Napi Gazdaság, 2004. december (14. évfolyam, 233-254. szám)
2004-12-01 / 233. szám
JÖVŐRE DÖNTENEK AZ ERMÚI-DÁTUMRÓL Csak a lefutás változik, az eurocél változatlan A kormány várhatóan a héten tárgyalja és el is juttatja Brüsszelbe a módosított konvergenciaprogramot, amely változó lefutással tervezi elérni az euró változatlanul 2010-re előirányzott bevezetését - az OECD és a piaci vélemények szerint ez nem annyira magától értetődő. S . MOLNÁR CSABA-SEBŐK MIKLÓS A héten a kormány elé kerülő módosított konvergenciaprogram az eredeti tervnek megfelelően 2008-ra biztosítja, hogy az államháztartási hiány a GDP 3 százaléka alá csökkenjen. A program jellege és iránya nem változik, és végrehajtása biztosítja, hogy az eurót 2010-re be lehessen vezetni - idézte a FigyelőNet Kovács Álmosnak, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkárának az M77-nek adott nyilatkozatát. Mivel azonban magasabb hiányszintről indulva kell elérni a 2008-as célt, a következő években a korábban tervezett 0,5 százalékpontos éves deficitcsökkentéssel szemben a módosított program 0,6-0,7 százalékponttal számol, ez évente a kiadások 30-50 milliárd forinttal nagyobb mérséklését jelenti a korábban tervezetthez képest. Az ERM II rendszerbe való belépés időpontjáról jövőre születik meg a döntés, miután az MNB-vel is konzultált a Pénzügyminisztérium - jelentette be Draskovics Tibor. A pénzügyminiszter egyre biztosabb a jövő évi 4,5 százalékos inflációs cél teljesítésében, az idén pedig továbbra is 6,8 százalékos éves átlagot vár. Minden fontos mutatót tekintve közeledünk az eurócsatlakozás feltételeinek teljesítéséhez - mondta a miniszter. A nyugdíjak vásárlóértéke jövőre 4 százalékkal nő, és a GDP 4 százalékos növekedésében is lehet bízni. Nem ennyire derűlátó sem az OECD, sem pedig a piac. A szervezet legfrissebb jelentésében a módosított konvergenciaprogramban várt hiánynál szignifikánsan magasabbra számít. A szervezet értékelése szerint noha az államháztartási hiány jelentős csökkenése várható az idén, a költségvetési politikai célok és az eredmények közti nagy szakadék megmarad, ami a makrogazdasági politika összehangolását megnehezíti, és növeli az országkockázati felárat. Az új kormánynak hitelesebb költségvetési stratégiára kellene átállnia, reálisabb célokat kijelölve, és ezt a fenntartható kiadáscsökkentések iránti erősebb elkötelezettséggel kellene támogatnia. Az államháztartás hiánya az OECD szerint az idén a GDP 5,4, jövőre 4,9, 2006-ban 4,5 százaléka lesz. A konvergenciaprogram így még inkább kiélezett, mint az eredeti volt - vélekedik Kovács György, a Budapest Economics elemzője. Még az idei hiány mértéke sem ismert, és a jövő évi költségvetés is jelentős kockázatok hordoz. A programot bármilyen típusú kis elmozdulás is kisiklathatja, és feltehetően befolyásolja a hiánycsökkentés mértékét az is, hogy 2006-ban parlamenti választások lesznek. Nagy kérdés a hiány szempontjából, hogy miként lehet elszámolni a magán-nyugdíjpénztárakba befizetett összeget. Amennyiben az Eurostat akceptálja azt a magyar javaslatot, hogy ezzel csökkenteni lehessen a hiányt, úgy valamelyest lazul a feszítés, megfigyelők szerint azonban a politika az enyhülést élből politikai célokra használja fel - azaz megkezdődik az osztogatás. Kovács szerint egyébként nem a konvergenciaprogram miatt kellenének a megszorítások, hanem mert ezt kívánja meg a gazdaság állapota. A módosított programot a kormány szerdán tárgyalja, és december első napjaiban küldi el az Európai Uniónak. Változatlan az a terv, hogy az idén ennél nagyobb mértékű lesz a mérséklés. A csökkentésnek a kormány és az Európai Unió által korábban jóváhagyott eszközei sem változtak, vagyis a deficit lefaragása a kiadások mérséklésén, az állam működtetésének takarékosabbá tételén, a feladatok ésszerűsítésén keresztül valósul meg, nem pedig az adóterhek növelésének útján. A pénzügyi kormányzat most sem feledkezett el megemlékezni a magas kamatszintről, miként számít arra is, hogy a kiadások csökkentése mellett a következő években a kamatkiadások relatív mértéke is csökken. Fontos döntést hozott Mádl Ferenc köztársasági elnök a jegybanktörvény módosításának megfontolásra való visszaadásával - mondta Draskovics Tibor. A miniszter kiemelte, hogy Mádl nem talált alkotmánysértő részleteket a törvényben, mivel akkor az Alkotmánybírósághoz küldte volna felülvizsgálatra. Draskovics szerint nem zárható ki, hogy egyes részletekben változik a törvény, sőt bizonyos helyeken - így az Igazságügyi Minisztérium jegybankelnöki rendeletekre vonatkozó véleményezési jogánál - ezt szükségesnek is tartotta. IAZ OECD pR°GNÓz ISA ______________________2004 2005 2006 GDP-növekedés________3,9 3,6 3,5 1 Export______________14,7 12,6 12,2 Import_____________14,7 11,8 11,2 Fogyasztói árak________6,9 4,7 4,5 g Munkanélküliségi ráta 5,9 5,7 5,6 Kht. hiánya_____________________ 1s (a GDP százalékában) 5,4 4,9 4,5 ■orrás. OECD___________________ Nem távolodott az euró A szomszédból ingázók országa lehetünk .■ FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Mások esetében, mivel az áttelepülés többlépcsős is lehet - a család csak akkor jön át, ha itt már biztos megélhetés várja őket -, ez a folyamat 10-15 évet is igénybe vehet. Ennél hamarabb - egy-két éven belül - megnőhet a munkavállalók, ezen belül az ingázók száma. Jelenleg több multinacionális cég foglalkoztat Magyarországon elsősorban szlovákiai magyarokat, a Suzuki esztergomi gyárában dolgozó 1700 alkalmazott közül 300-an járnak át a szomszédból. A Philips Kft. győri gyárában a 4400 munkavállaló 70 százaléka bejáró, közülük nyolcszázan Szlovákiából érkeznek naponta. A kettős állampolgárság térnyerése esetében elképzelhető, hogy pont a multinacionális cégek lépnének elsőként, hiszen az olcsó munkaerő vonzó lehet. Parragh László a Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara (MKIK) elnöke lapunknak elmondta, hogy a teljes határ menti vidéken megtelepedhetnek az ingázást kihasználva a gyártók. Ez egyrészt segíthetné a régiós különbségek leküzdését, másrészt a magas létszámú olcsó munkaerő csökkentheti a bérnövekedési dinamikát. Ugyanakkor nem kiszámítható terhet jelenthet a magyar egészségügyi és szociális ellátó rendszer számára, hiszen az ingázók általában oda fizetik a járulékaikat, ahol a munkahelyük van. Egy járulékot fizető magyar állampolgárnak azonban a közvetlen családtagjai is jogosultak a szociális és egészségügyi ellátásokra, s mivel a mostani ingázók jelentős része magyar nemzetiségű, elképzelhető, hogy a kiadási oldalon is növekedést okozhat az ingázók számának emelkedése. A munkaerőpiacon Parragh szerint inkább a mostani hiányszakmák járnának jól, ugyanakkor komoly feszültségeket nem biztos, hogy okozna, hiszen „senki sem jönne át munkanélkülinek”. Hiányszakma egyebek között az építőipari szakmunkás - ebben a szegmensben jelenleg is sok külföldi dolgozik, de legtöbbjük illegálisan. Emellett számos olyan szakma van, amelyeket az itt élők már nem szívesen töltenek be - háztartásbeli, takarító - míg egyes területeken, például az egészségügyben az alacsony bér miatt sok a pályaelhagyó, illetve a külföldre távozó. HAVI KERESETEK Ausztria és Németország_________2000 Horvátország, Szlovénia__________700 Magyarország______________500-550 Szlovákia________________350-400 Szerbia__________________150-200 Románia_________________170-190 Ukrajna_________________100-110 Kárpátalja_________________82-90 ForrásMKIK______________________ A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat. Véglegesíthető formában van az új román-magyar nyugdíjegyezmény szövege, amely szerint Románia az Európai Unió szabályainak megfelelően időarányosan fizetné ki a Magyarországra áttelepülők nyugdíját - mondta Camelia Hristea, a román országos nyugdíjpénztár kétoldalú egyezményekkel foglalkozó osztályvezetője a két fél közötti új kétoldalú nyugdíjegyemény szövegéről - írja a hvg.hu az MTI-re hivatkozva. Az időarányosságnak az érvényesítését a vonatkozó európai közösségi jogszabályok irányozzák elő, amelynek értelmében annak arányában folyósítják az egymás országába áttelepedett személyek nyugdíját, illetve nyugdíjrészét, hogy hány évet, hónapot és napot dolgoztak az előző lakhelyükül szolgáló országban. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA 2004. DECEMBER 1., SZERDA 10 Költségvetés 2005: már nem nőhet tovább a hiány • SEBŐK MIKLÓS Az önkormányzatok nélkül számolt novemberi államháztartási hiány az előzetes adatok szerint 104 milliárd forint lehet - jelentette ki Várfalvi István, a PM helyettes államtitkára. Ez az adat megfelelne a tárca által kiadott prognózisnak. Decemberre 97,3 milliárdos többlettel számolnak a József nádor téren. Tegnap este véget ért a 2005. évi költségvetési törvénytervezet vitájának talán legfontosabb része: a képviselők döntöttek a büdzsé főösszegeiről, a hiányról, valamint a fejezetek közötti átcsoportosításokról. A módosítások nyomán a központi költségvetés kiadási főösszege az eredeti 