Napi Gazdaság, 2001. május (11. évfolyam, 99-124. szám)
2001-05-02 / 99. szám
2001. MÁJUS 2. Lassuló növekedés, élénkülő fogyasztás Nyár előtt nem várható egy számjegyű infláció Az infláció az első félévben két számjegyű marad és csak ezután csökken tíz százalék alá. A növekedés a tavalyihoz képest lassul, a beruházás és a fogyasztás azonban gyorsabban emelkedik, mint 2000-ben. A megtakarítási hajlandóság, a külkereskedelmi és a fizetési mérleg romlik - áll A GKI Rt.-nek az ABNAmro K&H Bank együttműködésével készült előrejelzésében. Az infláció ebben az évben csak kissé csökken, az index várhatóan csak nyáron válik ismét egy zárjegyűvé. Az idei évben ennek megfelelően az éves átlagos infláció 9 százalék lesz - áll a GKI, az ABNAmro és a K&H prognózisában. Az utóbbi napokban többen is a kormány 8,5 százalékos, illetve a jegybank 8,8 százalékos előrejelzésénél magasabb inflációt valószínűsítettek az idei évre, a piaci konszenzus 9,44 százalék. Idén a keresetek és nyugdíjak reálértékben jelentősen - az előrejelzés szerint mintegy 4 százalékkal - emelkednek. Az első két hónapban a verseny-, illetve a költségvetési szféra közötti kereseti olló tovább nyílt, az év egészében azonban - a kormányzati döntéseknek megfelelően - a költségvetési szektorban foglalkoztatottak jövedelmének növekedése gyorsul. A fogyasztás a tavalyi 3,3 százalék után 2001-ben 5 százalék közeli növekedést mutathat. Mindeközben - elsősorban a jó hozammal kecsegtető pénzbefektetések hiányának és az inflációs bizonytalanságnak betudhatóan - idén az első három hónapban a pénzbeli megtakarítások csupán 141 milliárd forintot tettek ki, szemben a tavalyi 151 milliárd forinttal. A foglalkoztatottság az elmúlt években átlagosan egy százalékkal emelkedett és idén is ez várható. (NAPI) 114,5 A GKI PROGNÓZISA A bruttó átlagkereset (%) A GDP volumenindexe (%) 105,0 Az ipari termelés (összehasonlító áron, %) 112,0 Beruházások (összehasonlító áron, %) 111,0 A kivitel változása (folyó áron, euróban, %) 116,0 A behozatal változása (folyó áron, euróban, %). 117,0 A külkereskedelmi mérleg hiánya (milliárd euró) 51 A folyó fizetési mérleg hiánya (milliárd euró) Külföldi működőtőke beáramlása (milliárd euró) 1,6 Az államháztartás hiánya (milliárd forint) 490 (770)a) Fogyasztói árindex (%) 109,0 a) A 2000-re elkönyvelt tételekkel, az autópálya-építés teljes ráfordításával és az ÁPV Rt. kiadásaival együtt. Forrás: KSH, GM, MNB Jelentősen romolhat a fizetési mérleg Márciusra 198 millió euró folyó hiányt vár a piac (Folytatás az 1. oldalról) A második negyedévben külpiaci hatások miatt az export visszaesésére, a kereslet megélénkülése miatt pedig a behozatal megugrására lehet számítani - tette hozzá Nagy. Az árusor hiányára vonatkozó elemzői konszenzus 240 millió euró, a legpesszimistább szakértő 300 millió eurós hiányt vár, míg a legoptimistább szerint az export 200 millió euróval maradt el az importtól. Februárban a külkereskedelem 108 millió eurós hiánnyal zárt, ami jóval alacsonyabb volt a piaci várakozásoknál és az elemzők folyó deficitre vonatkozó prognózisának tévedését is nagyban megmagyarázta. Az import alakulása gyakorlatilag kiszámíthatatlan - mondta el lapunknak Forián Szabó Gergely, a Budapest Alapkezelő elemzője, aki szerint az exportdinamika lassulása nem lesz olyan jelentős, mint amire fél évvel ezelőtt számítani lehetett. Nagy szerint