Napi Gazdaság, 2007. június (17. évfolyam, 103-123. szám)
2007-06-01 / 103. szám
ÚJRA KINYITHATNAK A MECSEKI URÁNBÁNYÁK Már kutat a Wildhorse Egy évtizednyi szünet után újraindulhat az uránkitermelés a Mecsekben, miután az ausztrál Wildhorse Energy Ltd. tavaly létrehozott magyar cége négy évre szóló kutatási engedélyt kapott a területileg illetékes bányakapitányságtól. A Wildhorse Hungary Kft. már hozzákezdett a térség 30 ezer tonnára becsült uránérckincsének feltérképezéséhez. KÖRTÉSZ ZSOLT Nem kizárt, hogy több mint egy évtizednyi szünet után akár két-három éven belül ismét kinyitnak a mecseki uránbányák, miután a Pécsi Bányakapitányság a közelmúltban több térségbeli területre is kutatási engedélyt adott az ausztrál Wildhorse Energy Ltd. magyar cégének - erősítette meg lapunk információit Hajdú László, a Wildhorse Hungary Kft. kommunikációs tanácsadója. Az engedély szerint a 2006 februárjában létrehozott budapesti székhelyű Wildhorse Hungary Kft. Pécs, Bátaszék, Dinnyeberki, valamint Máriakéménd területén négy évig kutathat, illetve készítheti elő az energiatermelés szempontjából stratégiai jelentőségű uránérc felszínre hozatalát. Az érvényes jogszabályok szerint a kapitányság a kutatási jogot kétszer két évre is meghosszabbíthatja. A kommunikációs igazgató kifejtette: a térség adottságainak ismeretében Az uránérc iránt szede a világban azt követően nőtt meg ismét az érdeklődés, hogy az energiaellátási problémák előtérbe kerültek, illetve a szénhidrogének ára növekedett. A következő években a világ tucatnyi országának terveiben szerepel új atomerőmű építése. Ezzel párhuzamosan az urán ára folyamatosan nő. Több ország is új atomerőmű építését tervezi, drágulhat az uránium nem kizárt, hogy a Wildhorse nem várja ki a négy évet, már korábban kitermelési engedélyt kér. A kitermelés megkezdésének időpontját jelentősen befolyásolja majd, hogy milyen gyorsan sikerül beszerezni az ehhez szükséges engedélyeket, illetve megvalósítani a beruházásokat. Hajdú arról egyelőre nem kívánt nyilatkozni, hogy az ausztrál cég mennyit szán majd kutatásra, illetve a bányák megnyitására. A jelenlegi tervek szerint a Wildhorse Hungary összesen mintegy 420 négyzetkilométeres területen tárja majd fel a térség uránérckincsét. Szakértők szerint a kedvező eredményre, ebből adódóan a kitermelés megkezdésére aligha kell négy évet várni, hiszen azt szinte pontosan tudni lehet, hogy a még 1997-ben bezárt és később „tömedékelt” mecseki uránbányákban több mint 18 ezer tonna érc maradt, korábbi kutatásokkal bizonyítottan további mintegy 13 ezer tonnányi van még a föld alatt. A legígéretesebb lelőhely Dinnyeberki és a korábban feltáratlan maradt, illetve kutatott, nem mecseki lelőhelynek számító Bátaszék térségében van. Hajdú szerint a térség uránvagyonának 45-50 százalékát még nem termelték ki. A világ egyik legkorszerűbb uránkitermelési technológiájával rendelkező Wildhorse 2010-ig szóló programjának keretében a műszaki megoldáson kívül arra is javaslatot tesz, hogy a tervezett fejlesztésekbe miként kapcsolódhatnak be a térség települései. (A Mecsekben még az ötvenes évek közepén kezdődött el az uránérc-kitermelés, az utolsó bányát pedig - épp az elavult és drága kitermelési technológia miatt - 1997-ben zárták be.) Az ausztrál Wildhorse, amely a világ egyik legnagyobb