Napi Gazdaság, 2004. szeptember (14. évfolyam, 169-190. szám)

2004-09-01 / 169. szám

Medgyessy nem szólt bele az M6-os tenderének eredményébe Kitart amellett, hogy ez volt a legjobb döntés A győztes konzorcium tagjai a gazdasági miniszternek címzett közös levelükben kijelentették, hogy sehol Európában nem áll egyikük sem kartelljogi vagy bünte­tőjogi korrupciós vádak alatt. Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára szerint a lapokban megjelent feltételezések egy nyolc évvel korábbi parlamenti felszóla­láson alapulnak, amely legfeljebb annyit állított: némely építőipari cég erős banki háttere miatt kedvezőbb feltételekkel indul a közbeszerzési eljárásokon.­­• TEMESI DÁNIEL Az M6-os autópálya koncessziós pályázatán részt vett három konzorcium közül a győztes M6 Duna konzorcium nyújtotta be az adófizetők számára legolcsóbb és legkevésbé kockázatos aján­latot - jelentette ki Csillag István gazdasági miniszter. Koráb­ban napvilágot láttak ugyanis olyan feltételezések, amelyek - egy szakértői jelentésre hivatkozva - azt állították: a győztes kon­zorcium ajánlata mindent számba véve elmaradt a második leg­jobb ajánlat mögött. A tárca szerint viszont az összetett értéke­lési rendszer minden szempontja alapján az M6 Duna konzor­cium nyújtotta be a legkedvezőbb pályázatot. A GKM szerint a DA- vagy az ETSORE-ajánlat elfogadása ese­tén a rendezetlen kérdések és egyértelmű véleményezés hiánya nyitva hagyta volna annak a lehetőségét, hogy az állami kötele­zettségvállalás mértéke a szerződés véglegesítéséig nő. Mivel a projekt finanszírozásának nagy része bankoktól származik, és a projekt véglegesítésének leginkább elhúzódó része a hitelszer­ződések megkötése és a hitelek biztosítékát jelentő projektszer­ződések bankok általi elfogadása, az értékelőbizottság a projekt finanszírozhatósága és gyors megvalósulása érdekében figyelem­be vette a pályázók banki hátterét is. Ennek alapján szintén az M6 Duna konzorciumot találta legfelkészültebbnek. Az M6 Duna ellen­ szól ugyanakkor, hogy az építés megkezdé­séhez szükséges munkagépeket külföldről kell behoznia - az eb­ből adódó esetleges időveszteséget azonban az értékelőbizottság szerint ellensúlyozza a többi pályázó időhátránya, amely a szer­ződéssel kapcsolatos nyitott kérdések és a banki finanszírozás megszervezése miatt áll fenn. Összegezve a szakértői bizottság 7:3 arányban az M6 Duna konzorciumot javasolta a tender győztesének. Csillag cáfolta azo­kat a lapértesüléseket, amelyek szerint Medgyessy Péter minisz­terelnök az eredmény kihirdetésének elhalasztását vagy a dön­tés felülvizsgálatát kérte volna. Véleménye szerint a koncesszi­ós szerződés véglegesítése egy héten belül, aláírása pedig - a par­lamenti jóváhagyástól függően - szeptember 30-ig várható.­ ­• FOTÓ: KOVÁCS PETRA CSILLAG ISTVÁN AJÁNLATOK M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6 Duna)_________________508 Duna Menti Autópálya Konzorcium (PA)___________________555 Euroinvest—TriGránit—Strabag—OTP—ASF____________________ —Egis Pályázati Konzorcium (ETSORE)____________________601 Forrás: GKM__________________________________________ Regionális logisztikai központ lehet Magyarország­ ­• NAPI GAZDASÁG Az AmCham legújabb jelen­tése szerint a logisztika Ma­gyarország nemzetközi ver­senyképessége szempontjából meghatározóvá válhat. Az EU- csatlakozást követő első évek döntik el, hogy az ország képes lesz-e vezető szerephez jutni ezen a területen. A vámhatárok