Napi Gazdaság, 2003. november (13. évfolyam, 211-230. szám)
2003-11-03 / 211. szám
Tényleg nő a lakossági csatornadíj? • SEBŐK MIKLÓS __________Eredeti terv Módosítás Szén-monoxid 30______15^ Kén-dioxid______60______50^ Forrás: NAPI Gazdaság_________• Az Országgyűlés bizottságai véleményezték a három környezetterhelési díjról szóló törvényjavaslathoz beadott módosító indítványokat. Az már eldőlni látszik, hogy bevezetik az új közterheket, de több lényegi ponton változhat a javaslat. A lakossági fogyasztókat érintené kellemetlenül az a bizottságok és a pénzügyi tárca által is támogatott elképzelés, melynek értelmében a közüzemi csatornahálózatok működtetői a terhelés arányában átháríthatják a díjat a felhasználókra. Több feladatot róhat ugyanakkor a csatornacégekre, hogy a szennyvíz mennyiségét és minőségét nekik kellene ellenőrizniük - a kormány egy ilyen módosítással ugyanakkor nem ért egyet. Várhatóan megszavazza a T. Ház azokat a módosításokat, amelyek a díjvisszaigénylés bővítésére vonatkoznak: eszerint a levegőterhelési díj 50 százaléka visszakérhető a szennyezéskibocsátás csökkentésére irányuló beruházás legfeljebb kétéves időtartama alatt. Minden jel szerint a törvény életbelépésével a fizetendő díjból levonhatóvá válik a vízminőségmérő műszerek értéke. Puhítások figyelhetőek meg a mentességeknél is: támogatásra talált az a beterjesztés, mely szerint nem kellene fizetni, ha a meglévő szerződésekhez képest üzemzavar miatt kényszerül a termelés növelésére a kibocsátó, illetve a felhasznált vízben eredetileg is megtalálható vízterhelő anyag mennyisége után. Csak a kormányon múlik továbbá annak a javaslatnak a sorsa, amely szerint az önkormányzatok a lakossági szennyezőket rászorultsági alapon mentesíthetnék a díjfizetés alól. Egy - a pénzügyi tárca támogatását is élvező - fideszes javaslat szerint a kormánynak ez év december 15-ig meg kellene alkotnia a törvény végrehajtási rendeleteit. díjfizetési könnyítések TÖBBNYIRE TECHNIKAI OKOK MAGYARÁZZÁK A FORINT GYENGÜLÉSÉT A kamat tartását várja a piac .■ FOLYTATÁS az 1. OLDALRÓL• FOTÓ: TE-LEVENTE A magyar deviza elerőtlenedése mögött részben technikai okok állnak, a sok negatív hír - amelyek önmagukban semmiképpen nem indokolnának kamatváltoztatást - együttesen okozhatta az automatikus eladási megbízások érvénybe lépését, főleg ha bátortalan a vételi oldal. Hasonlóan vélekedik Forián Szabó Gergely, a CA-IB Alapkezelő elemzője, aki szerint ahhoz, hogy komolyabb esélye legyen a kamatemelésnek, legalább egy héten keresztül átlagosan 265 forint/eurós árfolyam kellene. Erre az elemző idén már nem számít. Verbális lépést el tud képzelni a jegybank részéről, ám ehhez is az kellene, hogy ma extrém szintet - 270 forint feletti eurókurzust - mutasson az árfolyam. A forint elmúlt napokbeli gyengülése mögött az elemző nem lát fundamentális okokat, többnyire technikai motivációkról van szó. Néhány nagy szereplő napok óta elad - a kockázatkezelés felülírja a piaci logikát s ezt erősíti a régió törékeny helyzete is. Az orosz események, az, hogy a Standard & Poor’s Lengyelország leminősítést fontolgatja, valamint a nyugat-európai eladási hullámok távol tartják a külföldi befektetőket. Buró Szilárd, a Hamilton szakértője a NAPI Online-nak úgy nyilatkozott, hogy állampapírok likvidálása és forintosítása emelte 258 forintig a közös európai valuta árfolyamát, ahonnan viszont a sorozatos stop-loss (veszteségminimalizáló) pozíciózárások hatására 260 forintig erősödött a jegyzés. A gyengülésben kismértékben szerepet játszhatott a lengyel zloty további értéktelenedése is. A Reuters felmérése szerint is egyöntetű az elemzők körében, hogy hétfőn nem várható kamatemelés a monetáris tanácstól. A megkérdezett 11 elemzőből 10 nem vár kamatemelést, míg egy elemző 50 százalékos valószínűséggel elképzelhetőnek tart egy 100 bázispontos szigorítást. A Raiffeisen Bank elemzői kommentárja ugyancsak a jelenleg 9,5 