereskedéshez szükséges áramtőzsdét. Kato­na Kálmán, az MVM elnök-ve­zérigazgatója egy szakmai fó­rumon kijelentette, hogy 2003- ban 36 százalékos piacnyitással lehet számolni és 2005-ig tel­jessé válhat a liberalizáció. Azt nem árulta el, hogy a kezdeti nyitás milyen kiemelt vevőkört érint. A nyugat-európai tapasz­talatok nyomán elképzelhető, hogy ez a mérték az ipari nagy­­fogyasztók táborában jelentkez­ ő PIACNYITÁS AZ EU-BAN 1 zik. A kisfogyasztók által is ér­zékelhető piacnyitást azonban nem ez, hanem az import fel­szabadítása és új piaci szerep­lők beengedése jelentheti. A Magyar Áramszolgáltatók Egyesületének titkára, Boross Norbert szerint a szolgáltatók jelenleg Szlovákiából például a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. által kínáltnál 30 százalékkal olcsóbban juthat­nának áramhoz, nem beszélve a román és az ukrán források­ról. Bacskó Mihály, az MVM osztályvezetője minderre rea­gálva úgy vélekedik, hogy az északi határon lévő vezeték je­lenleg teljesen leterhelt, Romá­niában és Ukrajnában pedig más frekvenciát használnak, ezért ezek az importlehetősé­gek egyelőre csak elméletiek. Regös Zsuzsa jó ellenőrizni az egyes piaci szereplők árait. A piacnyitásra való magyar­­országi felkészülés szempontjá­ból fontos lenne a villamos­­energia-törvény mielőbbi pár­már az unióhoz társult államok közül eleinte Magyaror­szág volt az első, amely elhatározta a nyitást, időközben Lengyelország és Szlovénia alaposan „beelőzött”. Lengye­lországban 1998-ban kezdték meg és várhatóan 2005-ben fe­jezik be a folyamatot, s 2000 közepén beindult az áramtőzs­de is. A szlovének egyéves késéssel végzik el ugyanezt. Cseh­ország ez év elején hatályba léptette új törvényét, amelynek megfelelően 2002-ben megkezdi a nyitási folyamatot. A piacukat felszabadító uniós országok és - Szlovákia kivételével - a társult kelet-közép-európai államok létrehoz­ták az áramszállító hálózatok működtetetésére hivatott füg­getlen társaságokat. A majdani liberalizált magyar villamosenergia-rendszerben ezt a feladatot a tavaly év vé­gén megalakult Mavir Rt. hivatott ellátni. Az állami tulaj­donban maradó rendszerirányító ma még az ugyancsak ál­lami kézben lévő MVM százszázalékos leányvállalata, úgy­hogy függetlensége egyelőre vitatható. Nyitás mértéke (százalék) 1998. február 19. 0 (határozathozatal) 1999. február 12. 26,48 2000. február 16. 30,27 2003. február 19. 33,0 2004.* 100 * a stockholmi csúcson nem döntöttek a végleges dátumról Forrás: Energie Verwertigungsagentur Csökkent a forint leértékelési üteme A forint csúszó leértékelésé­nek havi üteme tegnappal kez­dődően 0,2 százalékra csök­kent az eddigi 0,3 százalékról. Ennek megfelelően - amennyi­ben újabb ütemváltozás nem lesz 2001-ben - a forint leérté­kelésének éves mértéke a tava­lyi 4-ről 2,7 százalékra mérsék­lődik. Az ütemcsökkentésről március elején döntött a Jegy­banktanács, már az új MNB-el­­nök részvételével. Jelenleg nem időszerű a forint árfolya­mát meghatározó intervenciós sáv kiszélesítése. A sávszélesítés nyomán az infláció ugyan csök­kenne, mivel a forint felértéke­lődne, ám ez az export drágu­lásának veszélyét hordja magá­ban, emiatt pedig romlana a fo­lyó fizetési mérleg egyenlege. Az olcsóbb oldtimerek kelendőbbek A veterán autók és autós re­likviák második hazai árveré­sén - amelyet szombaton tar­tottak Budapesten - a kisebb értékű tételek találtak gazdára. A szakkönyvek, katalógusok, használati útmutatók közül is számos darabnak megsokszo­rozódott néhány ezer forint kö­rüli kikiáltási ára. A motorke­rékpárok és a biciklik mind­egyike elkelt, az oldtimer autók közül viszont mindössze két Opelt vásároltak meg: az egyi­ket 145, a másikat 450 ezer fo­rintos leütési áron értékesítet­ték. Árverésen kívül érkezett többmilliós ajánlat két Jaguar­ra (mindkettő Mark II típusú, az egyik 3,4, a másik 3,8 lite­res), amelyek felújítása egyen­ként mintegy 3 ezer munkaórát vett igénybe. Sz. i. m. Továbbra is sok a panasz a taxisokra A taxisok előszeretettel szám­láznak túl, a külföldieket a leg­rövidebb út helyett városnézés­re viszik és az éjszakai tarifát is gyakran idő előtt alkalmaz­zák - állapította meg a Fo­gyasztóvédelmi Főfelügyelő­ség. Az ellenőrzések során min­den ötödik esetben derült fény valamilyen szabálytalanságra. A taxisok kis távolságra sok­szor minimális díj megfizetését kérik az utazóktól, mondván: ennél alacsonyabb összegért nem éri meg nekik az utaztatás. Az ellenőrzöttek három százalé­ka nyugta-, illetve számlaadási kötelezettségét is elmulasztotta.

Next