Napi Gazdaság, 2005. december (15. évfolyam, 233-253. szám)

2005-12-01 / 233. szám

,­ ­­HŐNYI GYULA A hagyományos játékpiac forgalmát erősen gyengíti a mo­­biltelefónia, a cd-k, az mp3-as vagy dvd-lejátszók értékesítése. A sok-sok számítógépes periféria is messzemenőkig kielégíti a ka­maszok igényeit. A játékgyártóknak és -nagykereskedőknek a szó­rakoztatóelektronikai iparral kell versenyt futniuk, az idén azon­ban, úgy tűnik, nem esélytelenül teszik ezt. Talán az évközi sulinetes számítógépes őrületnek köszönhetően idén trendfordu­ló bontakozhat ki. A hagyományos, illetve kreatív játékok iránt érezhetően nőtt az igény. Gyaraki József, a Regio Kereskedelmi Kft. játék-nagykereskedelmi cég ügyvezető igazgatója szerint érdekes módon az idén például jobban fogy a szokottnál a textilbaba. Ju­hász Balázs, a Gulliver Játéknagykereskedelmi Kft. kereskedel­mi igazgatója szerint a társasjátékok iránt is erős a kereslet, a 4-5 legnagyobb gyártó egyenként 60-féle terméket kínál, ami önma­gában is piacnövelő hatással bír. Úgy véli, a szülők egy része újra gondot fordít arra, hogy karácsonykor a közös játékkal eltöltött idő­vel is megajándékozza gyermekét. Danks Emese, a Tesco szóvivője szerint idén szemmel láthatóan a magasabb árfekvésű termékek, a minőségi játékok fogynak, ami alátámasztja, hogy nőtt a fizetőképes kereslet. A forgalom beindult náluk, a játékok iránt óriási a keres­let. Az üzletlánc ilyenkor bővíti játékkínálatát, 50 ezer árucikkükből 3500 kizáró­lag hagyományos játék. A tapasztalatok szerint ugyanakkor a Mikulás utáni he­tekben erőteljesen megcsappan a hipermarketek játékkínálata. Ekkor kerülnek előtérbe az olyan játék-nagykereskedések, mint például a Regio vagy a Gulliver. Mindkettő nagyobb kínálattal és tartalékokkal bír, mint a hipermarketláncok. A szórakoztatóelektronikai és a pc-piac azonban erős, minél nagyobb a gyerek, annál valószínűbb, hogy e két szegmensből ke­rül a karácsonyfa alá az ajándéka. Ma már az sem ritka, hogy óvo­dásoknak nevelő célzattal bébikomputert vásárolnak a szülők. A hagyományos játékpiacot Gyaraki József 35 milliárd forintra be­csüli, úgy véli, ennél lehetne nagyobb is, ha a gyerekeknek való­ban játékot vásárolnának a szülők. Mint mondta, kínálat és kapa­citás van, a nagykereskedők ilyenkor a lehető legjobban felkészül­nek és a szokottnál is erőteljesebben figyelnek a vásárlókra. Van keresnivalójuk a piacon, ugyanis nagyobb tapasztalattal és szak­értelemmel rendelkeznek a játékokról, mint a hipermarketek. Az ágazat jelentősen átalakult az utóbbi évtizedben, a gyártók és a kereskedők egyre fiatalabb korosztályokra fókuszálnak. Míg tíz évvel ezelőtt egy gyerek a korának megfelelő építőjátékot ka­pott, ma már megszólják azt a családot, ahol a 13 évesnek kis­autót vagy puzzle-t hoz a Jézuska. Mindkét szakember úgy érzi, ezért vannak többségben azok a családok, amelyek inkább a szó­rakoztatóelektronikát keresik. Juhász Balázs elmondta, azon tö­rik a fejüket, hogyan lehetne a játékgyártókkal és -kerekedők­­kel közös reklámkampányt indítani a hagyományos játékok nép­szerűsítésére, márkák és cégek kiemelése nélkül. A kereskedők minden erejüket arra fordítják, hogy visszacsábítsák a vevőket. Mind a Gullivernek, mint a Régiónak (mindkét cég meghatáro­zó szereplője a honi játék-nagykereskedelem­nek, tevékenységüket