Napi Gazdaság, 2001. szeptember (11. évfolyam, 202-226. szám)

2001-09-01 / 202. szám

2001. SZEPTEMBER 1. Kedvező a húsipar árainak beállása Tovább csökkent az ipari termelői árindex Júliusban ismét emelkedtek a forinterősödés óta csökkenő ipari termelői árak. Ennek elle­nére az adat megfelelt az elem­zők várakozásainak, sőt, többen pozitív fejleményeket véltek föl­fedezni a részletes számokban. Ilyen biztató jelenség a fogyasz­tási célú ipari termékek, illetve a húsipar belföldi termelői árá­nak moderált emelkedése. Júniushoz képest 0,1 száza­lékkal emelkedtek júliusban az ipar termelői árai, amelyek a korábbi két hónapban még csökkenést mutattak. Ennek el­lenére éves szinten folytatódott a termelői árak növekedési üte­mének csökkenése. A hatodik hónapban még 5,3 százalékos 12 havi drágulást regisztrált a KSH, ez az érték júliusban már csak 4,4 százalék volt. A belföldi értékesítés ár­szintje 0,2 százalékkal volt magasabb júliusban, mint egy hónappal korábban. Az éves növekedési ütem itt is csök­kent, olyannyira, hogy a 9,5 százalék az elmúlt két év leg­alacsonyabbik értéke. A havi áremelkedéshez nagymérték­ben hozzájárult a hatósági áras termékek drágulása. A gázárak 12 százalékos emelé­séből 5 százalék jelent meg a júliusi számlákon, a távhő- és melegvíz-szolgáltatás díjai pedig 3,8 százalékos növeke­dést mutattak. Ezek a termé­kek azonban tavaly is éppen júliusban drágultak, így hatá­suk a 12 havi árindexben sem­leges volt. Jócskán hozzájá­rult a belföldi értékesítés ár­­szintjének emelkedéséhez a gyógyszerek termelői árának emelkedése is. Az exportértékesítések árai júliusban júniushoz képest 0,1 százalékkal nőttek, ami a má­jus eleji sávszélesítés óta egy­folytában az erős oldalon ingá­zó forint miatt az első látásra kedvezőnek tűnhet, hiszen az így keletkező veszteségek ex­portpiacokon való ellentétele­zését jelezheti. Valójában az előző havi átlaghoz viszonyít­va júliusban átlagosan 0,7 szá­zalékkal gyengült a forint az euróhoz képest, ezért elemzők a termelői árak 0,1 százalékos havi bővülését csekély mérté­kűnek tartják. Az exportálók mozgásterét azonban behatá­rolják az éves szerződésekben rögzített árak, melyekben leg­korábban csak 2002-ben tudják elismertetni az ár­folyamváltozások hatását. Az ágazatok kö­zül a külföldi de­vizában elszámolt exportárait a vegy­ipar, a bányászat, valamint a tex­tilipar tudta emel­ni, míg a többi ágazat ala­csonyabb árakat tudott érvé­nyesíteni, mint júniusban. A kivitelben meghatározó gép­ipar forintban kifejezett kivi­teli árai egy hónap alatt 0,3 százalékkal emelkedtek. Éves szinten 0,2 százalékkal csök­kentek az exportárak. A három hónapja gyors ütem­ben csökkenő 12 havi árindex mellett az elemzők jó hírként említik, hogy a fogyasztói ko­sárban 25 százaléknál na­gyobb súlyt képviselő élelmi­szer-, ital- és dohánygyártás­ban hónapok óta a legkisebb mértékben, mindössze 0,1 százalékkal nőttek az árak. Ezen belül a fogyasztói árin­dexben egy ideje gondot oko­zó húsipar árai is csak mode­rált ütemben emelkedtek, ami esélyt teremt arra, hogy erről az oldalról a közeljövőiben ne jelentkezzen inflációs nyo­más. M. D. Bázis Energiatermelő Továbbfelhasználásra Beruházási javakat Fogyasztási cikkeket ágazatok termelő ágazatok gyártó ágazatok gyártó ágazatok 2001. július előző hónap -100,0 UXM 9^5 99^0 1övő előző év azonos időszaka- 100,0 110,2 107,0 103,5 113,2 2001. január-július előző év azonos időszaka- 100,0 113,4 110,2 104,5 113,6 ,az ipar belföldi értékesítése Forrás: KSH Vasúttársaságok hitelfelvétele Kormánygarancia 36 milliárd forintra (Folytatás az 1. oldalról) A döntés értelmében a kor­mány a központi költségvetés terhére kezességet vállal a MÁV működőképességének fenntar­tásához és fejlesztési forrásainak kiegészítéséhez szükséges 24 milliárd forint hitel és annak já­rulékai visszafizetésére. A kabi­net ennek keretében készfizető kezességet vállal 10 milliárd fo­rint