Napi Gazdaság, 2005. április (15. évfolyam, 62-82. szám)
2005-04-01 / 62. szám
A NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁGA- 2005. ÁPRILIS 12., PÉNTEK-SZOMBAT KIVÁLASZTOTTÁK A PRIVATIZÁCIÓS TANÁCSADÓ CÉGET Indul a verseny a szlovák repülőterekért •■ SIDÓ ZOLTÁN, POZSONY Több komoly vevő is érdeklődik hírek szerint a privatizációra váró szlovákiai repülőterek iránt, egyelőre annyi biztos, hogy a pozsonyi és a kassai légikikötőt érintő ügylet tanácsadójának a Meinl Bank AG, az SH & Ltd. és a DLA Weiss- Tessbach Rechtsanvalte GmbH alkotta konzorciumot választotta a pozsonyi távközlési és közlekedési minisztérium. A konzorcium az Ernst & Young, a PricewaterhouseCoopers és a KPMG tanácsadó cégeket előzte meg - írta a Euro cseh gazdasági hetilap. Tomás Sarluska, a közlekedési tárca szóvivője lapunknak nyilatkozva megerősítette azt a korábbi értesülést, hogy a két repülőteret ez év végéig magánkézbe kívánják adni. A rövidesen kiírni tervezett tenderen bizonyosan részt vesz a Bécs melletti schwechati repülőtér üzemeltetője, továbbá a pozsonyi helyszínt tavaly óta közvetlen járatok indítására használó Austrian Airlines légitársaság, amely az ügy érdekében az Erste Bankkal és a Bauholding Strabag építőipari társasággal szövetkezik. - Ha megszereznénk a pozsonyi repülőteret, akkor elhalaszthatnánk a harmadik leszállópálya megépítését - mondta Herbert Kaufmann, a bécsi légikikötő igazgatója. A hírek szerint a szlovák főváros repülőtere iránt a londoni, a majna-frankfurti, a párizsi és a prágai légikikötő üzemeltetői is érdeklődnek. Az egyelőre nem szivárgott ki, hogy a Dzurinda-kabinet mekkora bevételt vár a két létesítmény magánosításából. Szlovákiában Pozsony és Kassa mellett a Magas-Tátra fővárosának számító Poprádon, Pöstyén fürdővárosban, a Besztercebánya melletti Szliácson és Zsolnán van működő repülőtér. A pozsonyi repülőtér az idén több mint 1 millió utassal számol a tavalyi 894 ezer után, s 2007-ig komoly kapacitásbővítésen és rekonstrukción esik át. A német Lufthansa e héttől napi kettőről háromra növeli a Pozsony és München között közlekedő gépek számát. Bernd Hahn, a Lufthansa cseh és szlovák igazgatója közölte: a későbbiekben Bécs- Schwechatról mind több utast szeretnének átirányítani a szlovák főváros légikikötőjébe. 2005-BEN 1 BŐVÍTIK A PRÁGAI LÉGIKIKÖTŐT A nyári idényben, azaz március végétől október végéig 14 százalékkal emelkedik a prágai Ruzyne repülőtér által fogadott járatok száma - közölte Martin Kacur, a repülőtéri felügyelet vezérigazgatója. Ez azt jelenti, hogy a cseh fővárosból hatvan társaság gépével a világ százhúsz pontjára lehet majd eljutni. Ruzyne sürgős bővítésre szorul, mivel kapacitása már nem felel meg a növekvő igényeknek, ezért a tervek szerint 2007-ben hozzálátnak egy új leszállópálya építéséhez. A belföldi társaságok is jelentősen hozzájárulnak a repülőtér telítettségéhez, hiszen tavaly a Ceské Aerolínie (CSA) és a Travel Service együttesen 5,6 millió utast szállított, ami 2003-hoz viszonyítva 29 százalékos növekedést jelent. Ruzyne 2005 első két hónapjában 1,23 millió utast fogadott, többet, mint 1990-ben egész évben. Martin Kacur szerint a közép-európai régióban a prágai légikikötő két legfontosabb riválisa Bécs és München. Ruzyne tavalyi forgalma 9,7 millió fő volt, Bécsé 14,8 millió, Münchené pedig 26,8 millió. EGYÜTTMŰKÖDIK