Napi Gazdaság, 2006. november (16. évfolyam, 213-232. szám)

2006-11-02 / 213. szám

4 MAGYAR VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG ► 2006. NOVEMBER 2., CSÜTÖRTÖK HÍRHÁLÓ • Új uniós biztonsági elő­írások Ferihegyen November 6-ától új, minden felszálló utasra vonatkozó biztonsági előírásokat léptetnek életbe Ferihegyen, illetve az Európai Unió valamennyi repülőterén. Az új biztonsági szabályzat egyebek között korlátozza a repülőterek ellenőrzési pontjain átvihető folyadék mennyiségét, csak igen kis mennyiségű folyadék vi­hető fel a repülőgépek fedélzetére, a szállítás is körülményes lesz. A folyadékot maximum 100 milliliteres egyedi kiszerelésben, maximum 1 liter űrtartalmú, új­razárható, átlátszó nejlonzacskóba kell tenni.­ ­ ELLA-bank: tő­kefeltöltés A június végi 2 milliárdról 4 milliárd forint fölé emelték az az ELLA Első Lakáshitel Ke­reskedelmi Bank Zrt. tulajdonosai a bank jegyzett tőkéjét. A bank tulajdonosai arról is határoztak, hogy alárendelt kölcsöntőke formájában további 7 millió eurót bocsátanak a társaság rendelkezésére. A tőkeemelésre és alárendelt kölcsöntőke juttatására az ELLA Bank üzleti tevékenységének támogatása érdekében került sor. A tőkeemelés kapcsán a társaság meghatározó tulajdonosa, a Mortgage Holding S.A. (Luxemburg) immár mint­egy 95 százalékban birtokolja az ELLA Bank részvényeit. A fennmaradó részvények tulaj­donosa továbbra is az ELLA (Első Lakáshitel) Szolgáltató Kft. marad. A félévkor 74 milli­árd, jelenleg mintegy 85 milliárd forintos mérlegfőösszeg mellett félévkor 383 milliós adózás előtti eredményt elért hitelintézet mintegy 62 ezer ügyféllel áll kapcsolatban.­ ­ Drágul a budapesti távfűtés Tegnaptól átlagosan 8,4 százalékkal emelkedett Budapesten a távhőszolgáltatás díja. A mostani emelkedés elmarad a földgáz és az erőművi hőár augusztus 1-jei emelésének mértéke alapján prognosztizált 18 százaléktól. A Főtáv szerint a díjemelés hatására egy átlagos, 52 négyzetméteres, 135 légköbméteres lakás eddigi nettó 121 ezer forintos éves távhőköltsége mintegy 10 ezer forinttal, 131 ezer forintra emelkedik. Gaál Gyula távozik a MÁV-tól • DIÓSZEGI JÓZSEF Csaknem kétéves regnálás után október 31-ével közös meg­egyezéssel távozott a MÁV elnök-vezérigazgatói székéből Gaál Gyula, aki korábban a gazdasági tárca szabaddemokrata politi­kai államtitkára volt. Kóka János miniszter most megvált attól a MÁV-vezértől, akit­­5 nevezett ki. Gaál kinevezésével egyszerre két vezérigazgatója is lett a vasúttársaságnak, hiszen Mándoki Zoltán még egy ideig (2005 szeptemberéig) meg tudta tartani pozícióját, ám később neki is mennie kellett. Hogy ez pontosan mennyibe került az adófizetőknek, nem vált ismertté - bár azt mindig hangsúlyozták, hogy a legkevesebből akarják kihozni mint ahogyan egyelőre azt sem sikerült megtudnunk a tárcától, hogy Gaál felállítása mibe kerül. A mostani menesztés hivatalos indoka: „a társaság átalakítási, meg­újítási folyamatának szakmai irá­nyítása és felügyelete a jövőben a vasútszakmai és menedzsmentkom­petenciákkal rendelkező igazgató­ság kezében összpontosul”. Szakmai körökben ugyanakkor tudni vélik, hogy a sokszereplős