erős bolthálózattal tá­masztották alá) szembe kell néznie a hipermar- Ráutaló kezek térhódításával. Gyaraki József szerint a 35 magatartás milliárdos piacból a láncok nagyjából 20 milliárd forintot fog­nak le. Ez önmagában nem lenne probléma, ám a láncok a saját nagykereskedelmi hálózatukat működtetik, illetve közvetlen kapcsolatban állnak a gyártókkal. Karácsonykor ugyanakkor nincs ok a panaszra. A Regio éves for­galmának felét az év utolsó három hónapjában éri el. A növekmény legnagyobb része decemberben, az év utolsó három hetében reali­zálódik. A forgalom tehát gigantikus méreteket ölt. Juhász Balázs szerint a piaci értékesítés a média és a multinacionális vállalatok miatt egyre szűkebb időintervallumra koncentrálódik, és bár a for­galom másik fele az év közepén keletkezik, a decemberi hajrá ko­moly terhet jelent a szereplőknek. Ezért nem ritka, hogy az újdon­ságok, a jól reklámozott játékok december közepére elfogynak. Ju­hász szerint azok a termékek a legkelendőbbek, amelyek mögött erős az elektronikus média kampánya. Gyaraki József szerint ne­héz megállapítani a nyári rendelési időszakban, miből mennyire lesz szükség. A hagyományos játékokért a tolongás Mikulás után kezdődik, de a reklámokkal támogatott gyermekjátékok iránt már most megélénkült a kereslet, a nagyüzem az idén Juhász Balázs szerint a korábbi években tapasztaltnál kissé nehézkesebben, de megkezdődött. Mint mondta: Mikulásig általában az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresik, utána a drágábbakat, december hu­szadika után pedig mindent el lehet adni. KÖZÖS REKLÁMKAMPÁNY KÉNE A HAGYOMÁNYOK NÉPSZERŰSÍTÉSÉÉRT Trendforduló a játékpiacon A hagyományos játékok az utóbbi években egyre inkább teret vesztettek, de úgy tűnik, az idén trendforduló bontakozhat ki. A kereskedők szerint a számítógépprogramok helyett most több közösen játszható játék kerülhet a fa alá. FOTÓ: PELSŐCZY CSABA EGY MENŐ JÁTÉK 320-400 MILLIÓ FORINTOS HOZHAT Itthon lemaradt az Xbox­ ­■ PLANKÓ GERGELY Aratnak a konzolok a pc-vel szemben a mániákus játékosok körében. A nagynevű sorozatok (FIFA, Sims, Need for Speed) konzolon és számítógépen egy­aránt megjelenő változatai közül immár Magyarországon is egy­értelmű előnye van a Play­­Station2 (PS2)-re készült kiadá­soknak - mondta a NAPI Gaz­daságnak Joó Ildikó, az Elect­ronic Arts Magyarország Kft. marketingszakértője. Hozzátet­te, egyedül a gyerekek számára készülő játékok (mint a Harry Potter-sorozat) esetében lehet fele-fele arányról beszélni a PC- konzol-eladások kapcsán. Jelenlegi becslések szerint 110-120 ezer PS2-tulajdonos van Magyarországon, akik köré­ben egy jól menedzselt konzol­játékból - a már említett soro­zatok mellett többek között ilyen a Gran Tourismo vagy a GTA - 20-25 ezer példány fogy (16 ezer forintos játékárral szá­molva ez 320-400 millió forin­tot jelent). Valamennyi hivatalos kiegészítő, így a kontroller, a memóriakártya, a dvd-távvezér­­lő és a tartóállvány is kapható hazánkban - tudtuk meg Sán­dor Csabától, a Sony PS2 ma­gyarországi termékmenedzseré­től. A közelmúltban megjelent az első teljesen magyar felirato­zással készült játék, a FIFA 2006 - az Electronic Arts kiadásában -, magyar nyelvű kézikönyvet pedig régóta mellékelnek a leg­több kiadványhoz. Kevéssé el­terjedt egyelőre a PlayStation Portable (PSP) - a