Napi Gazdaság, 2001. december (11. évfolyam, 269-287. szám)
2001-12-03 / 269. szám
2001. DECEMBER 3. Éves mélypontján a 12 havi árindex Októberben csökkentek az ipari termelői árak Októberben 0,3 százalékkal csökkentek az ipari termelői árak az egy hónappal korábbi szinthez képes, és 1,9 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábban feljegyzettnél - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Havi szinten mind a belföldi, mind pedig az exportértékesítések részindexe csökkenést mutat, az év/év alapon számolt mutató pedig az utóbbi 12 hónapban nem volt ilyen alacsony. Az ipari termelői árak októberben 0,3 százalékkal maradtak el az előző havitól, a 12 havi index pedig 1,9 százalékos drágulást mutat - közölte Októberben mind a belföldi értékesítések, mind pedig az export árszintje csökkent az egy hónappal korábbihoz képest, az előbbi 0,2 százalékkal, az utóbbi pedig 0,3 százalékkal alacsonyabb a szeptemberben regisztráltnál. Az egy évvel ezelőtti szinthez viszonyítva eltérő volt a belföldi és a külpiaci értékesítések áralakulása, miután az előbbi 6,1 százalékos növekedést, az utóbbi pedig 1,8 százalékos csökkenést mutat. A belföldi értékesítéseken belül jelentősen mérséklődött a feldolgozóipari ágazatok árszintje, a legerőteljesebb - 4,1 százalékos - áresés a vegyipar- AZ IPARI TERMELŐI ÁRINDEX a KSH. A hó/hó alapon számolt mutató ebben az évben immár harmadik alkalommal számol be áresésről, májusban 0,7 százalékkal, júniusban pedig 1,3 százalékkal mérséklődtek a szektor árai. Az éves index októberi értékénél az utóbbi 12 hónapban nem jegyeztek fel alacsonyabbabban, ezen belül is a kőolaj-feldolgozás területén jelentkezett. Az exportértékesítéseken belül szintén a kőolaj-feldolgozás területén jegyezték fel a legnagyobb áresést, a szektor forintban kifejezett exportárai 8,1 százalékkal csökkentek a szeptemberi szinthez képest. (NAPI) Ellentétes vélekedések a beruházásról A piac szerint 3,8 százalékkal bővült a GDP (Folytatás az 1. oldalról) Az első két negyedévben a bruttó állóeszköz-felhalmozás növekedése 5,3 illetve 3,6 százalékos volt; a csökkenő tendencia még szembetűnőbb, ha a tavalyi negyedik negyedév 9,1 százalékos adatával vetjük egybe az idei számokat. Az elemzők a GDP felhasználásán belül a beruházások alakulásának és az export-import dinamikának szentelnek kitüntetett figyelmet. Forián Szabó Gergely, a Budapest Alapkezelő közgazdásza szerint az export tavalyi bázishoz viszonyított növekedési üteme jelentősen, akár 5 százalékponttal is meghaladhatja az import hasonló mutatóját. A nettó export megugrását látszik alátámasztani az a tendencia is, miszerint az utóbbi hónapokban a behozatal fékeződése a készletek apadása mellett meghaladta a kivitel dinamikájának mérséklődését. A kizárólag a részletes GDP- statisztikában megjelenő készletsor mindezek ellenére nem feltétlenül jelzi majd az állomány apadását, miután a KSH itt nemcsak a tényleges készleteket tartja nyilván, hanem a statisztikai hibák is ebben jelennek meg - fejtette ki Forián Szabó. Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő elemzője szintén nettó exportot valószínűsít, de ő szerényebb, 2,5-3 százalékpontos rést prognosztizál. A beruházásokkal kapcsolatos elemzői vélemények kifejezetten széles skálán mozognak, van, aki 6 százalékos növekedést vár, de többen 2 százalékos csökkenést jeleztek előre. Több szakértő megjegyezte, hogy a statisztikai módszertan miatt ez az egyik legnehezebben előre jelezhető adat, ugyanis nem egyértelmű, hogy mit számol el a KSH a készletek, és mit a beruházások között. Az optimista prognoszták szerint az építőipari beruházások ellensúlyozni tudják a többi szektorban tapasztalható visszaesést és az index nem mutat majd csökkenést. A pesszimista elemzők ezzel szemben azt hangoztatják, hogy bár a kormányzati beruházások dinamikája erősen pozitív volt, a világgazdasági lassulás miatt az üzleti szektor oly mértékben fogta vissza beruházásait, hogy az ellensúlyozta a kormányzati aktivitás növekedését. A III. negyedéves előzetes GDP-adatot és a beruházási statisztikát holnap hozza nyilvánosságra a KSH. K. p. p. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG A zöldség-gyümölcs fogyasztás lassú növekedése várható A kiskertek termelési értéke negyven-ötven milliárd forint A kiskerti termelés a becslések szerint ma Magyarországon körülbelül másfél-kétmillió személyt érint, a mintegy 800 ezer kiskertben megtermelt zöldség-gyümölcs értéke pedig 40-50 milliárd forint. A kiskertek számát egyes elképzelések szerint 4-5 év alatt legalább 200 ezerrel kellene növelni, például a nemzeti földalapból. A Magyar Mező- és Erdőgazdasági Érdekképviseleti Tanács (MAÉT) kiskertprogramszervező bizottsága szerint a ma Magyarországon lévő, körülbelül 800 ezer kiskertet az elkövetkező 4-5 évben legalább 200 ezerrel kellene növelni. A MAÉT adatai szerint jelenleg Magyarországon az összes kiskert területe 60 ezer hektárra tehető, s a jellemzően önfogyasztásra történő kiskerti termelés másfél-kétmillió személyt érint, a kiskertekben előállított zöldség-gyümölcs termékek értéke pedig becslések szerint évente 40-50 milliárd forint. A termelési költségek emelkedése, illetve egyéb okok ugyanakkor az elmúlt időszakban a kertek körülbelül 60 százalékában lényeges színvonalsüllyedést okoztak. Sok területen nincs megfelelő együttműködés továbbá a növényvédelem, a beszerzés-értékesítés kapcsán. Az új, korszerű kiskertek létesítéséhez ugyanakkor segítséget jelenthet például a nemzeti földalap - véli a bizottság, amely szerint egy hektár területet körülbelül 40 család részére lehetne kiskertként bérbe vagy - hosszú törlesztési határidővel - tulajdonba adni. Magyarországon mindenesetre az egy főre jutó zöldség-, illetve gyümölcsfogyasztás mind a friss, mind a feldolgozott áruk terén elmarad a nyugati országokhoz képest. A hazai összes fogyasztás körülbelül 200 ezer tonnára tehető, s ennek növekedésével - a reálkeresetek növekedése, a táplálkozási és vásárlói szokások formálódása hatására - csak lassú, a reálkeresetek növekedésénél mérsékeltebb mértékben lehet számolni. Egyes kertészeti szakértők szerint ugyanakkor a kiskertek a feldolgozóipar partnerei is lehetnének bizonyos mértékig, megfelelő minőségű termékek előállítása esetén. A kertészeti ágazat működését ugyanis a szezonalitás jellemzi, s nagy kockázatot rejtenek a nyersanyagtermelésben az időjárás hatására jelentkező termékkiesések, illetve a többlettermékek. Ezt egyensúlyozhatnák ki valamelyest a kiskertek, amelyek termelésének a külpiacok adhatnak hajtóerőt, ellentétben az előreláthatólag lassan növekvő belső piaccal. L. L. A KSH adatai szerint tavaly összesen 1,38 millió tonna gyümölcsöt és 1,5 millió tonna zöldséget takarítottak be országszerte, ami 26, illetve 24 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az összes gyümölcs 83 százalékát az egyéni gazdálkodók termelték meg. Az ország gyümölcstermő területe 73 113 hektár volt, amely 500 hektárral kevesebb, mint 1999-ben. Könnyebb lesz a behozatal ^ / ^ Kurrens cikk az importautó^ (Folytatás