Napi Gazdaság, 2007. február (17. évfolyam, 23-42. szám)
2007-02-01 / 23. szám
A KERESKEDŐK MÉG MINDIG CSAK AZ ELÉRHETŐ HASZON KISZÁMOLÁSÁNÁL TARTANAK Patikákban vizsgálódhatnak a fogyasztóvédők • HŐNYI GYULA Hamarosan eldönti a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, indítson-e ad hoc vizsgálatokat a patikákban a kihelyezett napi fogyasztási cikkek árfeltüntetésének betartásáról. Kathi Attila szóvivő lapunk kérdésére elmondta: mindenképpen felső vezetői döntés szükséges a kérdésben, ugyanis a szervezet semmiképp sem szeretne „belefolyni’’ a kereskedők és a patikák közötti harcba. Ugyanakkor leszögezte, a vizsgálatnak akár lehet létjogosultsága is, hiszen a patika (elvonatkoztatva a gyógyszereladástól) ugyanolyan hagyományos kiskereskedelmi tevékenységet folytat, mint egy hentesüzlet vagy egy hipermarket. A kereskedelmi szabályok tehát éppen úgy vonatkoznak a patikákra, mint a többi termékforgalmazóra. Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt követően kérte fel a szervezetet a patikákban kihelyezett napi fogyasztási cikkek árfeltüntetés-vizsgálatára, hogy tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás gyanúja miatt bejelentést tett a Magyar Gyógyszerész Kamara ellen. Mindezt azért tette, mert információi szerint a „patikalobbi” megfenyegette a gyógyszergyártókat, hogy kilistázzák készítményeiket a gyógyszertárakból, ha megjelennek a kiskereskedelmi egységekben is. (Kereskedelmi berkekben egyébként komoly tiszteletet váltott ki a „patikalobbi” kitartása és a szabadpiaci gyógyszerekért folytatott küzdelme, de azért azt a kereskedők is leszögezték, hogy „ők sem most jöttek le a falvédőről” és a kilistázásos erőfitogtatást ők is jól ismerik.) Immár kísérletek történtek annak számszerűsítésére is, hogy mekkora forgalomért megy a két érdekkör között a kötélhúzás. Egyes becslések szerint nagyjából évi 20-25 milliárd forintos piacról lehet beszél A csekély forgalom miatt egyelőre minden nagy kereskedelmi lánc azt számolja, mekkora befektetéssel mennyi haszna származhat a szabadpiaci készítmények eladásából. Úgy tudjuk, egy modern kereskedelmi csatornában 450-900 ezer forint körüli befektetést kell végrehajtani ahhoz, hogy a tájékoztatási kötelezettségnek megfelelő gyógyszersarkot alakítson ki a kereskedő. Ez egy közepes élelmiszerláncnál 45-50 milliós befektetést igényel. A várható alacsony hozamot a szigorú szabályrendszer sem kompenzálja, ezért nem indult el tömegesen a kiskereskedelmi láncokban a gyógyszer-értékesítés. Továbbra is nagyjából negyven kérelem van az ÁNTSZ-nél a szabadpiaci készítmények forgalmazására. ni, a kereskedelmi láncok szerint viszont jó esetben is csak 10 milliárdos forgalmat lehet a kiskereskedelemben realizálni az Egészségügyi Minisztérium által megnevezett 290 termék eladásából. Mindkét összeg magasnak tűnik, de a kiskereskedelmi piac legnagyobbjaival számolva erősen szóródik, vagyis egy-egy szereplőnél a bevételek jó ha elérik az évi egymilliárd forintot - nem is beszélve a kibontakozó árversenyről. KI VOLT ÍRVA A gyógyszerektől eltekintve a patika is ugyanolyan kiskereskedelmi egység, mint bármelyik bolt, így ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá is ENGEDJE EL MAGÁT! Tüzes masszázs ! GAZDASÁG Igazán rendkívüli élményben lehet része, csak gondoskodjon róla, hogy legyen tűzoltó a közelben! Ez lehetne a reklámszlogenje annak az összesen 68 762, 2005 júniusa és 2007 januárja között gyártott elektromos masszázsfotelnek, amelyet most hív vissza a japán Matsushita Electric Industrial Ltd., mivel használat közben kigyulladhatnak. A Panasonic márkáról ismert vállalatkonglomerátum 51 százalékos tulajdonában lévő Matsushita Electric Work nevű cég