Napi Gazdaság, 2004. február (14. évfolyam, 21-40. szám)
2004-02-02 / 21. szám
A VADÁSZGÉPTŐL SZÁLLHAT EL A JANUÁRI HIÁNY Mennyibe kerül valójában a Gripen-lízing? • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Jóllehet a Gripen-szerződés titkos, a HM korábbi tájékoztatásából megtudható, miként alakul a fizetés ütemezése forintban. A publikus adatokból az akkori, a HM által alkalmazott svéd korona-forint árfolyamon kiszámítható a devizaellenérték, ami jó közelítéssel mintegy 8 milliárd svéd koronára rúg. Ez drámai árfolyam-kockázatot hordoz a hosszan elnyúló fizetési időtartam miatt. A részletet ugyanis svéd koronában kell megfizetni, ám annak árfolyamára a forint-euró árfolyam és a svéd korona-euró keresztárfolyam is hatással van. Az első átutaláskor a HM még 26,23 forintos koronával, az idei részlet törlesztésekor viszont már 29,79-es árfolyammal számolhatott. Információink szerint volt egy olyan kezdeményezés, hogy a HM egyik hivatala a költségvetési törvényben kapjon felhatalmazást árfolyam-fedezeti ügylet kötésére, amit a svéd fél egyik bankjával hoztak volna tető alá, ám ezt a javaslatot a Pénzügyminisztérium nem támogatta. A kettős árfolyamkockázat Magyarországnak az eurózónához való csatlakozása után szűnik meg, akkortól az euró-svéd korona kurzusváltozás alakítja a tényleges törlesztést. Addig ha egy svéd koronáért évente csak két forinttal kell többet fizetni, az évről évre 800 millió forinttal drágítja a szerződést egészen 2006-ig. Eddig az időpontig ugyanis az éves törlesztőrészlet 395-400 millió svéd korona, ami mindig január közepéig esedékes. A szerződés 2007-ben a mainál 25 százalékkal, majd 2008-tól 2014- ig 75 százalékkal magasabb törlesztőrészletet ír elő. A 2015- ben esedékes részlet megközelítőleg a mai négyszerese lesz. Lapunk számításai szerint idén 1 milliárd forinttal kellett többet fizetni csak az árfolyamváltozás miatt a Gripentörlesztésre, mint tavaly. GRIPEN-LÍZINGKIFIZETÉSEK ________________(millió svéd korona)_______(Ft/svéd korona)________(millió forint) 2002/2001__________________3436______________2123_____________9011 2003 ___________________3951______________2106_____________10708 2004 ___________________3914______________2979_____________11838 *áfa nélküli év________________________________________________________________________Forrás: NAPI információ AZ ÁLLAMI AUTÓPÁLYA KEZELŐ RT. VESZI MEG AZ AKA-T Hitelből finanszírozzák az M5-öS kivásárlását • FOLYTATÁS AZ 1- OLDALRÓL Az ügylet tervezett lebonyolításával kapcsolatban Gaál Gyula úgy fogalmazott, hogy az ÁAK egy kereskedelmi bankokból összeállt konzorciumtól venne fel hitelt az AKA Rt. kivásárlásához. (Az továbbra sem derült ki, hogy az állam mennyiért vásárolná meg az autópályacég papírjait, s az is új fejlemény, hogy immár kölcsönből fedeznék a kivásárlást. Korábban ugyanis a kormányszóvivő azt mondta, hogy a Postabank eladásából elegendő forrás áll rendelkezésre.) Gaál elmondta, hogy van egy olyan konstrukciós javaslat is, amely szerint az M5-ös autópályát anélkül lehetne a matricás rendszerbe bekapcsolni és a Szeged-Kiskunfélegyháza szakaszt megépíteni, hogy a kormány teljesen kivásárolná a jelenlegi tulajdonost. Ez is új elem, hiszen korábban egyértelműen arról szólt a hivatalos tájékoztatás, hogy az AKA 100 százalékát vásárolná meg az állam. Az államtitkár szerint pénzügyileg, gazdaságilag és politikailag is kedvezőbb lenne, ha a kormány az AKA Rt.-vel együttműködve vezetné be a matricás rendszert és építené meg a hiányzó szakaszokat. Az AKA tulajdonosai készséget mutatnak erre a megoldásra. sikeresebb Balcerówicz .............. A lengyel jegybank elnöke, Leszek Balcerówicz sokkal si---------------- kevesebb monetáris politikát folytat, mint magyar kollégája, Járai Zsigmond - írja a vezető brit gazdasági hetilap, a The Economist pénteki számában. A lap kiemeli. ............ hogy mindkét ország az EU-hoz csatlakozik májusban,s mindkettő jó GDP-növekedési kilátásokkal rendelkezik, ám mindkettőnek pazarló, szocialista kormánya van, mintegy 5 százalékos GDP-arányos hiánnyal - mégis Magyarországon a jegybanki alapkamat több, mint 7 százalékkal magasabb, mint Lengyelországban. A lap felidézi, hogy Lengyelország négy éve szabadjára engedte a zlotyt, hagyva, hogy annak értékét a piac határozza meg. Eközben arra összpontosított, hogy az infláció csökkentéséhez még éppen elégséges magasságban tartsa a kamatot és ellenállt az enyhítést célzó politikusi nyomásnak. Az eredmény: az infláció a 2000-ben mért 10,1 százalékról 2003-ban 0,7 százalékra csökkent, miközben a zloty „az exportőrök örömére enyhén gyengült". Járai Zsigmond a hvg.hu-nak elmondta, hogy a Lengyelországban az elmúlt időszakban nem volt olyan mértékű reálbéremelés, majd a termelékenység ezzel járó romlása, mint Magyarországon. A magyar jegybank csak a rossz és a még rosszabb inflációt fékező politikát követhette, és a jelenlegi magas kamatszint a legkisebb rossz. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a lengyel gazdaság sokkal kevésbé nyitott, mint a magyar, így az árfolyam lényegesen közvetlenebb hatást gyakorol a hazai árakra, mint az alapkamat. A 2003-as fővárosi büdzsé a működési bevételek és kiadások vonatkozásában időarányosan teljesült, a felhalmozási és tőke jellegű bevételek a részvények és részesedések elmaradó értékesítése miatt nem éri el a 2003-as módosított előirányzat szintjét. E bevételkiesés 15 milliárd forinttal csökkenti az értékpapír-vásárlásra fordított összeget. A beruházási és felújítási kiadások szeptember végéig az éves előirányzat 40, december végén 65 százalékát érték el, ami 70 milliárd forintot jelent. Tavaly több mint 30 milliárd forint hitelt vett fel az önkormányzat beruházásai finanszírozására. A KIS ÉS KÖZEPES CÉGEK IS DERŰSEBBNEK LÁTJÁK A JÖVŐT Egyre optimistábbak a nagyvállalatok •A NAPI GAZDASÁG Az idei első hónapban a top 100 nagyvállalat újra optimista - derül ki az Ecostat legújabb felméréséből. Az e cégekre vonatkozó konjunktúraindex értéke újra 50 százalék, így a decemberi fiskális és monetáris zavar után visszaállt a kedvező októberi-novemberi szintre. A kutatók szerint az idei első félévre vonatkozó üzleti előrejelzésben az optimista várakozások aránya érzékelhetően emelkedett. A következő hetekben a gazdaságirányítás nagyobb összhangja mellett a vállalkozói bizalom erősödése várható. A cégek növekvő arányban mind a saját, mind az ország lehetőségeit kedvezőbben ítélik meg. Véleményük szerint a kormány számára elkerülhetetlen költségvetési szigorítások végrehajtásával megáll a pénzügyi egyensúly romlása, a reálgazdaság kiegyensúlyozottabb fejlődése várható. Januárban javult a nagyvállalati kör beruházási aktivitása, a fejleszteni szándékozó cégek aránya magasabb a kétéves legmagasabb értéknél. Fél éven belül új technológia átvételét a vállalatok negyede tervezi. A nagyvállalatok féléves kapacitás-előrejelzése szerint elégséges termelési háttérrel 49 százalékuk, felesleggel 48 százalékuk rendelkezik. A kis- és középvállalati szektor (kkv) konjunktúraindexe januárban kissé javult, értéke 46,7 százalék lett. A kkv-k 2004 első félévére vonatkozó mérsékelt optimizmusában Magyarország javuló konjunkturális kilátásai és az uniós tagságtól várható gazdasági előnyök, bővülő támogatások játszanak szerepet - vélik a kutatók. A vállalkozások a termelési feltételeknél az első félévben nem igazán várnak pozitív irányú változást. A januári prognózis szerint a cégek tevékenységének bővítését alapvetően a belföldi kereslet szűkülése és a gazdasági környezet kiszámíthatatlansága akadályozza. A kedvező exportpiaci élénkülés hatástalan marad a kkv-k egyre nagyobb hányadára. Az elégtelen tőkeellátottságból eredő feszültségek kezelését segítő hitelformák a kamatemelések miatt elveszítik népszerűségüket. A rövid távon felmerülő fizetési nehézségek kezelése érdekében a vállalatok többsége fejlesztéseinek elhalasztása, illetve termelő tevékenységének szűkítése mellett döntene. I KONJUNKTÚRAINDEXEK (SZÁZALÉK) MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA 2004. FEBRUÁR 2., HÉTFŐ ______ _____ Idén százmilliárddal kevesebb jut a fővárosnak Ebben az évben jelentősen csökkennek Budapest bevételei, a cél- és tőkejellegű bevételek, valamint