eltűnésével a cégek a piacokat méretgazdaságossági szem­pontok alapján látják el, többé már nem a nemzetállam a lo­gisztikai szolgáltatók tervezési egysége. Regionális, több orszá­got ellátó központok alakulnak ki, és Magyarország földrajzi elhelyezkedése, az országon át­menő nagyszámú EU-s útvonal révén jó eséllyel válhat köz­ponttá. Az ország logisztikai helyze­tének javítására az AmCham számos javaslatot fogalmazott meg. Ezek közül a legfontosabb az alapvető közlekedési inf­rastruktúra kiegyensúlyozott fejlesztése, az autópálya- és a víziút-hálózat bővítése. Elen­gedhetetlennek tartják, hogy népszerűsítsék az ország logisz­tikai adottságait, Magyarorszá­got Európa kapujaként és lo­gisztikai központként mutas­sák be. Ehhez képest „apró­ság”, hogy az AmCham elke­rülhetetlennek tartja egy haté­kony és szolgáltatásorientált kultúra meghonosítását. A PM szinte mindent átszabna a zárszámadással­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Most tehát úgy fest a kép, mintha a PM „váratlanul” 170 milli­árd forintra bukkant volna a büdzsében, pedig erről bizonyára nincs szó. Amit biztosan ki lehet jelenteni: az idei költségvetési egyenleg előirányzatát a kormány 650,9 milliárd forintról 685,3 milliárd fo­rintra emeli, míg a társadalombiztosítási alapok esetében 286,7 milliárdról 327,4 milliárdra nő a deficit. A tét nem csekély, a hi­ányterv nagyobb mértékű túllépése újból megrengetheti a befekte­tők bizalmát. Nem hallottam a költségvetési deficitcél túllépéséről szóló híreket - jelentette ki ugyanakkor tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt. Gyurcsány azokra a sajtóértesülésekre reagált, amelyek szerint több tized százalékkal meghaladhatja a büdzsé hi­ánya a 2004-re tervezett ESA-rendszerű GDP-arányos 4,6 százalé­kot. A 2003-as költségvetés végrehajtásáról szóló törvénytervezet a magas alapkamat miatt kritizálja az MNB tavalyi tevékenysé­gét, mondván: a gazdasági fundamentumok által nem indokolt magas reálkamatszint korlátozólag hat a gazdaság növekedési po­tenciáljának kihasználásában. Az év közben 9,5 százalékról 12,5 százalékra emelt alapkamat következtében az adósságszolgálat­ra költött összeg 86,5 milliárd forinttal haladta meg tavaly az elő­irányzatot - derült ki a tervezetből. A tárca önkritikát is gyako­rolt a törvényjavaslatban, elismerte ugyanis, hogy az évközi kor­rekciók nem bizonyultak elégségesnek a deficitcél betartásához. A kiegészítések és visszafizetési kötelezettségek egyenlege idén sem kedvező az önkormányzatoknak: a helyhatóságok 1,108 milliárd forinttal tartoznának a költségvetésnek a PM javaslata Szakszervezetek és civil szervezetek vezetőivel tanácskozott tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt, aki bejelentette, hogy szeptember 13-ra összehívja az Országos Érdekegyeztető Tanácsot (OÉT). A szakszervezeteknek „nem tetsze­nek” a bérbefagyasztásra utaló kormányzati nyilatkozatok - mondta Borsik János. A munkavállalói érdek-képviseleti vezető szerint „sűrű” lesz a szeptember, ugyan­is minél előbb meg kellene állapodni a jövő évi minimálbérről és a béremelések­ről, hogy helyi szinten időben megkezdődhessenek a bértárgyalások. Gyurcsány arról is döntött, hogy mai hatállyal megszünteti Radnai György volt egészségügyi kormány­­biztos megbízatását, mivel a kérdéses feladatokkal a kormánynak és nem a pénz­ügyi tárcának kell foglalkoznia (Radnai a PM közigazgatási államtitkára augusztus közepétől). A keddi egyeztetések után Mádl Ferenc köztársasági elnök kijelentette, hogy szeptember 27-én felkéri a koalíció jelöltjét a miniszterelnöki pozícióra. alapján (ez az összeg az Állami Számvevőszék javaslatai alap­ján még változhat). Az idei évre vonatkozik az a rendelkezés is, amely szerint az ÁPV. Rt.