Napi Gazdaság, 2004. december (14. évfolyam, 233-254. szám)

2004-12-01 / 233. szám

easyJet-Wizz Air összecsapás • NAPI GAZDASÁG A világ második leg­nagyobb fapados légitár­saságának számító brit easyjet kedden egész ol­dalas sajtóhirdetést tett közzé, amelyben azt ál­lítja a részben magyar tulajdonban álló Wizz Airről, hogy az a közel­múltban több mint két­száz járatot törölt, miköz­ben ők magyarországi működésük során egyet­len járatot sem „vettek le a tábláról”. A hirdetés értelmében az easyjet szerint az üzleti célú já­rattörlések rossz fényt vetnek a fapados kategó­riára. Érdekes, szokatlan - kommentálta a hirde­tést az Önszabályozó Reklám Testület (ORT) főtitkára. Fazekas Ildikó a NAPI Online kérdésé­re elmondta, hogy a reklámtörvény, a reklámeti­kai kódex, az EU-direktíva és ezzel összhangban a magyarországi szabályozás is lehetőséget ad a direkt összehasonlításra. Hozzátette: ez a reklá­mozási forma kiemeli az egyes szolgáltatások, ter­mékek hátrányait és előnyeit, ezzel serkenti a ver­senyt, ami jó a fogyasztóknak. A közvetlen össze­hasonlítás mégsem gyakori, mert vannak bizonyos korlátai: az ilyen reklámban megfogalmazott ál­lításnak objektívnek, igazolhatónak kell lennie, az összehasonlított tulajdonság fontos kritériuma az ellenőrizhetőség. Ha tehát az easyjet járattör­lésekre vonatkozó állítása igaz - amit az ORT nem tud megállapítani -, akkor a reklám elfogadható - vélekedett Fazekas Ildikó. A Wizz Air sajtóközleménye szerint a cégnek­­ kezdő, ám a magyar piacon három hónap alatt a legnagyobbá vált diszkont-légitársaságként­­ vannak járattörlései. Az easyjet által említett já­ratokat több mint egy hónappal ezelőtt menet­rendi módosítás miatt vették ki, így a változta­tás nem - vagy csak csekély mértékben­­ érin­tett utasokat. Akiket érintett, azokat időben ér­tesítették és döntő többségük egy másik Wizz Air-járaton utazott el a kívánt célállomásra - fo­galmaz a dokumentum. A Wizz Air hangsúlyoz­za, hogy minden légitársaság esetében előfor­dulnak járattörlések. Az easyjet szintén törölt - - és fog is törölni - járatokat, sőt egész piacok­ról vonult ki - állítja a közlemény. Az easyjet ked­den szokatlan hirdetést tett közzé a legna­gyobb magyar fapados légitár­saságról HARCRA ÁLLAMI ELLENŐRZÉS ALÁ KERÜL AZ OROSZ OLAJIPAR? A Gazpromé lehet a Jukosz java • CSABA FERENC A többségi állami tulajdon­ban lévő orosz Gazprom aján­latot tesz a Juganszknyeftye­­gazra, a Jukosz fő olajkiterme­lő egységére a december 19-i kényszeraukción. A Gazprom nemrég megalakított olajkiter­melő egysége, a Gazpromnyefty kapacitása ezzel már jövőre több mint kétszeresére, napi 88-90 millió tonnára (1,8 mil­lió hordó) nő, és az új óriásvál­lalat néhány éven belül akár az Exxon Mobil Corp.