Napi Gazdaság, 2003. február (13. évfolyam, 23-42. szám)

2003-02-03 / 23. szám

A Walt Disney nem talált aranyat a Kincses Bolygón A szórakoztató parkok látogatottságának javulása ellenére a Walt Disney nettó nyeresége majdnem a felére zuhant a tavalyi utolsó negyedévben.­ ­ BITHA PÉTER, FOTÓ: BLOOMBERG A Walt Disney Co. nettó nyeresége éves össze­vetésben 42 százalékkal, 256 millió dollárra, részvényenként 21-ről 13 centre zuhant üzleti évének decemberrel zárult első negyedében, mert a Kincses Bolygó című rajzfilm nem hoz­ta a várt sikert, a repülőgéplízing-érdekeltséget pedig le kellett írni. A témaparkok és a televí­ziós üzletág viszont jól teljesítettek, így az ár­bevétel 6,4 százalékkal, a rekordot jelentő 7,47 milliárd dollárra nőtt. A részvény közel 5 szá­zalékos drágulását az is segítette, hogy az USA második legnagyobb média­­csoportjának közleménye sze­rint - fokozatos gazdasági javu­lást feltételezve - a részvényen­kénti nyereség várhatóan idén és jövőre is 25-35 százalékkal nő. A témaparkok látogatóinak száma 17 százalékkal ugrott meg, a kaliforniai Disneyland esetében még ennél is nagyobb volt a javulás. A Bloomberg ál­tal megkérdezett elemzők sze­rint a csoport az ingatlanpiac korábbi pangását kihasználva jól időzítette beruházásait és a turizmus is valamivel lendüle­tesebben növekszik. Az ABC és az ESPN hálóza­tokat is magában foglaló tévés üzletág üzemi eredménye ugyan az amerikaifutball- és a kosárlabda meccsek közvetítésé­nek drágulása miatt enyhén csökkent, az árbevétel a hirde­tési bevételek javulásának kö­szönhetően mégis 9 százalékkal, 3,24 milliárd dollárral emelke­dett. Ez arra utal, hogy véget ért a részleg hét szűk esztendeje - mondta Michael Eisner, aki tizen­nyolc éve a birodalom feje. A vezérigazgató irá­nyítása alatt a részvény árfolyama kevesebb mint 2 dollárról 43,63 dollárig ment fel 2000 áprilisá­ra, de azóta 68 százalékot esett a kurzus. Mickey egér most lefelé tart a hullámva­súton DISNEYLAND ÓRIÁSMEGRENDELÉS A GYENGÉLKEDŐ BOEINGNAK Újra a Ryanair a legnagyobb fapados­ ­• PAPP ZOLTÁN Az ír Ryanair Plc fapados lé­gitársaság 23,9 millió euróért megvásárolta a holland KLM- től az ugyancsak olcsó szolgál­tatásokat nyújtó Buzzt. A nettó vételár azonban még az ötmillió eurót sem éri el, a Buzznak ugyanis 19 millió eurós kész­pénztartaléka van. A Reuters­­nak nyilatkozó elemzők egyet­értettek Michael O’Learyvel, a Ryanair vezérigazgatójával ab­ban, hogy a vállalat alkalmi vé­telt csinált. A kis légi­­társaság jelenleg vesz­teséges, de működése O’Leary szerint már az idén nyereségessé tehető a költségek le­szorításával és a forga­lom növelésével. Az utasszám a tavalyinak több mint a kétszeresé­re, négymillióra emel­kedhet. A múlt évben 14,5 millió utast szállító Ryan­air az ügylet nyomán ismét a legnagyobb fapados légitársa­sággá válik Európában, vissza­­véve a vezetést a brit Easyjet Plc-től. A Ryanair pénteken megren­delést adott az egyesült álla­mokbeli Boeing Co.-nak hu­szonkét 737-800-as repülőgép­re, s opciós megállapodást kö­tött további hetvennyolcra. A mostani szerződéssel a Ryan­­airnek 2002 eleje óta már száz­­huszonöt 737-800-asra van fix megrendelése és ugyanennyire opciója. A Boeing öröme azon­ban nem lehet felhőtlen, mivel a spanyol Iberia SA légitársaság úgy döntött, hogy régi Boeing 747-eseit nem amerikai gépek­kel cseréli le, hanem az euró­pai Airbus SAS-től rendel kilenc A340- 600-as modellt. Az ügyletek értékét nem közölték. A világ legnagyobb repülőgépgyártója ta­valy 381 polgári gépet adott el, ami 28 száza­lékos visszaesés 2001- hez képest. Idén to­vább romlik a teljesít­mény, a Boeing csak 280 gép szállításával számol, s legha­marabb 2005-ben vár fordula­tot. Ezzel a polgári repülők pi­acán a második helyre szorul­hat az Airbus mögött, amely 300 gép eladását irányozta elő 2003-ra. RYANAIR A most megvett Buzz légitársa­ság működése az idén nyere­ségessé tehető a költségek