-nek nem kell befizetnie a központi költségvetésbe a Postabank Rt. értékesítéséből származó 44,3 milliárd forintot. Igazán megéri idén dolgozniuk az APEH-al­­kalmazottaknak, mivel ha sikerül hozni a 2850,5 milliárd fo­rintos összesített eva-szja-áfa előirányzatot, akkor 6,8 milliárd forinttal nőhet a személyi juttatásokra szánt keret. Elkészült a 2005-ös költségvetési törvény tervezete is, amely 4 százalék körüli gazdasági növekedéssel és 4,1 százalékos GDP- arányos államháztartási hiánnyal számol. A tervezetről több kör­ben tárgyal a kormány a szeptember 30-i benyújtásig. A beter­jesztés 22 040 milliárd forintos nominális GDP-vel kalkulál. Tavaly a köztársasági elnök és a kormányfő bruttó keresete éppen hogy meg­haladta a havi egymillió forintot - derül ki a zárszámadási törvénytervezetből. Az Állami Számvevőszék elnöke 2003-ben átlagosan havi 1,1 millió, míg a Legfelsőbb Bíróság elnöke 1,05 millió forinthoz jutott. Az országgyűlési képvi­selők fizetési szalagja havi bruttó 635 ezer forintot mutatott, a miniszterek keresete átlagosan 842 ezer forint volt ebben az időszakban. A kereseteket összegző mutatók szerint az államigazgatási „elit”, a főtisztviselők havi brut­tó juttatása 439 ezer forint volt, amelyhez további 239 ezer forintnyi egyéb jut­tatás adódott. A törvényjavaslat szerint a köztisztviselők havi keresete tavaly 199 ezer forint volt plusz 48 ezer forint egyéb juttatás. Lefelé húzta a költség­­vetési szervek átlagát a közalkalmazottak keresete, ahol a kapcsolódó jutta­tások nélkül 148, azzal együtt 167 ezer forint jutott havi átlagban. EGYENLEGEK __________________________Eredeti előirányzat_____PM-prognózis______Módosítás Központi költségvetés__________________________________________________ bevételek__________________________5481,5__________5326,6________5488,2 kiadások___________________________6132,4__________6182,4________6173,5 egyenleg___________________________-650,9__________-855,8_______-658,3 Tb-alapok___________________________________________________________ bevételek__________________________27848__________27497________2793,8 kiadások___________________________30745__________309_________3121,2 egyenleg___________________________-286,7__________-346,7_______-327,4 Forrás: költségvetés, zárszámadás, PM__________________________________________ MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG ► 2004. SZEPTEMBER 1., SZERDA 3 HÍRHÁLÓ ► Újabb távmunkahelyek állami pénzből A Munkaügyi Minisztérium júliusi felhívására 103 cég összesen 826 távmun­kahely kialakítására nyújtott be pályázatot, ezek közül a bírálóbizottság 90 pá­lyázat elfogadását javasolja, így összesen 782 új távmunkahely jöhet létre. A sikeres pályázók októbertől hat hónapig vissza nem térítendő kiegészítő bér­­támogatásban részesülnek. Ez az összeg a javasolt pályázatok alapján össze­sen csaknem 345 millió forint, amely a távmunkahelyenként fizetendő mini­málbért és annak járulékait jelenti. A Paks túl van a próbaüzemen A paksi atomerőmű 2-es blokkja csütörtök este - csaknem másfél éves kény­szerszünet után - megkezdheti az üzemszerű termelést. A több héten át tartó próbaüzem utolsó, 72 órás szakaszába lépett, a reaktor névleges