Napi Gazdaság, 2007. szeptember (17. évfolyam, 168-187. szám)

2007-09-03 / 168. szám

A CMS KFT. ÁRAZHATJA BE A MÁV CARGÓT Két ajánlattevő közül a CMS Vezetési Tanácsadó Kft. nyerte meg a priva­tizáció előtt álló MÁV Cargo Zrt. aktuális üzleti értékének meghatározá­sára kiírt pályázatot. A közbeszerzési hirdetmény szerint a cég áfa nélkül 28,5 millió forintért vállalta a megbízást, amelyre - az ennél csaknem ötmillió forinttal kedvezőbb árajánlatot benyújtó - American Appraisal Kft. vezette konzor­cium is pályázott. A CMS-nek meg kell határoznia az államvasutak teherszállítási üzletágából létrehozott MÁV Cargo százszázalékos, a MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő 29,533 milliárd forint névértékű részvénycsomagjának értékét, illetve I ÉS­Z Zrt.apportálásra kerülő MÁV Tiszavas­útő Kft.-vel együtt számított értékét. Továbbá ugyanilyen módszerrel fel kell mérnie a MÁV Cargo tulajdonában lévő BILK Kombiterminál Zrt., Mávtranssped Kft. és MÁV Kombiterminál Kft. értékét is, a határidő október 10. A MÁV Cargo folyamatban lévő privatizációs pályázata, illetve az értékesítés tanácsadóját a MÁV Zrt. már februárban kiválasztotta, ebben a CA-IB Tőkepiaci Tanácsadó Zrt. vezette Pro Cargo Konzorcium működik közre, nettó 240 millió forintért. " Az EIB-nek tetszik a diákhitel A korábbi százmillió euró keretösszegű hitelszerződést fSWfel követően a múlt hét csütör­­tökön Csillag Tamás, a Diák-­­ hitel Központ vezérigaz­­gatója egy új, 150 millió I­d. eurós hiteltzerződést irt .rTvTie­házási Bankkal (EIB). A 2008-tól 2010-ig terjedő időszakban felhasználható hitel feltételei nem változtak: a kölcsön részleteit több deviza­nemben hívhatja le a DK, a futamidő 15 éves, 5 éves tőketörlesztési türelmi idő mellett. Az EIB-forrás korábban BUBOR alatti forrást biztosított a DK számára - mondta a vezérigazgató. Az EIB feltételei szerint a hitelt a mindenkor szükséges diákhitel-kibocsátás forrásszükségleté­nek feléig lehet felhasználni, így a mostani bank­kölcsön és a korábban hitelt felvevők törlesztésének visszaforgatása elegendő lehet a most kezdődő tanévben várt 25 milliárd forintos finanszírozási szükséglet biztosítására, tavaly ugyanis a 24,4 mil­liárd forintnyi új hitelki- A DK FORRÁS­­helyezéshez viszonyítva 39 SZERKEZETE százalékos részarányt ért A DK FORRÁS­SZERKEZETE (2006,%) (2006 %) és már a korábban felvett ,, diákhitelek törlesztése. MFB-hitel 36 Kötvény 49 Ugyanakkor a DK-nak a EIB hitel 14 korábbi kölcsöneit is tör­i ,.... .. , vesztenie kell, ezért a vezér­ Bankkölcsön 1 , ’ Forrás: Diákhitel Központ igazgató Szerint 37 ŐSSZel is meghirdetnek egy új, 25 milliárd forintos kötvényprogramot, amelyet jövőre további 50 milliárdos új kibocsátási program egészít majd ki. (A 2006-2007-es tanévre meghirdetett 30 milliárdos kötvényprogramból a kedvezőtlen piaci körülmények miatt végül csak 13,5 milliárd forint kibocsátás történt.) A forrásköltségek csökkentése miatt a DK továbbra sem mond le arról, hogy ko­rábbi kötvényeit visszavásárolja: a 2006-ban lejáró kötvényekből 13, az idén pedig 2 milliárd forint értékben vásároltak vissza ilyen papírokat. Forrás: Diákhitel Központ NAGY LÁSZLÓ NÁNDOR nm­@napi.hu MFB-hitel 36 Kötvény 49 EIB-hitel 14 Bankkölcsön1 CSILLAG TAMÁS . Az új tanévben nem változik a diákhitel 9,5 százalékos kamata, s az igényelhe­tő összeg sem. Új viszont, hogy a DK öt felsőoktatási intézménnyel megállapodott arról, hogy a költségtérítéses képzésben részt vevő hallgatók diákhitelük engedmé­nyezésével fizethetik ki a tandíjat, ekkor a beiratkozásnak nem feltétele a tandíj befizetése, az