forgóeszközpótló hitelre, amiből a MÁV az idei személy­­szállítási alapellátásának részbe­ni veszteségeit finanszírozza. Emellett a kormány garanciáját bírja egy további, 3,5 milliárd forintos beruházási hitel, ami­ből a vasúttársaság megkezdhe­ti a gázolajtároló és -feladó be­rendezéseinek korszerűsítését. További 1,5 milliárd forint mű­ködési hitelből a MÁV az orosz dízelmotorkocsik beszerzésé­nek megkezdésével összefüg­gésben felmerülő vámköltsége­ket finanszíroz. A kormány ezek mellett egyszerű kezességet vál­lal az idei vasúti alaptevékeny­séghez szükséges járművek fel­újítási programjának folytatásá­hoz, amelyhez az Eurofim 35 millió euró (9 milliárd forint) kölcsönt folyósít. A kormányha­tározat szerint az előbbi össze­gek felhasználásánál - ahol az a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik - a jogszabály ren­delkezéseit alkalmazni kell. A kormány egyetért azzal, hogy a központi költségvetés terhére állami készfizető kezes­ségvállalással a MÁV és a GySEV hosszú lejáratú hitelszerződést kössön a német Újjáépítési és Hitelbankkal (KfW). A kölcsön összege 46,5 millió euró (12 milliárd forint), amiből a MÁV 31, a GySEV pedig 15,5 millió euróval részesedik. A hitelből a két vasúttársaság összesen 15 úgynevezett kétáramnemű vil­lanymozdonyt vásárol. D. J. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG A bérszínvonal kiegyenlítődése leginkább a reálkonvergenciától függ .-----.......... ....... ........ ......................................... ...... Beláthatatlanul messze van az európai uniós bérszint A következő két évtizedben az uniós csatlakozás, a viszonylag gyors gazdasági növekedés és a termelékenység bővülését kö­vető reálbérnövelés ellenére a magyar gazdaság csupán mint­egy 15 százalékponttal képes mérsékelni az EU-átlagtól ma meg­lévő 70 százalékos bérhátrányát - állapítják meg a Kopint-Datorg gazdaságkutatói egy nemrégiben publikált írásban. Sőt, a szer­zők szerint ennél rosszabb forgatókönyv is elképzelhető. A következő húsz évben az uniós csatlakozással, a viszony­lag gyors gazdasági növeke­déssel és a termelékenység bő­vülésével szorosan lépést tartó bérpolitika mellett is a magyar gazdaság mindössze 55 száza­lékra képes mérsékelni ma ta­pasztalható bérhátrányát az EU- átlaggal szemben - állapítja meg Gács János, Hárs Ágnes és Hüttl Antónia egy nemrégiben publikált közös írásában. A ku­tatók szerint a lehetséges bér­pályák között olyan is van, amely szerint az uniós csatla­kozás és gyors gazdasági növe­kedés mellett sem változik ér­demben a bérhátrány. Az eddigi tapasztalatok sze­rint a csatlakozás után csupán némi konvergencia valósult meg a tagországok bérszínvo­nala között. A bérek kiegyen­lítődését inkább a reálkonver­gencia - a gazdasági fejlettsé­gi szintek kiegyenlítődése - részeként lehet értelmezni. A korábbi EU-bővítések során az egyik legékesebb ellenpélda Kelet-Németország lett, ahol az erőteljes politikai akarat sem volt képes elérni a bérek kiegyenlítődését, mivel a reál­mutatók továbbra is rosszab­bak a nyugati oldalnál. A kutatók szerint a termelé­kenység növekedésével a reál­bérek nem szükségszerűen tar­tanak lépést. Azok szintje csak részben a piacon alakul ki, emellett a bértárgyalások, az állami intézkedések és a mo­netáris intézkedések is erőtel­jesen befolyásolhatják. A sta­tisztikai adatok azt mutatják, hogy az uniós gyakorlatban - vásárlóerő-paritáson számolva - az egy főre jutó GDP egyszá­zalékos bővülése 0,65-0,80 százalék aggregált bérnöveke­dést von maga után. Magyarországon a nettó re­álkereset 1995 és 1999 között átlagosan 1,5 százalékkal csök­kent évente, miközben a ter­melékenység - ugyancsak éves átlagban - 2,5 százalékkal bő­vült. A gyors bérfelzárkózás ellen szól az is, hogy Magya­rországon a külföldi tulajdo­nú vállalatok a termelékeny­ségben elért eredményeikre alapozva már eddig is élen jártak a bérek felzárkóztatá­sában. A többi szektortól, amely