Napi Gazdaság, 2007. október (17. évfolyam, 188-208. szám)

2007-10-01 / 188. szám

A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2007. OKTÓBER 1., HÉTFŐ tízezer malév-citibank-hitelkártya Bevezetése óta, vagyis az elmúlt egy évben tízezerre gyarapodott a MasterCard-alapú Malév-Citibank­­hitelkártyák birtokosainak száma - jelentette be Batara Sianturi, a Citibank Zrt. elnök-vezérigazgatója egy pénteki eseményen, s lapunknak hozzátette: kártya­szám és költés alapján ez a legnagyobb ilyen jellegű együttműködés egy bank és egy légitársaság között Magyarországon. A hitelkártya rendszeres használói vásárlásuk után pontokat gyűjtenek, amelyeket repülőjegyre válthatnak be a Malév és a partner légitársaságok járatain. A 2007-es nyári utazási szezonban többen indultak repülővel útnak, mint bármikor, és augusztusban több mint 3000 kártyaigénylés érkezett a Citibankhoz. Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy tovább szeretnék fejleszteni az említett terméket. A Malév más területeken is együttműködik a Citibankkal, ám ennek mibenlétét nem árulta el lapunknak a vezérigazgató. Leonov beszámolt viszont arról, hogy ez év első nyolc hónap­jában a Malév utasainak száma 5 százalékkal, menetrend szerinti járatainak bevétele pedig 7 százalékkal nőtt az előző évihez képest. mm LEONOV PÉTER Lobbiznak a szivattyús erőműért A biztonságos ellátás és a meg­újuló energia használata kapcsán egyre gyakrabban kerül napi­rendre, hogy hiányzik a hazai energiarendszerből egy szabályo­zó feladatot ellátó szi­vattyús tározós erőmű. Az elvégzett számítások szerint ennek a beruhá­zási költsége 600-800 euró kilowattonként. Magyarországnak első körben nagyjából 600 megawatt teljesítményű­re lenne szüksége, ami nagyjából százmilliárd forintba kerülne. Az összeg fajla­gosan kisebb, mint egy új szén-, biomassza- vagy atomerőmű be­ruházási költsége, hozzávetőleg a gáztüzelésű erőművek költségeinek nagyságrendjével egyezik meg. A piaci elemzők szerint a ma­gyar energiarendszerben olyan ► A technológia nem új: Magyarországon is létesült már Dobsina mellett egy 1912-ben, amely ma is az eredeti berendezésekkel üzemel, megoldást kellene találni, amely első lépésben 600 megawatt ka­pacitású lenne, de szükség sze­rint ennek duplájára is bővíthető. Javítja a beruházók esélyeit, hogy az ilyen erőművek létesítése össz­hangban van az EU törekvéseivel, mert az unió alapokmánya kö­zösségi érdekként kezeli a felépí­tésüket. Ennek ellenére a létesítés legnagyobb gátja - mint annyi más esetben - a különféle környezetvédő szervezetek tiltakozása. Az eddigi vizsgálatok szerint a szivattyús erő­mű felépítésére legin­kább a Dunakanyar, il­letve Zemplén térsége lenne alkalmas. A rendszerszabályozás gondjainak megoldására szinte minden országban szivattyús tározós erőművet használnak, je­lenleg világszerte már több mint 300 működik, részarányuk az energiarendszerekben közel tíz százalék. Európában szinte min­den országban van ilyen erőmű, némelyikük teljesítménye eléri a paksi erőműét. Ausztriában négy, Svájcban, Szlovéniában és Portugáliában egy-egy új épül, Litvániában 1600 megawattosra bővítik a meglevőt, Németor­szágban éppen a közelmúltban csatlakoztattak a hálózatra egy új 1000 megawattos egységet, vala­mint mind a hét lengyel energia­tározót modernizálták. NAPI PÁLYÁZATI FELHÍVÁS A Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének Gazdasági Bizottsága megbízásából és nevében, a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BFVK Zrt., www.bfvk.hu) nyilvános pályázatot hirdet a Budapest Főváros Önkormányzat tulajdonában lévő Budapest, VII. kerület Kazinczy u. 45. szám alatt lévő, 34155 hrsz-ú, VK-VII/16 övezeti besorolású, 503 m2 alapterületű, kivett gazdasági épület és udvar megnevezésű, beépítetlen ingatlan értékesítésére. Az ingatlan induló ára: 25.000.000,- Ft + ÁFA A pályázat nyilvános, amelyen részt vehet bármely, a Magyar Köztársaság területén bejegyzett jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve természetes személy, amely/aki a pályázati anyagot megvásárolja és, a kiírásban foglalt feltételeknek eleget tesz. A pályázat részletes ismertetését és feltételeit tartalmazó dokumentáció 2007. október 1-től — október 31-ig munkanapokon 9.00 és 15.00 óra (pénteken 9.00 és 13.00 óra) között vásárolható meg - egyszeri, vissza nem térítendő 20.000,- Ft + ÁFA összegért - az alábbi címen: Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság 1091 Budapest, Üllői út 45. II. em. 220. Tel: (36-1) 456-9013; Fax: (36-1) 456-9027 A pályázatot 2007. november 8. (csütörtök) 12.00 - 13.00 óra között kell benyújtani, a BFVK Zrt. fent megjelölt helyiségében. A pályázatok bontására 2007. november 8-án (csütörtökön) 14 óra 00 perckor kerül sor a BFVK Zrt-nél. A végső döntést a Fővárosi Önkormányzat erre feljogosított testülete hozza meg legkésőbb a pályázat benyújtását követő 90 napon belül, mely egy alkalommal legfeljebb 30 nappal meghos­szabbítható. Mindezekről a pályázatot benyújtók írásban kapnak értesítést. GRÁF NEGYVEN ÉVRE TEKINTETT VISSZA Jó lépésnek nevezte azt a négy évtizeddel ezelőtt megszületett döntést Gráf József földművelés­­ügyi és vidékfejlesztési miniszter, amelynek nyomán lehetővé vált az egységes földügyi szakigazgatás megteremtése Magyarországon. Minderről az agrártárca irányítója azon a szakmai tanácskozáson beszélt, amelyen a szakemberek a negyven évvel ezelőtt létrehozott egységes földügyi szakigazgatás megteremtésére emlé­keztek. Gráf József jelezte: az egységes földügyi szakigazgatás tette lehetővé, hogy egységesítsék az ingatlan-nyilvántartást, valamint megfelel­jenek azoknak a korszerű követelményeknek is, amelyeket ma támasztanak az ügyfelek a földhi­vatalokkal szemben. Ennek alapja többek között a Földmérési és Távérzékelési Intézetben végzett munka - adta hírül az MTI. VISSZAESETT A NÉMET KISKERFORGALOM Németországban augusztusban változatlan áron 1,4 százalékkal csökkent a kiskereske­delmi forgalom és 2,2 százalékkal elmaradt a tavaly augusztusitól - jelentették a szövetségi statisztikai hivatalban pénteken, eloszlatva bármiféle reményt, hogy a lakossági fogyasz­tás hozzájárulhatna a GDP-növekedéshez a legnagyobb EU-gazdaságban. Júliusban 1,0 százalékkal volt kisebb a forgalom, mint egy évvel azelőtt. Az első nyolc hónapban a német kiskereskedelmi forgalom változatlan áron 1,6 százalékkal maradt el a tavalyi első nyolc hó­napétól. A továbbiakban sem várható javulás: a GfK kutatóintézet németországi fogyasztói bizalmi mutatója második hónapja esik: az előre tekintő mutató októberre 6,8 pontra fogyatkozott a szeptemberi 7,4 pontról. Az elemzők kisebb visszaesést, 7,0 pontot vártak októberre. A VILÁG LEGDRÁGÁBB AUTÓPÁLYÁJA ÉPÜL LENGYELORSZÁGBAN Törvénysértés árán gyorsulhat a szlovák sztrádaprogram A szlovák kormány legutób­bi ülésén úgy döntött, hogy akár 150 kilométernyi, ppp­­program keretében épülő két útszakasz megvalósításához is úgy foghatnak hozzá, hogy előt­te nem rendezik a nyomvonal tulajdonviszonyait, magyarán a szükséges terület felvásárlása nem történik meg. Konkrétan a Zsolna és Kassa közötti 100 kilométeres autópálya-szel­vényről, valamint a Nyitra és Zólyom közötti 50 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz meg­valósításáról van szó. A Fico­­kormány ugyanis elfogadta a sztrádaépítés ellentmondásos törvénytervezetét, ami lehetővé teszi, hogy teljesüljön Robert Fico miniszterelnök akarata, a Pozsony-Zsolna-Kassa közötti autópálya 2010-es átadása. A kabinet elképzelése szerint a földtulajdonosok kártalanítása az építkezés ideje alatt történik, és nem előtte, ahogyan eddig. E nem éppen jogtiszta megol­dás ellen a kabinet néhány tagja máris felemelte szavát, emellett több polgári szervezet is tilta­kozott. „Az állam gyakorlatilag anélkül fogja használni a ma­gántulajdonban levő területet, hogy előtte a tulajdonossal meg­egyezett volna” - nyilatkozta