teljesítményé­nek 97-98 százalékán működve áramot ad az országos hálózatba. Független szakemberek is ellenőrizték a munkát, hogy biztonsággal megkezdhetik az áramtermelést, azt több kutatóintézet, közöttük a KFKI Atomenergia Kutatóinté­zete, a szlovák VUJE, az orosz Kurcsatov Intézet véleménye is megerősítette. ► SEBŐK MIKLÓS ivan adósságot___________ Most mi engedünk el. A zárszámadási törvénytervezet értelmében a magyar ál­lam 2004. végi hatállyal lemondana több fejlődő ország­gal szemben fennálló tőke- és kamatköveteléséről. A magyar devizára átszámítva összesen 74,1 millió forint­ TOVÁBBRA IS BIZAKODÓAK A NAGYVÁLLALATOK Hirtelen csökkent a kkv-k üzleti bizalma­ ­• NAPI GAZDASÁG Augusztusban kissé csök­kent a nagyvállalatok konjunk­túraindexe, míg a kis- és köze­pes vállalkozásoké (kkv) na­gyot esett - derül ki az Ecostat legújabb jelentéséből. A top­ 100 nagyvállalati konjunktúra­­index értéke az idei nyolcadik hónapban 53 százalékos, míg a kkv-index 49 százalékos érté­ket mutatott. Az Ecostat szerint a kkv-k üzleti várakozásainak augusz­tusi csökkenése az élénk kül- és belgazdasági piaci kereslet, a kedvező nemzetközi és hazai reálgazdasági mutatók tükré­ben kevéssé tűnik megalapo­zottnak. Az ügy hátterében a kormányzati tevékenységet érintő, több oldalról megfogal­mazott kritikai észrevételek, hangulati elemek szerepe je­lentős lehet. A szektor rövid távú kilátásait némiképp beár­nyékolja a lakossági fogyasztás mérséklésére irányuló kor­mányzati politika. A cégek fél­éves gazdasági várakozásait alapvetően kivárás jellemzi. A vállalkozások többsége tartóz­kodott a karakterisztikusan po­zitív, illetve negatív állásfogla­lástól. A cégek elbizonytalano­dását az államháztartási hiány magas szintje és a lefaragására kilátásba helyezett korrekciók kedvezőtlenül befolyásolják. A top-100 konjunktúrainde­xe az utóbbi negyedévben szá­mottevően nem változott. A magyarországi nagyvállalati kör optimista üzleti várakozá­sai a gazdaság dinamizmusá­nak fennmaradását jelzik. A pozitív előrejelzések a világ­­gazdaság tartós konjunktúrájá­val összefüggő, kedvező érté­kesítési lehetőségeken alapul­nak - vélik a kutatók. A nagyvál­lalatok saját gazdálkodá­suk feltételeit és várható tel­­­­jesítményét kedvezően ítélik meg. Rövid tá­von a cégek egyharmada mű­ködési feltételeinek további ja­vulásában bízik, 54 százalé­kuk a jelenlegi adottságok fennmaradásával számol. A termelésnövelés lehetőségének megítélése jóval kedvezőbb a korábbiaknál. Míg júniusban a cégek 41, júliusban pedig 32 százaléka bízott teljesítménye növelésében, augusztusban minden második vállalat tevé­kenysége bővítésével számol­­­ ra rúgó követelésállomány elsősorban ázsiai országok­kal szemben alakult ki. A listát Banglades vezeti, kerek 38 millió forinttal. A sereghajtó Irán (2,6 millió forint), Egyiptom (2,2 millió forint) és Mongólia (1,1 millió fo­rint). Érdekesség, hogy Vietnammal szemben még klí­­ringrubelben folyik az elszámolás. A délkelet-ázsiai or­szág­­30,2 millió forint értékben „lélegezhet fel" a ma­­ i TOP-100 ÉS KKV-INDEX (SZÁZALÉK) Forrás: Ecostat avar arczánovitlps rrintpsp után KKV-SZEKTOR KKV-SZEKTOR 49 Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a kuÜÜLHÜTs a legjobb cégek Tanácsadó Központ tanácsadójától! Pályázati Iroda Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel./Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu A Budapesti­ Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat.

Next