Napi Gazdaság, 2007. június (17. évfolyam, 103-123. szám)

2007-06-01 / 103. szám

ÚJRA KINYITHATNAK A MECSEKI URÁNBÁNYÁK Már kutat a Wildhorse Egy évtizednyi szünet után újraindulhat az uránkitermelés a Mecsekben, miután az ausztrál Wildhorse Energy Ltd. tavaly létrehozott magyar cége négy évre szóló kutatási engedélyt kapott a területileg illetékes bányakapitányságtól. A Wildhorse Hungary Kft. már hozzákezdett a térség 30 ezer tonnára becsült uránérckincsének feltérképezéséhez.­ ­ KÖRTÉSZ ZSOLT Nem kizárt, hogy több mint egy évtizednyi szünet után akár két-három éven belül ismét ki­nyitnak a mecseki uránbányák, miután a Pécsi Bányakapitány­ság a közelmúltban több térség­beli területre is kutatási enge­délyt adott az ausztrál Wildhorse Energy Ltd. magyar cégének - erősítette meg lapunk informá­cióit Hajdú László, a Wildhorse Hungary Kft. kommunikációs tanácsadója. Az engedély szerint a 2006 februárjában létrehozott budapesti székhelyű Wildhorse Hungary Kft. Pécs, Bátaszék, Dinnyeberki, valamint Mária­kéménd területén négy évig ku­tathat, illetve készítheti elő az energiatermelés szempontjából stratégiai jelentőségű uránérc felszínre hozatalát. Az érvényes jogszabályok szerint a kapitányság a kutatá­si jogot kétszer két évre is meg­hosszabbíthatja. A kommuni­kációs igazgató kifejtette: a tér­ség adottságainak ismeretében Az uránérc iránt szede a világban azt követően nőtt meg ismét az érdeklődés, hogy az energiaellátási prob­lémák előtérbe kerültek, illetve a szénhidrogének ára növekedett. A következő években a világ tucatnyi or­szágának terveiben szerepel új atomerőmű építése. Ez­zel párhuzamosan az urán ára folyamatosan nő. Több ország is új atomerőmű építését tervezi, drágulhat az uránium nem kizárt, hogy a Wildhorse nem várja ki a négy évet, már korábban kitermelési engedélyt kér. A kitermelés megkezdésé­nek időpontját jelentősen befo­lyásolja majd, hogy milyen gyor­san sikerül beszerezni az ehhez szükséges engedélyeket, illetve megvalósítani a beruházásokat. Hajdú arról egyelőre nem kívánt nyilatkozni, hogy az ausztrál cég mennyit szán majd kutatás­ra, illetve a bányák megnyitá­sára. A jelenlegi tervek szerint a Wildhorse Hungary összesen mintegy 420 négyzetkilométe­res területen tárja majd fel a tér­ség uránérckincsét. Szakértők szerint a kedvező eredményre, ebből adódóan a kitermelés megkezdésére aligha kell négy évet várni, hiszen azt szinte pontosan tudni lehet, hogy a még 1997-ben bezárt és később „tömedékelt” mecseki uránbá­nyákban több mint 18 ezer ton­na érc maradt, korábbi kutatá­sokkal bizonyítottan további mintegy 13 ezer tonnányi van még a föld alatt. A legígérete­sebb lelőhely Dinnyeberki és a korábban feltáratlan maradt, il­letve kutatott, nem mecseki le­lőhelynek számító Bátaszék térségében van. Hajdú szerint a térség uránvagyonának 45-50 százalékát még nem termelték ki. A világ egyik legkorszerűbb uránkitermelési technológiájá­val rendelkező Wildhorse 2010-ig szóló programjának ke­retében a műszaki megoldáson kívül arra is javaslatot tesz, hogy a tervezett fejlesztésekbe mi­ként kapcsolódhatnak be a tér­ség települései. (A Mecsekben még az ötvenes évek közepén kezdődött el az uránérc-kiter­melés, az utolsó bányát pedig - épp az elavult és drága kiter­melési technológia miatt - 1997-ben zárták be.) Az auszt­rál Wildhorse, amely a világ egyik legnagyobb