a Pravda csütörtöki számában Peter Majkúch jogász. A hírt megerősítette Lubomír Vázny szlovák közlekedési miniszter, aki szerint enélkül nem telje­sülne az ambiciózus célkitűzés, Pozsony és Kassa sztrádakap­csolata 2010-ig. A kabinet által elfogadott útépítési törvényter­vezet sürgősen a parlament elé kerül, hogy 2008. január elsejé­vel hatályba léphessen. A szlovák kormány arról is döntött, hogy a leszakadó dél­szlovákiai régiók felkarolása érdekében a Zólyom-Losonc- Rimaszombat-Rozsnyó-Kassa gyorsforgalmi út építését ugyan­csak felgyorsítják, az új határ­idő 2012. A közlekedési tárca koncepciója szerint ez 175-250 milliárd korona közötti összeget emészt fel, ám a pénzügymi­nisztérium a ppp-projektekben rejlő buktatókat is látva akár a 300 milliárdos (2219,96 milliárd ) A Magyaror­szágon utoljára átadott 100 kilo­méter autópálya kilométerenkénti átlagos beru­házási költsége hárommilliárd forint körül volt. A sztrádahaszná­lattal kapcsolatos legújabb hír pe­dig, hogy a nyári turisztikai időszak leteltével, október 1-jétől a csak személyautókra érvényes négy­napos autópálya­matricák ára 1530 forintról 1170 forintra csökken. Az Állami Autó­pálya-kezelő Zrt. ügyfélszolgálatai és viszonteladói hálózata január­tól augusztusig 6 401 079 darab négynapos mat­ricát értékesített, ami az előző év hasonló idősza­kához képest megközelítőleg 22,4 százalékos növekedést jelent­­ (tavaly ez a nö­nö­vekedési mutató 2­­6,29 százalék l£ volt). forint) végösszeget sem tartja kizártnak. Ezt a pénzt harminc év alatt törlesztené az állam a beruházóknak. Az első ppp-tendert már szep­tember végéig ki kellett volna írni, azonban máig hiányzik az ügytől ódzkodó pénzügyi tárca állásfog­lalása, vagyis máris csúszás van az ütemtervben. Ennek ellenére a hét végén a közlekedési tárca meghirdette az előzetes tendert, amelynek alapján 130 milliárd ko­ronához juthatnak a vállalkozók. SIDÓ ZOLTÁN, POZSONY ► Elszaladtak az autósztráda-építés árai Lengyelországban - a Gazeta Wyborcza című lap szerint valószínűleg a világ legdrágább autósztrádája az S8-as 10,4 kilométeres szaka­sza Varsó alatt: kilométerenként 171,4 millió zlotyba (11,38 milliárd forint) kerül az országos út- és autópálya-igazgatóság becslése szerint. Az építők azonban másképp számolnak, és a legolcsóbb ajánlat is kilométerenként 206,7 millió zloty, a konkurenciáé pedig 230,8 millió (15,3 milliárd forint). Ennek fényében már nem is olyan imponáló a varsói kormány által a napokban elfogadott sztrádaépítési program, amely - nagy­részt a 2012-es labdarúgó Európa-bajnoksághoz kötődően - 2012-ig 121 milliárd zlotyt szán erre a célra. Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.... JfflPI- PÁLYÁZATI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS Tanácsadó Központ A LEGKEVESEBB Pályázati Iroda KOCKÁZATTAL Több mint ötszáz nyertes pályázat, több mint százmilliárd forint elnyert támogatás és fejlesztési adókedvezmény. 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Aktuális pályázati információk a legjobb cégek tanácsadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consuitingcenter.hu I A rovatban szereplő jelöletlen forrású adatok a CompLEX CD ! Céghírekből (www.complex.hu)­­ és a lemez szolgáltatásaként­­ elérhető IM Cégnyilvántartási­­ és Céginformációs Szolgálatától | származnak (^XCompLex Wolters Kluwer csoport | Telefon: 1/464-5656 E-mail: complex@kjk-kerszov.hu jj Internet: www.complex.hu Az ERSTE Befektetési Zrt. közleménye Az ERSTE Befektetési Zrt. (1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26., tev. eng. szám: 111/75.005-19/2002, tőzsdetagság: BÉT Zrt., Deutsche Börse AG) tájékoztatja tisztelt ügyfeleit, hogy Üzletszabályzatának 1. számú mellékletét képező Ügynöklistája 2007. szeptember 27. napjával az alábbiakban felsorolt új ügynökkel módosul: Ügynök neve Cégjegyzékszáma II. szám Város Cím Petria Bt. 05-06-012977 3535 Miskolc Homok utca 4. ERSTE 5 BEFEKTETÉSI ZRT.

Next