úgyis kisebb termelé­kenység-bővülést képes fel­mutatni, nem várható el a külföldi tulajdonú cégekhez mérhető bérnövelés. D. L. A közgazdaságtan nem ismeri a bérkonvergencia fogalmát és nem is foglalkozik vele. A bérek kiegyenlítődése ugyan megjelenik a tényezőárak kiegyenlítődésének tételében, ez azonban csak igen szigorú feltételek mellett érvényesül és nincs külön változata a regionális integrációkra. A közgaz­dasági elmélet szerint egy felzárkózó gazdaságban a termék­­egységre jutó bérköltség - unit labor cost -, kevésbé kell nőjön a fejlettebb gazdaságokénál. Ennek oka, hogy a nagy munkaintenzitású ágazatok dominálta szegényebb gazdasá­gokban a gyors termelékenység-növekedés elsősorban a munkaráfordítás megtakarításában nyilvánul meg, ez azon­ban inkább az alacsony bérű ágazatokban érhető el. Hosszú időbe telik, amíg a magas bérű, jelentős kutatásigényű ága­zatok betelepülnek a felzárkózó gazdaságokba. MAGYAR MAKROVÁLTOZÓK (éves növekedési ütem, %) 1995 1996 1997 1998 1999 1995-1999 (átlag) GDP 1,5 1,3 4,6 4,9 4,5 3,3 Foglalkoztatottak száma -1,9 -0,5 0,3 1,5 3,1 0,5 Nettó reálkereset 12,2 -5,0 4,9 3,6 2,5 -1,5 Bruttó reálkereset -8,9 -2,6 3,4 3,5 5,5 0,0 Forrás: MNB A pénzügyi módosítások apasztják a büdzsé bevételeit Benyújtották a zárszámadási törvényt Pénteken benyújtották az Országgyűlésnek a 2000. évi zárszám­adási törvényjavaslatot, emellett egy pénzügyi tárgyú törvény­­csomagot is kipostáztak a képviselőknek. A honatyák egy füst alatt az idei büdzsé módosításáról is szavaznak majd. A benyújtott javaslat szerint idén összesen 284,6 milliárd forint többletkiadás, illetve garanciavállalás terheli a költ­ségvetést az eredeti előirány­zatokon felül. Ebből 170,6 milliárd a központi költségve­tésben, 114 milliárd pedig a társadalombiztosításban je­lentkezik. A többletkiadások egy jelentős, mintegy 130 mil­liárd forintos csoportjának fel­­használásáról még nincs dön­tés, azok fedezetét a különbö­ző kormányzati tartalékokba helyezik. Vélhetően az erős fo­rint miatt az MNB-nél idén ke­letkező veszteség pótlására fordítják a tartalékolt többlet­­bevétel egy részét. A kormány előterjesztése szerint a költ­ségvetési törvényben elfoga­dott hiány változatlan marad. A kormány idén már másod­szor állított össze pénzügyi csomagot, amely ezúttal 14 törvény módosítását tartal­mazza. Tervbe vették a nyug­díjak adóztatásának eltörlését, a lakás célú támogatások ki­bővítését, a családi típusú me­zőgazdasági vállalkozások kedvezményezését, valamint a gyermekes családok adóter­heinek enyhítését. A nyugdíja­sokra vonatkozó elképzelés összességében 14,6 milliárd forinttal csapolja meg a bü­dzsé bevételeit. A társaságokat érintő módosítások 2002-ben 19,6 milliárd forinttal csök­kentik a vállalkozások terhe­it. A lakáskedvezmények bő­vítése 3,4 milliárd forinttal növeli a kiadásokat, az isko­lakezdéshez biztosított támo­gatások pedig 1,5 milliárd forinttal apasztják a családok kiadásait. (NAPI) Nem kell az idén kedvezmény A megengedett szint alatt a távközlési díjak (Folytatás az 1. oldalról) A társaság az idén tehát nem kényszerül a tavalyihoz hason­ló több hónapos kedvezményes időszak ideiglenes bevezetésé­re. Tavaly az első félév egésze- Tőzsdenyitás az InfoRádióban a www.napi.hu online híreivel. I INF# 1901 Hétköznaponként 9 óra 16 perckor­­ ben a távközlési szolgáltatások árának növekedése 5,9 százalék volt, ezen belül a vezetékesé 5,4 százalék. Az elmúlt év első hat havi indexének alakulásá­ban szerepe volt a Matáv május 1-jétől augusztus 31-éig érvé­nyes tarifakedvezményének, ami a kedvezményes időszak­ban belföldi távolsági hívások díjának 66 százalékos csökke­nését eredményezte. Az első hónapok tendenciái alapján a kedvezmény nélkül ugyanis ta­valy a megengedett 6 százalék­nál jobban nőttek volna az árak az első félévben. Ez azért következhetett volna be, mert a Matáv nem tudta pontosan megbecsülni, hogy hányan tér­nek át a 2000-ben bevezetett kisfogyasztói csomagra. Az idén ez már nem okoz gondot, mert a tavalyi tapasztalatok rendelkezésre állnak. A hír­közlési hatóság azonban az idén a tarifamegállapodások megkötésekor újabb feladvány elé állította a vezetékes távköz­lési cégeket, a rendelet ugyan­is előírja, hogy amennyiben éves szinten átlagosan az elő­fizetők 12,5 százaléka nem tér át a kisfogyasztói­­ minimál - díjcsomagra, akkor a keletke­zett többletbevételt a cégeknek év végén vissza kell téríteniük az előfizetőknek. A Matáv ille­tékese az eddigi tendenciák alapján úgy látja, hogy ez nem következik be, vagyis az előfi­zetők legalább 12,5 százaléka választja a kedvezményes cso­magot. Diószegi József NAPIgazdaság _3 A SZEF közalkalmazotti életpályaprogramot akar A köztisztviselőkhöz hason­lóan a közalkalmazottaknál is szükség van az életpályaprog­ram bevezetésére, amelyről várhatóan októberben kezde­nek tárgyalásokat a kormány­zattal a szakszervezetek. Sza­bó Endre, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának elnöke a kormánnyal tegnap folytatott egyeztetést követően kijelentette, hogy a közszféra bérfelzárkóztatását célzó, már­ciusban megkötött megállapo­dásban szereplő kormányzati vállalások közül már több is teljesült. Az egészségügyben januárban, a köztisztviselőknél júliusban vezették be a 8,75 százaléknál magasabb kere­setkiegészítést, a pedagógu­­soknál és a kulturális szférá­ban pedig szeptembertől emel­kednek a bérek. Őry Csaba, a Miniszterelnö­ki Hivatal politikai államtitká­ra szerint a kormány megol­dást keres arra, hogy a műsza­ki, adminisztratív munkaterü­leteken dolgozó közalkalma­zottaknál is kiegészítsék az idei évre garantált 8,75 száza­lékos keresetemelést. Az eset­leges döntés 160 ezer dolgo­zót érint, akik nem kerültek be a különféle szakmai csopor­toknak nyújtott keresetkie­gészítési körbe. Ebben a kör­ben 12,5 százalékos kiegészí­tést kért a szakszervezet. Sza­bó szerint a kormány a kiegé­szítés mértékről és módjáról még nem nyilatkozott, de a zárszámadási törvény keretei között megoldást keres a prob­lémára. Startvonalon a hitelesítési szolgáltatók A mai naptól lép hatályba az elektronikus aláírásról szóló törvény, amelytől szakemberek az e-kereskedelem, illetve az elektronikus pénzintézeti tevé­kenység robbanásszerű fejlődé­sét várják. Az MTI tegnapi össze­foglalója szerint a jogalkotó új jogintézményt hoz létre azáltal, hogy megteremti a hitelesített elektronikus aláírás elfogadásá­nak lehetőségét és feltételeit. A törvény három típusú elektroni­kus aláírást különböztet meg: egyszerű elektronikus aláírás­nak nevezhető az, amelyet egy elektronikus szöveg alatt he­lyeznek el. Ennek az elfogadá­sát ugyan nem lehet megtagad­ni, ám csak általános bizonyító érvénnyel bír, s a bíróság adott esetben mérlegelheti, hogy elfo­gadja-e azt. A fokozott biztonsá­gú elektronikus aláírás már al­kalmas az aláíró azonosítására, mivel csak hozzá köthető. A mi­nősített elektronikus aláírás hi­telességét pedig a Hírközlési Főfelügyelet által nyilvántartás­ba vett hitelesítési szolgáltató garantálja. A hitelesítési szolgáltatóra azért van szükség, mert az elektronikus aláírások önma­gukban nem bizonyítják feltét­lenül az aláíró személyazonos­ságát. Több cég terveiben is sze­repel, hogy a jogszabályban le­írt hitelesítési szolgáltatáshoz szükséges regisztrációs doku­mentumait beadja a Hírközlési Főfelügyelethez (HíF). A Matáv Rt. illetékese közölte az MTI-vel, hogy a társaság már elkészítet­te a hitelesítési szolgáltatás nyúj­tására szolgáló komplett csoma­got. Az e-Szigno nevű termékét az üzleti szektornak ajánlja, s vállalja a kulcsrakész kivitele­zést is. Magánemberek számá­ra később tervezi bevezetni hi­telesítési szolgáltatását a cég. Az MTI információi szerint a NetLock Kft. napokon belül beadja a HíF-hez regisztrációs dokumentumait, s a Magyar Posta is tervezi hitelesítési szol­gáltatás nyújtását.

Next