uránércfel­táró és -kitermelő cége, a ma­gyarországi bányákat tartja az egyik legígéretesebb lehetőség­nek, jóllehet jelenleg Malajziá­ban és Ecuadorban is végeznek kutatásokat. ÚJABB LEÉPÍTÉST JELENTETT BE A MOTOROLA Magabiztosan vezeti a világ mobilpiacát a Nokia 18,5­0 NAPI GAZDASÁG Növelte előnyét az idei első negyedévben a vi­lág vezető mobilkészülék-gyártója, a Nokia Oyj a második helyezett Motorolával szemben a glo­bális piaci részesedés tekintetében. A Gartner Group piackutató cég adatai szerint a finn nagy­vállalat részesedé­se az egy évvel ko­rábbi 33,9 száza­lékról 35,7-re bő­vült, miközben az amerikai társaságé 20,3 százalékról 18,5-re zsugoro­dott. A változás legfőbb oka az, hogy a Nokia új, sikeresnek bizonyult készülé­kekkel jelent meg a multimédiás készülékek pi­acán, amelyek egyre kifinomultabb szolgáltatá­sokat nyújtanak a felhasználóknak, miközben a Motorola nem tudta korszerűbb termékekkel felváltani korábban igen keresett Razr modell­jét. Az amerikai társaság egyébként a napokban jelentette be, hogy kibővítve a korábban terve­zett 3500 fős leépítést, további 4000 munkahe­lyet szüntet meg idén. Ezzel munkavállalóinak összesen 11 százalékát küldi el, ami az év hát­ralévő részében 300 millió dolláros átszervezési költséggel terheli meg a társaság büdzséjét. A mobilpiacon zajló átrendeződések másik nyertese a Sony Ericsson, amely tavaly leszorítot­ta a rangsor negyedik helyéről a dél-koreai LG-t. A japán-svéd vegyesvállalat azzal szerzett magá­nak sok új vevőt, hogy egyes készülékeibe nagy felbontású kamerát épít, illetve a Sony hagyomá­nyaira támaszkodva jó minőségű walkmanként is funkcionáló készülékeket kínál. A Gartner előre­jelzése szerint idén 16 százalékkal, 1,15 milliárd darabra emelkedik a világon eladott mobiltelefo­nok száma. Az első negyedévben 457 millió új készülék talált gazdára, ami 14 százalékos növe­kedés 2006 első negyedéhez képest. A bővülésben a délkelet-ázsiai országok, illetve Kína és India jár­nak az élen. PIACI RÉSZESEDÉS I (SZÁZALÉK)­­ 2006.1. n.év 2007.1. n.év Nokia 33,9 Motorola 20,3 35,7 Samsung 12,5 12,5 Sony Ericsson 5,8 8,4 LG 6,5 6,2 Mások 20,9 Forrás: Bloomberg 18,8 Ötödével bővült a CIB Bank­ ­• NAPI GAZDASÁG A CIB Bank az idei első negyedévben konszo­lidált mérlegfőösszegét 19 százalékkal, műkö­dési eredményét 21 százalékkal növelte az el­múlt év hasonló időszakához képest. A CIB tel­jes hitelállománya - ideértve a lízinggel foglal­kozó leányvállalatának nyújtott hiteleket is­­ 11 százalékkal, a ki­bocsátott értékpapírok állomá­nyát is magában foglaló betétál­lomány pedig 32 százalékkal gyarapodott. A pénzintézet tájékoztatása szerint a vállalati üzletág az év első negyedében is kiválóan teljesített: a projekt­hitelek állományát 26 százalékkal, a kis- és kö­zépvállalati hitelekét pedig 22 százalékkal si­került növelni. Ugyanekkor a vállalati ügyfelek­től származó betétállomány 31 százalékkal bő­vült. A lakossági hitelek állománya 39 száza­lékkal, ezen belül a lakáscélú kölcsönök állo­mánya 41 százalékkal, az egyéb hiteleké pedig 30 százalékkal emelkedett. Az év első három hónapjában 90 ezer új ügy­fél választotta a csoport valamely tagját, így az ügyfelek száma a negyedév végén meghaladta az 580 ezret. A netbanki szolgál­tatást csaknem 50 százalékkal többen, mintegy 130 ezren hasz­nálták. A bankcsoport már na­gyon közel áll ahhoz, hogy min­den negyedik ügyfele egyben a CIB internetbankon keresztül is intézze a pénzügyeit. A lízingüz­letágban a tőkekihelyezések egy év alatt 27 szá­zalékkal, 42 milliárd forinttal nőttek, a legerő­teljesebb dinamikát az ingatlanfinanszírozás mutatta. A kihelyezésállomány a tavaly márci­us véginek több mint a háromszorosával, 8 mil­liárd forinttal emelkedett. NÉHÁNY ADAT ! 