A FIAT, A PSA ÉS A TOFAS Francia-olasz kisáruszállító-gyártás Törökországban • BARABÁS T. JÁNOS A francia PSA Peugeot Citroen és az olasz FIAT S.p.A. tegnap megállapodást írt alá a török Tofas (Turk Otomobil Fabrikasi AS) autógyárral kisáruszállító autó közös kifejlesztéséről és gyártásáról. A Tofas, amelynek bursai üzemében a Minicargónak keresztelt járművet fogják gyártani, a FIAT és a török Koc Holding vegyesvállalata. A tervek szerint az új autót egy teljesen új alaplemezre fogják szerelni, és a motorja igen kis fogyasztású lesz. A francia és az olasz cég jelenlegi kínálatát kiegészítő kisáruszállítóból évi 135 ezer készül majd, aminek kétharmadát a PSA, egyharmadát a FIAT és a Tofas kapja meg. A termelés 95 százalékát exportra szánják. A Minicargo projekt teljes beruházási költsége mintegy 350 millió euró, amit bankhitelből fedeznek. A termelés 2007 utolsó negyedévében indulhat meg. Mustafa Koc, a Koc Holding vezetője újságíróknak elmondta, hogy nyolc év alatt egymillió kocsit fognak gyártani, ami évi 1 milliárd dolláros exportbevételt hoz majd. Törökország tavalyi exportjának 15 százalékát, mintegy 10 milliárd dollárt adták az autók, 2004-ben 860 ezer előállított kocsival a hetedik helyen állt Európában. A török kormány azt reméli, hogy az ország Európához való közelsége, alacsony árai és jól képzett munkaereje a nagy külföldi autógyártókat ottani gyártókapacitásaik kbővítésére ösztönzik - ez a PSA és a FIAT esetében most beigazolódott, de a Reuters elemzői szerint e folyamatot erősen hátráltatják a magas helyi adók és a bürokratikus akadályok. A PSA ÁRFOLYAMA KÖLTSÉG 350 forrás, Bloomberg LICITES ÉRTÉKESÍTÉSRE MEGHIRDETI a Fővárosi Önkormányzat tulajdonát képező, Budapest, XIV. ker. Öv utcában lévő, 39521/3 hrsz-ú, 9080 m2 alapterületű, MZ övezeti besorolású, beépítetlen terület megnevezésű ingatlanát. Az ingatlan induló ára: 81.700.000,- Ft+ÁFA, valamint a Budapest, VII. ker. Dózsa György út 74. sz. alatt lévő, 33468 hrsz-ú, L1 övezeti besorolású, felépítményes ingatlanát. Az ingatlan induló ára: 322.166.000,- Ft+ÁFA Jelentkezés és a tájékoztató anyag megvásárolható 2005. április 1-jétől május 2-ig munkanapokon 8.30 és 15 00 óra között (pénteken 8.30 és 13 00 óra között) az alábbi címen: Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Rt. Ingatlanforgalmazási Iroda 1091 Budapest, Üllői út 45. II. em. 220. Telefon: 456-9010; 456-9013 A licit időpontja: 2005. május 5. (csütörtök) (XIV. Öv utca , du. 14.00 óra; VII., Dózsa György út 74., du. 15.00 óra) Licit helye: Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Rt. Ingatlanforgalmazási Iroda (1091 Budapest, Üllői út 45. 11/220) hivatalos helyisége A licites értékesítésen az vehet részt, aki megvásárolja az ingatlannak a BFVK Rt. által kiírt tájékoztató anyagát egyszeri - vissza nem térítendő - 6.000,- Ft+ÁFA/ingatlan összegért és elfogadja az abban foglaltakat. DIGITÁLIS OTTHONOK MÁR A KÖZEJLÖVŐBEN? Beszáll az online letöltési üzletbe az Intel és a Bertelsmann Az Intel és a Bertelsmann együttműködést tervez egy legális, zenei fájlok, filmek, játékok és csengőhangok letöltésére alkalmas platform működtetésében. CSABA FERENC A világ első számú félvezetőgyártója, az egyesült államokbeli Intel Corp. és a legnagyobb európai médiacsoport, a német Bertelsmann AG együttműködést tervez filmek, zenés klipek és játékok