összeget a DK közvetlenül a célintézménynek utalja át. ELVISZIK A GALVÁNISZAPOT A KvVM elszállíttatja Csepelről a becsoma­golt galvániszapot, miután a júliusban kért szakértői vélemény szerint bár az anyag jelenlegi állapotában a környezetre nem veszélyes, külső behatások következtében bármikor ártalmassá válhat. A szakvéle­mény a galvániszap elszállíttatását javasol­ta a minisztériumnak. Ennek korábban jogi akadályai voltak, a hulladékot beszállító cég ellen ugyanis felszámolási eljárás folyt, azóta a céget felszámolták, így állami feladattá vált a környezeti kockázat megszüntetése. A KvVM augusztusban közbeszerzési pályázatot írt ki a mintegy 1200 tonna galvániszap elszállítására és ártalmatlanítására. A jelentkezési határidő szeptember 24. az elszállításra a nyertes pályázónak a szerződéskötéstől számítva két hónap áll majd rendelkezésére. A NAP BELFÖLDÖN! A NAPI GAZDASÁG 2007. SZEPTEMBER 3., HÉTFŐ KIVETTE A PÉNZT A FUF KFT- BŐL AZ ÁLLAM A magyar állam képviseletében tulajdonos Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) 2,95 milliárd forinttal, 299 millió forintra csökkentette a végelszámolás alatt álló Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft. (FUF) törzstőké­jét; a lépés célja a tőkekivonás - derül ki a cégközlöny legfrissebb számából. Az állam tavaly októberben fizette ki a FUF Kft. volt kisebbségi tulajdonosának, a kanadai Airport Development Corporation (ADC) nevű cégnek a választott bíróság által megítélt 74 millió dollárt plusz a perköltséget - írta az MTI­­Eco. Az 1998 decemberében átadott Ferihegy 2B utasforgalmi terminál felépítésére és üzemeltetésére alapították a FUF Kft.-t, amelyben a beruházás fő­­vállalkozója, a kanadai ADC 34 százalékkal, az akkori Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) pedig 66 százalékkal részesedett. Az ADC amiatt fordult nemzetközi választott bírósághoz, mert 2001-ben a légügyi törvény módosítása nyomán egyoldalúan felmondták vele a szerződést. A bírósági határozat teljesítésével a FUF teljesen a magyar állam tulajdonába, a KVI-hoz került 2006. október 31 -én. A társaság végelszámolása idén január elsején kezdődött. Elszáll Ferihegyről a SkyEurope Bezárja ferihegyi és krakkói bázisát a SkyEurope - jelentette be a diszkont-légitársaság pén­teken este. A tervek szerint a cég a téli menetrend kezdetétől, vagyis október 28-ától nem köz­lekedtet járatokat Ferihegyre, illetve Krakkóba, ami egyben azt is jelenti, hogy berepülő légi­­társaságként sem lesz jelen. Hosszan tartó elemzés után döntöttünk arról, hogy a hosszú távú eredményesség érdekében üzemelésünket Szlovákia, Cseh­ország és Ausztria köré fonjuk. E piacokon az üzleti és szabadidős utasok aránya kedvező, gyors a növekedés, valamint jóval kisebb a szezonalitás, mint Krakkóban vagy Budapesten - adta hírül közleményben Jason Bitter, a SkyEurope Airlines újonnan kinevezett vezérigaz­gatója. (Információink szerint Bécsből még a téli idő­szakban is csaknem húsz célállomásra repülnek.) A döntés körülbelül 110 munkavállalót érint, ám egy részük - főleg a hajózó személyzet - a cég más bázisállomásán találhat majd munkát - mondta lapunk­nak Hegedűs Judit, a SkyEurope Hungary Kft. szóvivője. Azt vi­szont ma még homály fedi, hogy a földi kiszolgálás jövője hogyan alakul. Információink szerint a SkyEurope idei ferihegyi forgalma eddig 300 ezer utas volt, s még körülbelül 80 ezret szállítanak el, akik már korábban lefoglalták jegyüket valamely nyár végi, őszi járatra. A cég 2003 novemberében jelent meg Magyarországon, az uniós csatlakozás előtti,, bürok­ratikusabb időkben. A