a vámstatisztikai számlák nem utalnak arra, hogy a fizetési mérleg ára során különösebben nagy deficitre kellene számítani. K. P. P. i A fj A költés ideje lejárt! / Fektessen a biztonságba! BEFEKTETÉSI ESZKÖZALAPOKHOZ KAPCSOLÓDÓ BIZTOSÍTÁSOK UNION CSAK NYUGODTAN Tel.: (06-1) 266-0616 A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG Idén 32,6 milliárd forint jut közvetlenül területfejlesztésre Nő a decentralizáció a vidéktámogatási források elosztásában Az Országgyűlés a kormány javaslatára határozatot hozott a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveiről, illetve a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről. A döntés az agrártárca büdzséjében lévő területfejlesztési célelőirányzat és a belügyi tárcánál szereplő területi kiegyenlítést szolgáló támogatási keret felhasználását érintette. Idén a két tárcánál három keretben összesen 32,6 milliárd forint áll rendelkezésre közvetlenül területfejlesztési célokra. Idén közvetlenül 32,6 milliárd forint jut közvetlenül területfejlesztési célok megvalósításának támogatására, miután a kormány az árvíz miatt 1,5 milliárd forinttal csökkentette a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) büdzséjében erre az évre területfejlesztési célelőirányzat címszó alatt betervezett összeget. A kormány a közelmúltban elfogadta az FVM előterjesztését a területfejlesztési támogatások és decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről, s a már kormány-előterjesztésként a parlament elé került javaslatról az Országgyűlés is határozott. A területfejlesztési célelőirányzat és a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatási keret elosztását érintő határozatot a tervezési-statisztikai régiók kialakítása, Magyarország EU-csatlakozása - a programfinanszírozásra és a strukturális alapok fogadására való felkészülés -, továbbá a hatályban lévő szabályozás gyakorlati tapasztalatainak hasznosítása indokolta. Lejárt az érvényessége annak az, 1997-ben hozott országgyűlési határozatnak is, amellyel a honatyák a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi törvény alapján 1997-1999. között rendelkeztek a területfejlesztési célelőirányzat legalább 50 százalékának decentralizációjáról. Ráadásul egy 1999-es törvénymódosítással megalakultak a regionális fejlesztési tanácsok a hét régióban, s ezeknek is forrást kellett biztosítani. A területfejlesztés támogatási rendszerének reformja keretében a területfejlesztési célelőirányzat nagyobb arányú decentralizálásával tovább növekszik a térségi intézmények pénzügyi eszközrendszere. Az új országgyűlési határozat az idén 15,5 milliárd forint területfejlesztési célelőirányzat 65 százalékos decentralizálását írja elől, szemben az eddigi 50 százalékkal. Az eddig a célelőirányzat felét elköltő megyei területfejlesztési tanácsok most 30 százalékot, míg a regionális fejlesztési tanácsok 35 százalékot kapnak, a központi keret pedig 50 százalékról 35 százalékra csökken. A megyei területfejlesztési tanácsok esetében a felosztás alapját képező számítási módon nem javasoltak változtatást a szakértők. A regionális fejlesztési tanácsok esetében azonban a rendelkezésre álló forrás olyan felosztását indítványozták, amely differenciált támogatásokat tesz lehetővé. A területi kiegyenlítést szolgáló 10,5 milliárd forint támogatásból továbbra is csak önkormányzati fejlesztéseket lehet támogatni, a