-pal is ver­senyre kelhet. Az árverésen, amelynek célja a Jukosz 20 milliárd dollárt meghaladó adótartozásának részleges ren­dezése, az orosz kormány leg­alább 8,6 milliárd dollárra számít. A Deutsche Bank, amely az orosz Vremja Novosztyej értesü­lése szerint a finanszírozásban is részt vállal, a Szibnyefty, a Szur­­gutnyeftyegaz és a Juganszk­­nyeftyegaz megvásárlását java­solta a Gazpromnak, ami egyes elemzők szerint a gaz­daság szovjet típusú, állami ellenőrzésének visszaállítása felé mu­tat. A német bank elem­zői szerint a Gazprom­nak 40-50 milliárd dollárt kellene szánnia olajóriása lét­rehozására. Az orosz kormány­hoz közel álló politikai körök támogatják a Gazprom terveit. - Ma teljes az egyetértés abban, hogy az ország természeti kin­csei fölött állami ellenőrzésre van szükség, és azokat az egész ország javára kell kiaknázni - jelentette ki Valerij Draganov, a gazdaságpolitikával foglalkozó parlamenti bizottság elnöke. Szergej Bogdancsikov, a Gaz­­prommal a napokban egyesülő Rosznyefty állami olajcég jelen­legi és a Gazprom­nyefty leendő elnöke ígéretet tett, hogy a Jukosz részvényeseinek jogait is érvényesíteni fogják. A Gaz­prom részvényárfolyama a be­jelentés nyomán 2 százalékkal emelkedett. AKVIZÍCIÓ 50 XKMI POZSONY TOVÁBB HÓDÍT AZ AUTÓIPARBAN Ford-motorok Szlovákiából?­ ­• SIDÓ ZOLTÁN, POZSONY A Ford, a világ harmadik legnagyobb autógyá­ra a Kassától délre fekvő Kenyhec község ipari parkjában mintegy 700 millió eurónyi ráfordítás­sal motorgyártó üzem építését fontolgatja. A be­ruházás nagysága megegyezik a Peugeot-Citroën autógyártó nagyszombati invesztíciójáéval. A szlo­vák gazdasági minisztérium, a Sario állami beru­házástámogató ügynökség és az amerikai társaság képviselői tisztázzák a nagyberuházás részleteit. Pavel Rusko szlovák gazdasági miniszter megerő­sítette a tárgyalások tényét. Ha a Ford valóban a magyar határ közeli községet választja helyszínül, akkor ott két-háromezer új munkahelyet teremt. Jelzésértékű, hogy a Ford egyik legfontosabb al­vállalkozója, a japán Jazaki az elmúlt napokban jelentette be, Kelet-Szlovákiában két gyárban in­dítja be termelését. - A beruházók döntését főleg az adó ínértéke és a munkaerő ára befolyásolja. Csehországgal összehasonlítva Szlovákiában nem­csak alacsonyabb az adó, hanem annak rendsze­re is jóval kevésbé bonyolult - nyilatkozta egy szakértő. Míg Szlovákiában a társasági adó 19, ad­dig Csehországban 28 százalék, ami pedig a bruttó átlagbéreket illeti, Szlovákiában a havi átlagbér még a 400 eurót sem éri el, ezzel szemben Cse­hországban meghaladja az 550-et. Szlovákiában jelenleg a pozsonyi Volkswagen autógyár évi 280 ezer gépkocsit állít elő, 2006 második felében a nagyszombati Peugeot- Citroën és a zsolnai (Zilina) Hyundai/Kia kezdi meg a termelést, így 2007-től évi 750 ezres összteljesítménnyel az ezer lakosra jutó legyár­tott gépkocsik terén Szlovákia világelsővé válik. MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG ► 2004. DECEMBER 1., SZERDA5 HÍRHÁLÓ ► Új díjcsomag a Matávtól A Matáv 2004. december 10-től bevezeti a Bázis plusz díj­csomagot bruttó 3210 forintos áron. Az új, pluszszolgálta­tásokat tartalmazó előfizetést valamennyi Bázis díjcso­maggal rendelkező ügyfél külön díj fizetése nélkül, auto­matikusan kipróbálhatja. Azok az ügyfelek, akik nem kí­vánják igénybe venni a csomag kedvezményeit, bármikor kérhetik a Bázis díjcsomagra való visszatérést (a Bázis és a Bázis plusz díjcsomag előfizetési díja megegyezik). A Matáv 2005. január 1-jétől bevezeti a Szabadnap ked­vezményt, amely révén a lakossági kereskedelmi díjcso­magok előfizetői (Bázis, Csevegő, Sokatmondó) egy álta­luk választott hétköznapon ingyenesen telefonálhatnak csúcsidőn kívül helyi és helyközi 1-es irányokba. A Matáv már 2004. december 10-től elérhetővé teszi a Szabadnap kedvezményt, amelyet a kereskedelmi díjcsomagok előfi­zetői év végéig péntekenként használhatnak.