uránércfeltáró és -kitermelő cége, a magyarországi bányákat tartja az egyik legígéretesebb lehetőségnek, jóllehet jelenleg Malajziában és Ecuadorban is végeznek kutatásokat. ÚJABB LEÉPÍTÉST JELENTETT BE A MOTOROLA Magabiztosan vezeti a világ mobilpiacát a Nokia 18,50 NAPI GAZDASÁG Növelte előnyét az idei első negyedévben a világ vezető mobilkészülék-gyártója, a Nokia Oyj a második helyezett Motorolával szemben a globális piaci részesedés tekintetében. A Gartner Group piackutató cég adatai szerint a finn nagyvállalat részesedése az egy évvel korábbi 33,9 százalékról 35,7-re bővült, miközben az amerikai társaságé 20,3 százalékról 18,5-re zsugorodott. A változás legfőbb oka az, hogy a Nokia új, sikeresnek bizonyult készülékekkel jelent meg a multimédiás készülékek piacán, amelyek egyre kifinomultabb szolgáltatásokat nyújtanak a felhasználóknak, miközben a Motorola nem tudta korszerűbb termékekkel felváltani korábban igen keresett Razr modelljét. Az amerikai társaság egyébként a napokban jelentette be, hogy kibővítve a korábban tervezett 3500 fős leépítést, további 4000 munkahelyet szüntet meg idén. Ezzel munkavállalóinak összesen 11 százalékát küldi el, ami az év hátralévő részében 300 millió dolláros átszervezési költséggel terheli meg a társaság büdzséjét. A mobilpiacon zajló átrendeződések másik nyertese a Sony Ericsson, amely tavaly leszorította a rangsor negyedik helyéről a dél-koreai LG-t. A japán-svéd vegyesvállalat azzal szerzett magának sok új vevőt, hogy egyes készülékeibe nagy felbontású kamerát épít, illetve a Sony hagyományaira támaszkodva jó minőségű walkmanként is funkcionáló készülékeket kínál. A Gartner előrejelzése szerint idén 16 százalékkal, 1,15 milliárd darabra emelkedik a világon eladott mobiltelefonok száma. Az első negyedévben 457 millió új készülék talált gazdára, ami 14 százalékos növekedés 2006 első negyedéhez képest. A bővülésben a délkelet-ázsiai országok, illetve Kína és India járnak az élen. PIACI RÉSZESEDÉS I (SZÁZALÉK) 2006.1. n.év 2007.1. n.év Nokia 33,9 Motorola 20,3 35,7 Samsung 12,5 12,5 Sony Ericsson 5,8 8,4 LG 6,5 6,2 Mások 20,9 Forrás: Bloomberg 18,8 Ötödével bővült a CIB Bank • NAPI GAZDASÁG A CIB Bank az idei első negyedévben konszolidált mérlegfőösszegét 19 százalékkal, működési eredményét 21 százalékkal növelte az elmúlt év hasonló időszakához képest. A CIB teljes hitelállománya - ideértve a lízinggel foglalkozó leányvállalatának nyújtott hiteleket is 11 százalékkal, a kibocsátott értékpapírok állományát is magában foglaló betétállomány pedig 32 százalékkal gyarapodott. A pénzintézet tájékoztatása szerint a vállalati üzletág az év első negyedében is kiválóan teljesített: a projekthitelek állományát 26 százalékkal, a kis- és középvállalati hitelekét pedig 22 százalékkal sikerült növelni. Ugyanekkor a vállalati ügyfelektől származó betétállomány 31 százalékkal bővült. A lakossági hitelek állománya 39 százalékkal, ezen belül a lakáscélú kölcsönök állománya 41 százalékkal, az egyéb hiteleké pedig 30 százalékkal emelkedett. Az év első három hónapjában 90 ezer új ügyfél választotta a csoport valamely tagját, így az ügyfelek száma a negyedév végén meghaladta az 580 ezret. A netbanki szolgáltatást csaknem 50 százalékkal többen, mintegy 130 ezren használták. A bankcsoport már nagyon közel áll ahhoz, hogy minden negyedik ügyfele egyben a CIB internetbankon keresztül is intézze a pénzügyeit. A lízingüzletágban a tőkekihelyezések egy év alatt 27 százalékkal, 42 milliárd forinttal nőttek, a legerőteljesebb dinamikát az ingatlanfinanszírozás mutatta. A kihelyezésállomány a tavaly március véginek több mint a háromszorosával, 8 milliárd forinttal emelkedett. NÉHÁNY ADAT ! 