Napi Gazdaság, 2001. december (11. évfolyam, 269-287. szám)

2001-12-03 / 269. szám

2001. DECEMBER 3. Éves mélypontján a 12 havi árindex Októberben csökkentek az ipari termelői árak Októberben 0,3 százalékkal csökkentek az ipari termelői árak az egy hónappal korábbi szinthez képes, és 1,9 száza­lékkal voltak magasabbak az egy évvel korábban feljegyzett­nél - közölte a Központi Sta­tisztikai Hivatal (KSH). Havi szinten mind a belföldi, mind pedig az exportértékesítések részindexe csökkenést mutat, az év/év alapon számolt muta­tó pedig az utóbbi 12 hónap­ban nem volt ilyen alacsony. Az ipari termelői árak októ­berben 0,3 százalékkal marad­tak el az előző havitól, a 12 havi index pedig 1,9 százalé­kos drágulást mutat - közölte Októberben mind a belföldi értékesítések, mind pedig az export árszintje csökkent az egy hónappal korábbihoz ké­pest, az előbbi 0,2 százalékkal, az utóbbi pedig 0,3 százalék­kal alacsonyabb a szeptember­ben regisztráltnál. Az egy év­vel ezelőtti szinthez viszonyít­va eltérő volt a belföldi és a külpiaci értékesítések áralaku­lása, miután az előbbi 6,1 szá­zalékos növekedést, az utóbbi pedig 1,8 százalékos csökke­nést mutat. A belföldi értékesítéseken belül jelentősen mérséklődött a feldolgozóipari ágazatok ár­szintje, a legerőteljesebb - 4,1 százalékos - áresés a vegyipar- AZ IPARI TERMELŐI ÁRINDEX a KSH. A hó/hó alapon szá­molt mutató ebben az évben immár harmadik alkalommal számol be áresésről, májusban 0,7 százalékkal, júniusban pe­dig 1,3 százalékkal mérsék­lődtek a szektor árai. Az éves index októberi értékénél az utóbbi 12 hónapban nem je­gyeztek fel alacsonyabbab­­ban, ezen belül is a kőolaj-fel­dolgozás területén jelentke­zett. Az exportértékesítéseken belül szintén a kőolaj-feldol­gozás területén jegyezték fel a legnagyobb áresést, a szektor forintban kifejezett exportárai 8,1 százalékkal csökkentek a szeptemberi szinthez képest. (NAPI) Ellentétes vélekedések a beruházásról A piac szerint 3,8 százalékkal bővült a GDP (Folytatás az 1. oldalról) Az első két negyedévben a bruttó állóeszköz-felhalmozás növekedése 5,3 illetve 3,6 szá­zalékos volt; a csökkenő ten­dencia még szembetűnőbb, ha a tavalyi negyedik negyedév 9,1 százalékos adatával vetjük egybe az idei számokat. Az elemzők a GDP felhasználásán belül a beruházások alakulásá­nak és az export-import dina­mikának szentelnek kitünte­tett figyelmet. Forián Szabó Gergely, a Budapest Alapkeze­lő közgazdásza szerint az ex­port tavalyi bázishoz viszonyí­tott növekedési üteme jelentő­sen, akár 5 százalékponttal is meghaladhatja az import ha­sonló mutatóját. A nettó export megugrását látszik alátámasz­tani az a tendencia is, misze­rint az utóbbi hónapokban a behozatal fékeződése a készle­tek apadása mellett meghalad­ta a kivitel dinamikájának mérséklődését. A kizárólag a részletes GDP- statisztikában megjelenő kész­letsor mindezek ellenére nem feltétlenül jelzi majd az állo­mány apadását, miután a KSH itt nemcsak a tényleges készle­teket tartja nyilván, hanem a statisztikai hibák is ebben je­lennek meg - fejtette ki Forián Szabó. Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő elemzője szintén nettó exportot valószínűsít, de ő szerényebb, 2,5-3 százalék­­pontos rést prognosztizál. A beruházásokkal kapcsola­tos elemzői vélemények kife­jezetten széles skálán mozog­nak, van, aki 6 százalékos nö­vekedést vár, de többen 2 szá­zalékos csökkenést jeleztek előre. Több szakértő megje­gyezte, hogy a statisztikai módszertan miatt ez az egyik legnehezebben előre jelezhető adat, ugyanis nem egyértelmű, hogy mit számol el a KSH a készletek, és mit a beruházá­sok között. Az optimista prog­­noszták szerint az építőipari beruházások ellensúlyozni tudják a többi szektorban ta­pasztalható visszaesést és az index nem mutat majd csök­kenést. A pesszimista elemzők ezzel szemben azt hangoztat­ják, hogy bár a kormányzati beruházások dinamikája erő­sen pozitív volt, a világgazda­sági lassulás miatt az üzleti szektor oly mértékben fogta vissza beruházásait, hogy az ellensúlyozta a kormányzati aktivitás növekedését. A III. negyedéves előzetes GDP-adatot és a beruházási statisztikát holnap hozza nyil­vánosságra a KSH. K. p. p. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG A zöldség-gyümölcs fogyasztás lassú növekedése várható A kiskertek termelési értéke negyven-ötven milliárd forint A kiskerti termelés a becslések szerint ma Magyarországon körülbelül másfél-kétmillió személyt érint, a mintegy 800 ezer kiskertben megtermelt zöldség-gyümölcs értéke pedig 40-50 milliárd forint. A kiskertek számát egyes elképzelések szerint 4-5 év alatt legalább 200 ezerrel kellene növelni, például a nem­zeti földalapból. A Magyar Mező- és Erdőgaz­dasági Érdekképviseleti Ta­nács (MAÉT) kiskertprogram­szervező bizottsága szerint a ma Magyarországon lévő, kö­rülbelül 800 ezer kiskertet az elkövetkező 4-5 évben leg­alább 200 ezerrel kellene nö­velni. A MAÉT adatai szerint jelenleg Magyarországon az összes kiskert területe 60 ezer hektárra tehető, s a jellemző­en önfogyasztásra történő kis­kerti termelés másfél-kétmil­lió személyt érint, a kiskertek­ben előállított zöldség-gyü­mölcs termékek értéke pedig becslések szerint évente 40-50 milliárd forint. A termelési költségek emelkedése, illetve egyéb okok ugyanakkor az el­múlt időszakban a kertek kö­rülbelül 60 százalékában lé­nyeges színvonalsüllyedést okoztak. Sok területen nincs megfelelő együttműködés to­vábbá a növényvédelem, a be­szerzés-értékesítés kapcsán. Az új, korszerű kiskertek létesíté­séhez ugyanakkor segítséget jelenthet például a nemzeti földalap - véli a bizottság, amely szerint egy hektár terü­letet körülbelül 40 család ré­szére lehetne kiskertként bér­be vagy - hosszú törlesztési határidővel - tulajdonba adni. Magyarországon minden­esetre az egy főre jutó zöld­ség-, illetve gyümölcsfogyasz­tás mind a friss, mind a feldol­gozott áruk terén elmarad a nyugati országokhoz képest. A hazai összes fogyasztás körül­belül 200 ezer tonnára tehető, s ennek növekedésével - a re­álkeresetek növekedése, a táp­lálkozási és vásárlói szokások formálódása hatására - csak lassú, a reálkeresetek növeke­désénél mérsékeltebb mérték­ben lehet számolni. Egyes kertészeti szakértők szerint ugyanakkor a kisker­tek a feldolgozóipar partnerei is lehetnének bizonyos mérté­kig, megfelelő minőségű ter­mékek előállítása esetén. A kertészeti ágazat működését ugyanis a szezonalitás jellem­zi, s nagy kockázatot rejtenek a nyersanyagtermelésben az időjárás hatására jelentkező termékkiesések, illetve a több­lettermékek. Ezt egyensúlyoz­hatnák ki valamelyest a kis­kertek, amelyek termelésének a külpiacok adhatnak hajtó­erőt, ellentétben az előrelátha­tólag lassan növekvő belső pi­accal. L. L. A KSH adatai szerint tavaly összesen 1,38 millió tonna gyümölcsöt és 1,5 millió tonna zöldséget takarítottak be országszerte, ami 26, illetve 24 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az összes gyümölcs 83 százalékát az egyéni gazdálkodók termelték meg. Az ország gyümölcs­­termő területe 73 113 hektár volt, amely 500 hektárral ke­vesebb, mint 1999-ben. Könnyebb lesz a behozatal ^ /­ ^ Kurrens cikk az importautó^ (Folytatás az 