­ ­ Az üzleti szektort is megcélozza a Tele2 A hagyományosan a lakossági piacon terjeszkedő Tele2 teg­naptól üzleti csomagot is kínál, amelynek percdíjai elsősor­ban a kisvállalkozások számára kínálnak megtakarítási lehe­tőséget. A kisvállalati csomagban a helyi hívás percdíja egész nap 8 forint, a helyközi II., és belföldi távolsági hívások percdíja csúcsidőben és csúcsidőn kívül egyaránt 15 forint. ► Az Euroweb értékesítette cseh leánycégét Eladta csehországi, eddig 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalatát az Euroweb International. A cseh cé­get, az Euroweb Czech Republic (ECR) s.r.o.-t a Globix Communications Ltd. vásárolta meg. A vételár 500 ezer dollár, amit a vevő készpénzben egyenlít ki. A tranzakciót várhatóan a szerződés aláírása után egy héttel véglegesí­tik és zárják le. A cseh leányvállalat eladása nyomán az Euroweb azokra a piacokra koncentrál, ahol vezető pozíci­ót tölt be - kommentálta a döntést a cég illetékese, Törő Csaba. Az ECR-t megvásárló Globix az eTel Group Limited 100 százalékos leányvállalata. Magyarországon is Mondi lett a Neusiedlerbol­ t• BUBRIK GÁSPÁR Hivatalosan mától új, Mondi Business Paper Rt. (MBP Rt.) néven fut az eddig Neusiedler Papír Rt. néven működő szolnoki és dunaújvárosi pa­pírgyár. A névváltást „mindössze” azzal indokol­ták, hogy az mostanra lett aktuális, noha az oszt­rák tulajdonban lévő Neusiedler AG 2000-ben került 100 százalékban a dél-afrikai gyökerek­kel rendelkező, világszerte 46 országban jelen lévő Mondi konszern birtokába. Ez egyébként nemcsak a magyar, hanem az egykori Neusiedler érdekeltségébe került osztrák, finn, izraeli, orosz­­országi és szlovák papírgyárat is érinti. A lépés azonban nem jár stratégiai változással, összegezte a tegnapi sajtótájékoztatón Günther Hassler, a Mondi-csoport kelet-európai régiójának elnöke. A Mondi Business Paper cégcsoport idén az összesen 1,5 millió tonna cellulóz, valamint 2,1 millió tonna üzleti-irodai célú felhasználásra szánt papír gyártásából mintegy 1,8 milliárd eurós árbevétellel számol. Ez nagyjából azonos a tavaly elért eredményekkel, ám ennek nyereségtartalma - mivel a londoni tőzsdén jegyzett Mondi-csoport az év vége előtt részadatokat nem közöl - egyelőre nem ismert. Az európai piacon mintegy 19 száza­lékkal részesedik a Mondi-csoport, ezen belül az üzleti-irodai papírok értékesítésében piacvezető. A magyarországi leányvállalat két üzeme a teljes termelésből mintegy 200 ezer tonna pa­pír gyártásával részesedik, s nagyjából a teljes cégcsoport árbevételének csaknem 10 százalé­kát mondhatja magáénak. A magyarországi leányvállalatba eddig össze­sen mintegy 150 millió eurót fektetett be a Mondi-csoport, a következő évben további nyolcmillió eurós fejlesztést terveznek. Ez ré­sze annak a kelet-európai fejlesztési csomagnak, amelyre jövőre összesen 140 millió eurót szán az anyacég. (A folyamatban lévő, s várhatóan a jövő év végéig befejeződő beruházások teljes ér­téke mintegy 200 millió euró.) A