Napi Gazdaság, 2007. július (17. évfolyam, 124-145. szám)
2007-07-02 / 124. szám
pannon A gazdaság mellett a bűnözés is globalizálódik - Azért maradt kapacitásuk az egyéb vizsgálatok elvégzésére? - Nyugodtan kijelenthetem, hogy igen. Ezt bizonyítja, hogy mostanáig több mint 24 százalékkal haladja meg a feltárt adókülönbözet a tavalyi hasonló időszakit, jelenleg 196,6 milliárd forintnál járunk. Vagyis nem torpant meg az eredményességünk ezen a téren. Tavaly az egész évben 50 százalékkal, 302 milliárd forintra tudtuk növelni a megállapításokban szereplő összeget. Első hallásra arra gondolnánk, hogy no lám, volt rendesen kihasználatlan kapacitás az adóhivatal ellenőrzési tevékenységében, ha A vezető mobilszélessáv-szolgáltató INTERJÚ AZ ADÓHATÓSÁG ELNÖKÉVEL „Olyanhoz is eljutunk, akiről nem lehet azt állítani, hogy jelentős vagyonnal rendelkezik” Előfordulhat, hogy olyanhoz is eljutunk, akiről nem lehet azt állítani, hogy jelentős vagyonnal rendelkezik - korrigálta egy évvel ezelőtti kijelentését a vagyonosodási vizsgálatok során alkalmazott kiválasztási módszerrel kapcsolatban Szikora János, az APEH elnöke. Az interjúban elmondta, hogy már mostanra jóval több ellenőrzést indítottak el, mint amennyit tervként kitűztek - ezek során az adóhivatal viszonylag sok, adócsalásra szakosodott „vállalkozással” találkozik. BAKA ZOLTÁN - Szép számmal kaptak feladatokat az idén, még volt APEH-os vezetők, például Vámosi- Nagy Szabolcs is „aggódik” a hivatal teherbíró képessége miatt. Fél év elteltével hogyan látja, elégséges volt az 500 fős létszámbővítés? - Egyáltalán nem álltunk le, a terveknek megfelelően haladunk. Az ötszáz főt egyébként kifejezetten a vagyonosodási vizsgálatok elvégzésére kaptuk. Az idén tízezer ilyen vizsgálatot kellene elvégeznünk, mostanáig már több mint 11 ezer ügynél járunk, ezek közül közel ötezer már jegyzőkönyvi szakaszig jutott. - Mennyinek érnek ebben az évben a végére? - Nem tudom megbecsülni, egy ügyből ugyanis újabbak ágazhatnak le. Amikor valaki az ismerősére, rokonára hivatkozik a vagyongyarapodása indoklásakor, akkor mi elmegyünk a megnevezettekhez is. - Korábban azt mondta, hogy a legnagyobb vagyonokat vizsgálják majd. Ebből az ellenőrzési módszerből viszont az következik, hogy a szerényebb vagyon is kockázatos lehet. - Mivel igyekszünk végigkövetni a vonalat, ezért előfordulhat, hogy olyanhoz is eljutunk, akiről nem lehet azt állítani, hogy jelentős vagyonnal rendelkezik. De alapvetően a nagyokra figyelünk, ezt támogatja a kiválasztási rendszerünk is. Ilyen annak a vállalkozónak az esete, akiről tudomásunkra jutott, hogy 22 millió forintos lakáscélú hiteltörlesztése volt, miközben öt év alatt összesen 600 ezer forint jövedelmet vallott be. - Mekkora bevételt hozhatnak az eddig lefolytatott vizsgálatok? - A megállapítások 22,8 milliárd forintot érintenek. - Nagyjából belőhető, hogy milyen tevékenységekből „tartják fenn” magukat a vizsgálaton fennakadt személyek? Akad köztük például az államigazgatásban foglalkoztatott? - Ilyen szempontok szerint nem gyűjtjük az adatokat, az adótitokra figyelünk. Azért az tudható, hogy ők alapvetően vállalkozók vagy vállalkozónak álcázott bűnözők, mert erre vonatkozóan elég sok adatot kapunk a társszervektől. Épp ezért nem érzem korrektnek a könyvvizsgálók, könyvelők részéről megfogalmazott vádakat, hogy nem a feketegazdaságra koncentrálunk a vizsgálatok során, hanem a vállalkozókra. Tapasztalataink szerint van átfedés, nem egy, látszólag hibátlan „pedigréjű” vállalkozó akadt fenn már a horgon. - Gondolom, ezek alapján azt sem tudja, hogy közéleti személyek lebuktak-e. - Az adótitok betartása miatt valóban nincs ilyen információm, de azért feltételezhető, hogy ilyen volumenű ellenőrzés alá az említett körből is bekerülhetnek páran, még mindig képesek ilyen növekedési tempóra. Eddig miért nem mozgósították ezeket az erőket? - Az APEH finomította az ellenőrzésre való kiválasztás módszereit. Erre korszerű számítástechnikai programok készülnek, amelyekben többféle adatbázis fut össze, megkönnyítve az ellenőrzést, így könnyebb az igazán nagy adóhiányokra fókuszálni. - Akadnak olyan „nagy halak” a horogra, akik más ügyek kapcsán kerültek a bűnüldöző szervek látókörébe? - Természetesen, folyamatosan együttműködünk a bűnüldöző szervekkel. - Vagyis a Magyarországon működő bűnszövetkezetek hálózatát az APEH is képes lenne felrajzolni? - Ezt nem állítanám, de foglalkozunk olyan cselekményekkel, például csalássorozatokkal, amelyek kapcsolati hálóját csak egy egész falat betöltő ábrára tudjuk felrajzolni. Ezért hoztuk létre többek között a kiemelt adózók igazgatóságát, ezen belül a központi ellenőrzési szakigazgatóságot, amelynél rengeteg vizsgálat van folyamatban. Egy-egy ügycsoportban húsz-harminc céget vizsgálnak. Annyi azért látszik az APEH adatbázisából, hogy a magyar mellett ukrán, szerb és más nemzetiségű csoportok is érintettek az adóügyekben, csakúgy, mint más bűnügyekben? - Akadnak ilyen nemzetiségű ügyfeleink is. A gazdaság mellett a bűnözés is globalizálódik. - Hírek szerint döcögősen indult el a központosított ellenőrzési szakterület működése az idén, az első negyedévben jóformán semmit nem csináltak. Miért? Voltak technikai akadályok, például nem volt megoldva az elhelyezésük. A munka azonban addig sem állt, a régiós igazgatóságoktól az ügyek átvétele megkezdődött. Áprilisra végre el tudtuk helyezni az új igazgatóságot. - Tavaly nyár közepén fogadták el az adócsomag részeként a központi ellenőrző szerv felállítását. Mit csináltak, pontosabban mit nem csináltak fél éven keresztül? - Az első jogszabály valóban tavaly nyáron született, ám abban még a központi régió keretén belül terveztek az igazgatósággal. Végül egy decemberi kormányrendeletben rendelkeztek Dr. Szikora János Nagykállón született 1955- ben. Az APEH honlapján fellelhető életrajzában első,ként a Szabolcs-Szatmár megyei Tanács VB mezőgazdasági és élelmezésügyi osztályát jelöli meg munkahelyeként, ahol jogügyi előadóként, majd főelőadóként dolgozott 1980-tól. 1984-től már a szervezési és jogi osztály jogügyi főelőadója. 1986-tól a Kállósemjéni Új Élet Mgtsz jogtanácsosa, személyzeti vezetője. Az adóhivatalon belüli karrierje 1988-ban indul, ekkortól a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adófelügyelőség felügyelőségvezető-helyettese, illetve megbízott felügyelőségvezetője. 1992- től az APEH Szabolcs- Szatmár-Bereg Megyei Igazgatóságának adóügyi igazgatóhelyettese, 2003-tól ugyanott igazgató. Közben 1999-től egyéni ügyvéd. Az APEH elnöki tisztjét 2005- től tölti be, véglegesen róla, így onnantól számítva kezdhettük meg a felkészülést. Épp az a trükk, hogy nincs tipikus útvonal: össze-vissza utaztatják az árut, időnként beiktatják a nem EU-tag Svájcot is, vagy egy-egy offshore céget különböző szigeteken. - Erre a tevékenységre is felrajzolható a cégkapcsolati háló? - Persze, vannak olyan cégcsoportok, amelyek jellemzően részt vesznek ilyen ügyletekben. Kis tömegű, nagy értékű termékekkel foglalkoznak, számítástechnikai eszközökkel, mobiltelefonokkal. - Mennyi „segítséget” kapnak ezek a cégek a hatóság embereitől? Hogy áll a korrupcióval az APEH? - Az országos átlaghoz képest ritkább a korrupció előfordulása. Már a munkára jelentkezőknél igyekszünk kiszűrni a potenciális eseteket. Megnézzük, hogy eddig hogy teljesítette az illető az adózási kötelezettségét, volt-e adóhiánya, róttak-e ki rá adóbírságot. Ezek már kizáró okok lehetnek. Már nem népszerű a minimálbér - Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a dupla járulékalap? - Nem kizárólag erre figyelünk, a járulékok általános ellenőrzése kiemelt feladatunk. Erre az évre 60 ezer ilyen vizsgálatot terveztünk, beleértve a dupla járulékalapot is. Eddig 16 102 járulék-ellenőrzést végeztünk, közülük kilencezer zárult megállapítással. Összesen 7,088 milliárd forint járulékkülönbözetet tártunk fel. A dupla járulékalapnál egyébként azt tapasztaljuk, hogy tavaly ősz óta jelentősen elmozdult felfelé a legálisan kifizetett bér, ott is, ahol amúgy az még mindig nem éri el a dupla járulékalapot. Az érintett