vezetés nem tu­dott megosztozni az irányításon, mi­közben Gaál elnök-vezérigazgató volt (akit jó elméleti közgazdásznak tartanak, de vállalatvezetői múlttal nem rendelkező vezetőként kerül az ország legnagyobb cége élére, s akinek távozását többen az előváro­si járművek botrányos beszerzése­kor indokoltnak látták volna), az operatív irányítást az a Heinczinger István látta el, akit szintén Kóka vitt - a reformra, átalakításra hivatkozva - 2005 szeptemberében a Siemenstől a MÁV-hoz, s aki viszont vezérigazgató-helyettesi tisztséget kapott, mert az ugyanekkor felmentett Mándoki önálló vezérigazgatói tisztét a miniszter megszüntette. A közelmúlt újabb és újabb szereplői - Kóka nemcsak a leg­felső vezetést, hanem az alsóbb szinteket is kicserélte - sem tud­tak igazi megoldást hozni a vasúttársaság problémáira: a cég hi­ánya nem mérséklődött, rendre hitelből finanszírozza a túlélést. Kérdés, hogy Kóka legújabb átalakítási tranzakciója mit hozhat. A miniszter mindenesetre november 1-jei hatállyal új igazgató­ságot nevezett ki, amelynek tagjai: Heinczinger István, Kamarás Miklós, Kákosy Csaba, Kocsis Imre, Seregélyes Kálmán, Siklós Csaba és Szabó Pál. A testület Gaál utódjáról várhatóan két hé­ten belül dönt. Egyesek tudni vélik, hogy az a Kamarás Miklós lehet a MÁV új vezére (elnöke), aki 2002 májusától az ÁPV ve­zérigazgatói székében ült, ám - meglepetésre - 2004 augusztu­sában hirtelen felmondott. A hivatalos indoklás szerint Kama­rás akkor személyes, családi okból kezdeményezte felmentését, 2005 márciusában azonban feltűnt a privatizáció előtt álló Bu­dapest Airport elnöki székében, majd rövid idő után távozott on­nan, néhány hónapja pedig a Vértesi Erőmű igazgatósági elnö­kének választották. JÓ LENNE A KÖZPONTI BONUS-MALUS NYILVÁNTARTÁS, DE FIZETNI SENKI SEM AKAR ÉRTE Az ügyfelet büntetik • FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A jelenlegi megoldás ugyanakkor a szakma szerint elfogadha­tatlan. Vagy a biztosítókat kellene kötelezni arra, hogy a szerző­dés lejárta után egy jól meghatározott időpontig kötelezően - ne csak az ügyfél kérésére - adják ki a kártörténeti igazolást, vagy végre meg kellene alkotni az egységes bonus-malus nyilvántar­tást. A parlament a jövő héten tár­gyal a biztosítási törvény módo­sítása kapcsán Podolák György szocialista képviselő egyéni képviselői indítványáról, amely szerint a jövőben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítá­sok (kgfb) bonus-malus besoro­lását egy helyen, a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalban tartanák nyilván. A javaslat kimenetele kétséges: a kormány és az ille­tékes minisztériumok nem tá­mogatják a javaslatot, ami vi­szont bizottsági szinten megkapta a támogatást. A jelek szerint a megoldás kézenfekvő lenne - ráadásul egy európai uniós irány­elv is központi adatkezelést irányoz elő -, ám számos vitatott kérdés nyitott az ügyben. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) állásfoglalása szerint a biztosítók csak akkor támogat­nák a központi adatbázis ilyen módon történő létrehozását, ha az nem járna további költséggel. Az üzletággal foglalkozó bizto­sítók tavaly 613 millió forintot fizettek a hivatalnak a közúti közlekedési nyilvántartás kötelező gépjármű-felelősségbiztosítá­sokat nyilvántartó részének (kötvényadatbázis) üzemeltetéséért. A társaságok szerint ebből a pénzből megoldható lenne az újabb nyilvántartás is, ám a hivatal szerint nem erre a feladatra kap­ják a fenti díjat. DRÁGÁBB BIZTOSÍTÁS A SZABÁLYSÉRTŐ AUTÓSNAK? A központi bonus-malus rendszer mellett egy másik központi adatbázisnak is ha­tása lehet majd a kötelező biztosításokra. Az Országos Balesetmegelőzési Bizott­ság (OBB) el szeretné érni, hogy a jövőben megújuló büntetőpont-rendszer adatai­hoz a biztosítók is hozzáférjenek, és ne csak a károkozókat, hanem a közlekedési szabálysértések elkövetőit is magasabb díjakkal büntessék. A szabályokat be nem tartó vezetőknek sokkal magasabb a kockázata, mint a törvénytisztelő autósoknak - érvelt a javaslat mellett Komáromi Endre, az OBB vezetője. Korábban Podolák György lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a többletnyilvántartás költségeit is a biztosítóknak kellene állni­uk, ám a parlamenti vitában már arról szólt, hogy a hivataltól közel egy év alatt sem kapott tájékoztatást, mennyibe is kerülne a rendszer néhány adattal történő bővítése. A fentiekből érez­hető, gyors lépés aligha várható az ügyben. A jelen helyzetben viszont a biztosítóknak - saját bevallásuk szerint - rengeteg költ­séget okoz minden egyes akta AO-ba, majd a helyes bonus-foko­­zatba történő sorolása, miközben a biztosítóváltó ügyfelet a rend­szer arra kényszeríti, hogy - ha időlegesen is - de többet fizes­sen, mint amennyit kellene. Az elszámolási gondok mellett más kérdések is nyitottak az egységes nyilvántartással kapcsolatban. Nincs ugyanis pontosan szabályozva, hogy egy-egy kötvényt hány napon belül köteles a biztosító berögzíteni - hallani 60 napos csúszásokról is. Hason­ló gondok vannak a felmondások kezelése terén is. Márpedig - érvel az adatfeldolgozó - ha nekik kell kezelniük az adatokat, az közhiteles nyilvántartásnak minősül, vagyis az ügyfelet ez esetben kér érné, ha a biztosítója elmulasztaná vagy pontatla­nul rögzítené az adatokat. A Mabisz szerint az aktuális besoro­lás és a káradatok a szerződés megszűnésekor kerülnének be a központi nyilvántartásba. A megoldásnak szavatolnia kellene, hogy a szerződés törlésekor a bonus-malus adatot az új biztosító automatikusan megkapja - ez oldhatná meg az év végi biztosí­tóváltás problémáját. A pénzügyi felügyelet tavaly szank­cionálta azt a biztosítót, amely ügy­felét a 92. napon nem sorolta vissza automatikusan a büntető ka­tegóriába, hanem - saját költségén - egy levélben hívta fel a figyelmét a szankcióra. Az érintett biztosító szerint viszont a felhívó levél 85 százalékos sikert hozott, az ügyfe­lek ugyanis azonnal léptek és „ki­verték” az előző biztosítótól a kár­történeti igazolást. Ha nincs ész­nél az autótu­lajdonos, je­lentősen nőhet a kötelező gép­jármű-felelős­ségbiztosítása Uniós pénzből épül a 4-es metró?­ ­• NAPI GAZDASÁG Szakértői egyeztetések folynak arról, hogy mi­ként lehetne a 4-es metró építését és bizonyos kap­csolódó felszíni beruházásokat az Európai Unió kohéziós alapjából finanszírozni - mondta érdek­lődésünkre Gulyás László, a DBR Metró projekt­igazgatója. Más forrásból úgy értesültünk, hogy az ezzel kapcsolatos döntés várhatóan decemberben születik meg, akkorra készül el ugyanis az az ak­cióterv, amely a 2007-2013-as uniós költségveté­si időszak első két évének nagy projektjeit, illetve a pályázati kiírásokat tartalmazza. Egyelőre tehát még azt sem lehet tudni, hogy a metróberuházás veszélyeztetne-e más projekteket. Az InfoRádió értesülése szerint viszont Budapest vezetése elfogadta az új beruházásfinanszírozási el­képzelést. A 4-es metró Etele tér-Bosnyák tér kö­zötti szakaszának beruházási költsége folyó áron és áfa nélkül 340 milliárd forint, amit az eredeti kon­cepció szerint 21 százalékban az állam, 79 száza­lékban pedig a főváros áll. Az összeg 75 százalé­kát azonban EIB-hitelekből fedeznék. Arra nem sikerült választ kapnunk, hogy az új koncepció mi­ként érinti a már aláírt hitelszerződést, s miként változna meg a felszíni beruházások finanszírozá­sa, amelynek összege az InfoRádió információja sze­rint minimum 60-70 milliárd forint, más kalkulá­ciók szerint akár a 100-110 milliárdot is elérheti. Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.... PÁLYÁZATI WIÉáMfI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS Kutatás-fejlesztési­el LEGKEVESEBB Tanácsadó Központ Pályázati Iroda KOCKÁZATTAL 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consultingcenter.hu I AimsB­uStei A NAP* fiazd­asai Vírusvédelmét a VirusBuster megoldásai biztosítják ______’ — *­wWi^ir~tr.bust.Th£_____________VirusBuster Kft. • Telefon: 382-7000 • Fax: 382-7007 •e-mail mail@virusbuster.hu •internet: www.virusbuster.hu______ MspMMMMHKK ■ | SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Antal László, Bartha János, Berend T. Iván, Békési László, Czirják Sándor, Bankó Ádám, Erdély Zsigmond Gábor, Hardy Ilona (elnök), Központi telefonszám: 450-9600 RfmAnlínA ■ X P. 1 O ■ flSkTPfw 30 Hetényi István, Kardos Péter, Köves András, Lengyel László, Simor András, Serányi György, Szálkai István, Vadász Péter, Vértes András 177. ,5n nSnI Oflliflc WWW.napi.hu A CIAIIvIOaJCIU­X szerkesztőség szavazata alapján 2005-ben az év újságírója: Tóth László Levente • főmunkatársaink: Diószegi József, Nagy László Nándor, Tóth László Levente r——,—,---------------------------------------——— -1 -» STRATÉGIAI IGAZGATÓ: Karagich István • TERJESZTÉSI IGAZGATÓ: Csendes Károly • TERJESZTÉSI IGAZGATÓHELYETTES: Menus Zsófia • MARKETINGIGAZGATÓ: Kovács Ilona E-"»11,?!,1":--------------------------------napi®napl.hu K • MARKETING IGAZGATÓHELYETTES: Ivicsics Edit • HIRDETÉSI IGAZGATÓ: Urbár Zsolt • PÉNZÜGYI IGAZGATÓ: Kovács Milán • MAGYAR GAZDASÁG: Domokos László Hirdetésfelvétel:__________450-9696, 450-960- ------­----------------------------------------------------1 (rovatszerkesztő) • NEMZETKÖZI GAZDASÁG: Gáti Tibor (rovatvezető), Barabás T. János (rovatszerkesztő) MAGYAR VÁLLALATOK: Ábrahám Ambrus, Horniak Balázs (rovatszerkesztők) Számítástechnika: ORG-I BI Ügyvezető igazgató■ Rónai Balázs Megjelenik ötször egy héten ? P£NZ'és T0K£PIAC: Korányi G. Tamás (rovatvezető), Almás Andor (rovatvezető-helyettes), Eidenpenz József, Madarász János, Mezősi Tamás (rovatszerkesztők) • NYERSANYAGPIACOK: ii.rmndai naAiiltAv------PhT.ri.Zkiaitii Kft HvomHa-------------------------------------------------------------­gjo­rg, Ábrahám Ambrusi Lász 14 levente h­mtwrkesm . VEZETŐ KÉPSZERKESZTŐ: Túrós-Bense Levente • SZERKESZTŐSÉGI TITKÁR, VEZETŐ OLVASÓSZERKESZTŐ: TeTM­­el8Altitis-------Ringier Kiadó Kft. Nyomda Ádám ^ Felelős szerkesztő: Süle László Pai°r péter * VEZETŐ TÖRDELŐ: Máriás Judit • DOKUMENTÁCIÓ: Fazekas Márta • SZERKESZTŐSÉG: 1135 Budapest XIII., Csata utca 32. • Postacím: 1555 Budapest. "k8TM1"____________________www.ringer.hu-------------------------------------------------------------­------------------------------------------------------- ----- Pf. 8 • ISSN 1217-5501. • A grafikai tördelés Aldus PageMaker tördelőprogrammal készül. E-mail:_________ ringierprint@ringler.hu Szerkesztők­ Csernátony Csaba Zoltán Ember Zoltán Tiszteletbeli főszerkesztő: Dankó Ádám ELŐFIZETHETŐ a kiadónál: NAPI Gazdaság kiadó Kft. (1135 Bp., Csata u. 32., tel.: 450-9624, fax: 450-9626, terjeszteste napi.hu), a Magyar Posta Rt. LHI Hírlapelőfizetési Irodája- Felelős vezető: Bertalan László nyomdaigazgató­­­ban (HELIR Budapest XIII., Lehel út 10/a, postacím: HELIR 1900 Budapest), a hírlapkézbesítőknél, vidéken a postahivatalokban, valamint Budapesten a kerületi ügyfélszolgálati irodák- Munkatársak: Csendes Iván (hírügynökségi üzletágvezető), Lapszerkesztők: Baka Zoltán, fan Árusításban terjesz­ a HÍRKCR Rt., a JAI Kft Rt valamint az alternatív terjesztők ELŐFIZETÉSI DÍJ: egy évre 46 800 Ft + áfa. már évre 24 000 Ft + áfa. negyedévre 12 300 Ft + áfa. A NAPI Gazdaság ás a NAPI Online az alábbi cégekkel Na.v P­..ik­v,lírt, ÁLTALÁNOS FELHASZNÁLÓI ÉS ELŐFIZETŐI FELTÉTELEK: A NAPI Gazdaság bármely részének másolásával és a lap terjesztésével kapcsolatos minden jog fenntartva. A NAPI kötött sajtófigyelési megállapodást: TM _____________B. Varga Judit, Szabó Márta Gazdaság, valamint a NAPI Online tartalmai (fotók, írott anyagok vagy azok részletei) kizárólag a kiadó írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélyével GVSK PR és Marketing Kit Webmaster Pirin Kit többszörözhetők vagy közvetíthetők a nyilvánossághoz Ez a nyilatkozat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 36. § (2) bekezdése szerinti tiltó nyilatkozatnak Hír-Adás Sajtóügynökség és Médiafigyelő Kft Kiadó:_________NAPI Gazdaság Kiadó Kft. minősül, nem érinti azonban a 37. § szerinti szabad felhasználás lehetőségét. Tilos a lap elektronikus tárolása, feldolgozása, többszörözése és értékesítése a kiadó Inet Kft.. IMEDIA Kft.. Cím:­1135 Budapest, Csati u. 32., , írásbeli vagy elektronikus dokumentumba foglalt engedélye nélkül. A lapból értesüléseket átvenni csak a NAPI Gazdaságra való hivatkozással lehet. A hirdetések Internet Securities Magyarország Kft.. . ... Ügyvezető:________________Süle László tartalmáért a szerkesztőség felelősséget nem vállal.______________________________________________________________________________ Observer Budapest Médiafigyelő Kft. ,elefon: 45°-9600

Next