Napi Gazdaság, 2007. július (17. évfolyam, 124-145. szám)

2007-07-02 / 124. szám

Tavaly folytatódott a szlovák cégek diadalmenete­ ­• SIDÓ ZOLTÁN: POZSONY A parádés évek folytatódnak címmel foglalta össze a Trend szlovák gazdasági hetilap a leg­nagyobb szlovákiai társaságok tavalyi teljesítmé­nyét. A 200 legnagyobb forgalmú - nem pénz­ügyi - vállalat együttes profitja 25 százalékkal nőtt, a tavalyi nyereség éppen a kétszerese a 2002-es szintnek. Az összes szlovákiai cég adó­zás előtti profitja meghaladta a 280 milliárd ko­ronát (2020 milliárd forint), aminek a felét a 200 legnagyobb forgalmú vállalat adta. A len­dület olyan erőteljes, hogy a cégek néhány ki­vételtől eltekintve alig érzik meg a korona szán- A LEGNAGYOBB VÁLLALATOK s télen erősödésének kedvezőtlen hatását. A vál­lalkozói szektor soha nem volt olyan jó kondí­cióban, mint jelenleg. Tavaly rekordmértékben, 16 százalékkal emelkedett a termelékenység. A folytatás is biztató: idén az első negyedévben az ipari termelés közel 20 százalékkal nőtt éves összehasonlításban. A gyors ütem nyomán az elmúlt négy év alatt több mint 100 ezer új mun­kahely jött létre. Intő jel viszont, hogy az iparon belül a tíz év­vel ezelőtti 28-ról tavaly 43 százalékra nőtt a három kulcsfontosságú ágazat, a járműgyártás, a fémmegmunkálás és az elektronika súlya, igaz, az EU kilenc másik országában legalább ilyen erős e három ágazat koncentrációja. A Trend szerint az elkövetkező néhány évben foly­tatódik a lendület, azzal a hangsúlyeltolódással, hogy a kis- és középvállalatok egyre jobban ki­lépnek a nagyvállalatok árnyékából. Társaság Árbevétel** Növekedés*** Nettó profit** 1. Volkswagen Slovakia 195475 25,1 8187 2. Slovnaft 116 729 19,2 6381 3. US Steel Kosice 100000 9,5 19 000 4. Szlovák gázművek 93 291 10,9 24 051 5. Samsung Electronics Slovakia 85 767 75,7 5722 6. Szlovák villamos művek 53 045 17,8 1461 7. Tesco Stores Slovakia 26 948 15,1 n. a. *a pénzügyi vállalatok nélkül **2006-ban, millió koronában ***százalékban 2005-höz képest Forrás: Trend MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG ► 2007. JÚLIUS 2., HÉTFŐ 5 ELADTÁK AZ ALLISON TRANSMISSION! Újabb nagy szervezeti egységétől vált meg a GM­ ­• KOMÓCSIN SÁNDOR A General Motors Corp. (GM) 5,6 milliárd dollárért eladja a Carlyle Group és az Onex Corp. kockázati tőketársaságoknak erőátviteli rendszereket gyártó divízióját, az Allison Trans­mission­. Az új tulajdonoshoz kerül az Allison majdnem minden vagyoneleme, köztük hét indianapolisi üzeme és glo­bális értékesítési hálózata. Az autóbusz­okban, tűzoltóautókban és katonai szál­lító járművekben felhasznált erőátviteli berendezéseket gyártó divízió 3400 em­bernek ad munkát, tavaly 2,2 milliárd dollár árbevételt és 338 millió üzemi nyereséget ért el. A Lehman Brothers elemzője korábban azt mondta, hogy a GM legalább 3 milliárd dollárt kaphat az Allisonért - talán a szerény becslés miatt lepte meg a piacot a kialkudott vételár. Az autógyártó részvényárfolya­ma részben ennek hatására majdnem két százalékkal emelkedett a bejelen­tés nyomán, részben pedig azért, mert a befektetők díjazzák a magas kész­­pénzbevételt a GM és az UAW autóipa­ri szakszervezet július köze­pén esedékes tárgyalásai előtt. Az összeget ugyanis a társaság közlése szerint a GM a mun­kavállalóival, illetve volt alkal­mazottaival szembeni egész­ségbiztosítási kötelezettségei­nek finanszírozására használja fel. A GM az elmúlt két évben több mint 10 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, és egy átalakítási program végrehaj­tásának kellős közepén van. Ennek kere­tében 34 ezer embert küldenek el és 12 üzemet bezárnak. A karcsúsítással járó költségek fedezésére - legfőképp a GM saját egészségbiztosítási programjának módosítása miatt - a cég az elmúlt hóna­pokban egymás után adott túl különböző vagyonelemein. Tavaly novemberben 14 milliárd dollárt kapott korábbi finanszí­rozási üzletága, a GMAC 51 százaléká­ért, amelyet a Cerberus Capital Manage­ment tőketársaság vett meg, korábban pedig eladta a japán Suzuki Motor Corp.