SkyEurope első járatához még az indulás pillanatában sem rendelkezett megfelelő dokumentumokkal, így nem repülhetett volna Ferihegy és London között, végül a cégveze­tők azzal vágták át a gordiuszi csomót, hogy a gép leszállt Pozsonyban, onnan pedig már egy szlovák papír birtokában szabályszerűen repülhetett Lon­donba. A kezdeti kis nehézségek után hamarosan megjelent az egykori Malév-vezérigazgató, Váradi József gründolta WizzAir, majd az egyébként nagyon kicsinek mondható magyar piacon sorra jelent meg a többi vetélytárs is, legutóbb a Ryanair. A jelek szerint e versenyben kevésnek bizonyult az a stratégia, amely szerint a SkyEurope - a többi­ekkel ellentétben - nem kimondottan másodlagos repülőterekre szállt le, vagy pedig a részvényesek mielőbb szeretnének egy jövedelmezőbb vállal­kozást látni. DIÓSZEGI JÓZSEF dioszegijozsef@napi.hu ► A SkyEurope részvényenkénti vesztesége az idei harmadik negyedévben jelentő­sen, 0,83 euróról 0,13 euróra csökkent. A negyedévben a bevételek 26 százalékkal növekedtek, az utasforgalom 702 ezerről 927 ezerre emelkedett annak ellenére, hogy átlagosan kevesebb gép üzemelt, mint egy évvel korábban. Az egy utaskilométerre vetített árbevétel 5,5 százalékkal nőtt, míg a fajlagos költség - üzemanyag nélkül számol­va - 6,9 százalékkal csökkent. A SKYEUROPE FERIHEGYEN » _ Veszteség __ _ euró részvényenként az utolsó negyedévben A GKI szerint az infláció túljutott a csúcsponton Idén a gazdasági növekedés üteme a korábban gondoltnál jobban lassul, a bruttó bérek és az infláció emelke­dése viszont erőtelje­sebb. E két utóbbi növeli a költségvetés bevételeit, s ezzel - a lassuló gaz­dasági fejlődést is figye­lembe véve - csökkenti a hiányt - állapítja meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az Erste Bank együttműködésével ké­szült legújabb előrejel­zése. A második negyedév­ben a kedvezőtlen idő­Forrás: GKI járás miatt jelentősen mérséklődött a mezőgazdasági termelés, az építő­ipari termelés is csökkent, a kiskeres­kedelmi forgalom pedig három százalékkal lett kisebb a tavalyinál. A legdinamikusabb ága­zat az ipar, ám ez szinte kizárólag a kivitelnek köszönhető. A kuta­tók szerint az infláció túlvan a csúcsponton, s szeptembertől erő­teljesen mérséklődik. A mezőgazdasági ter­melői árak azonban - részben a kedvezőtlen időjárás okozta rossz termés, részben az agrártermékek energetikai hasz­nosítása és a gyorsan növekvő ázsiai fogyasztás okozta világpiaci kereslet­növekedés következtében - fékezik ezt a folyamatot, így az év egészében 7,5, az év végén 5,5 százalék körüli inflációt várnak. Az üzleti szférában júniusban - az előző hónapokhoz hasonlóan - több mint tízszázalékos, tehát az OÉT-megállapodás felső határánál is gyorsabb volt a bérnövekedés. Ez azonban részben a foglalkoztatás tavaly szeptemberben lendületet ka­pott fehéredéséből fakadt - vélik a GKI kutatói, akik szerint a követke­ző hónapokban a költségvetési szek­torban az első félévinél gyorsabb, az üzleti szférában viszont lassúbb keresetemelkedésre lehet számítani. Az év egészében több mint négyszá­zalékos reálbércsökkenés várható. NAPI . A GKI szerint a jegybanki alapkamat az év végére 7 százalék körüli szintre, esetleg az alá mehet. A forint augusztusban gyengült, ám éves átlagban az első hét hónap átlagának megfelelő, 250 forintos euróárfolyamot várnak. PROGNÓZIS 2007-RE (ELŐZŐ ÉVI 100) GDP 102,5 Ipari termelés 109,0 Beruházások 102,0 Kiskerforgalom 100,0 Kivitel 118,0 Behozatal 115,0 Külkerhiány (Mrd euró) 1,0 Áht-deficit (Mrd Ft) 1450 Bruttó átlagkereset 108,5 Fogyasztói árindex 107,5

Next