Napi Gazdaság, 2006. augusztus (16. évfolyam, 148-170. szám)

2006-08-01 / 148. szám

HIDEG TAVASZ UTÁN FORRÓ NYÁR Zöldséghiány várható Európában Az Európai Gyümölcs- és Zöldségfeldolgozó Szövetség szerint az Európát sújtó hőhullám miatt a szokásosnál kisebb hozam várható zöldségekből. A magyar illetékesek szerint nálunk a legnagyobb problémát a tavasz okozta.­ ­ KOLOZSI PÁL PÉTER­­TÓTH LÁSZLÓ LEVENTE Európában a nagy hőség miatt az eddig megszokottnál gyorsabban érnek a zöldségfé­lék, ami azzal a következ­ménnyel járhat, hogy a terme­lőknek gondjaik lesznek a ter­mények begyűjtésével, illetve csomagolásával - figyelmeztet az Európai Gyümölcs- és Zöld­ségfeldolgozó Szövetség. Elsősor­ban a kontinens keleti fele szen­ved a magas hőmérséklettől, az agrárszervezet szerint Magya­rországon és Lengyelországban a normálisnál akár 40 százalék­kal is alacsonyabb lehet az idén a hozam. A problémát az okoz­za, hogy a termelők jellemzően különböző időszakokban vetnek annak érdekében, hogy folya­matosan arathassanak, így bizto­sítva a piac fennakadás nélküli ellátását, de a szokatlan meleg miatt most a tervezettnél hama­rabb kell leszedniük a termést, az ugyanis a földeken hagyva ká­rosodást szenvedne. A friss zöld­ségekkel kapcsolatos problémák miatt a fagyasztott terményekből rendelkezésre álló készlet is ki­merüléssel fenyeget. Szakértők szerint áremelkedéssel és eset­leges hiányokkal is számolni kell, mivel a hőség az aratási időszakot sem kímélte, bár a nagy kiskereskedelmi láncok ezt az import lehetőségére utalva tagadják. Egy brit ér­dekvédő szervezet sze­rint a borsó, a bab, a karfiol és a spenót ese­tében lehet a legna­gyobb a hozamok esése. A vég­­elszámolásnál derül majd ki, hogy profittal tudják-e zárni az évet a növénytermesztők, most mintegy 30 százalékos termés­­kiesés valószínűsíthető - rea­gált a hírre Mártonffy Béla, a FruitVeb Magyar Zöldség-Gyü­mölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Nálunk a nagyobb problémát a tavasz okozta: jú­nius közepéig esős, hideg idő­járás volt, minek folytán a termőterület 20-25 százaléka kiesett a ter­melésből, és 2-3 héttel csúszott a szezon kez­dete. Körülbelül harmadnyi terméskiesés adódott abból is, hogy a növény „elrágta” a virá­got vagy nem tudta kinevelni a termést. Egyes hideget kedve­lő növényeknél, például a bor­sónál, nagyon jó termés lett, de az összes többi megsínylette az időjárási feltételeket. Azt még nem lehet tudni pontosan, hogy a nagy meleg mit okozott; a dinnyetermelés például most kezd „berobbanni”, hiszen ez a növény a meleget kedveli, és ahol tudtak öntözni, ott fel­éledt. A paradicsomnál, illetve az ezután betakarítandó növé­nyeknél azonban a napégés és egyebek valóban nagy károkat okozhatnak még. Összességé­ben tehát Magyarországon is nagyon rossz hatással van a mostani meleg a zöldségterme­lésre, különösen ott, ahol nem tudnak öntözni. Ennek ellené­re a magyar termékek ára az idén nem sokkal magasabb a tavalyinál, a termelői ár talán csak a dinnyénél nőtt, jóval ke­vesebb termés és nagyobb költ­ségek mellett. Megfizethetjük a nagy meleg árát CSÖKKENHET A GLOBÁLIS OLAJFÜGGŐSÉG Egyre többen látnak fantáziát a szénben­ ­• NAPI GAZDASÁG Az energiahordozóként már mintegy kétezer éve használat­ban levő szén könnyen a jövő legjövedelmezőbb energetikai be­fektetésének bizonyulhat - véli több piaci szakértő is, akiket a Bloomberg idéz. A szénben fantáziát látó befektetők körében ott találjuk a csődrendezésekből meggazdagodott Wilbur Ross mil­liárdost, a világ legnagyobb bányavállalkozását, a BHP Billiton Plc.