az 1. oldalról) Az ebből származó vámbevételek elérik az 1,4 milliárd forintot. Szakértők szerint az import bővülése egyértelműen arra vezethető vissza, hogy 2001. január 1-től az EU-tagállamokból származó gépjárművek vámterhe 0 százaléka lett, ha a jármű származása igazolt - vagyis az unióban állították elő -, és azt közvetlenül a közösségből hozták. Hasonló a vám mértéke a Magyarországgal szabadkereskedelmi megállapodást kötött országokból származó személygépkocsik esetében is, kivéve Romániát. A vámhivatal tájékoztatása szerint hasonló dinamika figyelhető meg egyébként a kereskedelmi célú gépjárműimportnál is. Tavaly összesen 11 263 személygépjármű és 26 221 tehergépkocsi behozatalát regisztrálta a szervezet, idén október végéig már 28 226 személygépkocsi és 20 807 teherautó importját jegyezték fel. Becslések szerint a nem kereskedelmi forgalomba kerülő autók csaknem kétszer olyan idősek, mint a kereskedelmi céllal behozott autók. Az előző körben az átlagéletkor 9, utóbbiaknál 5 év. A magáncélú importban népszerűek a FIAT, a Renault és a Citroen márkák, míg a kereskedelmi forgalomban a Mercedes, a BMW az Audi gépkocsikat kultiválják az importőrök. Az Opel autók mindkét körben keresettek. A VPOP nemrégiben megújult internetes oldala szerint a határvámhivatalnál egységes vámáru-nyilatkozat kitöltésével kell kérni a belföldi forgalom számára való vámkezelés céljából behozott gépjárművek árutovábbítási eljárásban történő vámkezelését. A nem kereskedelmi célú import vámoltatását - egy-két kivétellel, mint például a hazatelepülők esetében - a budapesti 7. sz. Vámhivatal intézi. A vámeljáráshoz a vámteher mértékéig terjedő vámbiztosítékra van szükség, amely lehet készpénz, bankgarancia vagy fedezetigazolás. A vámot a kereskedelmi vámtarifa vámtételeinek alkalmazásával állapítják meg, alapja a vámérték. A vám mértéke 13 és 78 százalék között szóródik, függően többek között a jármű hengerűrtartalmától, illetve attól, hogy dízelvagy benzinüzemű és katalizátorral rendelkezik-e. Eltérő a vám mértéke a 4 évesnél idősebb autók esetében is. A behozott gépjárművek után különböző adókat is kell fizetni. A fogyasztási adó 10 és 32 százalék lehet, ami szintén a hengerűrtartalomtól és a katalizátor meglététől függ. A környezetvédelmi termékdíj a használt gumiabroncsok után kilogrammonként 530 forint. A vámhivatal nem köteles a számlán feltüntetett vagy az értéknyilatkozatban szereplő értéket elfogadni a vám alapjául, ha az a vámhatóság nyilvántartásában szereplő összehasonlító értéktől több mint 20 százalékkal eltér. Ilyen esetben a vám alapját a vámhivatal a vámáruval azonos vagy hozzá legjobban hasonló áru vámmal és adókkal csökkentett belföldi fogyasztói árának alapulvételével vagy becslés útján állapítja meg. A vámérték, a vám, a fogyasztási adó és a környezetvédelmi termékdíj együttes összege alapján kell továbbá 25 százalékos áfát is fizetnie a magánimportőrnek. B. 7. VÁMTERHEK* (vámalap százalékában) Benzin üzemmód Dízel üzemmód Hengerűrtartalom (ccm) 0-1600 1601-2000 2000 felett 0-1600 1601-2000 2001-2500 2500 felett r-n Ml l-ll l-ll l-ll l-ll l-ll Éleikor max. 4 év nem katalizátoros 52,5-75 65-100 65-125 52,5-75 67-87,5 65-100 65-125 katalizátoros 37,5-53,7 50-78,7 50-103,7 37,5-53,7 50-66,2 50-78,7 50-103,7 Életkor 4 év felett nem katalizátoros 52,5-112,5 65-137,5 65-162,5 52,5-112,5 65-125 65-137,5 65-162,5 katalizátoros 37,5-91,2 50-116,2 50-141,2 37,5-91,2 50-103,7 50-116,2 50-141,2 'a 2001. január 1-től érvényes vámterhek+fogyasztási adó+áfa (környezetvédelmi termékdíjat és az arra eső áfát nem tartalmazza!) "I-Európai Közösség, szabadkereskedelmi megállapodások, uniós országok Forrás: VPOP Tőzsdenyitás az InfoRádióban a www.napi.hu online híreivel. Hétköznaponként 9 óra 16 perckor. A SZÁMÍTÁSTECHNIKA HÍREI megbízható ■ szakszerűséggel! £ ^ |^| . a D E S U " a szerdánként megjelenő * szakmai összeállításban. TELEFON ÉS FAX: 06-23-339-897, 350-4349. NAPI gazdaság 3 Január 2-től lépne sztrájkba az MLSZSZ A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) hétfőn tájékoztatja hivatalosan a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot (LRI) a január 2- től meghirdetett munkabeszüntetéséről - mondta el Metes György, az MLSZSZ elnöke vasárnap az MTI-nek. A döntés értelmében január 2-től egyetlen kereskedelmi célú repülés irányításában sem vesznek részt. (A kivétel a kormányzati, humanitárius, illetve rendőri, katonai célú repülés.) A további egyeztetések eredményétől teszik függővé a sztrájkot. Az MLSZSZ egyebek között az LRI szétválasztásának azonnali leállítását és az igazgatóság élére kormánybiztos kinevezését sürgeti. A munkáltató a szakszervezet valamennyi követelését jogszerűtlennek tartja. Vasárnaptól a Malév is előzetesen megküldi New Yorkba tartó utasainak adatait az Egyesült Államok illetékes hivatalának - tájékoztatta az MTI-t Danks Emese, a légitársaság szóvivője. A szeptember 11-i terrortámadást követően elfogadott amerikai repülésbiztonsági törvény alapján más légitársaságokhoz hasonlóan a Malévnak is adatszolgáltatási kötelezettsége van az USA felé. A GySEV-hez került a korábbi MÁV-vonal Szombattól a MÁV helyett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) üzemelteti a Sopron,Szombathely vonalat - jelentette be Tombor Sándor, a közlekedési tárca államtitkára pénteken, amikor a cégek vezetői aláírták az átadás-átvételről szóló szerződést. A megállapodás 626,9 millió forint értékű kincstári tulajdonban lévő eszköz átadásáról szól. Ezenkívül a GySEV a vasútvonal üzemeltetéséhez szükséges eszközöket vesz át a MÁV- tól, például motorkocsikat bérel, illetve három dízelmozdonyt is vásárol a nagyobbik vasúttársaságtól. Berényi János, a GySEV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság a jövő év végéig a cégnek jutatott állami pénzek átcsoportosításával 1,8 milliárd forint értékű beruházást hajt végre a vonalon, aminek keretében például villamosítják a vasútszakaszt, s további (100 kilométeres sebességű közlekedést lehetővé tevő) fejlesztést is tervez a későbbiekben a társaság. (NAPI) Elkészült egy szakasz az M7-esen Pénteken átadták az M7-es sztráda Érd és Balatonaliga közötti felújított jobb pályáját. Fónagy János, közlekedési miniszter szerint a 73 kilométeres szakasz minősége kifogástalan. A munkálatok fővállalkozója a Magyar Autópálya Konzorcium és a Magyar Hídépítő Konzorcium, a kivitelezésbe 300 kis- és középvállalkozás is bekapcsolódott. Az említett szakasz felújítása, valamint a bal pályán Székesfehérvártól Budapestig kiépített harmadik sáv, a vízelvezető rendszer korszerűsítése, az érintett szakaszon levő 97 híd, felül- és aluljáró rekonstrukciója, illetve a Balatonaliga és Zamárdi közötti jobboldali pályaszakasz kiépítése összességében 30,8 milliárd forintba kerül. Az előbbi felújításokkal párhuzamosan megkezdődött a Zamárdiig tartó 20 kilométeres jobb oldali pálya kiépítése, amivel 2002. április 30-ra készülnek el. Ezeken túl 2002. november végéig felújítják a teljes bal pályát, ennek kivitelezője és a beruházás költsége egyelőre nem ismert. D. I.