Napi Gazdaság, 2003. február (13. évfolyam, 23-42. szám)
2003-02-03 / 23. szám
A Walt Disney nem talált aranyat a Kincses Bolygón A szórakoztató parkok látogatottságának javulása ellenére a Walt Disney nettó nyeresége majdnem a felére zuhant a tavalyi utolsó negyedévben. BITHA PÉTER, FOTÓ: BLOOMBERG A Walt Disney Co. nettó nyeresége éves összevetésben 42 százalékkal, 256 millió dollárra, részvényenként 21-ről 13 centre zuhant üzleti évének decemberrel zárult első negyedében, mert a Kincses Bolygó című rajzfilm nem hozta a várt sikert, a repülőgéplízing-érdekeltséget pedig le kellett írni. A témaparkok és a televíziós üzletág viszont jól teljesítettek, így az árbevétel 6,4 százalékkal, a rekordot jelentő 7,47 milliárd dollárra nőtt. A részvény közel 5 százalékos drágulását az is segítette, hogy az USA második legnagyobb médiacsoportjának közleménye szerint - fokozatos gazdasági javulást feltételezve - a részvényenkénti nyereség várhatóan idén és jövőre is 25-35 százalékkal nő. A témaparkok látogatóinak száma 17 százalékkal ugrott meg, a kaliforniai Disneyland esetében még ennél is nagyobb volt a javulás. A Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint a csoport az ingatlanpiac korábbi pangását kihasználva jól időzítette beruházásait és a turizmus is valamivel lendületesebben növekszik. Az ABC és az ESPN hálózatokat is magában foglaló tévés üzletág üzemi eredménye ugyan az amerikaifutball- és a kosárlabda meccsek közvetítésének drágulása miatt enyhén csökkent, az árbevétel a hirdetési bevételek javulásának köszönhetően mégis 9 százalékkal, 3,24 milliárd dollárral emelkedett. Ez arra utal, hogy véget ért a részleg hét szűk esztendeje - mondta Michael Eisner, aki tizennyolc éve a birodalom feje. A vezérigazgató irányítása alatt a részvény árfolyama kevesebb mint 2 dollárról 43,63 dollárig ment fel 2000 áprilisára, de azóta 68 százalékot esett a kurzus. Mickey egér most lefelé tart a hullámvasúton DISNEYLAND ÓRIÁSMEGRENDELÉS A GYENGÉLKEDŐ BOEINGNAK Újra a Ryanair a legnagyobb fapados • PAPP ZOLTÁN Az ír Ryanair Plc fapados légitársaság 23,9 millió euróért megvásárolta a holland KLM- től az ugyancsak olcsó szolgáltatásokat nyújtó Buzzt. A nettó vételár azonban még az ötmillió eurót sem éri el, a Buzznak ugyanis 19 millió eurós készpénztartaléka van. A Reutersnak nyilatkozó elemzők egyetértettek Michael O’Learyvel, a Ryanair vezérigazgatójával abban, hogy a vállalat alkalmi vételt csinált. A kis légitársaság jelenleg veszteséges, de működése O’Leary szerint már az idén nyereségessé tehető a költségek leszorításával és a forgalom növelésével. Az utasszám a tavalyinak több mint a kétszeresére, négymillióra emelkedhet. A múlt évben 14,5 millió utast szállító Ryanair az ügylet nyomán ismét a legnagyobb fapados légitársasággá válik Európában, visszavéve a vezetést a brit Easyjet Plc-től. A Ryanair pénteken megrendelést adott az egyesült államokbeli Boeing Co.-nak huszonkét 737-800-as repülőgépre, s opciós megállapodást kötött további hetvennyolcra. A mostani szerződéssel a Ryanairnek 2002 eleje óta már százhuszonöt 737-800-asra van fix megrendelése és ugyanennyire opciója. A Boeing öröme azonban nem lehet felhőtlen, mivel a spanyol Iberia SA légitársaság úgy döntött, hogy régi Boeing 747-eseit nem amerikai gépekkel cseréli le, hanem az európai Airbus SAS-től rendel kilenc A340- 600-as modellt. Az ügyletek értékét nem közölték. A világ legnagyobb repülőgépgyártója tavaly 381 polgári gépet adott el, ami 28 százalékos visszaesés 2001- hez képest. Idén tovább romlik a teljesítmény, a Boeing csak 280 gép szállításával számol, s leghamarabb 2005-ben vár fordulatot. Ezzel a polgári repülők piacán a második helyre szorulhat az Airbus mögött, amely 300 gép eladását irányozta elő 2003-ra. RYANAIR A most megvett Buzz légitársaság működése az idén nyereségessé tehető a költségek leszorításával és a