le­szorításával és a forgalom nö­velésével. LÉGIHÁBORÚ BUDAPESTÉRT •■ NAPI GAZDASÁG A rövid életű Carpathian Air Transport tulajdonosai a fapados légi járatok piacán próbálkoznak újra: a most induló, közép-európai utakra koncentráló Arc Air légitársaság évi félmillió utassal számol. Az Arc Air úgy véli, hogy a Malév, illetve Ferihegy már elveszítette a teljes kiszolgálást igénybe vevő ügyfelekért folytatott versenyt. A fapados légi utak területén viszont Budapest - illetve valamely itteni székhelyű cég - visszavághat. Az Arc Air egyelőre egyedül lesz ezen a piacon, hiszen a Ryanair és az easyJet a magyar cég várakozásai szerint Pozsonyt választja regionális központjának, ráadásul a szlovák főváros a székhelye a nemrégiben megalakult SkyEurope-nak is. Az Arc Air 40-50 fős, turbólégcsavaros gépeket állít csatasorba, közleménye szerint Közép-Európára koncentrálva, Lengyelor­szág déli részétől Románián keresztül az Adriáig, Észak-Olaszországtól Németország középső területéig. A társaság által megcélzott 25 városból csupán 9-nek van jelenleg összeköttetése Budapesttel. A tervezett díjtáblázatból kitűnik, hogy a legtöbb szolgáltatást magában foglaló strasbourgi retúrjegy lesz a legdrágább, 389 euró. Székesfehérvárra telepíti televíziógyárát a Philips­ ­• KÜRTÉSZ ZSOLT A holland anyacég döntése értelmében a franciaországi Dreux-ból a Philips Magyaror­szág Kft. székesfehérvári gyárá­ba telepítik a hagyományos CRT (képcsöves) televíziók gyártását - adta tudtul a társa­ság közleménye. Blazsevácz Péter, a cég kommunikációs vezetője a NAPI Gazdaságnak nyilatkozva elmondta, a döntés hátterében az áll, hogy a Royal Philips Electronics - a piaci igényekhez igazodva - átstruk­turálja a termelést. A dreux-i gyárat európai re­gionális központtá alakítják, s ott az egyre inkább keresett, úgynevezett lapos képernyős televíziók gyártására koncent­rálnak. Blazsevácz közölte: egyelőre végleges döntés csak arról született, hogy a CRT té­vék gyártása Székesfehérvárra kerül, ám hogy pontosan mi­kor, azt még nem tudni. Emel­lett az sem tisztázódott, hogy milyen mértékű fejlesztésre lesz szükség a jelenleg elsősor­ban DVD-írókat gyártó székes­­fehérvári üzemben, s a prog­ramnak mekkora létszámigé­nye lesz. A Philips a közelmúltban je­lentette be, hogy főként a nö­vekvő termelési költségek mi­att szombathelyi üzeméből Kínába telepíti a CRT monito­rok gyártását (NAPI Gazdaság, 2003. január 15., 1-4. oldal). A döntés kényszerű következmé­nyeként a Philips Magyaror­szág Kft. a szombathelyi üzem­ből - várhatóan a következő három hónapban - kénytelen lesz elbocsátani mintegy fél­ezer dolgozót. Egyelőre bi­zonytalan, hogy hány em­bert vesznek fel a székesfehér­vári üzembe MENNYIT ÉR Sokat bukott, aki Touareget­­ vett szürkeimportból BUBÁIK GÁSPÁR Igencsak jól járt az, aki óvatos volt és kivárta a Volkswagen (VW) új mo­delljének, a Touaregnek a hazai hivatalos forgalmazását. Információnk szerint ugyanis volt olyan használtautó-kereskedés, ahol már a múlt év végén le­hetett kapni a VW 2002. őszi újdonságából, ám a mára nyilvánossá vált márkaimportőri listaárhoz képest mintegy 3 millió forinttal drágábban. Úgy értesültünk, hogy a szürkeimportban behozott fél tucat alig használt Touaregből több is 16 millió forint körüli áron kelt el. Ehhez képest a né­met autógyártó történetének első terepjárója a hazai márkaimportőrnél, a Porsche Hungáriánál alapáron 13,6 millióba kerül (ez a 3,2 literes, V6-os benzinmotorral felszerelt, 220 lóerős változat ára). A VW a múlt évi párizsi autószalonon mutatta be a nagyközönségnek a Touareget. Idén 150-200 Touareg eladásával számol a Porsche Hungária - mondta lapunknak Fern Imre, VW-márkaigazgató. Eddig 24 megrendelést kaptak. A Touareg több ri­válisa közül a BMW X5 háromliteres motorral 13,29 millió forintba, a Lexus RX300-as csaknem 15 millió forintba kerül. MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG ► 2003. FEBRUÁR 3., HÉTFŐ HÍRHÁLÓ •Idén nem tervez létszámleépítést a Posta •■ NAPI GAZDASÁG A Magyar Posta (MP) létszámát érintő intézkedések idén még nem kerülnek napirendre - olvasható a társaság közleményében, amit azt követően adott ki, hogy a Magyar Nemzet pénteki számában esetleges létszámle­építésről számolt be. A társaság közleményében ugyanakkor megállapítja, hogy a Magyar Posta Rt. strukturális reformját az elmúlt időszakban az egymást sűrűn váltogató postai vezetésnek már évekkel ezelőtt el kellett volna kezdenie. A Magyar Posta hatékonysági mutatóiban jelentősen elmarad az európai posták színvonalától. A szolgáltatások területén jelentkező egyre erősebb versenyhelyzet elkerülhetetlenné teszi a postai tevékenység modernizációját. Ebben a kérdésben mind a cég szakmai vezetése, mind az érdekképvisele­tek egyetértenek. A jelenlegi időszakban zajlik az az egyeztetés, amely a lehetséges megoldások kialakítását szolgálja. Az MP Rt. végleges döntéséhez szükséges igazgatósági határozat még nem született meg. ► Fekete István a legjobb menedzser B­ANDACS BOTOND Fekete István, a Henkel Magyarország korábbi vezetője nyerte el a Menedzserek Országos Szövetsége által a kiemelkedő vezetőknek évente kiosztott Az év menedzsere díjat. Az indoklás kiemeli Fekete vezetői képességeit, hangsúlyozva, hogy több szakmai szervezeteknél dolgozott a magyar kkv szektor megerősítésén. Az 1995-ben alapított díjat, többek között Járai Zsigmondnak és Straub Eleknek is odaítélték már. A Henkel-anyavállalat, a Henkel KGAA árbevétel­növekedési üteme 4, az üzemi nyereségé pedig kevesebb mint 10 százalékra lassul le a tavalyi 12, illetve 4,6 százalékról a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt. A német háztartás-vegyipari csoport arra számít, hogy főleg a tusfürdők és gélek, valamint az ipari ragasztók iránti kereslet lanyhul az idén. A cég előrejelzései hagyományosan óvatosak, de kétségte­len, hogy a gyenge németországi kereslet, az európai ipar nehézségei és az erős verseny miatt nehéz évre van kilátás-véli a Bloomberg á­ltal megkérdezett elemző. A Henkel Ma­gyarország nemrég távozó vezetője lett az elmúlt év díja­zottja 5 Pozsony nagy árat fizet az autógyárért •■ SIPO ZOLTÁN, POZSONY A szlovák kormány jóváhagyta a Nagyszom­batban (Trnava) autógyárat építő francia PSA Pe­­ugeot-Citroennek nyújtandó idei állami pénz­ügyi segítség összegét, amely 2,217 milliárd ko­ronára (1 euró=41,74 korona) rúg. Ivan Miklós pénzügyminiszter úgy nyilatkozott, hogy jelen­leg 1,246 milliárd korona áll rendelkezésre, amit néhány költségvetési fejezet megkurtítá­sával teremtettek elő. Az autógyárral kapcso­latos kiadások együttes összege 2005 végéig mintegy 6,5 milliárd korona lesz. A pénzügy­­miniszter leszögezte: nem növelik a költségve­tés hiányát és a privatizációs bevételeket se bántják, így se ismertek kegyelmet: a pozso­nyi vár felújítására szánt összegből 80 millió koronát, az oktatásügyi tárcától 165 millió ko­ronát vettek el, s még a háborús veteránok egy­szeri pénzügyi juttatásából is lecsíptek. Miklós úgy látja, ha az MG Rover is Szlovákiát választ­ja, akkor ahhoz is elő tudják teremteni a szük­séges anyagi forrásokat, akár még ebben az év­ben. A Rover 250 millió dollár beruházással évi 60-70 ezer autót előállító gyárat akar építeni va­lahol Közép-Európában. KÖZÖS PSA-BMW MOTOR A francia PSA Peugeot-Citroën és a német BMW AG autógyár 430 millió eurós befektetéssel közös vállalkozást hoz létre kis benzinmotorok előállítására. A gyártás 2005 második felében kezdődik a Peugeot douvrini gyártelepén, Észak-Franciaországban, az üzem napi 2500, évente egymillió motor előállítására lesz képes és 820 főt foglalkoztat majd. A motorokat a BMW tulajdonában levő brit Minikbe, valamint a Peugeot és a Citroen ezután kifejlesztendő kis- és középkategóriás autóiba fogják beépíteni. A Peugeot-nak már van egy közös vállalkozása Európában a Ford Motor Co.-val dízelmotorok gyártására.

Next