százalékos irányadó kamat változatlanságát várja. Az MNB szóbeli intervenciója pénteken némiképp javította a magyar fizetőeszköz pozícióját. Missura Gábor, a központi bank szóvivője kifejtette, hogy a magyar gazdaság számára a 250 forint körüli eurószint a kívánatos és biztos benne, hogy a gyengülés csak átmeneti. Csermely Ágnes, a bank főosztályvezető-helyettese pedig arról panaszkodott, hogy a hosszú távon gyenge forint mellett nem teljesülhetnek az inflációs tervek. Missura egyébként kilátásba helyezte a tartósan gyenge árfolyam esetére a kamatemelést is, holott hazánk 9,5 százalékos alapkamata messze a legmagasabb a csatlakozásra váró országok közül. Egyes megfigyelők szerint spekulánsok ezt a lépést próbálják kierőszakolni a központi banktól, Euró azonban másként látja a helyzetet: az MNB várhatóan nem emelne kamatszintet 265 forintos euróárfolyam alatt, amihez viszont szerinte egyelőre nincs elég lendület a piacon. A forint pénteki gyengülésésre az elemzők higgadtabban reagáltak, mint a jegybank Leáll a vasút a nyugati határon Az osztrák vasutasok sztrájkja miatt leáll a vasúti forgalom Ausztriában kedden 0 órakor, s a 12 órás munkabeszüntetés ideje alatt a Magyarországról induló nemzetközi vonatokat sem fogadják - írja az Index az MTI-re hivatkozva. A szerelvények csak a magyar határállomásig közlekednek, onnan visszafordulnak. A Wiener Walzer hétfőn mintegy másfél órával korábban indul Zürich felé Budapestről, a Kálmán Imre nemzetközi vonat pedig - ugyancsak 3-án - rövidített útvonalon, München helyett csak Bécsig közlekedik. A Németország felől érkező vonatok jelentős késéssel érkeznek Magyarországra, az onnan közlekedő szerelvényeket ugyanis az osztrák vasutasok csak a sztrájk befejezése után fogadják. A várható fennakadások miatt a MÁV azt tanácsolja az utasoknak, hogy a munkabeszüntetés ideje alatt ne induljanak el vonattal Ausztria felé. Idén dönt a kormány az M5-ös autópálya állami tulajdonba vételéről • NAPI GAZDASÁG Vélhetően még idén a kormány elé kerül az M5-ös autópálya államosításának ügye, a kormány a Postabank eladásából kapott pénzből kívánja kivásárolni az utat az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-től. Ezt Medgyessy Péter erősítette meg, aki az elmúlt hét végén Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter társaságában Polgárnál megtekintette az M3-as Polgár és Görbeháza között épülő szakaszát. A miniszterelnök szerint hamarosan az Országgyűlés elé kerülhet a közhasznú építkezésekről szóló törvény, ami garantálja a gyorsabb, folyamatosabb előrehaladást az autópálya-építésben (is). Csillag István erről Miskolcon szintén az elmúlt hét végén sajtótájékoztatón úgy vélekedett: a jogszabály lehetővé teszi azt is, hogy a nagy útépítésekkor a földterületek kisajátításánál a birtokba adással ne kelljen megvárni az áralku végét. A szaktárca vezetője vélhetően ezzel arra is utalt, hogy éppen kisajátítási viták miatt késik egy évet az M3-as autópályát Miskolccal összekötő M30-as átadása. Ebből a 24 kilométer hosszúságú szakaszból 8,5 kilométert még ebben a hónapban átadnak az autósoknak. A tervek szerint egyébként az M3-as Görbeházától Nyíregyházáig, illetve az M35-ös Debrecenig 2006 végére ér el, csakúgy mint az M5-ös Szegedig. Csillag szerint megépülhet a Kassa-Kolozsvár közötti korridor is, bár nem mindenütt autópálya lesz. Ahol nem - például a 47-es és a 42-es főutakon -, ott megerősítik a burkolatot. BRÜSSZEL POZITÍVAN ÉRTÉKELI A KÖZSZFÉRA LÉTSZÁMLEÉPÍTÉSÉT Négy piros jelzést kap Magyarország az Európai Uniótól? • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Ezzel kapcsolatban a bizottságnál hangsúlyozzák, hogy nem az unión, hanem egyedül Budapesten múlik, hogy május-A 10 csatlakozó mellett a három tagjelöltről is készült átvilágítás. Románia erős lobbizása ellenére továbbra sem kapta meg a működő piacgazdaság minősítést, főként a jogbiztonság hiánya és a közigazgatás