forgalom növelésével. LÉGIHÁBORÚ BUDAPESTÉRT •■ NAPI GAZDASÁG A rövid életű Carpathian Air Transport tulajdonosai a fapados légi járatok piacán próbálkoznak újra: a most induló, közép-európai utakra koncentráló Arc Air légitársaság évi félmillió utassal számol. Az Arc Air úgy véli, hogy a Malév, illetve Ferihegy már elveszítette a teljes kiszolgálást igénybe vevő ügyfelekért folytatott versenyt. A fapados légi utak területén viszont Budapest - illetve valamely itteni székhelyű cég - visszavághat. Az Arc Air egyelőre egyedül lesz ezen a piacon, hiszen a Ryanair és az easyJet a magyar cég várakozásai szerint Pozsonyt választja regionális központjának, ráadásul a szlovák főváros a székhelye a nemrégiben megalakult SkyEurope-nak is. Az Arc Air 40-50 fős, turbólégcsavaros gépeket állít csatasorba, közleménye szerint Közép-Európára koncentrálva, Lengyelország déli részétől Románián keresztül az Adriáig, Észak-Olaszországtól Németország középső területéig. A társaság által megcélzott 25 városból csupán 9-nek van jelenleg összeköttetése Budapesttel. A tervezett díjtáblázatból kitűnik, hogy a legtöbb szolgáltatást magában foglaló strasbourgi retúrjegy lesz a legdrágább, 389 euró. Székesfehérvárra telepíti televíziógyárát a Philips • KÜRTÉSZ ZSOLT A holland anyacég döntése értelmében a franciaországi Dreux-ból a Philips Magyarország Kft. székesfehérvári gyárába telepítik a hagyományos CRT (képcsöves) televíziók gyártását - adta tudtul a társaság közleménye. Blazsevácz Péter, a cég kommunikációs vezetője a NAPI Gazdaságnak nyilatkozva elmondta, a döntés hátterében az áll, hogy a Royal Philips Electronics - a piaci igényekhez igazodva - átstrukturálja a termelést. A dreux-i gyárat európai regionális központtá alakítják, s ott az egyre inkább keresett, úgynevezett lapos képernyős televíziók gyártására koncentrálnak. Blazsevácz közölte: egyelőre végleges döntés csak arról született, hogy a CRT tévék gyártása Székesfehérvárra kerül, ám hogy pontosan mikor, azt még nem tudni. Emellett az sem tisztázódott, hogy milyen mértékű fejlesztésre lesz szükség a jelenleg elsősorban DVD-írókat gyártó székesfehérvári üzemben, s a programnak mekkora létszámigénye lesz. A Philips a közelmúltban jelentette be, hogy főként a növekvő termelési költségek miatt szombathelyi üzeméből Kínába telepíti a CRT monitorok gyártását (NAPI Gazdaság, 2003. január 15., 1-4. oldal). A döntés kényszerű következményeként a Philips Magyarország Kft. a szombathelyi üzemből - várhatóan a következő három hónapban - kénytelen lesz elbocsátani mintegy félezer dolgozót. Egyelőre bizonytalan, hogy hány embert vesznek fel a székesfehérvári üzembe MENNYIT ÉR Sokat bukott, aki Touareget vett szürkeimportból BUBÁIK GÁSPÁR Igencsak jól járt az, aki óvatos volt és kivárta a Volkswagen (VW) új modelljének, a Touaregnek a hazai hivatalos forgalmazását. Információnk szerint ugyanis volt olyan használtautó-kereskedés, ahol már a múlt év végén lehetett kapni a VW 2002. őszi újdonságából, ám a mára nyilvánossá vált márkaimportőri listaárhoz képest mintegy 3 millió forinttal drágábban. Úgy értesültünk, hogy a szürkeimportban behozott fél tucat alig használt Touaregből több is 16 millió forint körüli áron kelt el. Ehhez képest a német autógyártó történetének első terepjárója a hazai márkaimportőrnél, a Porsche Hungáriánál alapáron 13,6 millióba kerül (ez a 3,2 literes, V6-os benzinmotorral felszerelt, 220 lóerős változat ára). A VW a múlt évi párizsi autószalonon mutatta be a nagyközönségnek a Touareget. Idén 150-200 Touareg eladásával számol a Porsche Hungária - mondta lapunknak Fern Imre, VW-márkaigazgató. Eddig 24 megrendelést kaptak. A Touareg több riválisa közül a BMW X5 háromliteres motorral 13,29 millió forintba, a Lexus RX300-as csaknem 15 millió forintba kerül. MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG ► 2003. FEBRUÁR 3., HÉTFŐ HÍRHÁLÓ •Idén nem tervez létszámleépítést a Posta •■ NAPI GAZDASÁG A Magyar Posta (MP) létszámát érintő intézkedések idén még nem kerülnek napirendre - olvasható a társaság közleményében, amit azt követően adott ki, hogy a Magyar Nemzet pénteki számában esetleges létszámleépítésről számolt be. A társaság közleményében ugyanakkor megállapítja, hogy a Magyar Posta Rt. strukturális reformját az elmúlt időszakban az egymást sűrűn váltogató postai vezetésnek már évekkel ezelőtt el kellett volna kezdenie. A Magyar Posta hatékonysági mutatóiban jelentősen elmarad az európai posták színvonalától. A szolgáltatások területén jelentkező egyre erősebb versenyhelyzet elkerülhetetlenné teszi a postai tevékenység modernizációját. Ebben a kérdésben mind a cég szakmai vezetése, mind az érdekképviseletek egyetértenek. A jelenlegi időszakban zajlik az az egyeztetés, amely a lehetséges megoldások kialakítását szolgálja. Az MP Rt. végleges döntéséhez szükséges igazgatósági határozat még nem született meg. ► Fekete István a legjobb menedzser BANDACS BOTOND Fekete István, a Henkel Magyarország korábbi vezetője nyerte el a Menedzserek Országos Szövetsége által a kiemelkedő vezetőknek évente kiosztott Az év menedzsere díjat. Az indoklás kiemeli Fekete vezetői képességeit, hangsúlyozva, hogy több szakmai szervezeteknél dolgozott a magyar kkv szektor megerősítésén. Az 1995-ben alapított díjat, többek között Járai Zsigmondnak és Straub Eleknek is odaítélték már. A Henkel-anyavállalat, a Henkel KGAA árbevételnövekedési üteme 4, az üzemi nyereségé pedig kevesebb mint 10 százalékra lassul le a tavalyi 12, illetve 4,6 százalékról a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt. A német háztartás-vegyipari csoport arra számít, hogy főleg a tusfürdők és gélek, valamint az ipari ragasztók iránti kereslet lanyhul az idén. A cég előrejelzései hagyományosan óvatosak, de kétségtelen, hogy a gyenge németországi kereslet, az európai ipar nehézségei és az erős verseny miatt nehéz évre van kilátás-véli a Bloomberg által megkérdezett elemző. A Henkel Magyarország nemrég távozó vezetője lett az elmúlt év díjazottja 5 Pozsony nagy árat fizet az autógyárért •■ SIPO ZOLTÁN, POZSONY A szlovák kormány jóváhagyta a Nagyszombatban (Trnava) autógyárat építő francia PSA Peugeot-Citroennek nyújtandó idei állami pénzügyi segítség összegét, amely 2,217 milliárd koronára (1 euró=41,74 korona) rúg. Ivan Miklós pénzügyminiszter úgy nyilatkozott, hogy jelenleg 1,246 milliárd korona áll rendelkezésre, amit néhány költségvetési fejezet megkurtításával teremtettek elő. Az autógyárral kapcsolatos kiadások együttes összege 2005 végéig mintegy 6,5 milliárd korona lesz. A pénzügyminiszter leszögezte: nem növelik a költségvetés hiányát és a privatizációs bevételeket se bántják, így se ismertek kegyelmet: a pozsonyi vár felújítására szánt összegből 80 millió koronát, az oktatásügyi tárcától 165 millió koronát vettek el, s még a háborús veteránok egyszeri pénzügyi juttatásából is lecsíptek. Miklós úgy látja, ha az MG Rover is Szlovákiát választja, akkor ahhoz is elő tudják teremteni a szükséges anyagi forrásokat, akár még ebben az évben. A Rover 250 millió dollár beruházással évi 60-70 ezer autót előállító gyárat akar építeni valahol Közép-Európában. KÖZÖS PSA-BMW MOTOR A francia PSA Peugeot-Citroën és a német BMW AG autógyár 430 millió eurós befektetéssel közös vállalkozást hoz létre kis benzinmotorok előállítására. A gyártás 2005 második felében kezdődik a Peugeot douvrini gyártelepén, Észak-Franciaországban, az üzem napi 2500, évente egymillió motor előállítására lesz képes és 820 főt foglalkoztat majd. A motorokat a BMW tulajdonában levő brit Minikbe, valamint a Peugeot és a Citroen ezután kifejlesztendő kis- és középkategóriás autóiba fogják beépíteni. A Peugeot-nak már van egy közös vállalkozása Európában a Ford Motor Co.-val dízelmotorok gyártására.