Napi Gazdaság, 2006. augusztus (16. évfolyam, 148-170. szám)
2006-08-01 / 148. szám
HIDEG TAVASZ UTÁN FORRÓ NYÁR Zöldséghiány várható Európában Az Európai Gyümölcs- és Zöldségfeldolgozó Szövetség szerint az Európát sújtó hőhullám miatt a szokásosnál kisebb hozam várható zöldségekből. A magyar illetékesek szerint nálunk a legnagyobb problémát a tavasz okozta. KOLOZSI PÁL PÉTERTÓTH LÁSZLÓ LEVENTE Európában a nagy hőség miatt az eddig megszokottnál gyorsabban érnek a zöldségfélék, ami azzal a következménnyel járhat, hogy a termelőknek gondjaik lesznek a termények begyűjtésével, illetve csomagolásával - figyelmeztet az Európai Gyümölcs- és Zöldségfeldolgozó Szövetség. Elsősorban a kontinens keleti fele szenved a magas hőmérséklettől, az agrárszervezet szerint Magyarországon és Lengyelországban a normálisnál akár 40 százalékkal is alacsonyabb lehet az idén a hozam. A problémát az okozza, hogy a termelők jellemzően különböző időszakokban vetnek annak érdekében, hogy folyamatosan arathassanak, így biztosítva a piac fennakadás nélküli ellátását, de a szokatlan meleg miatt most a tervezettnél hamarabb kell leszedniük a termést, az ugyanis a földeken hagyva károsodást szenvedne. A friss zöldségekkel kapcsolatos problémák miatt a fagyasztott terményekből rendelkezésre álló készlet is kimerüléssel fenyeget. Szakértők szerint áremelkedéssel és esetleges hiányokkal is számolni kell, mivel a hőség az aratási időszakot sem kímélte, bár a nagy kiskereskedelmi láncok ezt az import lehetőségére utalva tagadják. Egy brit érdekvédő szervezet szerint a borsó, a bab, a karfiol és a spenót esetében lehet a legnagyobb a hozamok esése. A végelszámolásnál derül majd ki, hogy profittal tudják-e zárni az évet a növénytermesztők, most mintegy 30 százalékos terméskiesés valószínűsíthető - reagált a hírre Mártonffy Béla, a FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Nálunk a nagyobb problémát a tavasz okozta: június közepéig esős, hideg időjárás volt, minek folytán a termőterület 20-25 százaléka kiesett a termelésből, és 2-3 héttel csúszott a szezon kezdete. Körülbelül harmadnyi terméskiesés adódott abból is, hogy a növény „elrágta” a virágot vagy nem tudta kinevelni a termést. Egyes hideget kedvelő növényeknél, például a borsónál, nagyon jó termés lett, de az összes többi megsínylette az időjárási feltételeket. Azt még nem lehet tudni pontosan, hogy a nagy meleg mit okozott; a dinnyetermelés például most kezd „berobbanni”, hiszen ez a növény a meleget kedveli, és ahol tudtak öntözni, ott feléledt. A paradicsomnál, illetve az ezután betakarítandó növényeknél azonban a napégés és egyebek valóban nagy károkat okozhatnak még. Összességében tehát Magyarországon is nagyon rossz hatással van a mostani meleg a zöldségtermelésre, különösen ott, ahol nem tudnak öntözni. Ennek ellenére a magyar termékek ára az idén nem sokkal magasabb a tavalyinál, a termelői ár talán csak a dinnyénél nőtt, jóval kevesebb termés és nagyobb költségek mellett. Megfizethetjük a nagy meleg árát CSÖKKENHET A GLOBÁLIS OLAJFÜGGŐSÉG Egyre többen látnak fantáziát a szénben • NAPI GAZDASÁG Az energiahordozóként már mintegy kétezer éve használatban levő szén könnyen a jövő legjövedelmezőbb energetikai befektetésének bizonyulhat - véli több piaci szakértő is, akiket a Bloomberg idéz. A szénben fantáziát látó befektetők körében ott találjuk a csődrendezésekből meggazdagodott Wilbur Ross milliárdost, a világ legnagyobb bányavállalkozását, a BHP Billiton Plc.