a felveendő hitelek mértéke is kisebb. BÖRÖCZ PETRA / FOTÓ- MTI A főváros idei költségvetése a tavalyi büdzsé mintegy 25 százalékával lesz soványabb, a bevételi oldalon 305,231 milliárd, a kiadási oldalon 303,252 milliárdos összeggel számol a közgyűlés által múlt hét csütörtökön elfogadott 2004-es költségvetési koncepció. A 2003-as módosított főösszegek 401,817 milliárd forintot tesznek ki, aminek 58 százaléka teljesült a bevételi és 62,7 százaléka a kiadási oldalon 2003. szeptember 30-áig. Jelentősen csökkennek a tavalyi értékhez képest a cél jellegű folyó bevételek (-82 százalék) és kiadások (-90 százalék), az adósságszolgálat (-88 százalék), a felhalmozási és tőkejellegű bevétel (-34,12 százalék) és kiadás (-23,07 százalék), valamint a felveendő hitelek (-20,7 százalék) szintje. Az idegenforgalmi adótól eltekintve helyi és szja-bevételek vonatkozásában kismértékű emelkedést prognosztizál az önkormányzat. Fejlesztési célú beruházásokra a 2003-as összeg 80 százalékát szánja idén a hivatal: a 92,23 milliárdos összegből a tervek szerint 32,28 milliárd forint csúszik 2005-re. Reálértéken számolva jelentősen csökkennek az önkormányzati finanszírozású intézmények személyi juttatási és dologi kiadásai. A koncepció működési kiadások vonatkozásában legkedvezőtlenebb változata szerint a FŐVÁROSI KÖLTSÉGVETÉS a személyi juttatások reálértéke 6,1, míg a dologi kiadások reálértéke 12 százalékkal esik. A koncepció ezen verziója 8 százalékos működési eredményt (működési eredmény a befolyó bevételek százalékában) ír elő 2004-re és magában foglalja a BKV-nak nyújtandó 7 milliárdos önkormányzati támogatást. A tervek teljesülése érdekében - 6,2 százalékos inflációval számolva - 3,4 százalékkal kell visszafogni a működési kiadásokat. A koncepció középtávon egyes ágazatokra és működési formákra vonatkozó kiadási racionalizálásra utal, az önkormányzati szerepvállalás felülvizsgálata idén megkezdődik. A tavaly 3 milliárdos önkormányzati támogatásban részesült BKV Rt. legkevesebb 15 milliárd forintos adósságállományt vitt át 2004-re, így év végén 38,4 milliárdos effektív pénzügyi hiány várható a cégnél. A 23 milliárdos amortizációs pótlás 2004- ben még halasztható. A Fővárosi Önkormányzat az egyensúlyi állapot eléréséig meghatározott 3 éven belül 25 milliárdos normatív állami támogatással, valamint jelentős önkormányzati reáltarifa-emeléssel számol. FŐVÁROSI MIGYŰLÉS A városatyák ■ meghúzták a nadrágszíjat 2003 2004 Működési bevételeit_____________202 446 215 316 Központi források______________111290 117 024 Saját folyó bevételek_____________91 156 98 292 Cél jellegű folyó bevételek__________16 898 3 186 Folyó bevételek összesen________ 219 314 218 502 Működési kiadások______________190 380 199 598 Cél jellegű folyó kiadások___________13 687 1 454 Folyó kiadások összesen__________204 067 201052 Működési eredmény______________15247 17450 Adósságszolgálat_______________21 737 2452 Nettó működési eredmény_________6490 14998 Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 122097 99748 Felhalmozási és tőke jellegű bevételek 53 522 37449 Hitelek __________________34 011 28 636 Előző évi pénzmaradvány___________27 053 4 644 Vásárolt értékpapírok beváltása______35633 16000 Összes bevétel________________369 533 305 231 Összes kiadás_______________347 901 303 252 *tény_________________Forrás: Fővárosi Önkormányzat A külföldi befektetések létrehozatalával és menedzselésével foglalkozó Horvinus’ dinamikus, a corporate finance területen jártas, tapasztalt kollégái Minimális feltételek: • Szakirányú felsőfokú végzettség • CF területen megszerzett minimálisan 3-5 év szakmai tapasztalat • Angol nyelvtudás Érdeklődés esetén az info@corvinus.hu mail címre, vagy a 1065 Budapest, Nagymező u. 46-48. címre várjuk bemutatkozó levelét, valamint lehetőség szerint fényképes önéletrajzát. Professzionális segítségnyújtás a pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a legjobb cégek Kutatás-fejlesztési , Tanácsadó Központ tolnaCSadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel/Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu