Napi Gazdaság, 2001. október (11. évfolyam, 227-248. szám)

2001-10-01 / 227. szám

2001. OKTÓBER 1. Beruházások állami és magánpénzből Finisben a zöld jogharmonizáció Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozásának egyik fon­tos területe a környezetvédelem európai normákhoz történő fel­zárkóztatása. A környezetvédel­mi jogharmonizációs és intéz­ményfejlesztés uniós szintre ho­zásához 2002 vége a határidő, de magát a jogharmonizációt már 2001-ben be kell fejezni, ugyanis jogalkotási feladatot csak kivételes esetben lehet jö­vőre halasztani. A csatlakozási tárgyalásokon a környezetvédelmi fejezet - 1999 decemberében megkez­dett - tárgyalását 2001. június 1-jén ideiglenesen lezárták. Erre egyebek mellett azért is ke­rülhetett sor, mert Magyaror­szág elállt egyes átmeneti men­tességi - derogációs - kérel­mektől, s felgyorsult a joghar­monizáció üteme. A végrehajtás alól átmeneti mentességet Ma­gyarország négy területen - cso­magolási hulladékok hasznosí­tása, nagy tüzelőberendezések károsanyag-kibocsátásának kor­látozása, települési szennyvíz­­kezelés, veszélyes hulladékok égetése - kért és kapott. Ez nem jelenti azt, hogy va­lamennyi egyéb uniós előírást a csatlakozás napjától azonnal alkalmazni kellene, hiszen a közösségi jogszabályok a tag­államok számára is többéves türelmi időt adnak a követel­mények betartására - hívják fel a figyelmet a Környezetvédel­mi Minisztérium (KöM) szakér­tői. Példaként a hulladéklera­kókról szóló, 1999-ben elfoga­dott irányelvet említik, amely a tagállamoknak is 2009. július 1-jéig ad haladékot a végrehaj­tásra (erre az időpontra való megfelelést Magyarország is vállalta). A környezetvédelmi fejezet ideiglenes lezárását kö­vetően ugyanakkor számos to­vábbi feladat jelentkezik, tekin­tettel arra, hogy az EU - koráb­bi gyakorlatának megfelelően - a csatlakozási tárgyalásokon vállalt valamennyi feladat meg­valósítását figyelemmel kíséri. A beruházásokat a csatlako­zás időpontjáig kell befejezni. ZÖLD DEROGÁCIÓK ____________________________Végrehajtás, határideje Csomagolási hulladékok hasznosítása 2005. június 30. Nagy tüzelőberendezések károsanyag-kibocsátásának korlátozása 2004. december 31. Települési szennyvízkezelés 2015 december 31. Veszélyes hulladékok égetése 2005. június 30. Forrás: KöM A GKI és a K&H 2001-es prognózisa Tartósabb lesz a lassulás Az USA elleni terrortámadás tovább lassítja a világgazdaság és ezen belül Magyarország növekedését, így idén a tava­lyinál lassabban, 4 százalékkal bővülhet a magyar GDP - áll a GKI Rt.-nek a K&H Bank köz­reműködésével készült prog­nózisában. Az Egyesült Államok elleni terrortámadás tovább lassítja a világgazdaság és ezen belül Magyarország már korábban is csökkenő ütemű növekedését - írja a GKI Gazdaságkutató Rt. friss prognózisában. Az elem­zés megállapít­ja, hogy az ipari termelés dina­mikája egy éve látványosan las­sul, az ipar bel­földi értékesíté­se az első hét hónapban mind­össze 1 százalék­kal, az exportér­tékesítés - csök­kenő ütemű nö­vekedést mutatva - 13,1 száza­lékkal emelkedett. Az építőipa­ri termelés növekedése viszont Tőzsdenyitás az InfoRádióban a www.napi.hu online híreivel. INF 95:8 / Hétköznaponként 9 óra 16 perckor, idén a tavalyi duplája is lehet. A júliusban 0,8 százalékkal még csökkenő ipari termelés ugyan várhatóan megélénkül, a kibocsátás éves növekedése azonban így is a tavalyi harma­da, 6 százalék körül alakulhat. A belső kereslet - lakossági fogyasztás és beruházás - máso­dik félévi növekedése a külső egyensúly romlásában is jelent­kezik: az import gyorsuló növe­kedése miatt a második félév külkereskedelmi hiánya 3,3 milliárd euró lehet, így az év egészére várt hiány 5,3 milliárd euró. A folyó fizetési mérleg hi­ányát 2,5 milliárd euróra becs­üli a kutatók, mert bár az első hét hónap összesített hiánya csak 0,6 milliárd euró, az ide­genforgalom megtorpanására és növekvő profitkivitelre szá­mítanak. Idén csak a tavalyi har­mada, 0,5 milliárd euró nettó külföldi működőtőke beáram­lása várható a szakértők szerint, ezt azonban a Westel Matáv ál­tali megvásárlásának tulajdonít­ják. Az éves átlagos infláció 9,3 százalék lehet, decemberre 8 százalékra csökkenhet az ár­emelkedés üteme a GKI szerint. (NAPI)­ ­ A GKI PROGNÓZISA 2000. 2001. 2001. tény január-július előrejelzés A GDP volumenindexe (százalék) 105,2 104,2* 104 Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, százalék) 118,3 106,6 106 Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, százalék) 106,6 103,4* 107 Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, százalék) 105,8 109,1 110 A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, százalék) 130 118 114 A behozatal változásának, indexe (folyó áron, euróban, százalék) 132,5 118 116 A külkereskedelmi mérleg hiánya (milliárd euró) 4,3 2,4 5,3 A folyó fizetési mérleg hiánya (milliárd euró) 1,6 0,6 2,5 Fogyasztói árindex 109,­ 110,1** 109,3 * 1. félév,'' január-augusztus Forrás: GKI A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG Az árfolyamra épülő dezinfláció egy szakasza véget ért Mától a múlté a csúszó leértékelés Ma megszűnt a forint rendszeres leértékelése, a fizetőeszköz euró­­középárfolyama ezentúl 276,1 forint lesz. Az automatikus leérté­kelés bevégezte feladatát: a napról napra előre meghatározott mér­tékben kiigazított árfolyam segítségével nagyobb reálgazdasági ál­dozat nélkül sikerült egy számjegyűvé mérsékelni az inflációt. Mától megszűnik a forint csúszó leértékelése, a nemzeti fizetőeszköz ezentúl a 276,1 forintos euróárfolyam körüli +/- 15 százalékos sávban inga­dozhat. A forint középárfolya­mát a korábbi alkalmi kiiga­zítások helyett a Bokros Lajos és­ Surányi György nevével fémjelzett intézkedéscsomag egy elemeként 1995. március 16-át követően napról napra előre megadott mértékben le­értékelték a­­ dollárból és márkából, majd 2000 január­ját követően csak euróból álló­­ devizakosárhoz képest. A tényleges forintárfolyam csak kismértékben, +/- 2,25 száza­lékkal térhetett el a középár­­folyamtól, így a rendszer biz­tosította a jövőbeli árfolya­mok kiszámíthatóságát, a je­lentős leértékeléssel segítette az exportot. Az automatikus leértékelés növelte a magyar gazdaság versenyképességét: segítségével úgy csökkenhe­tett 40 százalékkal az egység­nyi kibocsátásra jutó munkaköltség, hogy közben növekedésnek indultak a reálbérek