1. oldalról) Az ebből származó vámbevé­telek elérik az 1,4 milliárd fo­rintot. Szakértők szerint az import bővülése egyértelműen arra vezethető vissza, hogy 2001. január 1-től az EU-tag­­államokból származó gépjár­művek vámterhe 0 százaléka lett, ha a jármű származása igazolt - vagyis az unióban ál­lították elő -, és azt közvetle­nül a közösségből hozták. Ha­sonló a vám mértéke a Magya­rországgal szabadkereskedel­mi megállapodást kötött or­szágokból származó személy­­gépkocsik esetében is, kivéve Romániát. A vámhivatal tájékoztatása szerint hasonló dinamika fi­gyelhető meg egyébként a ke­reskedelmi célú gépjárműim­portnál is. Tavaly összesen 11 263 személygépjármű és 26 221 tehergépkocsi behoza­talát regisztrálta a szervezet, idén október végéig már 28 226 személygépkocsi és 20 807 te­herautó importját jegyezték fel. Becslések szerint a nem ke­reskedelmi forgalomba kerü­lő autók csaknem kétszer olyan idősek, mint a kereske­delmi céllal behozott autók. Az előző körben az átlagélet­kor 9, utóbbiaknál 5 év. A ma­gáncélú importban népszerű­ek a FIAT, a Renault és a Cit­roen márkák, míg a kereske­delmi forgalomban a Merce­des, a BMW az Audi gépkocsi­kat kultiválják az importőrök. Az Opel autók mindkét körben keresettek. A VPOP nemrégiben meg­újult internetes oldala szerint a határvámhivatalnál egységes vámáru-nyilatkozat kitöltésé­vel kell kérni a belföldi forga­lom számára való vámkezelés céljából behozott gépjármű­vek árutovábbítási eljárásban történő vámkezelését. A nem kereskedelmi célú import vá­moltatását - egy-két kivétellel, mint például a hazatelepülők esetében - a budapesti 7. sz. Vámhivatal intézi. A vámeljá­ráshoz a vámteher mértékéig terjedő vámbiztosítékra van szükség, amely lehet kész­pénz, bankgarancia vagy fede­zetigazolás. A vámot a keres­kedelmi vámtarifa vámtétele­inek alkalmazásával állapítják meg, alapja a vámérték. A vám mértéke 13 és 78 százalék kö­zött szóródik, függően többek között a jármű hengerűrtartal­mától, illetve attól, hogy dízel­vagy benzinüzemű és katalizá­torral rendelkezik-e. Eltérő a vám mértéke a 4 évesnél idő­sebb autók esetében is. A behozott gépjárművek után különböző adókat is kell fizetni. A fogyasztási adó 10 és 32 százalék lehet, ami szintén a hengerűrtartalomtól és a ka­talizátor meglététől függ. A környezetvédelmi termékdíj a használt gumiabroncsok után kilogrammonként 530 forint. A vámhivatal nem köteles a számlán feltüntetett vagy az értéknyilatkozatban sze­replő értéket elfogadni a vám alapjául, ha az a vám­hatóság nyilvántartásában szereplő összehasonlító ér­téktől több mint 20 száza­lékkal eltér. Ilyen esetben a vám alapját a vámhivatal a vámáruval azonos vagy hozzá legjobban hasonló áru vámmal és adókkal csökkentett belföldi fo­gyasztói árának alapulvéte­lével vagy becslés útján ál­lapítja meg. A vámérték, a vám, a fogyasz­tási adó és a környezetvédelmi termékdíj együttes összege alapján kell továbbá 25 száza­lékos áfát is fizetnie a magán­­importőrnek. B. 7. VÁMTERHEK* (vámalap százalékában) Benzin üzemmód Dízel üzemmód Hengerűrtartalom (ccm) 0-1600 1601-2000 2000 felett 0-1600 1601-2000 2001-2500 2500 felett r-n Ml l-ll l-ll l-ll l-ll l-ll Éleikor max. 4 év nem katalizátoros 52,5-75 65-100 65-125 52,5-75 67-87,5 65-100 65-125 katalizátoros 37,5-53,7 50-78,7 50-103,7 37,5-53,7 50-66,2 50-78,7 50-103,7 Életkor 4 év felett nem katalizátoros 52,5-112,5 65-137,5 65-162,5 52,5-112,5 65-125 65-137,5 65-162,5 katalizátoros 37,5-91,2 50-116,2 50-141,2 37,5-91,2 50-103,7 50-116,2 50-141,2 'a 2001. január 1-től érvényes vámterhek+fogyasztási adó+áfa (környezetvédelmi termékdíjat és az arra eső áfát nem tartalmazza!) "I-Európai Közösség, szabadkereskedelmi megállapodások, u­­niós országok Forrás: VPOP Tőzsdenyitás az InfoRádióban a www.napi.hu online híreivel. Hétköznaponként 9 óra 16 perckor. A SZÁMÍTÁSTECHNIKA HÍREI megbízható ■ szakszerűséggel! £ ^ |^| . a D E S U " a szerdánként megjelenő * szakmai összeállításban.