-t, illetve az Egyesült Államok harmadik legnagyobb befektetési bankját, a Merrill Lynch & Co. társaságot is. Az erőművek működtetésére és átalakítás után üzemanyagként való felhasználásra is alkalmas szén vonzerejét elsősorban az adja, hogy az olaj ára sohasem látott magasságba emelkedett az utóbbi hetekben. Két héttel ezelőtt több mint 78 dollárt kértek el egy hordóért, ami a duplája a 2004 eleji árszintnek. A jelenlegi technológiai lehetőségek mellett tartósan 40 dollár feletti olajárnál már megéri átalakítani a szenet folyékony üzemanyaggá, márpedig az olaj legutóbb 2004 júniusában volt ennél a szintnél olcsóbb, az idei átlagár pedig 68 dollár, és jövőre se nagyon megy majd a várakozások szerint 60 dollár alá a jegyzés. Már ma sem gazdaságossági, hanem környezetvédelmi érvek szólnak a szén ellen - mutatnak rá a szakértők. A szén térnyerése jelentős globális hatásokkal is járna, elég csak arra gondolni, hogy nagymértékben csökkenne a legnagyobb felhasználók függése az olajkitermelő országoktól. Becslések szerint Kínában mintegy száz évre elegendő készletek vannak, a legnagyobb energiafelhasználó Egyesült Államokban pedig közel kétszáz évre teszik a föld mélyén lévő széntartalékokat. A széniparba történő befektetés várható megtérülését az is növeli, hogy elemzők szerint fokozatos áremelkedésre lehet számítani a következő 15 évben, aminek következtében 2021-re akár meg is duplázódhatnak a jelenlegi árak. NEMZETKÖZI GAZDASÁG ÉS VÁLLALATOK ____________________________________________NAPI GAZDASÁG ,- 2006. AUGUSZTUS 1., KEDD TERJESZKEDIK A DERIPASKA-BIRODALOM Orosz autógyártó Nagy-Britanniában • BARABÁS T. JÁNOS Az Oleg Deripaska milliárdos tulajdonában levő GAZ, a második legnagyobb orosz autógyár megveszi a brit LDV tehergépjármű-gyártót, s vele a szigetország egyik legnépszerűbb áruszállító teherautója, a Maxus gyártási jogát. Az LDV tulajdonosa, a Sun Partners Europe, a Sun Capital Partners amerikai befektetési társaság leányvállalata nem nyilatkozott a vételárról. Az LDV évente több mint 13 ezer járművet gyárt, forgalma meghaladja a 200 millió fontot (370 millió dollár). Adósságállománya azonban a Vedomosztyi szerint eléri a 430 millió dollárt. A GAZ máris bejelentette, hogy fejleszteni kívánja a 850 embernek munkát adó birminghami üzem termelését, több modellt akar gyártani és új piacokra betörni az Európai Unióban és máshol is. A gyár élére a Ford Europe volt vezetőjét, Martin Leachet állítják. Erik Eberhardson, a GAZ elnöke a The Moscow News szerint hangsúlyozta, hogy nem áll szándékukban elvinni jelenlegi helyéről a termelést. Különösen jó hír ez azután, hogy a PSA Peugeot-Citroen a magas gyártási költségekre hivatkozva közölte, hogy bezárja angliai gyárát, ami 2300 munkahely megszűnését jelenti, a General Motors 900-zal csökkenti nagy-britanniai alkalmazottainak számát, és tavaly összeomlott az MG Rover, több mint ötezer munkanélkülit hagyva maga után. Deripaska már a második orosz, aki angliai autógyárral dicsekedhet. Nyikolaj Szmolenszkij, egy moszkvai bankmágnás fia 2004-ben megvette a nagy múltú, különleges sportkocsikat készítő TVR vállalatot. A GAZ az év elején megvette a Daimler- Chryslertől a Chrysler Sebring és a Dodge Stratus szedán licencét és a gyártásukhoz szükséges berendezéseket, és szeretné megvásárolni a VM Motori olasz dízelmotorgyárat, amely többek között az LDV által használt dízelmotorokat is szállítja. A BERTELSMANN ÖRÖKÖSE A VILÁGHÁLÓ AIRBUSÁÉRT LOBBIZIK Európai riválist a Google-nak! s• NAPI GAZDASÁG A német Bertelsmann AG médiabirodalom örököse, Christoph Mohn felszólította az európai internetszektor prominenseit, hozzák létre az Airbus Industries mintájára az egyesült államokbeli Google Inc, illetve Ebay Inc. társaságok európai konkurensét - írta tegnap számában a Financial Times. A Lycos Europe vezérigazgatójaként dolgozó milliárdos azt is bejelentette, hogy internetes vállalkozása a következő 12 hónapban megjelenik bizonyos termékeivel az amerikai piacon is. Mohn szerint a globálisan is versenyképes európai internetcég hiánya árt az Európai Uniónak, mivel korunk húzóágazata a nano-, illetve a biotechnológia és az internetszektor, az európai pozíciók azonban gyengék ezeken a területeken. Mohn támogatásáról biztosította a sokak által kritizált Quaero névre keresztelt német-francia projektet, amely állami alapokból finanszírozott internetes keresőprogram kifejlesztését célozza. A Quaero az idén indult el 1,7 milliárd eurós alaptőkével, hogy hang-, illetve képalapú keresést is lehetővé tevő szoftvert fejlesszenek ki. A projektet