és jelentősen mérséklő­dött az infláció: az EU és Magyarország inflá­ciójának különbsége az 199 eleji 26 száza­lékpontról 2001 áprili­sára 7,7 százalékra csökkent. A dezinfláció lehetőségei ekkorra ki­merültek, egyre kevésbé tűnt indokoltnak a rendszer kiszá­míthatóságát kihasználó spe­kulációból származó sterilizá­ciós költségek elviselése. Az infláció további jelentős mér­séklésére ugyanakkor ismét a forint, pontosabban annak no­minális felértékelése kínálko­zott lehetőségként. Ez elérhe­tő lett volna az infláció koráb­bi csökkenésével, a kezdeti 1,9 százalékos havi ütemről ek­korra már 0,2 százalékra féke­ződő csúszó leértékelés felér­tékeléssé változtatásával is, a Magyar Nemzeti Bank azon­ban a forint ingadozási sávjá­nak 30 százalékra növelését választotta. Ezzel lehetőség nyílt az 1996 óta - az orosz válságot kivéve - az erősebb sávszélhez tapadó forint piaci erők által hajtott nominális erősödésére. Az új, 30 százalé­kos ingadozási sávban a 0,2 százalékos havi leértékelés már csupán jelképes szerepet töltött be. (NAPI) ÁRFOLYAM ÉS KONVERGENCIA A nagy cégek jól járnak A könnyűipar a minimálbér vesztese (Folytatás az 1. oldalról) A legnagyobb mértékben a halászat, illetve a könnyűipar - a textil-, valamint a bőripar - bérköltsége nő. A munka­adók bérkiadása a csökkenő tb-teherrel együtt több mint két százalékkal emelkedik a szűkített rendszeres kereset szerint számítva. Ezekben az ágazatokban gyakorlatilag minden második dolgozónak, csaknem 130 ezer embernek növelni kell a bérét - ha az 50 ezer forintban egyeznek meg. A minimálbér-növelés okoz­ta többletterhet több ágazatban túlkompenzálja a munkáltatói tb-járulék-csökkentés. A vegy­ipar, a járműgyártás, valamint a távközlés bérterhe is egy szá­zalékpont körüli mértékben csökken. Ennek oka, hogy e há­rom ágazatban viszonylag ke­vés dolgozót, összesen 33 ezer alkalmazottat érint a teljes munkaidőben adható legki­sebb bér emelése. Vállalatnagyság szerint is el­térő a hatás. A legnagyobb ne­hézséggel a kisebb, 5-9 alkal­mazottat foglalkoztató vállal­kozásoknak kell szembenéz­nie. Ebben a körben a tb-járu­­lék csökkentésével együtt is csaknem 3 százalékponttal nő a bérteher a pótlékok nélkül számított keresetre vetítve. A kis- és középvállalkozásoknak várhatóan egy százalék körüli többletterhelést kell elviselni­ük. Az emelés egyértelmű nyer­tesei a legalább 300 főt foglal­koztató vállalkozások, náluk ugyanis átlagosan egy száza­lékkal csökkenhet a bérkölt­ség. (NAPI) Továbbra sincs döntés a támogatásokról Évről évre mélyül a borágazat válsága (Folytatás az 1. oldalról) A Tokaj Kereskedőház Rt. 2,5 milliárd forint támogatást ka­pott az államtól, az egész bor­ágazat támogatásáról azonban még mindig nincs döntés. Az Agrárrendtartási Bizottság (ARTB) minapi ülésén minden­esetre 1,5 milliárd forintnál ke­vesebb borágazati támogatás­ról terjesztett elő indítványt az FVM képviselője, kevesebbről, mint a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által korábban javasolt legalább 2 milliárd fo­rint (NAPI Gazdaság, 2001. szeptember 18., 1-3. oldal). Persze ez is csak tüneti keze­lést jelenthetne az elmúlt évek­ben 3,4-4,4 millió hektoliteres - 76 százalékban fehérborok­ból összeálló - termelést elérő Tíz éve a szőlő feldolgo­zása és a bor tárolása még felvásárlás útján, közép- és nagyüzemekben történt, az ország szőlőtermő területé­nek kétharmada volt kister­melők kezében, s a termés 68 százalékát ők állították elő. A KSH szerint tavaly a 106 ezer hektár szőlőültet­vény 89 százaléka volt a termés 92 százalékát előál­lító egyéni gazdálkodóké, ágazatnak. A válságos helyzet legfőbb jele az export vissza­esése: a kivitt bormennyiség az elmúlt 3 év alatt 1,3 millió hek­toliterről 0,9 millió hektoliter­re csökkent. A palackozott bo­rok aránya nőtt ugyan a kivitel­ben, de az átlagár nemigen vál­tozott, sőt 2000-ben csökkent: míg 1999-ben még 125 millió dollár volt a kivitel értéke, 2000-ben már csak 69 millió dollár. Az Európai Unió orszá­gaiban persze - ahová a ma­gyar borok jó része kerül - egy­re erősebb a konkuren­cia, s a kelet-európai boroknak az amerikai kontinens exportőrei­vel is meg kell küzde­niük, nem beszélve az uniós támogatásokról. Idén ugyanakkor a va­lóban minőségi, finom bort termelő, külföldön is hírnevet szerzett, a borversenyeken rend­szeresen dobogós borá­szok is érzik a nehézsé­get, nemcsak a tömeg­bort termelők. Idén a fe­hér szőlők ára átlago­san 30, a vörös fajtáké 50 százalékkal alacso­nyabb, mint tavaly, s ér­demesebb közraktár­ként használni a pincé­ket, mint bort készíte­ni bennük - mondta Szeremley Huba badacsony­tomaji borász. Egyes vélemények szerint az egy főre jutó hazai fogyasztást kellene a jelenlegi évi 30-32 literről 40 literre emelni az ágazat stabilizálódása érdeké­ben, a válság gyökerei azon­ban messzire nyúlnak vissza. Évtizedekkel ezelőtt minőségi bortermelésre alkalmas, külföl­di, származású és hazai nemesí­tésű fajták kerültek a közter­mesztésbe, miközben igen erős volt az ágazat exporttevékenysé­ge a kevésbé igényes kelet-euró­pai piacokon. Az FVM szakértői szerint emellett gondot jelent a szőlő- és bortermelés vertikális elkülönülése, a kétfajta tevé­kenység között ugyanis a távol­ság a privatizáció során csak nö­vekedett, s a két alágazat külön­válásával a szőlőtermesztők alá­rendelt szerephez jutottak a fel­dolgozókkal szemben. A tárca felmérése alapján szőlőterme­léssel nem foglalkozó vállalato­ké a szőlőfeldolgozó kapacitás 66, a bortároló kapacitás 73, il­letve a palackozókapacitás 86 százaléka.­ László Levente : SZŐLŐTERMÉSZ ÉS BORKÉSZLET Termőterület Termés Várható bor idén Borkészlet (hektár) (tonna) (hektoliter) (hektoliter) Csongrádi 2074 19496 126721 34208 Hajós-bajai 1694 19142 124424 50874 Kunsági 25190 251 900 1 637350 759458 Aszár-Neszmély 1269 10152 65988 59721 Badacsonyi 1500 13500 87750 25026 Balotonfüred-csopaki 1647 12847 83503 21420 Balaton-felvidéki 1414 11171 72609 8500 Etyek-budai 1354 13811 89­770 232000 Móri 764 30J6 19864 1700 Pannonhalma-sokoróaljai 616 5359 34835 7663 Somlói 738 5904 38376 21516 Soproni 1329 12000 78000 22482 Balatonboglári 2871 36175 235135 203639 Mecsekaljai 656 6980 45369 9559 Szekszárdi_______ 2255 28188 183219 43656 Villányi 1282 12051 78330 118454 Bükkaljai 998 11976 77844 30097 Egri 4379 50796 330177 221­490 Mátraljai 7607 1­85198 553790 