2007 1 NEGYEDÉV (MILLIÁRD FORINT! 1 Mérlegfőösszeg 1856 Hitelállomány 1421 Betétállomány 1094 Működési profit 12,9 Forrás: CIB MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A 2007. JÚNIUS 1­2., PÉNTEK-SZOMBAT 5 HÍRHÁLÓ ► Jelentős leépítésről döntött az IBM A költségek csökkentése céljából 1570 alkalmazottját elbocsátja az egyesült államokbeli International Busi­ness Machines Corp. (IBM). Az informatikai óriásvállalat létszámcsökkentése mindenekelőtt a technológiai szol­gáltatásokat nyújtó részleget, illetve az észak-amerikai divíziót érinti. A tegnap közzétett leépítési terv az IBM egyesült államokbeli alkalmazotti létszámát 1,2 száza­lékkal csökkenti, a cég fő piacán azonban így is több mint 120 ezren dolgoznak az IBM-nek. A leépítés illesz­kedik Sam Palmisano vezérigazgató korábban bejelentett tervéhez, mely szerint a jövőben egyre inkább a szoftver­­gyártás lesz a cég fő profilja, ez az üzletág ugyanis gyor­sabb eredmény­­növekedéssel kecsegtet a szolgáltatások által nyújtottnál. Az idei év egé­szében a 12 ez­ret is elérheti az elbocsátások száma. ­ Továbbfejlesztik a MySpace közösségi portált A digitális videózást, illetve fotózást segítő két társaságot vásárolt fel a News Corp., hogy továbbfejlessze a tulajdo­nában lévő MySpace közösségi portál szolgáltatásait. A Photobucket Inc. megvétele, ami a Reuters által idézett források szerint 250 millió dollárba került, lehetővé teszi a site-ra látogató több mint 42 millió felhasználónak, hogy fotókat és videókat töltsenek fel az internetre, majd beillesszék azokat saját weboldalaikba, blogjaikba vagy a közösségi site-okon lévő helyükre. E cég ügyfeleinek 40 százaléka eleve a MySpace-t választotta képei és klipjei megjelentetésére. A másik felvásárolt vállalkozás, a Flektor Inc. - amelyért szintén nem hivatalos források szerint 20 millió dollárt adott a vevő - könnyen használ­ható szoftvereket ajánl a fotók és videók szerkesztéséhez, manipulálásához. Szakértők szerint a fotótechnikai újdon­ságokat különösen a MySpace fiatal látogatói fogják nagy­ra értékelni, akik a leglelkesebb felhasználói az olcsó di­gitális kameráknak, illetve a nagy sebességű internet­hozzáféréseknek, amelyek lehetővé teszik a képek-videók gyors továbbítását. A két szakcég felvásárlása illik a News Corp. stratégiájába, amelyben igyekszik felfuttatni egyre jövedelmezőbb internetes ágazatát. twintnn»_____________________________________ 2­0­0­3 OKTÓBER 1. jjlTjlOZtCTI£S P£«06tt HÍRlAP ■ |* twurn * LUI­­­SZMÍ ■ JF rrmgazdasag Ahol üzlet lesz a hírből WWW.IUipt.htl Tel.: 450-9626, fax: 450-9625 ► terjesztést«)napi.hu­­!(M gazdaság előfizetés □ 1 példány egy évre 58 400 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 29 400 Ft + áfa □ 1 példány negyed évre 15 000 Ft + áfa Az előfizetéses lap után az áfa 5%, az online­ szolgáltatás után 20% 21 online szolgáltatással bővítve □ 1 példány egy évre 65 200 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 33 800 Ft + áfa

Next