forrással 100 százalékban a megyei területfejlesztési tanácsok rendelkeznek. Az eddig támogatott termelő infrastrukturális beruházások mellett azonban lehetőség nyílik az intézményi beruházások, s a települési rendezési tervek elkészítésének támogatására is. Ezt a támogatást a jövőben is csak a kedvezményezett térségekben lehet igénybe venni, az országgyűlési határozat viszont egyszerűsítette a mutatórendszert és csökkentette a kedvezményezett térségeket. Az eddigi négy kedvezményezett térségtípusból három maradt: a társadalmi szempontból elmaradott, az ipari szerkezetátalakítási és a mezőgazdasági vidékfejlesztési térségek. L. L. I FORRÁSOK (2001, milliárd forint) Földművelésügyi tárca 17,0-1,5-15,5 Belügyi tárca térfejllesztési kiegyenlítésre 10,5 önk. infrastruktúra-fejlesztésre 6,6 Forrás: NAPI Gazdaság •/$•• ' ' ›SO‹i.f›IIV.-r ■ I rSMlSJ EU-agrártámogatások A szántóföldi művelés a favorit (Folytatás az 1. oldalról) Az Európai Unióhoz csatlakozva Magyarország várhatóan évente mintegy 400 milliárd forintnak megfelelő agrártámogatást hívhat le a közösségi költségvetésből - mondta lapunknak Rieger László, az AIK elnöke. A lehívható keret felét a szántóföldi növénytermesztés területén lehet felhasználni, 3,6 millió hektárral, illetve hektáronként 5,19 tonna átlagterméssel számolva. Rieger emlékeztetett arra, hogy az AIK az agrárrendtartás önálló, országos illetőségű végrehajtó szervezete, létszámaaz induló 22 főről mára 141-re emelkedett. Feladata a nemzeti jogcímű támogatások, agrárpolitikai intézkedések - export-viszszatérítés, exportengedélyezés, intervenció - végrehajtása, illetve az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA) közösségi támogatás intézkedéseire való felkészülés. Az AIK a múlt év végéig fennállása óta 66,4 milliárd forint értékű agrártámogatási igazolást adott ki - tájékoztatott Rieger. A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a tavaly 27,95 milliárd forint értékben kiadott igazolások értéke 15,4 százalékkal magasabb volt, mint az előző évi, a tavalyi jogcímek szerint kiadottak értéke ugyanakkor mindössze 7 milliárd forint volt, ami csaknem harmada az 1999-ben kiadott támogatási igazolásoknak. L. L. I AIK-IGAZOLÁSOK (millió forint) Megnevezés Kiadott igazolások értéke 1998.évi jogcímek 1999. évi jogcímek 2000. évi jogcímek Évenként összesen 1998 14262 14262 1999 6089 18123 24212 2000 37 20901 7012 27950 Jogcímenként összesen 20388 39024 7012 66424 Forrás: AIK KIVONAT a Novotrade Befektetési Rt. (székhely: 1137 Bp., Szent István krt. 18.) 2001. április 27-én megtartott KÖZGYŰLÉSÉNEK jegyzőkönyvéből 2/2001. számú közgyűlési határozat A közgyűlés az Igazgatóság jelentését a társaság 2000. évi üzleti tevékenységéről, a társaság 2000. évi mérlegét és annak kiegészítő mellékletét, továbbá az eredménykimutatást az írásbeli előterjesztéssel egyezően jóváhagyja azzal, hogy osztalékot nem állapít meg. A keletkezett veszteséget a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően öt évre elhatárolni rendeli. 3/2001. számú közgyűlési határozat A közgyűlés a társaság 2000. évi konszolidált mérlegét és annak kiegészítő mellékletét az írásbeli előterjesztéssel egyezően jóváhagyja 4/2001. számú közgyűlési határozat A közgyűlés a Felügyelő Bizottság éves jelentését az írásbeli előterjesztéssel egyezően jóváhagyja. 