6526 ezer milliárd forint helyett 5847 milliárd lett. A bevételi főösszeg 5847 ezer milliárdról 5883 ezerre nőtt, így a deficit 699,7 milliárd lett a korábbi 679 milliárd után. A képviselők a szavazás során több ponton felülbírálták a kormány javaslatát: nem törölték el a közszférában kötelezően kifizetendő nyelvpótlékot és a tévédíjat sem állították vissza. Egyebekben a parlament költségvetési bizottságában már múlt héten zöld utat kapott módosításokat vezetik át a költségvetési javaslatba. Ezek közül a legfontosabb az önkormányzati normatívák 14,7 milliárd forintos emelése. Az egészségügyi területen az irányított betegellátásba bevonni kívánt lakosság száma 5-ről 2,5 millióra csökkent, továbbá többlettámogatást kaptak a rákbetegek szervezetei és a szervátültetettek szövetsége. A támogatott költségvetési módosító javaslatok 70 milliárd forintos átrendeződést hoznak, de az ESA rendszerben számított hiánycél továbbra is 4,7 százalékos -közölte még délelőtt a pénzügyminiszter. Ezzel szemben Szabó Lajos, a szocialisták költségvetési munkacsoportjának vezetője a képviselők által végrehajtott változtatások összértékét 37 milliárd forintra tette. Draskovics Tibor azt is elmondta, hogy az idei módosító indítványok a korábbi évekkel ellentétben nem növelik az adóbevételeket, így azok túltervezésének is kisebb a veszélye. További kockázatot jelent ugyanakkor a kettős állampolgárságról rendezendő népszavazás. Ennek pozitív kimenetele ugyanis minden bizonnyal „mínuszokat jelent majd” a költségvetésnek - tette hozzá Draskovics. DEFICIT 699 WiitumMHHI Nagyobb lehet a járulékkedvezmény A jövő évi költségvetéshez kapcsolódóan a kormánypártok egy sor, a foglalkoztatást érintő szabályok enyhítését célzó módosító javaslatot nyújtottak be. A NAPI GAZDASÁG A kisebbik kormánypárt megduplázná, 15 ezer forint helyett 30 ezer forint havi maximális kedvezményben részesítené a pályakezdőket és gyermekgondozásból visszatérőket foglalkoztató munkaadókat. Az eredeti, parlament előtt lévő törvényjavaslat a legfeljebb havi 90 ezer forint bruttó keresetre jutó tb-járulékoknak az ötven százalékát biztosítaná, az SZDSZ-frakciótól származó módosítás ezt száz százalékra emelné. Ennek feltétele, hogy a foglalkoztatás idejének el kell érnie legalább a kilenc hónapot és további három hónapra kell kötelezettséget vállalnia a munkáltatónak. A megemelt támogatást a Munkaerő-piaci Alapból (MA) finanszíroznák. Az oktatási bizottság a minimálbér helyett annak 130 százalékát javasolja odaadni normatív módon, foglalkoztatási ösztöndíj formájában. Az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony a szakmai készségek megszerzése céljából, munkatapasztalat-szerzés biztosítására jön létre, és egy évre szól. Ez nem azonos a szintén e törvényben kedvezményezett pályakezdőkkel, akik legfeljebb 25 éves korig élhetnek ezzel, míg az ösztöndíjasok 30 éves korukig. Az oktatási bizottság igazából a piaci szabályok szerint elhelyezkedő diplomások versenypozícióját javítaná ezzel a javaslattal, mert így nem kell olcsó konkurenciával megküzdeniük. Más kormánypárti módosítók is enyhítenének a szabályokon. Ha elfogadják az egyik MSZP-s előterjesztést, akkor a gyes, gyed, gyet és ápolási díj folyósításának lejárta után nem egy éven belül kellene e munkavállalókat alkalmazni, hanem időkorlát nélkül az első munkába állás elég feltétel lenne. A kedvezmény három helyett már két év után ismét igényelhető lenne, s az sem lenne kritérium, hogy ugyanazon munkaadó ugyanazon munkavállalót foglalkoztassa újra - derül ki egy másik, a szocialista párt vezető társadalombiztosítási politikusai által jegyzett javaslatból. Tőlük származik az is, ami - a pályakezdőkhöz hasonlóan - normatív alapon biztosítaná az ötven év feletti munkanélküliek alkalmazásának kedvezményét, a jelenlegi állás szerint ugyanis erre pályáznia kellene az MA-ból a munkaadóknak. Egy másik baloldali politikus a tb-járulékokon belül az egészségügyi hozzájárulás teljes összegét megspórolná a munkaadónak. A kormány indítványa ötven százalékról szól, viszont a teljes tbjárulékkörre kiterjesztve, így a képviselői módosítás nehezen értelmezhető. A módosítókról jövő héten szavaz a parlament, a zárószavazás napja december 13. KEDVEZMÉNY 30 Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati Kutatás-fejlesztési legjobb cégek Tanácsadó Köspont tailáCSadójától! Pályázati ir©ála 1 Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel /Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu