Napi Gazdaság, 2005. február (15. évfolyam, 22-41. szám)

2005-02-01 / 22. szám

MÁST AKAR A NÉP, MÁST GYURCSÁNY FERENC Egykulcsos szja-ra szavaznak a PM honlapján­ ­• BAKA ZOLTÁN Ha az internetezőkön múlna, nem a kormány­fő adózással kapcsolatos elképzelései szerint vál­tozna a jövőben az adórendszer - derül ki a Pénz­ügyminisztériumnak (PM) küldött állampolgári­­­­javaslatokból. A tárca honlapján gyűjtött ötletek­ből ugyanis leginkább egy egykulcsos szja- és áfarendszer képe rajzolódik ki, a jelenleg biztosí­tott kedvezmények pedig pusztulásra lennének ítélve, abban viszont nincs konszenzus, hogy ez alá tartozzanak-e a gyerekek utáni, a lakás és az alkalmazotti kedvezmények. Nagy a támogatott­sága a családi adózásnak is. Gyurcsány Ferenc a hét végén tette egyértelművé, hogy nem számol egykulcsos szja­­táblával, de még az SZDSZ kétkulcsos javaslata sem az igazi. Az elektronikus hozzászólók többsége szerint nincs szükség továbbá többféle járuléknemre, elég volna egy (akár a jelenlegi­nél magasabb) járulékkulcsot alkalmazni. Az iparűzési adót megszüntetnék, helyette a társasági adó (egy beíró szerint 20 szá­zalékra történő) emelését tartják járható útnak vagy meg nem nevezett központi forrásokat csoportosítanának át az önkormány­zatokhoz. A települések egyáltalán ne szedjenek vállalkozási te­vékenységhez köthető adót, azt központosítsák - olvasható az egyik ajánlásban. Sokan teszik szóvá az adóadminisztrációt, jó­val kevesebb és egyszerűbb nyomtatványt, illetve egységes adó- és járulékszámlaszámot követelve, ahonnan az államapparátus dolga volna a befizetések egyes jogcímek sze­rinti felosztása. A PM pár napja ..indította el honlapján az „öt­letbörzét”, ahová tegnap délutánig mintegy 100 javaslat került be. Ezek egy része a költségvetés kiadásainak felülvizsgálatát szorgalmazza. Má­sok az adóellenőrzés, a szankcionálás szigorítá­sát sürgetik. A csődbe ment vállalkozóknál el­lenőrizni kellene a vagyongyarapodást - véli egyi­kük. Előkerül a vagyonadó, sőt a kamatadó be­vezetése is, van, aki a jelenleg 25 százalékos osz­talékadót törölné el. Alacsonyabb áfakulcs mel­lett szükségtelen lenne az áfalevonás lehetőségé­nek fenntartása - olvasható a neten. Ha a beírókon múlna, adót vetnének ki a gépkocsinyeremény-betétekre, a hálapénzre (bár ezt jelenleg is be kellene vallania az orvosnak). Többen sérelme­zik, hogy azonos munkakörben más nettó jövedelemhez jut a mun­kaviszonyban és a megbízási szerződéssel foglalkoztatott, az eltérő adószabályok miatt. Néhányan eltörölnék az örökösödési illetéket (az MDF kedvenc vesszőparipája), csökkentenék az ingatlanadót (és kivonnák az adóalapból a bérlő által fizetett rezsidíjat). A beírásokat jellemzően a városi értelmiségiek jegyezhetik, leg­alábbis ez derül ki abból, hogy mindössze egy, az agráriumot érin­tő javaslatot találtunk, abban is a szektornak adott támogatások, kedvezmények feleslegességéről értekeznek. Javaslatokat febru­ár elejéig lehet tenni a www.p­m.hu internetes oldalon. Érkeztek tréfás javaslatok is: legyen minden nulla kulcsos vagy legfeljebb kétkulcsos az adórendszerben, majd az idegenforgalom kitermeli a bevé­telt, csak szereznünk kell egy tengert. Volt, aki stresszadót javasolt, a mun­kahelyi légkört egy 10 pontos skálán mérve állapítanák meg a munkaadó adóját. Egy beíró szerint nem kell adó, az MNB majd fedezetlen pénzki­bocsátással finanszírozza a hiányt. A MONETÁRIS TANÁCSBAN ERŐSÖDIK A REÁLSZFÉRA KÉPVISELETE Járai nem örül Gyurcsány jelöltjeinek­ ­• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A jelöltek közül Neményi Ju­dit nyilvánult meg a bejelentés­kor, aki szerint az MT műkö­désében problémák voltak lát­hatóak, s annak reményében vállalta a jelöltséget, hogy hoz­zájárul a felelősségteljesebb és szakszerűbb működéshez. Az elemzők - bár meglepe­téssel konstatálták Csáki és Bi­hari jelölését - nem várnak gyo­rs CSAPAT ÉS A PÉNZÜGYÉR A piac szerint szinte minden szempontból szalonképesek keres változásokat a monetáris politikában. Sok minden kide­rül a jegyzőkönyvekből, lehet, hogy szorosabb döntések szület­nek, élesebb vitákat folytatnak a tagok, de nem jönnek nagyobb kamatvágások - véli Pintér And­rás, az Inter-Európa Bank elem­zője. Török Zoltán, a Raiffeiesen Értékpapír szakértője szerint po­litikai húzásként is értelmezhe­tő, hogy a jelölteknek nincs di­rekt politikai kötődésük, szak­maiságuk nem hagy kívánniva­lót maga után, és minden szem­pontból szalonképesek, közöttük feltehetően nincs „héja”, de „ga­lamb” sem. Az azonban min­denképpen beszédes, hogy Biha- A JELÖLTEK Bánfi Tamás a BKÁE Pénzügyi Inté­zete pénzügy tanszékének tanszék­­vezető egyetemi tanára, az MTA gaz­daság- és jogtudományi osztálya pénzügytani bizottságának tagja 1994-től, valamint 1995-2001 között az MNB elnöki tanácsadója. Csáki Csaba a budapesti Corvinus Egyetem Agrárközgazdasági és Vi­dékfejlesztési Tanszékének tanszék­­vezetője, az MTA rendes tagja 1994 óta, valamint a FAO, az OECD, az Európai Gazdasági Közösség és az Európai Fejlesztési Bank megbízott szakértője. Bihari Péter 1992-2001 között a Budapest Bank Rt. főosztályvezető­je, majd vezető közgazdásza volt, 2003-tól pedig a 7 Sigma Kft. ügy­vezető igazgatója. Neményi Judit jelenleg a Pénzügy­­kutató Rt. tudományos főmunkatár­sa, 1996-2001 között az MNB ügy­vezető igazgatója, igazgatósági tagja és a közgazdasági és kutatási főosztály vezetője volt. Macedóniá­ban az IMF szakértőjeként a mone­táris politika kialakításán és meg­valósításán is dolgozott 2004-ben. K­ makroelemző magáncége is szerepel a Reuters polljában: a legutóbbi felmérés során febru­árra 50 bázispontos kamatvágást jelez előre és év végre 7 száza­lékos alapkamatot vár. Sikeres volt az NCA első éve • SZABÓ ZSUZSANNA Bár a vártnál jóval kevesebb pályázat érke­zett 2004-ben a Nemzeti Civil Alapprogramhoz (NCA), és nagyon magas volt (csaknem 50 szá­zalék) a formai hibás pályázatok aránya, Göncz Kinga szociális miniszter mégis sikeresnek ítél­te meg az NCA első évének működését, hiszen a szervezet közreműködésével több mint 5 mil­liárd forint jutott el a civil szervezetekhez. Ez az összeg a 13-szorosa az előző évek hason­ló támogatásának. Az NCA fő forrása a ténylege­sen felajánlott és átutalt személyi jövedelemadó egy százaléka, de legalább az összes felajánlható egy százalék fele, ami 2004-ben mintegy 7 mil­liárd forint volt. Ebből az összegből 5,4 milliárd forintot oszthatott fel a kollégiumok között, a ma­radékot a pályázatok lebonyolí­tásának és az alapprogram mű­ködtetésének költségeire kellett elkülöníteni. Annak ellenére, hogy a támogatási kérelem be­nyújtására jogosult szervezetek­nek csak a 13 százaléka pályá­zott, a pályázók több mint 15 milliárd forint támogatást kér­tek. Az elnyert összeg 73,3 szá­zaléka működési támogatás volt, amely a szektor stabilizá­lásához járul hozzá. A támoga­tások körülbelül 45 százaléka a fővárosba jutott, ami már a tá­mogatások a korábbinál kicsit kiegyenlítettebb eloszlásáról ta­núskodik. Az NCA-támogatások egynegyedét a szociális és egészségügyi szervezetek kapták, a sport és szabadidős, a kulturális, az oktatási, a kör­nyezetvédelmi szervezetek és a nonprofit szövet­ségek részesedése egytized körüli, a többi tevé­kenységi területé pedig csak 1-3 százalékos volt. ■ KÉRT ÖSSZEG 15 rt Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Klt. támogatása révén olvassák lapunkat. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG­A■ 2005. FEBRUÁR 1., KEDD -­O Nem túl optimisták a magyar cégek •­ NAPI GAZDASÁG Csupán mérsékelten kedve­zőek a magyarországi vállala­tok kilátásai - derül ki a Eco­­stat legújabb konjunktúra­­felméréseiből. A nagyvállalat­ok véleményét aggregáló top- 100 index értéke a tavaly de­cemberi 53 után idén január­ban 52 százalékpont lett. Az utolsó négy hónapban a muta­tó értéke gyakorlatilag alig változott. A multinacionális vállalatok gazdasági előrejelzé­se október óta mérsékelt opti­mizmust tükröz. Saját vállal­kozásuk hat hónapon belüli teljesítményét visszafogottabb derűlátással értékelik a nagyvállalatok. Januári prognózisuk sze­rint működési feltételeik jelentős javulását 3 százalékuk, kismér­tékű javulását 38 százalékuk valószínűsíti. Másfél éves vissza­tekintésben a pesszimista válaszok aránya jelenleg magas, mint­egy 32 százalék. A top-100 rövid távú termelésnövelési előre­jelzése rácáfol a saját vállalkozás gazdasági kilátásaira adott pesszimista válaszokra. A továbbra is élénk gazdasági környe­zetben termelésük bővítését a cégek 62 százaléka tartja meg­valósíthatónak. A korábbi hónapok előrejelzéseitől eltérően a 2005-ös évben a nagyvállalatok élénkebb készletmozgásokkal számolnak úgy a saját, mint a vásárolt készleteknél. A külföldi kereslet megítélése januárban pozitívabb, mint decemberben volt. A kereslet élénkülését feltételező cégek aránya nem vál­tozott, részesedésük 39 százalék. Az érdeklődés mérséklődésé­től tartó vállalkozások köre viszont a korábbi 26 százalékról ja­nuárban 15 százalékra szűkült. Idén januárban a kis- és középvállalati (kkv) konjunktúrain­dex 49,8 százalék, gyakorlatilag megegyezik az egy hónappal korábbival. Az index féléves átlagmutatója 49,6 százalék, a po­zitív és negatív várakozások kiegyensúlyozott, fele-fele arányát jelzi. A magyar kkv-k saját vállalkozásuk féléves kilátásait mér­sékelt derűlátással értékelik. Helyzetük javulását és stabilitá­sát egyaránt a cégek 36-37 százaléka várja, a pesszimista vála­szok aránya éves visszatekintésben viszonylag magas, 27 szá­zalék. Tevékenysége bővítését a cégek 43 százaléka tervezi. A következő egy évben a szektor egyharmada számol működési területén a