5/2001. számú közgyűlési határozat A közgyűlés a könyvvizsgáló éves jelentését az írásbeli előterjesztéssel egyezően jóváhagyja 6/2001. számú közgyűlési határozat A közgyűlés Danóczy Balázs lemondását tudomásul veszi. Tekintettel arra, hogy az igazgatóság létszáma az Alapszabályban rögzített minimális létszámot meghaladja, új igazgatósági tag megválasztásától eltekint. NAPI gazdaság 3 Magyar-jugoszláv gazdasági tárgyalások Mielőbb meg kell teremteni a szabadkereskedelmi feltételeket Magyarország és Jugoszlávia között, hiszen ez elengedhetetlen a forgalom növeléséhez - közölte Balás Péter, a Külügyminisztérium helyettes államtitkára, aki április végén Belgrádban folytatott tárgyalásokat. A szabadkereskedelmi megállapodás hiánya miatt a jugoszláv termékek versenyhátrányban vannak a magyar piacon, ahová az összimport 80 százaléka kedvezményes vámfeltételekkel érkezik. Jugoszláviában alacsony a termelőkapacitás kihasználtsága, így például az elektromos termékek, az élelmiszeripar vagy a járműgyártás területén jöhet létre gyártási kooperáció vagy bérmunka-együttműködés. A jugoszláv fél részegységek előállításában, összeszerelésével tud részt venni az együttműködésben. Mindkét fél hosszabb távú, szorosabb együttműködést szeretne kialakítani az energetika területén. Ez mind az elektromos áram, mind a kőolaj- és gázszállítást érintené. Tavaly nőtt a biztosítási szektor súlya A biztosítási szektor súlyának tavalyi növekedését jelzi, hogy a biztosítótársaságok díjbevételének GDP-hez mért aránya az 1999. évi 2,6 százalékról 3 százalékra emelkedett 2000- ben - derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete legutóbbi gyorsjelentéséből. A biztosítótársaságok összes díjbevétele tavaly 384,2 milliárd forintra emelkedett az 1999 végi 297,47 milliárd forintról. Ha a társaságok mellett a biztosítóegyesületek adatait is beszámítjuk, akkor 2000-ben a teljes díjbevétel 388,46 milliárd forintra rúgott a biztosítási szektorban. Módosulhat az ÁPV Rt. kiadása A Pénzügyminisztérium szerint a privatizációs törvény megszüntetésével nyílik lehetőség az ÁPV Rt. idei kiadásainak módosítására, tekintettel arra, hogy a 2001-ben várható privatizációs bevételek jelentősen elmaradnak az ÁPV Rt. idei, 180 milliárd forint kifizetési előirányzatától. Bathó Ferenc, a tárca főcsoportfőnöke az MTI-nek elmondta, hogy a minisztérium a privatizációs szervezet vezetőivel egyeztet a kérdésben. A költségvetés az ÁPV Rt. vagyonkezelésével és tartalékfeltöltésével kapcsolatban az idén 180,5 milliárd forint, jövőre pedig 95,5 milliárd forint ráfordítási kötelezettséget és lehetőséget irányoz elő. Ebből 2001-ben 36 milliárd, 2002-ben pedig 32 milliárd forint osztalékbefizetési kötelezettség terheli a privatizációs szervezetet. Az ÁPV Rt. már korábban jelezte, hogy várható bevételei nem fedezik a költségvetési törvényben előírt és lehetőségként megjelölt 180 milliárd forintos kifizetést - hangsúlyozta Faragó Csaba, a privatizációs szervezet elnökvezérigazgatója korábban. a KARTONPACK Dobozipari Rt. (4030 Debrecen, Galamb u. 11.) 2000. évi jelentése A KARTONPACK Dobozipari Rt. Igazgatósága tájékoztatja a tisztelt érdeklődőket, hogy a 2000. évi beszámoló 2001. május 2-tól megtekinthető az alábbi helyeken: - a Német Befektetési Társaság Rt.-nél (1074 Budapest, Dohány u. 14.) - a Kartonpack Dobozipari Rt.-nél (4030 Debrecen, Galamb u. 11.). KARTONPACK Dobozipari Rt. Igazgatósága