160344 Tokaj-hegyaljai 5227 49134 319370 358374 Balatonmelléki 1438 11 360 73841' 19095 Tolnai 2597 23373 151925 33438 Összesen 68899 693568 4508 189 2431 714­­ becslés Forrás: HNT Mi]­gazdaság 3 Tisztelt Olvasóink! A tízéves születésnapját nemrégiben ünneplő NAPI Gazdaság a második évti­zedének kezdetén az olva­sói szokások és a médiapi­ac változásaira reagálva több módosítást is végrehajt megjelenésében. E héttől megszűnik la­punk szombati száma. Elő­fizetőink túlnyomó része vál­lalkozás vagy közület, hoz­zájuk a szombati és a hétfői újság egyszerre jut el, ezért számukra egyszerűbb, ha hétfőnként egy, az eddigi két szám híreit együtt tartalma­zó példányt­ kapnak kézhez. Ez a szám - ellensúlyozan­dó a szombati kiadás meg­szűnését - vastagabb lesz a megszokottnál, nemcsak azért, mert ekkor jelennek majd meg az eddigi szomba­ti pénz- és tőkepiaci oldalak, hanem bővülnek híroldala­ink is. A döntésnek alapvető­en sajtószakmai okai voltak ugyan, de nem kívánjuk el­hallgatni azt a körülményt sem, hogy költségeink növe­kedése miatt határoznunk kellett a lapáremelésről is. Úgy ítéltük meg, hogy bár előfizetőink az új megjelené­si gyakoriság mellett is hoz­zájutnak az eddigi informá­ciómennyiséghez, a szomba­ti szám megszüntetése révén módunk nyílik arra, hogy az előfizetői díjat ne emeljük. Ezzel szemben a lapunkat a standon vásárló olvasóink­nak, sajnos, az eddiginél több pénzt kell áldozniuk az újságra. A szombati szám meg­szüntetésével párhuzamosan a NAPI Online gazdasági hírportál a pénteki esemé­nyeket az eddigieknél bő­vebb terjedelemben közli az­nap, így információra éhes olvasóink a legfontosabb eseményekről már pénteken tájékoztatást kaphatnak a www.napi.hu website-on. A szerkesztőség és a kiadó reméli, hogy az új megjele­nési rend és az ingyenes internetes hírszolgáltatá­sunk bővítése kielégíti mind a NAPI Gazdaság, mind a NAPI Online olvasóinak az igényeit. Tóth Levente felelős szerkesztő Egymást perli az MSZP és a KVI Miközben a Kincstári Vagyo­ni Igazgatóságon (KVI) kereszt­­ül a magyar állam 52 millió fo­rintot és 4,5 ezer négyzetméter­nyi irodát perel vissza az MSZP, utóbbi 29 ingatlanra kéri hasz­nálati jogának bejegyzését a bí­róságtól. Előbbi pert a Főváro­si Bíróság az MSZP kontra KVI per befejezéséig felfüggesztette. A pártok ingatlanhasználatáról rendelkező törvény szerint min­den parlamentbe jutott párt in­gyen használhat ötezer négyzet­­méter állami irodát, a felfüg­gesztett per felperese, a magyar állam szerint azonban az MSZP ennél jóval többet örökölt a rendszerváltáskor. A KVI szerint az MSZP a többletről összeállí­tott listát nem adta le időben, ezért a párt csak 450 négyzet­­méter használatára jogosult. A szocialisták hasonlóan pert in­dítottak azért, hogy 29 ingatlan esetében rendeljék el számukra a használati jog bejegyzését, rá­adásul az Alkotmánybíróságnál is sérelmezték beadványukban, hogy az Országgyűlés feles több­séggel módosította a szerintük kétharmados törvényt. A KVI szerint a kérdéses ingatlanokat az MSZP-nek vissza kell adnia, a kiürítés és a szükséges felújí­tások elvégzéséig pedig kártérí­tés és bérleti díj címén 52 mil­lió forintot követel. D. p.

Next