Napi Gazdaság, 2004. február (14. évfolyam, 21-40. szám)

2004-02-02 / 21. szám

A VADÁSZGÉPTŐL SZÁLLHAT EL A JANUÁRI HIÁNY Mennyibe kerül valójában a Gripen-lízing?­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Jóllehet a Gripen-szerződés titkos, a HM korábbi tájékozta­tásából megtudható, miként alakul a fizetés ütemezése fo­rintban. A publikus adatokból az akkori, a HM által alkalmazott svéd korona-forint árfo­lyamon kiszámítható a devizaellenérték, ami jó közelítéssel mintegy 8 milliárd svéd koroná­ra rúg. Ez drámai árfo­lyam-kockázatot hor­doz a hosszan elnyúló fizetési időtartam mi­att. A részletet ugyan­is svéd koronában kell megfi­zetni, ám annak árfolyamára a forint-euró árfolyam és a svéd korona-euró keresztárfolyam is hatással van. Az első átutaláskor a HM még 26,23 forintos koronával, az idei részlet törlesztésekor viszont már 29,79-es árfolyam­mal számolhatott. Információ­ink szerint volt egy olyan kez­deményezés, hogy a HM egyik hivatala a költségvetési tör­vényben kapjon felhatalmazást árfolyam-fedezeti ügylet köté­sére, amit a svéd fél egyik bankjával hoztak volna tető alá, ám ezt a javaslatot a Pénz­ügyminisztérium nem támogatta. A kettős ár­folyamkockázat Ma­gyarországnak az euró­­zónához való csatlako­zása után szűnik meg, akkortól az euró-svéd korona kurzusváltozás alakítja a tényleges tör­lesztést. Addig ha egy svéd koronáért évente csak két forinttal kell többet fizetni, az évről évre 800 millió forinttal drágít­ja a szerződést egészen 2006-ig. Eddig az időpontig ugyanis az éves törlesztőrészlet 395-400 millió svéd korona, ami mindig január közepéig esedékes. A szerződés 2007-ben a mainál 25 százalékkal, majd 2008-tól 2014- ig 75 százalékkal maga­sabb törlesztőrészletet ír elő. A 2015- ben esedékes részlet megközelítőleg a mai négysze­rese lesz. Lapunk számí­tásai szerint idén 1 milliárd forinttal kellett többet fizetni csak az árfo­lyamváltozás miatt a Gripen­­törlesztésre, mint tavaly. GRIPEN-LÍZINGKIFIZETÉSEK ________________(millió svéd korona)_______(Ft/svéd korona)________(millió forint) 2002/2001__________________343­6______________2­123_____________9011 2003 ___________________3951______________2106_____________10708 2004 ___________________3914______________2979_____________11838 *áfa nélküli év________________________________________________________________________Forrás: NAPI információ AZ ÁLLAMI AUTÓPÁLYA KEZELŐ RT. VESZI MEG AZ AKA-T Hitelből finanszírozzák az M5-öS kivásárlását • FOLYTATÁS AZ 1- OLDALRÓL Az ügylet tervezett lebonyolí­tásával kapcsolatban Gaál Gyu­la úgy fogalmazott, hogy az ÁAK egy kereskedelmi bankokból összeállt konzorciumtól venne fel hitelt az AKA Rt. kivásárlá­sához. (Az továbbra sem derült ki, hogy az állam mennyiért vá­sárolná meg az autópályacég pa­pírjait, s az is új fejlemény, hogy immár kölcsönből fedeznék a kivásárlást. Korábban ugyanis a kormányszóvivő azt mondta, hogy a Postabank eladásából ele­gendő forrás áll rendelkezésre.) Gaál elmondta, hogy van egy olyan konstrukciós javaslat is, amely szerint az M5-ös autópá­lyát anélkül lehetne a matricás rendszerbe bekapcsolni és a Szeged-Kiskunfélegyháza sza­kaszt megépíteni, hogy a kor­mány teljesen kivásárolná a je­lenlegi tulajdonost. Ez is új elem, hiszen korábban egyértel­műen arról szólt a hivatalos tá­jékoztatás, hogy az AKA 100 százalékát vásárolná meg az ál­lam. Az államtitkár szerint pénzügyileg, gazdaságilag és politikailag is kedvezőbb lenne, ha a kormány az AKA Rt.-vel együttműködve vezetné be a matricás rendszert és építené meg a hiányzó szakaszokat. Az AKA tulajdonosai készséget mutatnak erre a megoldásra. sikeresebb Balcerówicz .............. A lengyel jegybank elnöke, Leszek Balcerówicz sokkal si­---------------- kevesebb monetáris politikát folytat, mint magyar kollé­gája, Járai Zsigmond - írja a vezető brit gazdasági heti­­lap, a The Economist pénteki számában. A lap kiemeli. ............ hogy mindkét ország az EU-hoz csatlakozik májusban,s mindkettő jó GDP-növekedési kilátásokkal rendelkezik, ám mindkettőnek pazarló, szocialista kormánya van, mintegy 5 százalékos GDP-arányos hiánnyal - mégis Ma­gyarországon a jegybanki alapkamat több, mint 7 száza­lékkal magasabb, mint Lengyelországban. A lap felidézi, hogy Lengyelország négy éve szabadjára engedte a zlotyt, hagyva, hogy annak értékét a piac határozza meg. Eköz­ben arra összpontosított, hogy az infláció csökkentéséhez még éppen elégséges magasságban tartsa a kamatot és ellenállt az enyhítést célzó politikusi nyomásnak. Az eredmény: az infláció a 2000-ben mért 10,1 százalékról 2003-ban 0,7 százalékra csökkent, miközben a zloty „az exportőrök örömére enyhén gyengült". Járai Zsigmond a hvg.hu-nak elmondta, hogy a Lengyelor­szágban az elmúlt időszakban nem volt olyan mértékű reál­­béremelés, majd a termelékenység ezzel járó romlása, mint Magyarországon. A magyar jegybank csak a rossz és a még rosszabb inflációt fékező politikát követhette, és a jelenlegi magas kamatszint a legkisebb rossz. Érdemes azt is megje­gyezni, hogy a lengyel gazdaság sokkal kevésbé nyitott, mint a magyar, így az árfolyam lényegesen közvetlenebb ha­tást gyakorol a hazai árakra, mint az alapkamat. A 2003-as fővárosi büdzsé a működési bevételek és kiadások vonatkozásá­ban időarányosan teljesült, a­ felhalmozási és tőke jellegű bevételek a rész­vények és részesedések elmaradó értékesítése miatt nem éri el a 2003-as módosított előirányzat szintjét. E bevételkiesés 15 milliárd forinttal csökkenti az értékpapír-vásárlásra fordított összeget. A beruházási és felújítási kiadá­sok szeptember végéig az éves előirányzat 40, december végén 65 százalékát érték el, ami 70 milliárd forintot jelent. Tavaly több mint 30 milliárd forint hi­telt vett fel az önkormányzat beruházásai finanszírozására. A KIS ÉS KÖZEPES CÉGEK IS DERŰSEBBNEK LÁTJÁK A JÖVŐT Egyre optimistábbak a nagyvállalatok •A NAPI GAZDASÁG Az idei első hónapban a top 100 nagyvállalat újra optimista - derül ki az Ecostat legújabb fel­méréséből. Az e cégekre vonatkozó konjunktú­raindex értéke újra 50 százalék, így a decembe­ri fiskális és monetáris zavar után visszaállt a­­ kedvező októberi-novemberi szintre. A kutatók­­ szerint az idei első félévre vonatkozó üzleti elő­rejelzésben az optimista várakozások aránya ér­zékelhetően emelkedett. A következő hetekben a gazdaságirányítás nagyobb összhangja mellett a vállalkozói bizalom erősödése várható. A cégek növekvő arányban mind a saját, mind az ország lehetőségeit kedvezőbben ítélik meg. Véleményük szerint a kormány számára elke­rülhetetlen költségvetési szigorítások végrehajtá­sával megáll a pénzügyi egyensúly romlása, a re­álgazdaság kiegyen­súlyozottabb fejlődése várható. Januárban ja­vult a nagyvállalati kör beruházási aktivi­tása, a fejleszteni szán­dékozó cégek aránya magasabb a kétéves legmagasabb értéknél. Fél éven belül új tech­nológia átvételét a vál­lalatok negyede terve­zi. A nagyvállalatok féléves kapacitás-elő­rejelzése szerint elég­séges termelési háttérrel 49 százalékuk, feles­leggel 48 százalékuk rendelkezik. A kis- és középvállalati szektor (kkv) kon­junktúraindexe januárban kissé javult, értéke 46,7 százalék lett. A kkv-k 2004 első félévére vonatkozó mérsékelt optimizmusában Magyar­­ország javuló konjunkturális kilátásai és az uni­ós tagságtól várható gazdasági előnyök, bővülő támogatások játszanak szerepet - vélik a kuta­tók. A vállalkozások a termelési feltételeknél az első félévben nem igazán várnak pozitív irá­nyú változást. A januári prognózis szerint a cé­gek tevékenységének bővítését alapvetően a belföldi kereslet szűkülése és a gazdasági kör­nyezet kiszámíthatatlansága akadályozza. A kedvező exportpiaci élénkülés hatástalan ma­rad a kkv-k egyre nagyobb hányadára. Az elégtelen tőkeellátott­ságból eredő feszült­ségek kezelését segítő hitelformák a kamat­emelések miatt elve­szítik népszerűségü­ket. A rövid távon fel­merülő fizetési nehéz­ségek kezelése érdeké­ben a vállalatok több­sége fejlesztéseinek elhalasztása, illetve termelő tevékenységé­nek szűkítése mellett döntene. I KONJUNKTÚRAINDEXEK (SZÁZALÉK) MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG­A 2004. FEBRUÁR 2., HÉTFŐ ______ _____ Idén százmilliárddal kevesebb jut a fővárosnak Ebben az évben jelentősen csökkennek Budapest bevételei, a cél- és tőkejellegű bevételek, valamint a felveendő hitelek mértéke is kisebb.