helyzetét megingató verseny kialakulásával. A be­szállítói lehetőségek megítélése több hónapja kiegyensúlyozott. Januárban a hazai vállalatok mintegy harmada tekinti reális lehetőségnek a multinacionális vállalatokkal való együttműkö­dést. J 60 ---------top-100 44 ----­■ 40 -----------------------------------------­A A A A A A A “ › ‹~ —■ › ›› —t oo tr‡ O O O o o o CN t est­est Fonás: Ecostat LASSULT AZ IPARI ÁRAK NÖVEKEDÉSE Az ipar belföldi értékesítésének árszintje tavaly decemberben az előző hóna­pinál 0,5 százalékkal volt alacsonyabb, éves szinten pedig 3,5 százalékkal nőtt - tette közzé a KSH. Az ipari belföldi értékesítési árak egy hónap alatt 0,4 százalékkal csökkentek, míg 2004 egészében 8,4 százalékkal nőttek. Az ex­portértékesítés termelői árai decemberben az előző hónaphoz viszonyítva 0,6, az év egészében pedig 0,4 százalékkal mérséklődtek. A statisztikusok szerint az ipari termékek éves átlagos áralakulását 2004-ben a kőolaj és az acél vi­lágpiaci ármozgása, a hatósági szabályozás alá eső energia drágulása és - elsősorban az élelmiszerek területén - a májusi EU-csatlakozás befolyásolta meghatározó módon. Magyarország ragaszkodik a négy százalékhoz­ ­• GORDON TAMÁS: BRÜSSZEL Az EU 2007-2013 közötti költségvetésének irányelveiről folyó tárgyalásokon Magyarország célja, hogy a támogatási alapokból az új tagállam­oknak legalább a GDP négy százaléka jusson. Ez a minimum követelmény, a budapesti kormány nem ragaszkodik ahhoz, hogy ennél több legyen, de ez alá sem megy. Baráth Etele európai ügyekért felelős mi­niszter a tegnapi brüsszeli vitában elmondta: már a négyszáza­lékos felhasználási aránnyal is Magyarország 13 milliárd euróval jut kevesebbhez a következő hét esztendős pénzügyi időszakban, ha a támogatási feltételek azonosak volnának az úgynevezett Agen­da 2000-ben a még régi tagok számára rögzítettekkel. Baráth el­lenezte az EU brüsszeli bizottságának a javaslatát, hogy a kohézi­ós támogatások esetében egy elfogadott projektet meg kell valósí­tani az adott évben rendelkezésre álló beruházási forrásból plusz két év alatt - ezután elvész a közösségi forrás. Még a hatékonyab­ban szervezett és kivitelezett nyugat-európai projektek sem ké­pesek egy nagyszabású munkálat befejezésére ennyi idő alatt, így ezzel a feltétellel lehetetlenné válna a teljes összeg felhasználása - érvelt a miniszter. Nem ért egyet négy tagállamnak azzal az indítványával, hogy csökkentsék az állami támogatások felső plafonját. Csak olyan ér­velést hajlandó elfogadni, amely az egységes adópolitikai szem­pontokat veszi figyelembe. Magyarország az elkövetkező hetek­ben intenzív lobbizást folytat annak érdekében, hogy az új költ­ségvetés meghaladja a GDP egy százalékát, amint azt az EU-költ­­ségvetés nettó befizetői követelik. Ennek érdekében Baráth még e héten találkozik a brüsszeli bizottság költségvetésért és regio­nális politikáért felelős tagjaival, a jövő héten pedig a soros lu­xemburgi elnökséggel egyeztet. Ha a négyszázalékos elv érvénye­sül, akkor az ország évente mintegy 3,5 milliárd euróhoz juthat a strukturális és kohéziós alapokból, a vidékfejlesztési és a szeré­nyebb halászati támogatásokból. ÉVENTE + 3,5 r.lll­ri:l­lJNI.I.B

Next