által készített karosszékek közül kettő fogott lángot, amikor a masszírozásról gondoskodó motort tápláló elektromos vezetékek szikrákat vetettek és meggyújtották az ülőalkalmatosságok anyagát. Sérülés nem történt, de az ingyenes javítás elkerülhetetlen. A fotelek alapmodellje 200 ezer jenbe (1645 dollárba) kerül, míg az extra változat 400 ezer jent kóstál, és bár a cég szakértői még nem tudják, mennyibe fog kerülni a visszahívás, azt bátran kijelentették, hogy a költség elhanyagolható lesz a Matsushita Works évi 1,6 ezer milliárd jenes árbevételéhez képest. I Túl a kétszázmillió ügyfélen a Vodafone KOMÓCSIN SÁNDOR Üzleti évének tavaly december végéig tartó harmadik negyedévében 8,7 millió fővel bővítette előfizetői körét a brit Vodafone Group Plc, a világ Kínát leszámítva legnagyobb mobilszolgáltatója. Ezzel 2006 végéig 198,6 milliósra emelkedett a társaság ügyfélköre, ami mostanra a cégvezetés szerint meghaladta a 200 millió főt. „Az első 100 millió felhasználót 15 év alatt szereztük meg, míg a második 100 millióhoz elég volt 5 év” - lelkendezett a sajtónak a Vodafone vezérigazgatója, Arun Sarin. A karácsonyi szezont is magában foglaló negyedév alatt 6,1 százalékkal nőtt a vállalat forgalma, elsősorban a társaság kelet-európai, közel-keleti és afrikai érdekeltségeinek köszönhetően. A Vodafone szükségesnek tartotta közölni azt is, hogy nem emeli az „ésszerű” határokon túl az India negyedik legnagyobb mobilszolgáltatója, a Hutchison Essar 67 százalékára tett ajánlatát. A tavaly decemberi meghirdetéskor 13-15 milliárd dollárra értékelt pakett ára megfigyelők szerint mostanra 16,5 és 20 milliárd dollár közé mehetett fel. A Vodafone azért igyekszik szélesíteni jelenlétét az ázsiai országban, mert a feltörekvő országok piacai sokkal gyorsabban fejlődnek, mint a fejlett országokéi. Indiában havonta 6 millióval növekszik a mobiltelefon-tulajdonosok száma. INDIAI A VILÁG ÖTÖDIK LEGNAGYOBB ACÉLGYÁRTÓ VÁLLALATA Hosszú csata után túllicitálta riválisait a Corusra a Tata Steel ■ GÁTI TIBOR Az indiai Tata Steel Ltd. veheti meg a nála nagyobb britholland Corus Group Plc. acélipari vállalatot, miután a három hónapja tartó csatát lezáró tegnapi aukción 6,2 milliárd font (12 milliárd dollár) - részvényenként 6,08 font - összegű készpénzes ajánlatával 5 pennyvel túllicitálta a brazil Cia Siderurgica Nacional SA-t (CSN). Az akvizíció azonnal 19 millió tonnával megnöveli - így megháromszorozza - a Tata éves kapacitását, méghozzá feleannyiért, mint amennyibe új üzemek építése kerülne, miközben a szinergiák 300-350 millióval növelik az éves nyereséget. A bejelentés nyomán a Corus részvényeinek árfolyama 7 százalékkal emelkedett és megközelítette az ajánlott vételárat, a Tata részvényei azonban nem kevesebb mint 10 százalékot zuhantak, mivel a befektetők túl magasnak tartják az árat, és attól tartanak, hogy az ügylet meggyengíti az indiai csoport pénzügyi helyzetét. A cég, amely a felvásárlással a világ ötödik legnagyobb acélgyártójává válik, 4,1 milliárd dollárt fizet saját forrásból, a többit hitelből finanszírozza. A 6,08 fontos ajánlat egyharmaddal magasabb, mint amennyit a Tata eredetileg - még októberben - kínált a Corusért, miután az ezt követő licitháborúban a két társaság folyamatosan emelte a tétet. A két rivalizáló acélgyártó a licit során elment addig a határig, amelyet az elemzők még lehetségesnek tartottak. A végső ajánlat 7,6-szerese a Corus tavalyi becsült EBITDA-eredményének, miközben a Mittal Steel csak 4,6-szeres árat adott a Luxemburgban bejegyzett Arcelorért. Az indiai vállalati történet eddigi legnagyobb külföldi akvizíciója nyomán újabb konszolidációs hullám várható a még mindig meglehetősen szétaprózott acéliparban. A LEGNAGYOBB ACÉLGYÁRTÓK* 1. Mittal Steel (Hollandia)_________63,0 2. Arcelor (Luxemburg)___________46,7 3. Nippon Steel (Japán)___________32,0 4. Posco (Dél-Korea)_____________30,5 5. JFE Steel (Japán)_____________29,9 6. Shanghai Baosteel (Kína)________22,7 7. US Steel (USA)_______________19,3 8. Nucor (USA)_________________18,4 9. Corus (brit-holland)___________18,2 10. Riva (Olaszország)___________17,5 *éves termelés 2005-ben______________ Forrás: International Iron and Steel Institute MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK I _____________________________NAPI GAZDASÁG• 2007. FEBRUÁR 1., CSÜTÖRTÖK 15 Külföldön erős a Flextronics • NAPI GAZDASÁG A várakozásokat meghaladó, 119 millió dolláros nettó nyereséget ért el üzleti évének december 31-én zárult harmadik negyedévében a Szingapúrban bejegyzett Flextronics Ltd., a kommunikációs elektronikai termékek piacának legnagyobb beszállítója. Az árbevétel 5,42 milliárd dollár volt a szakértők 5,22 milliárdos várakozásával szemben. A cég elsősorban a karácsonyi szezonban megugró mobiltelefon-értékesítésnek köszönheti a jó eredményt - ez az üzletág hozza forgalmának 30 százalékát -, de jól teljesített az ipari, autóipari és egészségügyi berendezéseket gyártó divízió is. Az elektronikai infrastruktúrákban használatos eszközök előállítása 26 százalékkal bővült. A Magyarországon is jelen levő cég nyíregyházi gyárának 590 saját állományú dolgozójától válik meg 2007 elején - erősítette meg lapunk információját Papp Péter, a társaság kelet-közép-európai személyzeti igazgatója (NAPI Gazdaság, 2006. november 17., 5. oldal). A kényszerű döntés hátterében a szezonális hatásokon kívül a cég egyik nagy vevőjének távozása áll. 2003. Oktober i fffJIHI ÜZLETI ÉS PÉNZÜGYI HÍRLAP MramnB *m évfolyam r ■ sr rrmgazdasag |megújuló gazdasági erőforrás mhmmm 1 1232 gazdaság előfizetés online szolgáltatással bővítve □ 1 példány egy évre 56 400 Ft + áfa □ 1 példány egy évre 65 200 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 29 400 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 33 800 Ft + áfa □ 1 példány negyed évre 15 000 Ft + áfa Az előfizetéses lap után az áfa 5%, az online-szolgáltatás után 20% Cégnév:................................................................................................................................................................. Név:..............................................................................Beosztás:........................................................................ Cím:..................................................................................................................................................................... Telefon:.............................................................................E-mail:.......................................................................... Fizetés módja: átutalási csekk Amennyiben a számlát más névre kéri, kérjük, töltse ki az alábbi részt: Számlafizető neve:.....................................................Számlafizető címe:................................................................ Ahhoz, hogy ön hó elejétől megkaphassa az újságot az előfizetési díjnak előző hónap 20-áig kell kiadónkhoz beérkeznie. Lemondás esetén előfizetői díjat nem áll módunkban visszatéríteni! • A NAPI Gazdaság megrendelésével Ön elfogadja az általános, előfizetői feltételeket, amely a NAPI Gazdaság impresszumában, valamint a www.napi.hu/copyrigM oldalon található. • A NAPI Online előfizetői szolgáltatás megrendelésével Ön elfogadja az általános előfizetői feltételeket, amely a NAPI Gazdaság impresszumában, valamint a www.napi.hu/copyright oldalon található.