Napi Gazdaság, 2001. június (11. évfolyam, 125-149. szám)

2001-06-01 / 125. szám

2001. JÚNIUS L Csökkent a borexport az első negyedévben Eltörölnék a jövedéki adót a borászok Újra kell szabályozni az agrárpiaci rendtartást, a borágazat pi­acösztönzési és elvonási rendszerét - hangoztatta több érde­kelt szakmai szervezet a tegnap tartott sajtótájékoztatón. Úgy vélik, hogy a rossz helyzet egyik oka az export évek óta tartó csökkenése. A magyar borok kivitelének volumene a tavalyi csaknem 10 százalékos éves szintű csökkenés után idén az első negyedévben 15 százalékkal, 164,5 ezer hektoliterre csökkent az előző év azonos időszakához képest. A Hegyközségek Nemzeti Ta­nácsa (HNT), a Magyar Borgaz­daság Szövetsége és a Magyar Bor Akadémia álláspontja sze­rint miközben a magyar borok egyre-másra sikereket aratnak a borversenyeken, az ágazat rep­rezentánsai gazdasági válság­ban vannak, a támogatási rend­szer elégtelen, gondok vannak a jövedelmezőséggel és a jogi szabályozással, nem beszélve a kivitel évek óta tartó folyama­tos csökkenéséről. A magyar borok exportja tavaly csaknem 10 százalékkal, 783,9 ezer hek­toliterre csökkent az előző évi­hez képest, idén az első negyed­évben pedig 15 százalékkal ke­vesebb volt a múlt év azonos időszakához viszonyítva. A szakmai szervezetek javas­lata szerint az export visszaesé­sének főként a nem megfelelő marketing az oka, ezért a bor áfájának az élelmiszerekkel azonos mértékűre, 12 százalék­ra csökkentésével hatékony - a WTO-előírásoknak is megfele­lő - piacösztönzési rendszert kellene kialakítani. Egy önálló alaphoz kapcsolódó állami hozzájárulással pedig forrást lehetne teremteni az eddiginél hatékonyabb ágazati marke­tinghez. Az ágazati befizetés az alapba 5-600 millió, az állami támogatás pedig 400 millió fo­rint lenne évente, előbbi forrá­sa a jövedéki adó eltörléséből adódhatna. Kiss László, a HNT elnöke szerint ilyen intézkedésekre már csak azért is szükség lenne, mert a Magyarországon egy év­ben megtermelt mintegy 4 mil­lió hektoliter borból 3 millió megy belső fogyasztásra és 0,8- 1 millió exportra. A belföldi el­látás teljes körű, az import mér­téke jelenleg annyi, amennyi a választékbővítéshez és a piaci vi­szonosság megteremtéséhez szükséges. Az egy főre jutó éves fogyasztás Magyarországon 28- 32 liter, az Európai Unió átlaga 38,3 liter. A belső fogyasztásban növelni kellene a minőségi ma­gyar termékek mennyiségét, de az értékesítési lehetőségek itt korlátozottak, és a külpiacokon is számos feszültség tapasztal­ható. Belföldön a fizetőképes kereslet stagnálása mellett a pa­lackos bor nagykereskedelmé­nek 70 százalékát kézben tartó áruházláncok, kereskedelmi tár­sulások tevékenységének árletö­rő hatása és a gazdasági szabá­lyozó rendszer működési zava­rai okoznak gondot, az 1990-es évek elején szinte a semmiből újjáélesztett borexport pedig to­vábbra is leszálló ágban van mind mennyiségileg, mind az átlagár tekintetében. l. l. Sok a bizonytalan elem a fizetési mérlegben A várt hiány 77 millió euró (Folytatás az 1. oldalról) A szokásosnál jóval nagyobb határok között szóródnak a fo­lyó fizetési mérleg áprilisi egyenlegére vonatkozó elemzői