­­ BÖRÖCZ PETRA / FOTÓ- MTI A főváros idei költségvetése a tavalyi büdzsé mintegy 25 szá­­­­zalékával lesz soványabb, a bevételi oldalon 305,231 milliárd, a­­ kiadási oldalon 303,252 milliárdos összeggel számol a közgyű­­­­lés által múlt hét csütörtökön elfogadott 2004-es költségvetési­­ koncepció. A 2003-as módosított főösszegek 401,817 milliárd fo­rintot tesznek ki, aminek 58 százaléka teljesült a bevételi és 62,7 százaléka a kiadási oldalon 2003. szeptember 30-áig. Jelentősen csökkennek a tavalyi értékhez képest a cél jellegű­­ folyó bevételek (-82 százalék) és kiadások (-90 százalék), az­­ adósságszolgálat (-88 százalék), a felhalmozási és tőkejellegű be­­­­vétel (-34,12 százalék) és kiadás (-23,07 százalék), valamint a felveendő hitelek (-20,7 százalék) szintje. Az idegenforgalmi adótól eltekintve helyi és szja-bevételek vonatkozásában kismér­tékű emelkedést prognosztizál az önkormányzat. Fejlesztési célú beruházásokra a 2003-as összeg 80 százalékát szánja idén a hi­vatal: a 92,23 milliárdos összegből a tervek szerint 32,28 mil­liárd forint csúszik 2005-re. Reálértéken számolva jelentősen csökkennek az önkormányzati finanszírozású intézmények személyi juttatási és dologi kiadásai. A koncepció működési kiadások vonatkozásában legkedvezőtle­nebb változata szerint a FŐVÁROSI KÖLTSÉGVETÉS a személyi juttatások reál­értéke 6,1, míg a dologi kiadások reálértéke 12 százalékkal esik. A kon­cepció ezen verziója 8 százalékos működési eredményt (működési eredmény a befolyó be­vételek százalékában) ír elő 2004-re és magában foglalja a BKV-nak nyúj­tandó 7 milliárdos ön­­kormányzati támoga­tást. A tervek teljesülé­se érdekében - 6,2 szá­zalékos inflációval szá­molva - 3,4 százalékkal kell visszafogni a műkö­dési kiadásokat. A kon­cepció középtávon egyes ágazatokra és működé­si formákra vonatkozó kiadási racionalizálásra utal, az önkormány­zati szerepvállalás felülvizsgálata idén megkezdődik. A tavaly 3 milliárdos önkormányzati támogatásban részesült BKV Rt. legkevesebb 15 milliárd forintos adósságállományt vitt át 2004-re, így év végén 38,4 milliárdos effektív pénzügyi hi­ány várható a cégnél. A 23 milliárdos amortizációs pótlás 2004- ben még halasztható. A Fővárosi Önkormányzat az egyensúlyi állapot eléréséig meghatározott 3 éven belül 25 milliárdos nor­matív állami támogatással, valamint jelentős önkormányzati re­­áltarifa-emeléssel számol. FŐVÁROSI MIGYŰLÉS A városatyák ■ meghúzták a nadrágszíjat 2003 2004 Működési bevételeit_____________202 446 215 316 Központi források______________111290 117 024 Saját folyó bevételek_____________91 156 98 292 Cél jellegű folyó bevételek__________16 898 3 186 Folyó bevételek összesen________ 219 314 218 502 Működési kiadások______________190 380 199 598 Cél jellegű folyó kiadások___________13 687 1 454 Folyó kiadások összesen__________204 067 201052 Működési eredmény______________15247 17450 Adósságszolgálat_______________21 737 2452 Nettó működési eredmény_________­6490 14998 Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 122097 99748 Felhalmozási és tőke jellegű bevételek 53 522 37­449 Hitelek __________________34 011 28 636 Előző évi pénzmaradvány___________27 053 4 644 Vásárolt értékpapírok beváltása______35633 16000 Összes bevétel________________369 533 305 231 Összes kiadás______­_________347 901 303 252 *tény_________________Forrás: Fővárosi Önkormányzat A külföldi befektetések létrehozatalával és menedzselésével foglalkozó H­orvinus’ dinamikus, a corporate finance területen jártas, tapasztalt kollégái Minimális feltételek: • Szakirányú felsőfokú végzettség • CF területen megszerzett minimálisan 3-5 év szakmai tapasztalat • Angol nyelvtudás Érdeklődés esetén az info@corvinus.hu mail címre, vagy a 1065 Budapest, Nagymező u. 46-48. címre várjuk bemutatkozó levelét, valamint lehetőség szerint fényképes önéletrajzát. Professzionális segítségnyújtás a pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a legjobb cégek Kutatás-fejlesztési , Tanácsadó Központ tolnaCSadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel/Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu

Next