jövő évi terveket nagymértékben meghatá­rozza az irodai felhasználású papír iránti igény, ami az utóbbi években csökkenő növekedési arányt mutat. Ennek egyértelműen az a magya­rázata, hogy növekszik az elektronikus úton foly­tatott levelezés - mondta egy kérdésre válaszol­va Hassler. Az irodai célú papírgyártók mind­egyikét érintő negatív tendencia mérséklésére a speciális papírok gyártása lehet az egyik kiút. ÚT A KÍNAI PIAC FELÉ Koreában épít ki hídfőállást a Renault­ ­• GÁTI TIBOR A Renault S.A. 600 milliárd vont (573,1 millió dollár) fek­tet dél-koreai leányvállalatába, a Renault Samsung Motors Corp.-ba az elkövetkező három évben, mivel ázsiai hídfőállá­sává kívánja kiépíteni a céget - jelentette be tegnap Louis Schweitzer, a francia autógyár­tó vállalat elnöke. Schweitzer, aki a Renault Samsung új SM7 luxusautójának ünnepélyes be­mutatóján vett részt Szöulban, közölte: jelentős szerepet szán­nak a dél-koreai leányvállalat­nak annak előkészítésében, hogy a csoport megjelenjen a kínai piacon. Az elnök nem részletezte, mire akarják elköl­teni a pénzt, de lapértesülések szerint az összeg egyharmadá­­ból motorgyártó üzemet kí­vánnak építeni Puszanban évi 200-300 ezres kapacitással. Az itt gyártott motorok egy részét Európába szállítják a Renault, és Japánba a csoport 44 száza­lékos tulajdonában álló japán Nissan Motor Co. számára. Emellett 2007-től hobbiterep­járókat is előállítanak majd Pu­szanban. Az elemzők szerint Dél-Ko­­rea jó választás a kínai piacra történő betörés szempontjából, mert az itteni jól képzett mun­kaerő rendkívül alkalmas lu­­xusmodellek gyártására. A Re­nault Samsung Motors a legki­sebb dél-koreai autógyár, érté­kesítése a belföldi kereslet stagnálása miatt 29 százalék­kal, 67 589 darabra esett az idei év első tíz hónapjában. .hu­ A Napi Gazdaság vírusvédelmét a VirusBuster megoldásai biztosítják www.virusbusterhu VirusBuster Kft.• Telefon: 382-7000 »Fax: 382-7007 »email: mail@virusbuster.hu »internet: www.virusbuster.hu , SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Antal László, Bartha János, Berend T. Iván, Békési László, Czirják Sándor, Bankó Ádám, Erdély Zsigmond Gábor, Hardy Ilona (elnök), .... ..... . .,n x­ ixa AnlinA IfflT]ff f*rmg\ ^ *■*g* Hetényi István, Kardos Péter, Köves András, Lengyel László, Simor András, Surányi György, Szálkai István, Vadász Péter, Vértes András nozpon­ telefonszám:_______________330-4343 || kivilá­ lUillUK­S I v V'JÉ 8 UCIC.UCIAÖ%| A szerkesztőség szavazata alapján 2003-ban az év újságírója: Nagy László Nándor *9 ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS MARKETINGIGAZGATÓ: Pölöskei Gábor • HIRDETÉSI IGAZGATÓ: Urbán Zsolt • ÁRUS TERJESZTÉSI VEZETŐ: Csontos Enikő • MAGYAR GAZDASÁG: Domokos FaX: 350-1­­­17 Kiadó: www.Napi.hu Online Kft. László, Molnár Csaba (rovatszerkesztők), Diószegi József (főmunkatárs) NEMZETKÖZI GAZDASÁG: Gáti Tibor (rovatvezető), Barabás T. János (rovatszerkesztő) MAGYAR VÁLLALATOK: Ábrahám Ambrus, Horniák Balázs (rovatszerkesztők), Nagy László Nándor (főmunkatárs) PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC: Korányi G. Tamás (rovatvezető), Almás Andor (rovatvezető- E-mail-cím: napi@napi.hu Ügyvezető igazgató: Rónai