Napi Gazdaság, 2005. május (15. évfolyam, 83-101. szám)
2005-05-02 / 83. szám
A BERUHÁZÁSI ÉRTÉK 20-50 MILLIÁRD FORINT Mégis jön az EDR-projekt? ■ DIÓSZEGI JÓZSEF Az informatikai tárca kiírta a földfelszíni, zártláncú, digitális rádió-távközlési rendszer (EDR) - a készenléti szervek kommunikációs igényeit kiszolgáló rendszer - kiépítésére és az azon történő szolgáltatás nyújtására vonatkozó tárgyalásos közbeszerzési eljárását. A Közbeszerzési Értesítő szerint a cégek május 30-ig jelezhetik részvételi szándékukat, s ezt követően az IHM június 14-ig értesíti azokat a vállalkozásokat, amelyekkel megkezdi a tárgyalást. A mostani pályázati felhívás szerint a nyertesnek országos kiépítésű hálózaton kell majd szolgáltatást nyújtania, s a rendszernek legalább 42 ezer rádióterminál kiszolgálására kell alkalmasnak lennie. A beruházás értékét a műszaki tartalom pontos ismeretének hiányában nehéz megbecsülni, a potenciális szereplők korábban 20-50 milliárd forintot emlegettek ennek kapcsán. 142 EZER TERMINÁL IDÉN 12 SZÁZALÉKKAL NŐHET A NYERESÉG Több német befektetést is megbántak • DOMOKOS LáSZLÓ Magyarország továbbra is vonzó invesztíciós célpont a közép-európai térségben, a már itt lévő cégek 79 százaléka választaná ismét hazánkat. A máshogy döntők között Románia és Szlovákia vezet, míg Csehország és Kína holtversenyben a harmadik - derül ki Német-magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (NMIKK) 2005-ös konjunktúrajelentéséből. A magyarországi érték hajszálnyival jobb a csehországinál (77 százalék), ám jócskán elmarad a szlovákiaitól (92 százalék). A felmérés eredményei szerint a magyar gazdaság a németek szemében befektetési területként a régióban csupán kissé maradt le a cseh és a szlovák mögött, valamint továbbra is megelőzi a románt és a bolgárt. A továbbra is pozitívan kép mögött romló tendencia húzódik meg - mondta Wolfram Klein, az NMIKK ügyvezető elnökségi tagja. A felmérés alapján a cégek három fő területen várnak változásokat: az adórendszer átalakítása, a közigazgatás korszerűsítése, valamint A megkérdezett cégek többsége (63 százalék) az euró 2010-es magyarországi bevezetésére számít. Két évvel későbbi, vagyis 2012-es időpontot vár 12 százalék, azaz a cégek egyelőre hisznek a kormányzati elképzelésekben, az oktatás, elsősorban a szakképzés erősítése terén. Az előző évhez képest nem változtak érdemben a vállalatok szándékai: 32 százalékuk tervezi beruházási kiadásai növelését, 45 százalék a szinten tartást, 13 százalékuk pedig csökkentené. A megkérdezett cégek 21 százaléka szerint jó a magyar gazdaság helyzete, míg a sajátjáról 47 százalékuk nyilatkozott kedvezően. A társaságok várakozásai szerint 2005-ben 8 százalékkal növekednek költségeik, ezen belül a bérköltség várhatóan csupán 7 százalékkal emelkedik, adózás előtti eredményük pedig - a 2004- es húsz százalék után -2005- ban várhatóan 12 százalékkal gyarapodik. KILÁTÁSOK 2003___________2004_______2005 ________Prognózis Tény Prognózis Tény Prognózis Árbevétel 24 21________26 13 10 Költségek_____15 16________9 10_______8 Nyereség 22 37________18 20______12 Forrás: NMIKK_______________________________________ Formálódik a száz lépés • NAPI GAZDASÁG A miniszterelnök a napokban kezdi meg a száz lépés program kormányzati intézkedéseinek bejelentését, s a héten az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkavállalói és munkaadói képviseleteinek elnökeivel egyeztetnek a száz lépés programjáról, majd az OÉT is megtárgyalja azt. Gyurcsány Ferenc kormányfő a Népszabadságnak adott interjújában sokat nem árult el a részletekről, annyit azonban kifejtett, hogy „amire most készül, az több mint reform”, és az eddigi tüneti kezelés után belefognak a terápiába. A programról egyelőre töredékek szivárognak ki, Gyurcsány is csak egy részletet érintett, eszerint lehetőség lesz gyes mellett is munkát vállalni. Ugyanakkor a száz lépés programjának egyes elemeit miniszterek ismertették a május elsejei szakszervezeti fórumon. Kiss Péter kancelláriaminiszter közölte, hogy jelentős, 400 milliárd forintos átrendezés várható a családtámogatásban a magas jövedelműektől az alacsony jövedelműek irányába - írta a gasabb normát nem lehet előírni, az ilyen követelményszintet vissza kell állítani az átlagra. ÁTRENDEZŐDÉS 400 ■MMEM hirado.hu: Csizmár Gábor munkaügyi miniszter