prognózisok. A legoptimistább elemző 60 millió eurós többle­tet, a legpesszimistább 200 mil­lió eurós hiányt vár, az átlag mí­nusz 77 millió euró lett. A szél­sőértékektől megtisztított átlag 80 milliós deficitet mutat. Az elemzőknek az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy a fi­zetési mérleg idei alakulása egyáltalán nem tükrözte a ko­rábbi években megszokott sze­­zonalitást. Az év első három hó­napjában a fizetési mérleg rend­re kisebb hiányt mutatott, mint amennyit az elemzők vártak, így összességében rendkívül pozitív kép alakult ki. Ez nemcsak a pi­acot lepte meg, de hozzájárult ahhoz is, hogy a kormány és az MNB kiszélesítse a forint árfo­­lyamsávját. Az első negyedévi adatok kel­lemesen csalódó piac nem javí­totta érdemben az egész évre vonatkozó prognózisát, a leg­többen 2,1 és 2,4 milliárd euró között valószínűsítik az éves de­ficitet. Ez azt jelenti, hogy a hát­ralevő hónapokra nagyobb de­ficitet várnak, mint eddig. Az elemzők véleményét elsősorban az eurózóna gyengülő gazdasá­gi potenciálja és az erősödni lát­szó belföldi kereslet támasztja alá. Nagy Márton, az ING Va­gyonkezelő elemzője elsősor­ban az európai fogyasztói bizal­mi indexekre és a lassuló ütem­ben növekvő magyar ipari ter­melésre hívta fel a figyelmet. Az elemző szerint az áprilisi nagy bérkiáramlás és a fogyasz­tási javak importon belüli súlyá­nak növekedése emelkedő kül­kereskedelmi hiányt vetít előre. Hasonló véleményen van Török Attila, a Raiffeisen Értékpapír Rt. elemzője is. Ő úgy véli, hogy a keddi adat az exporténál ma­gasabb importdinamikát mutat majd és ez a tendencia az év vé­géig megmaradva rontja majd a fizetési mérleget. Nagy az áp­rilisi adatokról alkotott borúlá­tó véleményét azzal árnyalta, hogy a magas gázkészletek ugyan alacsony energiaszámlát valószínűsítenek, de ezt részben kompenzálhatja az olaj- és üzemanyagimport. Több elemző is jelezte, hogy nagyon bízik a szolgáltatások egyenlegének kedvező alakulá­sában, mert ez az a sor a fizeté­si mérlegben, amely az eddigi adatok szerint ellensúlyozhatja a romló külkereskedelmi egyen­leget. Az év első három hónap­jának idegenforgalmi adatai alapján még az sem zárható ki, hogy a turisztikai szolgáltatások pozitív devizaegyenlege a tava­lyi évhez hasonlóan idén is 20 százalékkal emelkedik. (napi) A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank IIL, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG Kifulladni látszik az élelmiszer-ipari drágulás Lassuló ütemben emelkednek a termelői árak Az ipar termelői árai 2001 áp­rilisában az előző hónaphoz mérten 0,2 százalékkal, egy év alatt pedig 8,9 százalékkal emelkedtek, vagyis a drágulás üteme csökkenni látszik - adta hírül a KSH. A gépipar kiviteli árai csökkennek, az élelmisze­rek drágulása pedig lassul. Lassuló ütemben emelked­tek az ipar termelői árai ápri­lisban. Az exportot és a belföl­di értékesítést is magában fog­laló árindex hó/hó alapon 0,2 százalék volt, 12 hónap alatt pedig 8,9 százalék volt a drá­gulás üteme. A belföldi értéke­sítési árak 0,6 százalékkal ha­ladták meg az előző havi ár­szintet. Az árnövekedés havi rátája február óta havonta 0,1 százalékponttal