Balázs Megjelenik ötször egy héten helyettes­, Eidenpenz József, Lovas András, Madarász János, Mezősi Tamás, Molnár Gergely (rovatszerkesztők) NYERSANYAGPIACOK: Böröcz Petra, Tóth László Levente -------------------------------------------------------­- (rovatszerkesztők) BEFEKTETŐ: Eidenpenz József, Lovas András, Horniák Balázs • NAPI PIHENŐ: Domokos Erika (szerkesztő) • KÉPSZERKESZTŐ: Túrós-Bense Levente • Hirdetésfelvétel: 350-6128, 350-3784, 350-4349 Hírigazgató: Ádám Viktor Felelős szerkesztő- Süle László SZERKESZTŐSÉGI TITKÁR: Pajor Péter • VEZETŐ TÖRDELŐ: Máriás Judit • DOKUMENTÁCIÓ: Fazekas Márta • SZERKESZTŐSÉG: 1135 Budapest XIII., Csata utca 32. • -------------------------------------------------------­-------------------------­------------------------------- Postacím: 1555 Budapest, Pf. 8 • ISSN 1217-5501. • A grafikai tördelés Aldus PageMaker tördelőprogrammal készül. Számítástechnika: ORG­I Bt. Tiszteletbeli főszerkesztő: Dankó Ádám ELŐFIZETHETŐ a kiadónál: NAPI Gazdaság Kiadó Kft. (1135 Budapest, Csata u. 32., tel.: 350-0452), a Magyar Posta Rt. LHI Hírlapelőfizetési Irodájában (HELIR Budapest XIII., --------------------------------------------------------- Szerkesztők: Domokos László, Kummer Krisztián, -------------------------------------------------------- Lehel út 10/a, postacím: HELIR 1900 Budapest), a hírlapkézbesítőknél, vidéken a postahivatalokban, valamint Budapesten a kerületi ügyfélszolgálati irodákban. Nyomdai előállítás- Szikra Lapinyomda Rt Madarász János Mezősi Tamás Szabó Márta Lapszerkesztők: Baka Zoltán, Árusításban terjeszti a HÍRKER­RE a LAPKER­RE valamint az alternatív terjesztők. ELŐFIZETÉSI DÍJ: egy évre 45 000 Ft, fél évre 24 000 Ft, negyed évre 12 600 Ft. _____________­______________________­ -------------------------------------------------------1 ÁLTALÁNOS FELHASZNÁLÓI ÉS ELŐFIZETŐI FELTÉTELEK: A NAPI Gazdaság bármely részének másolásával és a lap terjesztésével kapcsolatos minden jog fenntartva. A NAPI . . . www szikralannyomda hu Munkatársak: Csendes Iván­­hírügynökségi üzletág­ai, Varga Judit, Szabó Márta Gazdaság, valamint a NAPI Online tartalmai (fotók, írott anyagok, vagy azok részletei) kizárólag a kiadó írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélyével 6 p y ... P ■ irtaim t oh man3„0,] cspcoí cá -------------------------------------------------------- többszörözhetők vagy közvetíthetők a nyilvánossághoz. Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 36. § (2)bekezdése szerinti tiltó nyilatkozatnak vezetői, tsernai mam­aweD manager­, bocsei ba-Kiadó: NAPI Gazdaság Kiadó Kft. minősül, nem érinti azonban a 37. § szerinti szabad felhasználás lehetőségét. Tilos a lap elektronikus tárolása, feldolgozása, többszörözése és értékesítése a Kiadó E-mail: info@szikralapnyomda.hu bor­­webmasters, Csernák Valéria I­­ írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélye nélkül. A lapból értesüléseket átvenni csak a NAPI Gazdaságra való hivatkozással lehet. A hirdetések Ügyvezető:_____________Süle László tartalmáért a Szerkesztőség felelősséget nem vállal. Felelős vezető: Matolcsy Miklós vezérigazgató Cím: 1135 Budapest, Csata u. 32., telefon: 350-4349 WWW.napi.hu

Next