a száz lépés programjának másik konkrétumaként elmondta, hogy megszűnik a minimálbér teljesíthetetlen normákkal történő kijátszásának lehetősége. Olyan jogszabályt készítenek elő, amely szerint az átlagos teljesítménynél ma A lapunk által megkérdezett elemzők abban egyetértettek, hogy költséges projektekbe nem vág bele a kormány, valamint a lakosság tűrőképességét sem tesztelik. Feltehetően növelik az átláthatóságot, a büdzsé szempontjából javítják az ellenőrzések hatékonyságát, s várhatóak a kinnlevőségek hatékonyabb behajtására irányuló lépések is. A kormány minden bizonnyal zászlajára tűzi, hogy „le a bürokráciával”, valószínűleg újfent napirendre kerül a sokat emlegetett és sokak által beígért egyablakos rendszer. Minden bizonnyal terítéken lesz az egészségügy és az adórendszer, nem kizárt, hogy az áfához is hozzányúlnak. A gazdaság kifehérítésével kapcsolatban szkeptikusak az elemzők, oly mértékű adócsökkentés kellene ugyanis érzékelhető javuláshoz e téren, amit nehezen viselne el a költségvetés. Az adózáshoz kapcsolódóan minden valószínűség szerint folytatják a bevallás egyszerűsítését. Az egészségügyben komoly nehézségek mutatkoznak az érdekeltségi rendszerrel kapcsolatban, jelenleg abban jelentkezik erős motiváció, hogy minél többen, minél hosszabb ideig kapjanak kórházi kezelést. A szakértők úgy vélekednek, hogy e téren mindenképpen változtatni kellene. Hasonló kérdések vetődnek fel az oktatás - ezen belül is a felsőoktatás - kapcsán, például a fejkvóták 10 évig történő „bekasszírozása" nehezen védhető állapot, kapacitása erősítésével, sőt a büntetőjogi felelősségre vonás mérlegelésével is fel kívánnak lépni. Kiterjesztik valamennyi állami támogatásra, állami megrendelésre azt az elvet, miszerint csak az a cég részesülhet állami támogatásban, amelyiknek rendezettek a munkaügyi kapcsolatai. A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Kft. támogatása révén olvassák lapunkat. ŐSZRE MEGALAKULNAK A REGIONÁLIS TANÁCSOK Szorosabb lesz az ellenőrzés az egészségügyben Pontosabb fogalommeghatározás, rugalmasabb eljárások és erősebb kontrolling - ezek az egészségbiztosítási törvényre beérkezett módosító javaslatok fő jellemzői. MOLNÁR BARBARA A múlt héten lezárta a parlament a kötelező egészségbiztosítás ellátásait szabályzó törvény és egyéb, az egészségüggyel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitáját. A törvényjavaslat korszerűsíti, bizonyos helyeken rugalmasabbá teszi a rendszert. Mindez segítheti a kormány azon törekvését, amely szerint három csoportra osztanák az ellátó köröket, illetve nagyobb szigorral ellenőriznék a szolgáltatások igénybevevőit. Jelenleg is létezik az alanyi jogon járó egészségügyi szolgáltatások - sürgősségi ellátás, közegészségügy, járványügy - és a járulékfizetők által igénybe vehető eljárások meghatározott köre. Ám mivel a betegek ellenőrzése nem megfelelő, gyakorlatban nincs jelentősége a megkülönböztetésnek. A szakemberek szerint ugyanakkor egy szolidaritás elvű biztosítási rendszerben tarthatatlan, hogy a tízmilliós lakosság után csak alig több mint hárommillió ember fizet egészségügyi járulékot. Ha a módosítást elfogadják, akkor bevezetik a biztosított megtérítési kötelezettségét. Ennek alapján köteles lesz a teljes összeget megtéríteni az, aki jogalap nélkül vett igénybe támogatást gyógyszer, gyógyászati segédeszköz vagy ellátás árához. A szolgáltatók túlszámlázásának visszaszorítása érdekében pontosan meghatározták, hogy mely esetekben kell visszafizetni a teljes finanszírozási összeget, illetve a többletet. A javaslat tartalmazza a gyógyászati segédeszköz fogalmának pontos meghatározását is, valamint rugalmassá teszi a segédeszköz-támogatást, így a megfelelő segédeszköz kiválasztásában nagyobb szabadságot kap a biztosított. A javaslat rendezi végre a regionális egészségügyi tanácsok (RET) országos rendszerének kialakítását, miszerint kötelező ezek felállítása ez év augusztus végéig. A RET-ek elsődleges szerepe a regionális különbségek csökkentése, így az egészségügyi fejlesztések koordinálása helyi kézbe kerülhet, tehát a régió sajátosságainak, hiányainak figyelembevételével korszerűsíthetik az egészségügyi intézményrendszert. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által kiírt háziorvosi prevenciós pályázatra összesen 380 pályázat érkezett be, 373-at fogadtak el - jelentette be pénteken Székely Tamás, az OEP főigazgató-helyettese, így az egészség megőrzését és fejlesztését, valamint a betegségmegelőzést célzó pályázatra az előirányzott mintegy 880 millió forintból várhatóan 240 milliót tudnak elkölteni, tette hozzá Székely. Az elnyert összeget minden olyan tevékenység végzésére fel lehet használni, amely összefügg a prevenciós tevékenységgel, de fordítható olyan személyek munkabérére is, akik ebben a munkában részt vesznek. KI FIZET? Jelenleg nem ellenőrzik, hogy ingyenes vagy fizetős a szolgáltatás Érdekeltté kívánják tenni a munkaadókat, munkavállalókat a legális munkavégzésben, az adó- és járulékfizetésben. Ösztönzésként először a legális foglalkoztatást vállalók valamilyen formában visszakapnák az ezzel együtt járó többletbefizetések egy részét. Ugyanakkor a fekete munkavégzés ellen a munkaügyi ellenőrzés átszervezésével. MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA 2005. MÁJUS 2., HÉTFŐ 3 Törékeny marad a forint FOLYTATÁS aZ 1. OLDALRÓL A következő kamatdöntés holnap lesz, az elemzői várakozások az irányadó kamatszint 3 százalékra növekedését mutatják, ezt támasztják alá a gyenge GDP-növekedés és inflációs adatok is (alapvetően fontos lehet, hogy mit tartalmaz a kommentár). A mostani helyzetben az amerikai hírekre reagálva a forint az egyensúlyi nehézségek miatt feltehetően különösen érzékenyen viselkedik. Ahogy erősödik az átcsoportosítás trendje, egyre nagyobb hangsúlyt kapnak s a távozást esetleg fontolgató befektetők számára mind nagyobb súllyal esnek latba a fundamentumok. Mindezek nyomán arra lehet számítani, hogy a forint továbbra is volatilis marad, az árfolyam törékenysége nem enyhül (a lengyel deviza mögött azért stabil fizetési mérleg, valamint reformokra hajlandónak tűnő kormány áll, a cseh korona pedig lényegesen kevéssé kitett a külföld felé). Az MNB nyilván árgus szemekkel figyeli az árfolyamot, s amint veszélyben látja az inflációs célokat, lép. Elemzők szerint ez tartósan 260 forint feletti eurónál következhet be. A kurzus gyengülése az importhatás miatt negatívan hat az inflációra, ugyanakkor a devizahitelek drágulása visszatartó erő a fogyasztás szempontjából, emiatt viszonylag nagyobb gyengülés is beleférhet. Kamatemelésre 260 forint alatt nem kell számítani, a piac jelenleg 25 bázispontos vágást áraz az év végéig, azaz meglehetősen szűkült a lazítás tere. Az Erste Bank adatai szerint a forint mostani gyengülése érdemben még nem befolyásolja a devizahitelek iránti keresletet. Szabó Linda szóvivő szerint a lakáshitelek esetében az átlagos 6-7 millió forintos hiteleknél a mostani gyengülés mintegy 1000 forintos pluszt jelent, ám az így „megemelkedett" törlesztőrészlet is jelentősen alacsonyabb, mint ugyanekkora összegű forintkamatos hitel esetében. A devizás autóhiteleknél ma még kevésbé látható a forintgyengülés hatása, hiszen a havi számlákon megjelenő törlesztőrészletek jellemzően a hónap közepén érvényes devizaárfolyamhoz kötődnek, vagyis jó két hét múlva lehet pontosabban látni. Ha a mostani forintszint maradna, úgy az Erste számításai szerint az autókölcsönök esetében 500-1000 forintos emelkedéssel kellene számolniuk az ügyfeleknek. Lapunk számításai szerint a jegybanki adatokból az tűnik ki, hogy egy 40-60 ezer forintos törlesztőrészlet esetében akár 5-6 százalékkal, 2-3 ezer forinttal is megugorhat a havi számla összege. Különösen igaz ez a svájcifrank-alapú hitelekre - amelyeket döntően a lakossági ügyfelek kedvelik mivel a forint a svájci frankkal szemben lényegében már március eleje óta gyengül. A gyengülés a legkomolyabban azokat az ügyfeleket sújtja, akik a múlt év végén, az idei év elején, vagyis akkor vették fel hiteleiket, amikor a forint a sáv szélén táncolt. Számukra csak az jelenthet vigaszt, hogy a pénzintézetek az ügyek könnyebb intézése miatt - például az autólízingnél - bázisárfolyamokat használnak, amelyek nem követik pontosan a napi változásokat - így vélhetően gyengébb forint mellett szerződhettek, mint ahol a fizetőeszköz volt valójában. Aki viszont 2003 júniusában kötött devizahitel-szerződést, még mindig nyugodt lehet: ahogy az elmúlt hónapokban mindig, a mostani törlesztőrészlet is olcsóbb lesz, mint ami az első befizetési csekken szerepelt. EURÓ—FORINT ÁRFOLYAMA A IV. 25. IV. 27. Forrás: Bloomberg