csökkent, de az éves emelkedés itt még mindig 12,3 százalék. Az ex­port áprilisi árszintje az előző hónaphoz képest minimálisan csökkent: a 12 hónapra vetí­tett áremelkedés a külpiac­okon 5,8 százalék. A belföldi értékesítési árak áprilisi alakulását döntően a feldolgozóipari ágazatok hatá­rozták meg, átlagosan 0,8 szá­zalékos havi árnövekedésük az előző havi mértékkel meg­egyező. Az átlagosnál több mint kétszer gyorsabban nőt­tek az árak a kőolaj-feldolgo­zásban, de az átlag fölött emel­kedtek a gépipar főbb ágaza­tainak árai is. Az építőipari boom közepette a zömében ennek az ágazatnak alapanya­gokat gyártó nem fém ásványi termék ágazat árszintje folya­matos növekedés mellett ápri­lisban 1 százalékkal haladta meg az előző havit. Itt az egy évre visszatekintő áremelkedés üteme 10,4 százalék. A drágu­lási toplistát mégsem az építő­ipar, hanem az élelmiszerek vezetik, e téren biztató viszont, hogy a drágulás az előző hó­napban lassult. Az ipari termékek exportér­tékesítési árai márciushoz ké­pest lényegében nem változ­tak. Jelentősebb árnövekedést csak a kőolaj-feldolgozás ex­portárai mutattak, a kivitel zö­mét adó gépipari ágazatokban 0,6 százalékkal csökkentek a külpiaci értékesítés árai. (NAPI) Vita a közművagyonról Bíróság előtt nem vitatható a gázkompenzáció Az önkormányzati gázközművagyon rendezésének részletes par­­lamenti vitájában az ellenzék a települések jogorvoslati lehető­­ségeinek szélesítését szorgalmazta, ám a kormány elzárkózott ettől. Az egyszerű többséget igénylő törvény megszavazásakor a legnagyobb kormánypárt igazodik a kabinet álláspontjához. A kamatokkal együtt mint­egy 65 milliárd forint sorsáról döntő törvény szerda éjszakai részletes vitája során az ön­­kormányzatok jogorvoslati le­hetőségeinek megállapítása volt a középpontban. Az ellen­zéki felszólalók szerint a tele­pülések számára biztosítani kell, hogy amennyiben vitatják a vagyonjuttatás törvényben rögzített összegét, akkor bíró­sághoz fordulhassanak. A kor­mány szerint azonban a tör­vény előkészítése során a hely­hatóságok elegendő informá­cióval és idővel rendelkeztek ahhoz, hogy érvényesítsék akaratukat. A kabinet tehát nem kíván módosítani a feb­ruárban kialakított álláspont­ján, miszerint csak azok a te­lepülések fordulhatnak bíró­sághoz a törvény kapcsán, amelyek jogosultak lettek vol­­na, de kimaradtak a vagyon­­rendezésből. Jogi útra terelhe­tik a vitás ügyeiket továbbá a közös beruházást végzett, il­letve a közigazgatásilag szét­vált önkormányzatok, ha nem tudnak megállapodni a va­gyonmegosztásról. A parlamenthez a szélesebb, illetve a szűkebb jogorvoslati lehetőséget biztosító módosító indítványt egyaránt benyújtot­tak, melyeket kormánypárti képviselők is jegyeznek. Ko­vács Zoltán, az Országgyűlés önkormányzati bizottságának fideszes alelnöke lapunknak elmondta, hogy a frakció még nem alakította ki álláspontját ez ügyben, de szakmailag úgy ítéli meg, hogy mivel a vitatott összegek nagyságrendje már tisztázott, ezért a kormány ja­vaslata megfelelő garanciákat nyújt a helyhatóságok számára. A törvényben csak az 1993- ig üzembe helyezett, illetve az addig megkezdett, de csak ké­sőbb aktivált létesítményeket is v vigyélt el a vagyonjuttatás alapjaként. A képviselők azon­ban szorgalmazzák, hogy az 1993 és 1995 között keletke­zett vagyon is kerüljön be a ja­vaslatba. Becslések szerint en­nek elfogadása további mint­egy 20 milliárddal növelné a kiadásokat. A törvényjavaslat­ban szereplő 65 milliárd fo­rintból a kormány előlegként már kiosztott közel 17 milli­­árdot a települések között. B. Z. A büdzsé szempontjából semleges hatású a jogcímek változása Háromszorosára nőtt másfél ciklus alatt a társaságiadó-kedvezmény (Folytatás az 1. oldalról) Később esedékes a szövet­kezeteknek nyújtott kedvez­mény kifutása, ami a kárpót­lással összefüggésben a térítés nélkül átadott út, ültetvény, műtárgy értékének és az álla­mi támogatás különbözetének megfelelő összeget jelentett. Valószínűleg csak a következő ciklusban zárulhat le az 1994- ben egyedileg adott befekteté­si kedvezmény, amelyet erede­tileg ugyan öt évre szántak, ám egyes esetekben hosszabb lett a kifutási idő. Ezek azonban - leszámítva az 1 milliárdot meghaladó be­ruházásokat - apró tételeknek számítanak, az igazán nagy fa­lat a külföldi részvételű gazdasá­gi társaságok által igénybe vett kedvezmény. Az ilyen jogcímen felhasznált kedvezmények aránya az összeshez mérten ugyanakkor 2000 és 2002 között 43,7 szá­zalékról 37-re csök­ken. Egyre inkább nő viszont a súlya a 3 és 10 milliárd fo­rintot meghaladó mértékű beruházá­sok 1998-tól érvény­ben lévő kedvezmé­nyének, ami jövőre az összes kedvez­mény közel 8 száza­lékát teszi ki. A rendelkezésre álló tényadatok, vala­mint a pénzügyi tár­ca előrejelzései sze­rint 1996 és 2002 kö­zött az adókedvez­mények, mentes­ségek összege 350 százalékkal emelkedik, miköz­ben a számított adó 218, a fi­zetendő adó pedig mindössze 112 százalékkal növekszik. Ezek a számok is igazolják, hogy az elmúlt években folya­matosan mérséklődött a tényle­ges társasági adóteher, ami - a társasági adókulcs 18 százalé­kos mértéke mellett - mára közel került az adóparadi­csomként nyilvántartott orszá­gokban megszokott 10 száza­lék alatti tartományhoz. A ha­marosan megszűnő kedvezmé­nyek helyére újak lépnek, mi­után az Országgyűlés a héten elfogadta az erről szóló tör­vényt­. E szerint az EU-csatlako­zásig elnyert adókedvezményt 2011-ig igénybe veheti a gaz­dálkodó szervezet, ám a belé­pést követően már csak a kor­mány egyedi elbírálása alapján, legfeljebb 5 évre szóló kedvez­ményre lehet pályázni. Az adó­­csökkentés feltétele, hogy az elmaradott térségekben 5, más­hol 10 milliárd forintot meg­haladó mértékű beruházásba fogjon a társaság, ám a kedvez­mény csak a beruházási érték meghatározott mértékéig ter­jedhet. Információink szerint a PM úgy kalkulál, hogy az új le­hetőség éves szinten mintegy 60 milliárd forintot von ki a költ­ségvetésből. A hivatalosként szá­mon tartott 2004-es belépéssel számolva az addig kifutó, illet­ve az utána belépő kedvezmé­nyek lényegében semlegesítik egymást, hatásuk így a büdzsé bevételeit nem módosítja ér­demben. Baka Zoltán Az adórendszernek 1996-ig volt része az úgynevezett ki­egészítő adó, amely a társasági adókulcson túl, az oszta­lékkifizetést terhelte. Egy alkotmánybírósági döntést köve­tően azonban megszüntették a kiegészítő adót. Az off-shore cégek esetében 1996-ig az általános társasági adókulcsot alkalmazták úgy, hogy ezek a társaságok a számított adó 85 százalékáig élveztek adókedvezményt. 