­­ban birtokolt tulajdona nagy részét, illet­ve Isuzu- és Fuji Heavy Industries-része­­sedését. A bevételt az alkalmazottak egészségbizto­sítására fordít­ják Gazdasági műsorok a Klubrádióban Kecskemét 97.7 Balatonfüred 91.8 Veszprém 90.6 Esztergom 98.1 Ajka 88.8 Budapest 95.3 Keszthely 92.2 Pápa 92.7 Debrecen 93.5 Gyöngyös 88.9 Vélemények... Hírek Klubrádió www.klubradio.hu lsr­ím BALVÁNYOSI NYÁRI SZABADEGYETEM ip ÉS DIÁKTÁBOR Tusnádfü­rdő, 2007. július 17-22. Vitán felül! Erős Európa - Erős Közösségek Szervezők: KISEBBSÉGEKÉRT - PRO MINORITATE ALAPÍTVÁNY - BUDAPEST ERGO EGYESÜLET - KOLOZSVÁR JAKABFFY ELEMÉR ALAPÍTVÁNY - KOLOZSVÁR PARTOTPATIO ALAPÍTVÁNY - NAGYVÁRAD INTEGRATE­ ALAPÍTVÁNY - TEMESVÁR Érdekes előadások: Németh Zsolt, Csáky Pál, Tőkés László, Kósa Lajos, Toró T. Tibor, Novotny Zoltán, Hernádi Zsolt, Gyürk András, Sógor Csaba, Szilágyi Zsolt, Gabriel Andreescu, De Blasio Antonio, Szász Jenő, Smaranda Enache, Lányi András, Gazsó L. Ferenc, Szalai Annamária, Pesty László, Borókai Gábor, Gál Kinga, Kövér László, Orbán Viktor Fergeteges koncertek! Rúzsa Magdi, Mystery Gang Trio, Role, Kaláka, Szászcsávási Cigányzenekar, Besh O­droM, Jánosi Együttes, Ismerős Arcok, Colorstar, Suse Paparude, Boban Markovics, P. Mobil, Quimby Alternatív programok! Könyvbemutatók, író-olvasó találkozók, filmsátor, borkóstoló, kézműves foglalkozások, sportvetélkedők, gyerekprogramok, táncház, gitárest, esti bulik További részletek: www.tusvanyos.ro,www.prominoritate.hu A rendezvény kiemelt támogatói: Commitment Kft. és a MOL ÜZLET / KÖZÉLET / KULTÚRA / ÉLETMÓD (­Vállalkozók klubja­­ hétfőn 10:00-tól Berecz Annával INGATLAN felKC kedden 10:00-tól Törtei Takács Krisztával csütörtökön 13:30-tól Németh Tamással HÍRHALO­ M Engedéllyel startolt vasárnap a MÁV Start Feltételekhez kötötten ugyan, de az utolsó pillanatban, szombaton este - az eljá­rást soron kívül, nyolc nap alatt elvégezve - kiadta a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) a MÁV Start Zrt.-nek az engedélyt ahhoz, hogy vasárnaptól szabályosan megkezd­hesse a vasúti személyszállítási tevékenységet. A hivatal ugyanis számos olyan kockázati tényezőt tárt fel, amely jelentős mértékben befolyásolhatja a zrt. által végzett közszolgáltatások pénzügyi stabilitását, harmadik személynek okozott károk megtérítését, illetve azt, hogy a társaság vezető testületei és vezetői hosszabb távon is képesek lesznek ezeket ellenőrizni. A hivatal szerint a problé­mák rendezésére - az ügy súlyához és bonyolultságához mérten - a jogszabályban előírt hatvannapos ügyintézési időre lett volna szükség. A hivatal figyelembe vet­te, hogy a problémák az utasokat és az adófizetőket csak több hónapos távlatban érintik, míg az engedélyezési eljárás további folytatása az utazóközönség számára azonnali fennakadást jelentett volna. A MÁV korábban azt tervezte, hogy 2007 áprili­sától szervezi ki a személyszállítási tevékenységet, ám ez eltolódott, az elmúlt he­tekben pedig úgy tűnt, hogy az újabb időpont sem tartható, ám az utolsó pillanatban a társaságnak mégis sikerült eleget tennie a jogszabályi kötelezettségeknek, aho­gyan egy tucat más társaságnak is: például néhány nappal ezelőtt kapta meg a hiva­taltól működési engedélyét a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. Még egy Audi-modell Győrből Győrben készül az Audi A3 Cabriolet - jelentette be Rupert Stadler, az Audi AG el­nöke, miután pénteken tárgyalt Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel. Az új modell sorozatgyártása az év végén kezdődik, s ekkor lebbentik le a leplet az új autóról, a piaci bevezetés pedig jövőre, a kabriószezon kezdetén várható - mondta az elnök a NAPI Gazdaság kérdésére. Információink szerint évi 20-30 ezer