jegyző konzorciumot a Bertelsmann, a Lycos Europe, a Siemens AG, a Deutsche Telekom, a Thomson SA és a France Télécom alkotja. John Airbus-hasonlata sokakat meglephet, az európai repülőgépgyártó ugyanis egyre kevésbé tekinthető a sikeresség szimbólumának: nagy riválisa, az egyesült államokbeli Boeing Co. újabban az új megrendelések zömét elhalássza a szállítási csúszásokba és bennfentes kereskedelem gyanújába keveredő európai cég elől. HÍRHÁLÓ | | Kamatemelést vetít előre az eurózóna inflációja Az utóbbi két hónaphoz hasonlóan júliusban is 2,5 százalékos volt az eurózónában a fogyasztói árak növekedési üteme - jelentette be tegnap az Eurostat. Az első becslésen alapuló adat megfelel az előzetes várakozásoknak, a viszonylag dinamikus áremelkedést nagymértékben az energiaárak átlagon felüli felfutása magyarázza. Az adatnak különös jelentőséget ad, hogy az Európai Központi Bank (ECB) csütörtökön tartja következő kamatos ülését. Az elemzők már eddig is arra számítottak, hogy a bank 25 bázisponttal megemeli az irányadó kamatlábat, de a 2,5 százalékos adat fényében ennek tovább nőtt az esélye, az ECB középtávú célkitűzése ugyanis az, hogy az inflációs rátát 2 százalék alatt tartsa. Az eurózóna irányadó kamatszintje jelenleg 2,75 százalékos. A végleges inflációs számot augusztus 17-én hozza nyilvánosságra az Eurostat. Az eurózóna gazdasági hangulatindexe az Európai Bizottság ugyancsak tegnap közzétett adatai szerint 107,7 pontra emelkedett a júniusi 107,1-ről, meghaladva a 107,0 pontos piaci várakozásokat. ► Új Bridgestone autógumigyár épül Lengyelországban Lengyelországban tegnap aláírták a szerződést, amelynek értelmében a japán Bridgestone, a világ második legnagyobb autógumi-gyártója 200 millió eurós befektetéssel gyárat épít Stargard Szczecinskiben. Az üzem teherautók és autóbuszok számára fog abroncsokat gyártani. Az építkezést a jövő év elején kezdik, a termelés 2009 első felében indul meg, és 2011-re várható teljes felfutása, amikor napi ötezer radiálgumi hagyja el a gyárat. Az új létesítmény a Puls Biznesu varsói üzleti lap szerint 750 embernek ad munkát. A cégnek ez lesz a harmadik közép-európai üzeme: van egy Lengyelországban, Poznanban, ahol 1290-en dolgoznak, és lesz egy Tatabányán. Ez utóbbi alapkövét júniusban rakták le. A mintegy 190 millió eurós beruházással létrejövő, csaknem kétszáz főt foglalkoztató üzemben személyautókhoz és kisteherautókhoz készítenek majd nagy teljesítményű és széles peremű gumiabroncsokat. A termelés 2008 első felében indul és a tervek szerint 2009 első felére elérik a napi nyolcezer darabot. ► Ötödével nőtt a Suzuki nyeresége A japán Suzuki Motor Corp. júniusban véget ért első üzleti negyedévében 18 százalékkal, 33,95 milliárd jenre (296 millió dollár) növelte üzemi nyereségét, nettó profitja 20 százalékkal 20,26 milliárd jenre emelkedett, miközben az árbevétel 19,8 százalékkal, 763,8 milliárd jenre duzzadt. A negyedév folyamán a Suzuki 533 ezer gépjárművet értékesített, azaz 8,4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kis fogyasztású autóiról ismert, így az egekbe emelkedő benzinárak korában egyre népszerűbb Suzuki elsősorban a felfutó indiai keresletnek köszönheti a negyedéves nyereség megugrását, de szerepe volt benne annak is, hogy kifejezetten jól kezdett Japánban a cég 660 köbcentis miniautója. Az Esztergomban gyárat működtető japán vállalat fenntartja az év egészére vonatkozó előrejelzését, amely szerint 115 milliárd jen üzemi eredményt és 66 milliárd jen adózott profitot vár, amit 2,21 millió gépkocsi eladásával szeretne elérni. SUZUKI-ADATOK Forrás: Dow Jones_________________ Ettemberg " NWI11 ____________________I. n.év I. n.év Árbevétel_________637,85 763,84 Üzemi eredmény_____28,78 33,95 Adózott eredmény 16,83 20,26 EPS (jen)__________31,73 45,92 *1 dollár—114,3 jen________________ » « v TANULJ NYELVET ! ♦♦ ♦♦ KÜLFÖLDÖN ! Mert mm lehet elég korán kezdeni... Ajánlatok már 10 éves kortól! Oxford Oktatási Központ 1085 Budapest, Rigó u. 3-5. Tel: (061) 323-0760 www.oxford.hu