-t, illetve az Egyesült Államok harmadik legnagyobb befek­tetési bankját, a Merrill Lynch & Co. társaságot is. Az erőművek működtetésére és átalakítás után üzemanyagként való felhasz­nálásra is alkalmas szén vonzerejét elsősorban az adja, hogy az olaj ára sohasem látott magasságba emelkedett az utóbbi hetek­ben. Két héttel ezelőtt több mint 78 dollárt kértek el egy hordó­ért, ami a duplája a 2004 eleji árszintnek. A jelenlegi technoló­giai lehetőségek mellett tartósan 40 dollár feletti olajárnál már megéri átalakítani a szenet folyékony üzemanyaggá, márpedig az olaj legutóbb 2004 júniusában volt ennél a szintnél olcsóbb, az idei átlagár pedig 68 dollár, és jövőre se nagyon megy majd a várakozások szerint 60 dollár alá a jegyzés. Már ma sem gazda­ságossági, hanem környezetvédelmi érvek szólnak a szén ellen - mutatnak rá a szakértők. A szén térnyerése jelentős globális hatásokkal is járna, elég csak arra gondolni, hogy nagymértékben csökkenne a legnagyobb felhasználók függése az olajkitermelő országoktól. Becslések sze­rint Kínában mintegy száz évre elegendő készletek vannak, a legnagyobb energiafelhasználó Egyesült Államokban pedig kö­zel kétszáz évre teszik a föld mélyén lévő széntartalékokat. A széniparba történő befektetés várható megtérülését az is növeli, hogy elemzők szerint fokozatos áremelkedésre lehet számítani a következő 15 évben, aminek következtében 2021-re akár meg is duplázódhatnak a jelenlegi árak. NEMZETKÖZI GAZDASÁG ÉS VÁLLALATOK ___________________________­­_________________NAPI GAZDASÁG ,- 2006. AUGUSZTUS 1., KEDD TERJESZKEDIK A DERIPASKA-BIRODALOM Orosz autógyártó Nagy-Britanniában •­ BARABÁS T. JÁNOS Az Oleg Deripaska milliárdos tulajdonában levő GAZ, a máso­dik legnagyobb orosz autógyár megveszi a brit LDV tehergép­jármű-gyártót, s vele a szigetor­szág egyik legnépszerűbb áru­szállító teherautója, a Maxus gyártási jogát. Az LDV tulajdono­sa, a Sun Partners Europe, a Sun Capital Partners amerikai be­fektetési társaság leányvállalata nem nyilatkozott a vételárról. Az LDV évente több mint 13 ezer járművet gyárt, forgalma meghaladja a 200 millió fontot (370 millió dollár). Adósságállo­mánya azonban a Vedomosztyi szerint eléri a 430 millió dollárt. A GAZ máris bejelentette, hogy fejleszteni kívánja a 850 ember­nek munkát adó birminghami üzem termelését, több modellt akar gyártani és új piacokra be­törni az Európai Unióban és máshol is. A gyár élére a Ford Europe volt vezetőjét, Martin Leachet állítják. Erik Eberhardson, a GAZ el­nöke a The Moscow News szerint hangsúlyozta, hogy nem áll szán­dékukban elvinni jelenlegi he­lyéről a termelést. Különösen jó hír ez azután, hogy a PSA Peu­­geot-Citroen a magas gyártási költségekre hivatkozva közölte, hogy bezárja angliai gyárát, ami 2300 munkahely megszűnését jelenti, a General Motors 900-zal csökkenti nagy-britanniai alkal­mazottainak számát, és tavaly összeomlott az MG Rover, több mint ötezer munkanélkülit hagyva maga után. Deripaska már a második orosz, aki angli­ai autógyárral dicsekedhet. Nyikolaj Szmolenszkij, egy moszkvai bankmágnás fia 2004-ben megvette a nagy múl­tú, különleges sportkocsikat ké­szítő TVR vállalatot. A GAZ az év elején megvette a Daimler- Chryslertől a Chrysler Sebring és a Dodge Stratus szedán licencét és a gyártásukhoz szükséges be­rendezéseket, és szeretné meg­vásárolni­ a VM Motori olasz dí­zelmotorgyárat, amely többek között az LDV által használt dí­zelmotorokat is szállítja. A BERTELSMANN ÖRÖKÖSE A VILÁGHÁLÓ AIRBUSÁÉRT LOBBIZIK Európai riválist a Google-nak!­ s• NAPI GAZDASÁG A német Bertelsmann AG médiabirodalom örököse, Christoph Mohn felszólította az európai internetszektor prominenseit, hoz­zák létre az Airbus Industries mintájára az egyesült államokbe­li Google Inc, illetve Ebay Inc. társaságok európai konkurensét - írta tegnap számában a Financial Times. A Lycos Europe ve­zérigazgatójaként dolgozó milliárdos azt is bejelentette, hogy internetes vállalkozása a következő 12 hónapban megjelenik bi­zonyos termékeivel az amerikai piacon is. Mohn szerint a glo­bálisan is versenyképes európai internetcég hiánya árt az Euró­pai Uniónak, mivel korunk húzóágazata a nano-, illetve a bio­technológia és az internetszektor, az európai pozíciók azonban gyengék ezeken a területeken. Mohn támogatásáról biztosította a sokak által kritizált Quaero névre keresztelt német-francia projektet, amely állami alapok­ból finanszírozott internetes keresőprogram kifejlesztését céloz­za. A Quaero az idén indult el 1,7 milliárd eurós alaptőkével, hogy hang-, illetve képalapú keresést is lehetővé tevő szoftvert