Audi A3 Cabriolet készül majd Győrben. A cég nagy reményeket fűz az új modellhez. A Cabriolet ese­tében - a TT Coupéhoz és a Roadsterhez hasonlóan - a németországi Ingolstadtban készül a karosszéria és a fényezés, Győrben pedig az összesze­relést végzik. Az új modell gyártásához tízmillió euró nagyságú fejlesztést hajtottak végre. A győri gyár mellett megbízhatósága, magas színvonala és képzett munkaereje szólt. Ha az üzem úgy teljesít, mint a korábbi években, akkor további lehetőségek elé néz - mondta Stadler, aki a kö­vetkező időszak fejlesztési összegét firtató kérdésre kitérő választ adott. Gyurcsány nem árulta el, hogy az Audi mostani fejlesztéséhez mekkora összeggel járul hozzá az állam, a szerződés előkészítése ugyanis még nem tart abban a fázisban. A jármű-összeszerelés 1998-ban kezdő­dött az Audi Hungária Motor Kft. győri üze­mében a TT gyártásával. Azóta több mint 300 ezer jármű készült a Rába-parti vá­rosban. Tavaly óta az Audi TT Coupe és a Roadster új generációja is a győri válla­latnál készül. Idén várhatóan több mint 50 ezer járművet gyártanak majd az Audi ma­gyar leányvállalatánál, három műszakban. > Októberben indul a Bauhaus HÁLÓZAT hát ízile Akárcsak a többi szereplő, a Bauhaus is a vezető pozíció ----- megszerzését tűzte ki célul a magyarországi barkácsáruház-­ piacon. A Dunakeszin októberben megnyíló első áruházat érin VF még ebben az évben Szigetszentmiklóson követi a második, ■­ffpfsgi A tervek szerint 2017-re húsz áruházból álló hálózatot mű­köd­­­­tetnek majd. Egyelőre azonban nincs jele annak, hogy a né­met tulajdonú lánc megkezdte volna az ingatlanpiaci „mozgolódást”, még nem gyűjtötte be a szükséges területeket a hálózat kialakításához. A Dunakeszin épülő áruház húszezer négyzetméteres lesz. A magyarországi barkácspiacon jellemzően 3-7 ezer négyzetméter alapterületű áruházakat építenek és 50-60 ezer-féle cikket kínálnak. A Bauhaus viszont 120 ezer terméket árusít majd áruházaiban. A 15 szakterületen forgalmazott termékek 80 százaléka egyezik majd meg az uniószerte kialakított kínálatukkal, a maradék 20 százalékot pedig a magyar igényekhez iga­zítják - mondta Karcagi Róbert értékesítési vezető. Az Erste Befektetési Zrt. közleménye 2007. június 28-án megtartott közgyűléséről Az Erste Befektetési Zrt. (1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26. tev. eng. szám: 111/75.005-19/2002 BÉT és Deutsche Börse AG - tőzsdetag) a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 395. § (1) g) pontja alapján közzéteszi, hogy a Társaság 2007. június 28-án tartott közgyűlése az alábbi érdemi határozatokat hozta: • A közgyűlés jóváhagyta az igazgatóság előterjesztését a társaságnak az Európai Unió által elfogadott nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok szerint készített konszolidált beszámolójáról a 2006. december 31-ével zárult évről, továbbá a felügyelőbizottság és a könyvvizsgáló vonatkozó jelentését jóváhagyólag tudomásul vette. • A közgyűlés a társaságnak az Európai Unió által elfogadott nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok szerint készített konszolidált beszámolóját elfogadta a 2006. december 31-ével zárult év vonatkozásában. # ERSTES BEFEKTETÉS­ ZRT. ella b­ank Az ELLA Bank zrt. Közleménye Hirdetmények és Üzletszabályzat módosításáról Tájékoztatjuk Ügyfeleinket és Partnereinket, hogy az ELLA Első Lakáshitel Kereskedelmi Bank zrt. módo­sítja Hirdetményeit, illetve Lakossági Hitelezési Üzlet­­szabályzatát. A módosított Hirdetmények, illetve a mó­dosítás indoklása 2007. június 2., a módosított Üzlet­­szabályzat 2007. június 4. napjától teljes terjedelmük­ben hozzáférhetőek a www.elsolakashitel.hu honlapon, valamint az ELLA Lakáshitel-központok munkatársai­nál Budapesten és országszerte, továbbá az ELLA Bank székhelyén. Tel:(061 )465-6565 www.ellalakashitel.hu, www.ellahitelek.hu,www.ellasprint.hu EGYSZERŰ, GYORS, EMBERI

Next