internetes letöltésére és cseréjére alkalmas technológia kifejlesztése érdekében. Az Intel olyan PC-khez, notebookokhoz és mobilkészülékekhez fog chipeket gyártani, amelyek kompatibilisek a Bertelsmann-csoport arvato nevű cégének online fájlcserélő platformjával. Az arvato a múlt héten indította be új, GNAB nevű internetes platformját, amely a gyártók és a viszonteladók számára egyaránt lehetővé teszi, hogy zenei fájlokat, filmeket, csengőhangokat és játékokat kínáljanak legálisan a felhasználóknak. A Bertelsmann reményei szerint az új platformot internetszolgáltatók, mobilcégek és televízióállomások is megvásárolják. A terv meglepte az elemzőket. A Bertelsmann, amely 50 százalékos tulajdonosa a világ második legnagyobb lemezkiadójának, a Sony BMG-nek, korábban erőteljesen fellépett a központi szerver nélküli, főként fájlcserére kifejlesztett peer-to-peer rendszerek szoftvereit készítő cégek, így például a Grokster és a Morpheus ellen, amelyeknek ügyfelei filmek és zeneszámok millióit töltötték le az PIAC 200 internetről és egy fillért sem fizettek értük. Az Intel viszont más cégekkel karöltve tiltakozott a kalózkodás túlzott üldözése ellen, attól tartva, hogy ez visszavetné a technológiai fejlődést. A Bertelsmanntól mindazonáltal az együttműködés gondolata sem volt idegen: már 2000-ben megállapodást kötött a híres-hírhedt Napster fájlcserélő hálózattal, tavaly novemberben pedig arról szóltak a hírek, hogy a Groksterrel tárgyal egy közös - legális - peer-to-peer szolgáltatás beindításáról. Az Intel az utóbbi időben a személyi számítógépek egyre lassabban növekvő piacáról a 200 milliárd dolláros szórakoztatóelektronikai piac felé kacsingat. A vállalat alapító tagja annak a szervezetnek, amely a PC-k, a szórakoztatóelektronikai, valamint a mobilkészülékek kompatibilitását szorgalmazza, bár ez idáig az erős verseny miatt sem a televíziók, sem a mobiltelefonok gyártásába nem sikerült bekapcsolódnia. Craig Barrett vezérigazgató azonban abban bízik, hogy mivel felgyorsult a hardver, az online tartalomszolgáltatás és a kommunikáció fejlesztésének konvergenciája, a három terület egységén alapuló digitális otthonok már a közeli jövőben megjelenhetnek. MILLIÁRD DOLLÁR I AZ INTEL ÁRFOLYAMA (DOLLÁR) Forrás: Bloomberg Potter elvarázsolta a Bloomsburyt A MAPI GAZDASÁG Még messze van július 16., a Harry Potter sorozat hatodik kötete megjelenésének napja, de a könyv brit kiadója, a Bloomsbury Publishing Plc az előre leadott megrendelések alapján legalább 20 millió fontos adózás előtti nyereséggel számol a tavalyi 16,4 millió után. A hároméves szünet után 2003-ban megjelent ötödik kötet történelmet írt azzal, hogy - példátlan módon - 24 óra alatt 5 millió példányban kelt el. A Harry Potter és a félvér hercegből az amerikai kiadó, a Scholastic Corp. 10,8 millió példányos első kiadást tervez, ami szintén történelmi rekordot jelent. A Bloomsbury esete azt mutatja, hogy a varázslat ott is jelen van, ahol nem számítanak rá: a kiadó tavaly 25 százalékkal, 12,2 millió fontra növelte nettó nyereségét, annak ellenére, hogy nem adott ki új Potter-regényt 2004-ben. A kiadó egy-egy könyve - amely nem a gyerek mágus kalandjairól szól - felkerült az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Németország bestsellerlistájára. A Potter-márka értékét a Forbes magazin egymilliárd dollárra becsüli.