fejlesszenek ki. A projektet jegyző konzorciumot a Bertelsmann, a Lycos Europe, a Siemens AG, a Deutsche Telekom, a Thomson SA és a France Télécom alkotja. John Airbus-hasonlata soka­kat meglephet, az európai repülőgépgyártó ugyanis egyre kevés­bé tekinthető a sikeresség szimbólumának: nagy riválisa, az egye­sült államokbeli Boeing Co. újabban az új megrendelések zö­mét elhalássza a szállítási csúszásokba és bennfentes kereske­delem gyanújába keveredő európai cég elől. HÍRHÁLÓ | | ­ Kamatemelést vetít előre az eurózóna inflációja Az utóbbi két hónaphoz hasonlóan júliusban is 2,5 százalékos volt az eurózónában a fogyasztói árak nö­vekedési üteme - jelentette be tegnap az Eurostat. Az első becslé­sen alapuló adat megfelel az elő­zetes várakozásoknak, a viszonylag dinamikus áremelkedést nagymér­tékben az energiaárak átlagon felü­li felfutása magyarázza. Az adatnak különös jelentőséget ad, hogy az Európai Központi Bank (ECB) csü­törtökön tartja következő kamatos ülését. Az elemzők már eddig is arra számítottak, hogy a bank 25 bázisponttal megemeli az irányadó kamatlábat, de a 2,5 százalékos adat fé­nyében ennek tovább nőtt az esélye, az ECB középtávú célkitűzése ugyanis az, hogy az inflációs rátát 2 százalék alatt tartsa. Az eurózóna irányadó kamatszint­je jelenleg 2,75 százalékos. A végleges inflációs számot augusztus 17-én hozza nyilvánosságra az Eurostat. Az eurózóna gazdasági hangulatindexe az Európai Bizottság ugyancsak tegnap közzétett adatai szerint 107,7 pontra emelkedett a júniusi 107,1-ről, meghaladva a 107,0 pontos piaci várakozásokat. ► Új Bridgestone autógumigyár épül Lengyelországban Lengyelországban tegnap aláírták a szerződést, amelynek értelmében a japán Bridgestone, a világ második legnagyobb autógumi-gyártója 200 millió eurós befektetéssel gyárat épít Stargard Szczecinskiben. Az üzem teherautók és autó­buszok számára fog abroncsokat gyártani. Az építkezést a jövő év elején kezdik, a termelés 2009 első felében indul meg, és 2011-re várható teljes felfutása, amikor napi ötezer radiálgumi hagyja el a gyárat. Az új létesítmény a Puls Biznesu varsói üzleti lap szerint 750 embernek ad munkát. A cégnek ez lesz a harmadik közép-európai üzeme: van egy Lengyelországban, Poznanban, ahol 1290-en dol­goznak, és lesz egy Tatabányán. Ez utóbbi alapkövét júniusban rakták le. A mint­egy 190 millió eurós beruházással létrejövő, csaknem kétszáz főt foglalkoztató üzemben személyautókhoz és kisteherautókhoz készítenek majd nagy teljesít­ményű és széles peremű gumiabroncsokat. A termelés 2008 első felében indul és a tervek szerint 2009 első felére elérik a napi nyolcezer darabot. ► Ötödével nőtt a Suzuki nyeresége A japán Suzuki Motor Corp. júniusban véget ért első üzleti negyedévében 18 száza­lékkal, 33,95 milliárd jenre (296 millió dollár) növelte üzemi nyereségét, nettó profitja 20 százalékkal 20,26 milliárd jenre emelkedett, miközben az árbevétel 19,8 százalékkal, 763,8 milliárd jenre duzzadt. A negyedév folyamán a Suzuki 533 ezer gépjárművet értékesített, azaz 8,4 százalékkal többet, mint egy évvel koráb­ban. A kis fogyasztású autóiról ismert, így az egekbe emelkedő benzinárak korá­ban egyre népszerűbb Suzuki elsősorban a felfutó indiai keresletnek köszönheti a negyedéves nyereség megugrását, de szerepe volt benne annak is, hogy kifejezet­ten jól kezdett Japánban a cég 660 köbcentis miniautója. Az Esztergomban gyárat működtető japán vállalat fenntartja az év egészére vonatkozó előrejelzését, amely szerint 115 milliárd jen üzemi ered­ményt és 66 milliárd jen adózott pro­fitot vár, amit 2,21 millió gépkocsi eladásával szeretne elérni. SUZUKI-ADATOK Forrás: Dow Jones_________________ Ettemberg " N­WI11 ____________________I. n.év I. n.év Árbevétel_________637,85 763,84 Üzemi eredmény_____28,78 33,95 Adózott eredmény 16,83 20,26 EPS (jen)__________31,73 45,92 *1 dollár—114,3 jen________________ » « v TANULJ NYELVET ! ♦♦ ♦♦ KÜLFÖLDÖN ! Mert mm lehet elég korán kezdeni... Ajánlatok már 1­0 éves kortól! Oxford Oktatási Központ 1085 Budapest, Rigó u. 3-5. Tel: (061) 323-0760 www.oxford.hu

Next