hordozható konzol ára meglehetősen borsos (70 ezer forint körüli), így Ma­gyarországon jelenleg körülbe­lül ötezren birtokolnak ilyen high-tech kategóriás játékgépet. Hivatalos információ még nincs a Sony következő nagy dobásá­nak, a PlayStation3-nak az ittho­ni megjelenéséről, de ha a cég követi a PS2-nél hat évvel ez­előtt alkalmazott kiadási üte­met, akkor jövő karácsonyra ke­rülhet a boltokba az újdonság. (A Sony szerint 2006 márciusában jelenik meg Japánban a PS3, az év ugyanezen időszakában ke­rült forgalomba a PS2, amit de­cemberi magyarországi megje­lenés követett.) Jelentős ugyanakkor a Mic­rosoft konkurens termékének, az Xboxnak a lemaradása, mi­vel a cég hazai képviselete hi­vatalosan nem foglalkozik a konzol terjesztésével. Ennek megfelelően Magyarországon körülbelül csak 10-12 ezer Xbox van a háztartásokban - ez a PS2-forgalom 10 százalékát jelenti. A Microsoft december másodikén dobja piacra Euró­pában új generációs konzolját, az Xbox 360-at, várhatóan óri­ási érdeklődés mellett. Az alapgép ára 299,99 euró. Ha­zánkban várhatóan csak jövőre indul a játékgép forgalmazása. Ha azonban a Microsoft itteni képviselete továbbra is az ed­digihez hasonló érdeklődést ta­núsít a téma iránt, kétséges, hogy Magyarországon is tanúi lehetünk majd olyan jelenetek­nek, mint az Egyesült Álla­mokban, ahol a megjelenés napján két óra alatt 400 ezer Xbox 360 fogyott el. A KONZOLOK TÁJÉKOZTATÓ ÁRA Nintendo GameCube______________27 000 Xbox______________________38000 PlayStation____________________240 000 PlayStation Portable______________70 000 Forrás: NAPI Gazdaság­gyűjtés____________ NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG­A- 2005. DECEMBER 1., CSÜTÖRTÖK3 Egészségre káros!­ ­• MAPI GAZDASÁG A karácsonyi bevásárlás a szülők részéről fokozott óvatos­ságot igényel, az üzletekben kapható játékok között ugyan­is még mindig sok a veszélyes. Az egyesült államokbeli U.S. Public Interest Research Group (PIRG) jelentése szerint 2004- ben az Egyesült Államokban 16 gyermek halt meg és 210 ezer esetben kellett az orvosi ügyeletet felkeresni játékbal­eset miatt. A legtöbb halálos kimenetelű balesetet a kismé­retű játékok - többnyire luft­ballonok -, illetve szétszedett játékok alkatrészeinek lenyelé­se okozta. Az USA-ban szövet­ségi törvény tiltja, hogy 3 éven aluli gyermekek számára le­nyelhető méretű vagy ekkora részekre szedhető játékokat hozzanak forgalomba. A PIRG szerint még a lufiknál is vesze­delmesebb az a vízzel töltött golyókkal készült jojó, amely lasszóként forgatható a fej fe­lett, aminek következtében fennáll a veszélye annak, hogy a gyermek nyaka köré tekere­­dik. A kutatók megállapították, hogy bizonyos elektromos játék gitárok maradandó halláskáro­sodást okozhatnak, egyes mű­anyag játékok anyagában pedig - annak ellenére, hogy mellé­kelt tájékoztatójuk ezt kifeje­zetten tagadta - egészségre ká­ros vegyületeket találtak. MÁR ISMERIK A JÁTÉKSZABÁLYOKAT A MAGYAR CÉGEK Olcsó és rossz minőségű­ ­■ BAKONYI ATTILA Az év első felében nőtt a fogyasztói bejelent MEGFELELT­­ések száma és balesetről is kapott értesítést a­­ Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF), ám po-­fas­zitív tapasztalat, hogy a magyarországi játék­gyártóktól származó veszélyes játékok száma csökken. Az év első hat hónapjában ellenőrzött 35-féle játék közül 