Napi Gazdaság, 2007. október (17. évfolyam, 188-208. szám)
2007-10-01 / 188. szám
A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2007. OKTÓBER 1., HÉTFŐ tízezer malév-citibank-hitelkártya Bevezetése óta, vagyis az elmúlt egy évben tízezerre gyarapodott a MasterCard-alapú Malév-Citibankhitelkártyák birtokosainak száma - jelentette be Batara Sianturi, a Citibank Zrt. elnök-vezérigazgatója egy pénteki eseményen, s lapunknak hozzátette: kártyaszám és költés alapján ez a legnagyobb ilyen jellegű együttműködés egy bank és egy légitársaság között Magyarországon. A hitelkártya rendszeres használói vásárlásuk után pontokat gyűjtenek, amelyeket repülőjegyre válthatnak be a Malév és a partner légitársaságok járatain. A 2007-es nyári utazási szezonban többen indultak repülővel útnak, mint bármikor, és augusztusban több mint 3000 kártyaigénylés érkezett a Citibankhoz. Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy tovább szeretnék fejleszteni az említett terméket. A Malév más területeken is együttműködik a Citibankkal, ám ennek mibenlétét nem árulta el lapunknak a vezérigazgató. Leonov beszámolt viszont arról, hogy ez év első nyolc hónapjában a Malév utasainak száma 5 százalékkal, menetrend szerinti járatainak bevétele pedig 7 százalékkal nőtt az előző évihez képest. mm LEONOV PÉTER Lobbiznak a szivattyús erőműért A biztonságos ellátás és a megújuló energia használata kapcsán egyre gyakrabban kerül napirendre, hogy hiányzik a hazai energiarendszerből egy szabályozó feladatot ellátó szivattyús tározós erőmű. Az elvégzett számítások szerint ennek a beruházási költsége 600-800 euró kilowattonként. Magyarországnak első körben nagyjából 600 megawatt teljesítményűre lenne szüksége, ami nagyjából százmilliárd forintba kerülne. Az összeg fajlagosan kisebb, mint egy új szén-, biomassza- vagy atomerőmű beruházási költsége, hozzávetőleg a gáztüzelésű erőművek költségeinek nagyságrendjével egyezik meg. A piaci elemzők szerint a magyar energiarendszerben olyan ► A technológia nem új: Magyarországon is létesült már Dobsina mellett egy 1912-ben, amely ma is az eredeti berendezésekkel üzemel, megoldást kellene találni, amely első lépésben 600 megawatt kapacitású lenne, de szükség szerint ennek duplájára is bővíthető. Javítja a beruházók esélyeit, hogy az ilyen erőművek létesítése összhangban van az EU törekvéseivel, mert az unió alapokmánya közösségi érdekként kezeli a felépítésüket. Ennek ellenére a létesítés legnagyobb gátja - mint annyi más esetben - a különféle környezetvédő szervezetek tiltakozása. Az eddigi vizsgálatok szerint a szivattyús erőmű felépítésére leginkább a Dunakanyar, illetve Zemplén térsége lenne alkalmas. A rendszerszabályozás gondjainak megoldására szinte minden országban szivattyús tározós erőművet használnak, jelenleg világszerte már több mint 300 működik, részarányuk az energiarendszerekben közel tíz százalék. Európában szinte minden országban van ilyen erőmű, némelyikük teljesítménye eléri a paksi erőműét. Ausztriában négy, Svájcban, Szlovéniában és Portugáliában egy-egy új épül, Litvániában 1600 megawattosra bővítik a meglevőt, Németországban éppen a közelmúltban csatlakoztattak a hálózatra egy új 1000 megawattos egységet, valamint mind a hét lengyel energiatározót modernizálták. NAPI PÁLYÁZATI FELHÍVÁS A Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének Gazdasági Bizottsága megbízásából és nevében, a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BFVK Zrt., www.bfvk.hu) nyilvános pályázatot hirdet a Budapest Főváros Önkormányzat tulajdonában lévő Budapest, VII. kerület Kazinczy u. 45. szám alatt lévő, 34155 hrsz-ú, VK-VII/16 övezeti besorolású, 503 m2 alapterületű, kivett gazdasági épület és udvar megnevezésű, beépítetlen ingatlan értékesítésére. Az ingatlan induló ára: 25.000.000,- Ft + ÁFA A pályázat nyilvános, amelyen részt vehet bármely, a Magyar Köztársaság területén bejegyzett jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve természetes személy, amely/aki a pályázati anyagot megvásárolja és, a kiírásban foglalt feltételeknek eleget tesz. A pályázat részletes ismertetését és feltételeit tartalmazó dokumentáció 2007. október 1-től — október 31-ig munkanapokon 9.00 és 15.00 óra (pénteken 9.00 és 13.00 óra) között vásárolható meg - egyszeri, vissza nem térítendő 20.000,- Ft + ÁFA összegért - az alábbi címen: Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság 1091 Budapest, Üllői út 45. II. em. 220. Tel: (36-1) 456-9013; Fax: (36-1) 456-9027 A pályázatot 2007. november 8. (csütörtök) 12.00 - 13.00 óra között kell benyújtani, a BFVK Zrt. fent megjelölt helyiségében. A pályázatok bontására 2007. november 8-án (csütörtökön) 14 óra 00 perckor kerül sor a BFVK Zrt-nél. A végső döntést a Fővárosi Önkormányzat erre feljogosított testülete hozza meg legkésőbb a pályázat benyújtását követő 90 napon belül, mely egy alkalommal legfeljebb 30 nappal meghosszabbítható. Mindezekről a pályázatot benyújtók írásban kapnak értesítést. GRÁF NEGYVEN ÉVRE TEKINTETT VISSZA Jó lépésnek nevezte azt a négy évtizeddel ezelőtt megszületett döntést Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, amelynek nyomán lehetővé vált az egységes földügyi szakigazgatás megteremtése Magyarországon. Minderről az agrártárca irányítója azon a szakmai tanácskozáson beszélt, amelyen a szakemberek a negyven évvel ezelőtt létrehozott egységes földügyi szakigazgatás megteremtésére emlékeztek. Gráf József jelezte: az egységes földügyi szakigazgatás tette lehetővé, hogy egységesítsék az ingatlan-nyilvántartást, valamint megfeleljenek azoknak a korszerű követelményeknek is, amelyeket ma támasztanak az ügyfelek a földhivatalokkal szemben. Ennek alapja többek között a Földmérési és Távérzékelési Intézetben végzett munka - adta hírül az MTI. VISSZAESETT A NÉMET KISKERFORGALOM Németországban augusztusban változatlan áron 1,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom és 2,2 százalékkal elmaradt a tavaly augusztusitól - jelentették a szövetségi statisztikai hivatalban pénteken, eloszlatva bármiféle reményt, hogy a lakossági fogyasztás hozzájárulhatna a GDP-növekedéshez a legnagyobb EU-gazdaságban. Júliusban 1,0 százalékkal volt kisebb a forgalom, mint egy évvel azelőtt. Az első nyolc hónapban a német kiskereskedelmi forgalom változatlan áron 1,6 százalékkal maradt el a tavalyi első nyolc hónapétól. A továbbiakban sem várható javulás: a GfK kutatóintézet németországi fogyasztói bizalmi mutatója második hónapja esik: az előre tekintő mutató októberre 6,8 pontra fogyatkozott a szeptemberi 7,4 pontról. Az elemzők kisebb visszaesést, 7,0 pontot vártak októberre. A VILÁG LEGDRÁGÁBB AUTÓPÁLYÁJA ÉPÜL LENGYELORSZÁGBAN Törvénysértés árán gyorsulhat a szlovák sztrádaprogram A szlovák kormány legutóbbi ülésén úgy döntött, hogy akár 150 kilométernyi, pppprogram keretében épülő két útszakasz megvalósításához is úgy foghatnak hozzá, hogy előtte nem rendezik a nyomvonal tulajdonviszonyait, magyarán a szükséges terület felvásárlása nem történik meg. Konkrétan a Zsolna és Kassa közötti 100 kilométeres autópálya-szelvényről, valamint a Nyitra és Zólyom közötti 50 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz megvalósításáról van szó. A Ficokormány ugyanis elfogadta a sztrádaépítés ellentmondásos törvénytervezetét, ami lehetővé teszi, hogy teljesüljön Robert Fico miniszterelnök akarata, a Pozsony-Zsolna-Kassa közötti autópálya 2010-es átadása. A kabinet elképzelése szerint a földtulajdonosok kártalanítása az építkezés ideje alatt történik, és nem előtte, ahogyan eddig. E nem éppen jogtiszta megoldás ellen a kabinet néhány tagja máris felemelte szavát, emellett több polgári szervezet is tiltakozott. „Az állam gyakorlatilag anélkül fogja használni a magántulajdonban levő területet, hogy előtte a tulajdonossal megegyezett volna” - nyilatkozta a Pravda