késlekedő reformja miatt. Bulgáriától a korrupció és az emberkereskedelem elleni hatékonyabb fellépést várják el. Jót útlevél nélkül lehessen az EU összes tagállamába utazni: a kormánynak el kell döntenie, a háromféle személyi igazolvány közül melyik alkalmas külföldi utazásra és erről tájékoztatnia kell az egész uniót. Bírálja a jelentés a fogyasztóvédelmet, bár bizottsági források elismerik, hogy nehéz objektív képet festeni. A bírálatnak ugyanis nyelvi okai is vannak, például a több ezer direktíva magyarra átültetésében, illetve ezek ellenőrző fordításában eltérések mutatkoztak. A bizottságnál lapunknak elmondták, hogy hatalmas a nyomás a tagállamok gyógyszeripara felől, hogy lépjenek közbe, a magyar kormány tartsa magát elődje ígéretéhez az áremelésekkel kapcsolatban. Ám Brüsszel tehetetlen: Budapest csak a csatlakozásra vállalta az árképzés átláthatóságát garantáló direktíva átvételét, a gyógyszergyártók legfeljebb a bírósághoz, de nem a bizottsághoz fordulhatnak. A 10 csatlakozóról már nem készül több átfogó országjelentés, azt azonban nem zárják ki Brüsszelben, hogy tavasszal átvilágítják azokat a szektorokat, ahol most a legtöbb problémát azonosították. Erről feltehetően a decemberi EU-csúcs dönt. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. Szlovéniának csupán a diplomák, szakképzettségek kölcsönös elismertetésének feltételeit kell megteremteni, míg Varsóra a mezőgazdaságtól az élelmiszer-biztonságig számos területen vár feszített tempójú munka, ha jövő május elsején teljes jogú tagként akar csatlakozni. A mezőgazdasági kifizető ügynökségek felkészületlensége a legkirívóbb Lengyelországban, Szlovákiában és Csehországban. Szlovákiában és Lengyelországban továbbra is megoldatlan az acélipar szerkezeti átalakítása, figyelembe véve a versenyszabályozást az állami segélyek ügyében. Nem látják biztosítottnak az EU-s pénzek felhasználásának ellenőrzését sem, Lengyelországban és Csehországban probléma a szakképesítések elfogadtatása. Prágának lemaradásai vannak a közbeszerzési jogharmonizációban és a közúti fuvarozás szociálpolitikai és technikai jellegű szabályozásának átvételében. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG ► 2003. NOVEMBER 3., HÉTFŐ 3 Medgyessy Péter szerint ebben a kormányzati ciklusban 420 kilométer autópályát adnak át az országban és további 400 kilométer építésének előkészületei kezdődnek meg. Fónagy János, aki a korábbi kormány közlekedési minisztere volt, erről az MTI-nek szólva aggodalmának adott hangot. Elmondása szerint a bejelentett építési ütem nem tartható, hiszen 2002-ben egyetlen kilométer sztráda sem épült. Ráadásul az ígért 800 kilométer autópálya 420 kilométerre csökkent. Szeptemberben esett az ipari árindex •■ NAPI GAZDASÁG Szeptemberben az ipari termelői árszint a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint havi összehasonlításban 0,5 százalékkal csökkent. Ezen belül a belföldi értékesítés árszintje 0,4 százalékkal emelkedett, míg a forintban mért exporté - főként a magyar deviza árfolyamváltozása nyomán - 1,2 százalékkal esett. Mindezek nyomán az egy évvel korábbihoz viszonyítva az árszint 3,2 százalékkal került feljebb, holott egy hónappal korábban az év/év mutató még 3,7 százalék volt. A belföldi értékesítések árindexe az utóbbi egy évben 5,4 százalékkal nőtt, míg a forintban mért kivitelé 1,4 százalékkal emelkedett. A belföldi értékesítés szeptemberi árszintjét a feldolgozóipari ágazatok ármozgása határozta meg. A legnagyobb havi árnövekedést a vegyi anyag és termékek gyártása, valamint az élelmiszergyártás produkálta (1,7 és 1,2 százalék). Csaknem 2 százalékkal csökkentek az árak a kőolaj-feldolgozásban. A forintban mért exportértékesítés árszintje szeptemberben háromhavi folyamatos emelkedést követen csökkent. A hónap során csupán a vegyi anyagoknál és az élelmiszereknél nőttek az árak (1,5, illetve 0,9 százalékkal). IPARI ÁRAK (2003., ELŐZŐ HÓNAP , 100)