­­ TELEFON ÉS FAX: 06-23-339-897, 350-4349. NAPI gazdaság 3 Január 2-től lépne sztrájkba az MLSZSZ A Magyar Légiforgalmi Szolgá­latok Szakszervezete (MLSZSZ) hétfőn tájékoztatja hivatalosan a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot (LRI) a január 2- től meghirdetett munkabe­szüntetéséről - mondta el Me­tes György, az MLSZSZ elnöke vasárnap az MTI-nek. A döntés értelmében január 2-től egyet­len kereskedelmi célú repülés irányításában sem vesznek részt. (A kivétel a kormányzati, humanitárius, illetve rendőri, katonai célú repülés.) A továb­bi egyeztetések eredményétől teszik függővé a sztrájkot. Az MLSZSZ egyebek között az LRI szétválasztásának azonnali leál­lítását és az igazgatóság élére kormánybiztos kinevezését sürgeti. A munkáltató a szak­­szervezet valamennyi követelé­sét jogszerűtlennek tartja. Vasárnaptól a Malév is előze­tesen megküldi New Yorkba tartó utasainak adatait az Egye­sült Államok illetékes hivatalán­­ak - tájékoztatta az MTI-t Danks Emese, a légitársaság szóvivője. A szeptember 11-i terrortámadást követően elfo­gadott amerikai repülésbizton­sági törvény alapján más légi­­társaságokhoz hasonlóan a Ma­lévnak is adatszolgáltatási kö­telezettsége van az USA felé. A GySEV-hez került­­ a korábbi MÁV-vonal Szombattól a MÁV helyett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) üzemelteti a Sopron­­,Szombathely vonalat - jelen­tette be Tombor Sándor, a közlekedési tárca államtitkára pénteken, amikor a cégek ve­zetői aláírták az átadás-átvétel­ről szóló szerződést. A megál­lapodás 626,9 millió forint ér­tékű kincstári tulajdonban lévő eszköz átadásáról szól. Ezenkívül a GySEV a vasútvo­nal üzemeltetéséhez szüksé­ges eszközöket vesz át a MÁV- tól, például motorkocsikat bé­rel, illetve három dízelmoz­donyt is vásárol a nagyobbik vasúttársaságtól. Berényi Já­nos, a GySEV elnök-vezérigaz­gatója elmondta, hogy a társa­ság a jövő év végéig a cégnek jutatott állami pénzek átcso­portosításával 1,8 milliárd fo­rint értékű beruházást hajt vég­re a vonalon, aminek keretében például villamosítják a vasút­szakaszt, s további (100 kilomé­teres sebességű közlekedést le­hetővé tevő) fejlesztést is tervez a későbbiekben a társaság. (NAPI) Elkészült egy szakasz az M7-esen Pénteken átadták az M7-es sztráda Érd és Balatonaliga kö­zötti felújított jobb pályáját. Fó­nagy János, közlekedési minisz­ter szerint a 73 kilométeres sza­kasz minősége kifogástalan. A munkálatok fővállalkozója a Magyar Autópálya Konzorcium és a Magyar Hídépítő Konzorci­um, a kivitelezésbe 300 kis- és középvállalkozás is bekapcsoló­dott. Az említett szakasz felújí­tása, valamint a bal pályán Szé­kesfehérvártól Budapestig ki­épített harmadik sáv, a vízelve­zető rendszer korszerűsítése, az érintett szakaszon levő 97 híd, felül- és aluljáró rekonstrukci­ója, illetve a Balatonaliga és Zamárdi közötti jobboldali pá­lyaszakasz kiépítése összességé­ben 30,8 milliárd forintba ke­rül. Az előbbi felújításokkal pár­huzamosan megkezdődött a Zamárdiig tartó 20 kilométeres jobb oldali pálya kiépítése, ami­vel 2002. április 30-ra készül­nek el. Ezeken túl 2002. novem­ber végéig felújítják a teljes bal pályát, ennek kivitelezője és a beruházás költsége egyelőre nem ismert. D. I.

Next