csütörtöki számában Peter Majkúch jogász. A hírt megerősítette Lubomír Vázny szlovák közlekedési miniszter, aki szerint enélkül nem teljesülne az ambiciózus célkitűzés, Pozsony és Kassa sztrádakapcsolata 2010-ig. A kabinet által elfogadott útépítési törvénytervezet sürgősen a parlament elé kerül, hogy 2008. január elsejével hatályba léphessen. A szlovák kormány arról is döntött, hogy a leszakadó délszlovákiai régiók felkarolása érdekében a Zólyom-Losonc- Rimaszombat-Rozsnyó-Kassa gyorsforgalmi út építését ugyancsak felgyorsítják, az új határidő 2012. A közlekedési tárca koncepciója szerint ez 175-250 milliárd korona közötti összeget emészt fel, ám a pénzügyminisztérium a ppp-projektekben rejlő buktatókat is látva akár a 300 milliárdos (2219,96 milliárd ) A Magyarországon utoljára átadott 100 kilométer autópálya kilométerenkénti átlagos beruházási költsége hárommilliárd forint körül volt. A sztrádahasználattal kapcsolatos legújabb hír pedig, hogy a nyári turisztikai időszak leteltével, október 1-jétől a csak személyautókra érvényes négynapos autópályamatricák ára 1530 forintról 1170 forintra csökken. Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. ügyfélszolgálatai és viszonteladói hálózata januártól augusztusig 6 401 079 darab négynapos matricát értékesített, ami az előző év hasonló időszakához képest megközelítőleg 22,4 százalékos növekedést jelent (tavaly ez a nönövekedési mutató 26,29 százalék l£ volt). forint) végösszeget sem tartja kizártnak. Ezt a pénzt harminc év alatt törlesztené az állam a beruházóknak. Az első ppp-tendert már szeptember végéig ki kellett volna írni, azonban máig hiányzik az ügytől ódzkodó pénzügyi tárca állásfoglalása, vagyis máris csúszás van az ütemtervben. Ennek ellenére a hét végén a közlekedési tárca meghirdette az előzetes tendert, amelynek alapján 130 milliárd koronához juthatnak a vállalkozók. SIDÓ ZOLTÁN, POZSONY ► Elszaladtak az autósztráda-építés árai Lengyelországban - a Gazeta Wyborcza című lap szerint valószínűleg a világ legdrágább autósztrádája az S8-as 10,4 kilométeres szakasza Varsó alatt: kilométerenként 171,4 millió zlotyba (11,38 milliárd forint) kerül az országos út- és autópálya-igazgatóság becslése szerint. Az építők azonban másképp számolnak, és a legolcsóbb ajánlat is kilométerenként 206,7 millió zloty, a konkurenciáé pedig 230,8 millió (15,3 milliárd forint). Ennek fényében már nem is olyan imponáló a varsói kormány által a napokban elfogadott sztrádaépítési program, amely - nagyrészt a 2012-es labdarúgó Európa-bajnoksághoz kötődően - 2012-ig 121 milliárd zlotyt szán erre a célra. Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.... JfflPI- PÁLYÁZATI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS Tanácsadó Központ A LEGKEVESEBB Pályázati Iroda KOCKÁZATTAL Több mint ötszáz nyertes pályázat, több mint százmilliárd forint elnyert támogatás és fejlesztési adókedvezmény. 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Aktuális pályázati információk a legjobb cégek tanácsadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consuitingcenter.hu I A rovatban szereplő jelöletlen forrású adatok a CompLEX CD ! Céghírekből (www.complex.hu) és a lemez szolgáltatásaként elérhető IM Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatától | származnak (^XCompLex Wolters Kluwer csoport | Telefon: 1/464-5656 E-mail: complex@kjk-kerszov.hu jj Internet: www.complex.hu Az ERSTE Befektetési Zrt. közleménye Az ERSTE Befektetési Zrt. (1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26., tev. eng. szám: 111/75.005-19/2002, tőzsdetagság: BÉT Zrt., Deutsche Börse AG) tájékoztatja tisztelt ügyfeleit, hogy Üzletszabályzatának 1. számú mellékletét képező Ügynöklistája 2007. szeptember 27. napjával az alábbiakban felsorolt új ügynökkel módosul: Ügynök neve Cégjegyzékszáma II. szám Város Cím Petria Bt. 05-06-012977 3535 Miskolc Homok utca 4. ERSTE 5 BEFEKTETÉSI ZRT.