2007 1 NEGYEDÉV (MILLIÁRD FORINT! 1 Mérlegfőösszeg 1856 Hitelállomány 1421 Betétállomány 1094 Működési profit 12,9 Forrás: CIB MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁGA 2007. JÚNIUS 12., PÉNTEK-SZOMBAT 5 HÍRHÁLÓ ► Jelentős leépítésről döntött az IBM A költségek csökkentése céljából 1570 alkalmazottját elbocsátja az egyesült államokbeli International Business Machines Corp. (IBM). Az informatikai óriásvállalat létszámcsökkentése mindenekelőtt a technológiai szolgáltatásokat nyújtó részleget, illetve az észak-amerikai divíziót érinti. A tegnap közzétett leépítési terv az IBM egyesült államokbeli alkalmazotti létszámát 1,2 százalékkal csökkenti, a cég fő piacán azonban így is több mint 120 ezren dolgoznak az IBM-nek. A leépítés illeszkedik Sam Palmisano vezérigazgató korábban bejelentett tervéhez, mely szerint a jövőben egyre inkább a szoftvergyártás lesz a cég fő profilja, ez az üzletág ugyanis gyorsabb eredménynövekedéssel kecsegtet a szolgáltatások által nyújtottnál. Az idei év egészében a 12 ezret is elérheti az elbocsátások száma. Továbbfejlesztik a MySpace közösségi portált A digitális videózást, illetve fotózást segítő két társaságot vásárolt fel a News Corp., hogy továbbfejlessze a tulajdonában lévő MySpace közösségi portál szolgáltatásait. A Photobucket Inc. megvétele, ami a Reuters által idézett források szerint 250 millió dollárba került, lehetővé teszi a site-ra látogató több mint 42 millió felhasználónak, hogy fotókat és videókat töltsenek fel az internetre, majd beillesszék azokat saját weboldalaikba, blogjaikba vagy a közösségi site-okon lévő helyükre. E cég ügyfeleinek 40 százaléka eleve a MySpace-t választotta képei és klipjei megjelentetésére. A másik felvásárolt vállalkozás, a Flektor Inc. - amelyért szintén nem hivatalos források szerint 20 millió dollárt adott a vevő - könnyen használható szoftvereket ajánl a fotók és videók szerkesztéséhez, manipulálásához. Szakértők szerint a fotótechnikai újdonságokat különösen a MySpace fiatal látogatói fogják nagyra értékelni, akik a leglelkesebb felhasználói az olcsó digitális kameráknak, illetve a nagy sebességű internethozzáféréseknek, amelyek lehetővé teszik a képek-videók gyors továbbítását. A két szakcég felvásárlása illik a News Corp. stratégiájába, amelyben igyekszik felfuttatni egyre jövedelmezőbb internetes ágazatát. twintnn»_____________________________________ 2003 OKTÓBER 1. jjlTjlOZtCTI£S P£«06tt HÍRlAP ■ |* twurn * LUISZMÍ ■ JF rrmgazdasag Ahol üzlet lesz a hírből WWW.IUipt.htl Tel.: 450-9626, fax: 450-9625 ► terjesztést«)napi.hu!(M gazdaság előfizetés □ 1 példány egy évre 58 400 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 29 400 Ft + áfa □ 1 példány negyed évre 15 000 Ft + áfa Az előfizetéses lap után az áfa 5%, az online szolgáltatás után 20% 21 online szolgáltatással bővítve □ 1 példány egy évre 65 200 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 33 800 Ft + áfa