körben a bruttó bérek zöme 80-100 ezer forint körül mozog. A versenyképességi kerekasztal adózási alkerekasztala elé került egy tanulmány, pénzügyminisztériumi szakértők tollából. A szerzők arra jutnak, hogy elsősorban a foglalkoztatást terhelő elvonásoknál lenne tér csökkentésre, ugyanakkor - a közkeletű vélekedéssel szemben - azt állítják, hogy a fogyasztási adók aránya nem marad el a külföldi példáktól. Az ingatlanadóért sem lelkesednek annyira, mint egyes kormánypárti politikusok vagy adószakértők. Ön milyen pontokon lát beavatkozási lehetőséget az adórendszerben? Végrehajtó szervként dolgunk a hatályos törvények végrehajtása, nem javaslatok megfogalmazása. Annyit azért elmondhatok, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján a vagyonadózás irányába mozdulnak el az adórendszerek. Az IMF például erősen ajánlja az ingatlanadó bevezetését, ezt első kézből tudom, hiszen a delegációjuk rendszeresen meglátogat minket. Az már politikai döntés kérdése, hogy bevezetik-e vagy sem. - Az APEH-nek lesz, lehet dolga az ingatlanadóval? - Nem tudom, hogy lesz-e ingatlanadó; ha lesz, akkor feltehetőleg nem az adóhivatalhoz fog tartozni. ÉLETRAJZ A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Nyrt. támogatása révén olvassák lapunkat. Még legalább ezer ember kellene az APEH-nek - Az elvárt adót pótló, a héten hatályba lépett adótörvénnyel kapcsolatos munkára lesz elég emberük? - Igazából majd jövőre ad ez nekünk munkát, az idei évről szóló bevallások feldolgozásakor. Az elméleti felkészülés folyamatban van, az APEH-en belül egy külön munkacsoport alakult a vizsgálati módszerek technikai kidolgozására. Az nyilvánvaló, hogy az adóhivatal jelenlegi létszámával ezt a pluszfeladatot végképp nem lehet ellátni. Ígéretünk van a kormány részéről, hogy megkapjuk az ehhez szükséges létszámot. - Mennyi emberre lesz szükségük? - Számításaim szerint valamivel több mint ezer fő kell még erre a feladatra. - Őket egyből bedobják a mély vízbe, vagy - mint a vagyonosodási vizsgálatoknál tették - az új, szakmai tapasztalatot igénylő feladatra átállított revizorok pótlására szolgálnak majd? - Még nem véglegesítettük az elemzési módszereket, de valószínűleg abba az irányba megyünk, hogy - a könyvvizsgálók gyakorlatához hasonlóan - a feladat jellege alapján megosztjuk a munkát az „asszisztensek” és a képzett revizorok között. - A könyvelők, könyvvizsgálók egy időben lobbiztak azért, hogy ők láthassanak el bizonyos, az APEH által végzett tevékenységeket. Gondolkodnak ezen a lehetőségen? - Nem, úgy gondolom, az adóztatás állami feladat, tehát nem lehet kiadni albérletbe. - Az uniós csatlakozás óta még nagyobb „üzlet” lett az áfacsalás. Milyen felderítési eredményeket tudnak felmutatni ezen a téren? - Ez örökzöld téma az unión belül. Mi az EU- s átlagnak megfelelően derítjük fel ezeket az eseteket. Jó kapcsolatban vagyunk a német, angol, francia, de a szlovák és a lengyel társhatóságokkal is. Létezik olyan útvonal, amin keresztül előszeretettel mozgatják az árut az adócsalók? A régi vagy az új tagállamok a kedvelt tranzitvonalak? NAPI HÍR NAPI GAZDASÁGA- 2007. JÚLIUS 2., HÉTFŐ közel hozzád 3 A PÉNZÜGYMINISZTER SZERINT AZ APEH JAVÍTJA AZ ADÓMORÁLT A magyar adóigazgatás hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon erősödjék az adózókban az adómorál - jelentette ki a szervezet 20. születésnapja alkalmából pénteken rendezett ünnepségen Veres János pénzügyminiszter az MTI-Eco szerint. Kijelentette, hogy az APEH 20 évvel ezelőtti megalapítása hozzájárult az országban a gazdasági átmenethez, a gazdasági rendszerváltáshoz. Veres János szerint a hivatal hatékonyan együttműködik az Európai Unió más tagállamainak adóhatóságaival a különböző adócsalások felderítésében, így például az unió más országainak adószervezeteivel részt vesz a különböző áfacsalások feltárásában, egyebek között az úgynevezett körhinta típusú csalások kiderítésében. Az APEH idehaza is hatékonyan hozzájárul ahhoz, hogy a költségvetésbe beérkezzen az előzetesen várt adó- és járulékbevétel.