31-et küldtek laborvizsgálatra. Az ered­mény elég siralmas lett: a játékok közül csupán kettő felelt meg a biztonsági előírásoknak. (A vizsgált játékok közül kettő ma­gyar gyártású volt, a többi Kínából származott.) Az első hat hó­napban főleg a három év alattiaknak szánt játékokból vett min­tát az FVF. A hivatal emberei az ellenőrzések során 14 állam­­igazgatási határozatot hoztak, bírságot hat esetben szabtak ki, 1,64 millió forint értékben. Az FVF ellenőrei 25 forgalmazónál végeztek utóellenőrzést, és megállapították, hogy a korábban tiltott játékokat már nem áru­sítják. Két forgalmazónál viszont olyan veszélyes játékot találtak, amelyek árusítását a korábbi években megtiltotta a hivatal. ÖRÖKBEFOGADÁSI PROCEDÚRÁT IS LEHET AJÁNDÉKOZNI Luxusajándékok kicsiknek­ ­• KOLOZSI PÁL PÉTER A luxusiparban érdekelt szak­emberek egyetértenek abban, hogy klienseik a játékok terén is új tapasztalatokra vágynak, és egyedi ajándékkal kívánják meglepni kiskorú szeretteiket, sőt hajlandóak megfizetni az árát is. Feltehetően lesz olyan gyermek idén karácsonykor, aki egy 30 ezer dolláros, azaz több mint hatmillió forintos mini hobbiterepjárónak örülhet majd a csengetés után, sőt olyan is, aki a szintén nem alsó árkategóriás mini-Ferrarival száguldozhat a karácsonyfa körül. A Ham­­macher vállalat pénzügyi vonal­ra készülő ifjak számára fejleszt­hette ki azt a bankjegykiadó miniautomatát, amely elfogad valódi érméket és bankjegyeket, és csak a személyes PIN-kód be­ütése után engedélyezi a fiatal felhasználónak a betéthez való hozzáférést. A játékszakemberek között nincs vita azzal kapcsolatban, hogy a jó játék két fő tulajdon­sága, hogy rabjává tesz és akti­vitásra késztet. Ezt vehette fi­gyelembe a FAO Schwarz, amikor egy élethű játék baba örökbe fogadásának lehetősé­gét ajánlotta föl az egyediségre törekvő szülőknek. Az adoptá­lás ára 80 dollár, és az aktivi­tás jegyében a megajándéko­zott gyermeknek végig kell csi­nálnia az egész örökbefogadá­si procedúrát, mielőtt hazatér­het a babával. A luxusjátékok­ra világszerte van kereslet - ál­lítják iparági szakértők. E.­ Slágertermékek .........................................................................................................................................................................................— f , »-¡ NAPI GAZDASÁG A Fantastic 4-gyel idén minden kisfiút el lehet varázsolni karácsonykor, de ha Transformer kerül a fa alá, az is garan­tált siker. A lányok szívéhez egyszerűbb út vezet: plüssba­­bák és mesefigurás párnácskák. Az idei év igazi „szenzáci­ *SB3- ója" azonban a bepisilős, bekakilós baba, amely emellett beszél, tanul, sír, nevet, és horribilis az ára - ennek ellené­re veszik. Az interaktív játékok ismét reneszánszukat élik, a Furbyk új generációja hódít az üzletekben. A játék olyan, mint egy nagy szőrös tamagocsi. Képes kifejezni a kedély­állapotát, tanul, a maga módján „szeret". Továbbra is trendi a távirányítós autó és a pókember, s erős a kereslet a Harry Potter-es Lego iránt is. A kreatív játékok közül a régi PlayMobilra és Legóra emlékeztető újdonság jelent meg, ez inkább kicsiknek szól. A társasjátékok ugyancsak kelendő­ek, egyre több az olyan kombináció, amellyel az egész csa­lád játszani tud a legkisebbtől a legnagyobbig. ■ v. ■ ■ m ; T­A­N­T­U­S­Z ---------------

Next