1997-től viszont már a 3 százalékra leszállított adókulcs jelentette a ked­vezményt ebben a körben. A 2001-re tervezett 255,5 milli­árd forint, valamint a költségvetési törvényben elfogadott 288 milliárd különbözete az osztalékadó. TÁRSASÁGI ADÓ-KEDVEZMÉNYEK (nemzetgazdaság összesen, milliárd forint) 1996 2000 2001 2002 tény előzetes tény­terv terv Számított adó 148,6 381,6 408,9 473,3 Kiegészítő adó 26,3---Adókedvezmények, mentességek 43,1 117,7 153,4 194,0 - külföldi részvételű gt. kedvezménye 33,2 517 63,3 72,7 - befektetési kedvezmény ny, s. 1,3 12,5 - kárpótlási utalvány 0,0 0,0 6,6 0,0 - kiemelt térségek kedvezményei 4,9 6,0 8,2 - vállalkozási övezetek kedvezményei 0,0 0,4 0,6 1,0 - 1 milliárd forintos beruh, kedvezménye 25,3 347 43,4 - 3 milliárd forintos beruh, kedvezménye 17 1,3 11,7 - 10 milliárd forintos beruh, kedvezménye-57 17 13,5 - kis- és közepes váll. beruh, hitelkamatának kedv.­-27 5,2 - szövetkezetek kedvezményei-0,1 0,1 0,2 - kamarai tagdíj kedvezménye-07--- hitelkamat kedvezménye 1,4 0,1 0,0 0,0 - off-shore vállalkozások ~67~­-- adómentesség-2,1 27- - egyéb adókedvezmények 1,9 15,0 117 23,0 Fizetendő társasági adó 131,8 263,9 255,5 279,3 Forrás: az APEH gyorsjelentései a társaságiadó-bevallásokból, 2000-2002, PM-számítás ngazdaság 3 Évi háromszázmillió eurós EIB-hitel Az Európai Beruházási Bank­kal (EIB) kötött legújabb megállapodás értelmében Ma­gyarország évente 300 millió euró kedvező kamatozású köl­csönt vehet igénybe. E hitelke­retet elsősorban az uniós csat­lakozáshoz szükséges környe­zetvédelmi, infrastrukturális,­­ ezen belül 50 millió euró az árvízi újjáépítés -, , valamint informatikai beruházásokhoz használja fel Magyarország - mondta el tegnapi sajtótájé­koztatóján Varga Mihály pénz­ügyminiszter. Növekszik idén a búzatermelés A tavalyinál 800 ezer tonná­val nagyobb, mintegy 4,5 mil­lió tonnás búzatermés várható az idén Magyarországon, ami­ből másfél millió tonna expor­tálható - mondta Lakatos Zol­tán, a Gabona Terméktanács el­nöke egy gabonatermesztési konferencián. A terméktanács adatai szerint ebben az évben a gazdák 1,2 millió hektáron ter­mesztik a kenyérgabonát, a fel­­vásárlási ár tonnánként 22-25 ezer forint körül alakul. Orbán szerint új gazdasági modell kell A magyar gazdaságnak olyan fejlődési modellre van szüksége, amelynek segítségé­vel a gazdaság teljesítményé­nek 80 százalékát adó magán­­gazdaságot a nemzeti érdekek­nek megfelelően át lehet ala­kítani - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Budapest Business Klub konferenciáján. Véleménye szerint erősíteni kell a magyar kis- és középvál­lalatokat, hogy a külföldi tulaj­donban lévő cégeknél gyor­sabban növekedjenek. A gazdasági növekedés eset­leges gátjának a 4-5 éven be­lül jelentkező munkaerőhi­ányt említette. E probléma megoldásához a státustörvény hatálybalépése is hozzájárul­hat, de a magyaron kívül más nemzetiségűek is lehetőség­hez juthatnak - véli Orbán.

Next