Napi Gazdaság, 2008. február (18. évfolyam, 23-43. szám)

2008-02-01 / 23. szám

O­R NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. FEBRUÁR 1-2., PÉNTEK-SZOMBAT_____________________________ NAGY LENDÜLETTEL LÉPHET A GDF-FÚZIÓBA A SUEZ A Suez SA - amely több magyar közműszol­gáltatóban is érdekelt - 7,2 százalékkal, 47,475 milliárd euróra növelte árbevételét 2007-ben. Nyereségadatot egyelőre nem tettek közzé, a társaság vezetése 10 százalék feletti profit­bővülést vár. A vállalat energiaszolgáltató részlege 70 százalékkal növelte árbevételét, míg a környezetvédelmi ágazat valamivel 10 százalék alatti bővülést ért el. A Suez tulajdonosai tavaly szep­temberben egyeztek bele, hogy a társaság egyesüljön a Gaz de France SA-val (GdF), aminek feltétele, hogy környezetvédelmi szolgáltató részlegét le kell választania. Az ágazatot, amelyben 35 százalékos tulajdonrészt tart meg a fuzionált cég, a tőzsdére viszik. Az egyesülési folyamat 2008 júniusára zárul le, s eredmé­nyeképpen az OAO Gazprom gázmonopólium és az Electricité de France SA áramszolgáltató mögött a világ harmadik legna­gyobb energiaszolgáltató vállalata jön létre. o 474 w n MEGDOBTÁK AZ AKVIZÍCIÓK A VODAFONE ÁRBEVÉTELÉT Decemberben véget ért harmadik üzleti negyedévében a vártnál jobban, 16 százalékkal, 9,2 milliárd fontra (18,3 milliárd dollár) nőtt a világ legnagyobb mobilcége, a brit Vodafone Group Plc árbevétele, elsősorban a feltörekvő pia­cokon, így Indiában és Törökországban történő terjeszkedésének köszönhetően. Az előfizetők száma 10,8 millióval, 252,3 millióra nőtt a JBÉÉÉÉIÉIÉIÉÉ­ÉÉÉ negyedév folyamán, és most először nagyobb (FONT) volt a bővülés a feltörekvő piacokon - Kelet- 2007 Európát is ideértve -, mint Nyugat-Európában. A májusban felvásárolt indiai mobilcégnek, ya -..­....­...........­ ||Illés az Essarnak például 40 millió előfizetője volt | * * december végén. Az erős euró ugyancsak­­67 ........... . rfWt. hozzájárult a bővüléshez - hangsúlyozta­­ j ,­m Andy Halford pénzügyi igazgató-, miután az ú­j­ árbevétel 60 százalékát még mindig az európai 1,47­0 valutát használó országokban realizálják. A cég egyelőre nem érzi a globális gazdasági lassú-­it? *-----------------------------* lást és nem is tartanak recessziós hatásoktól - 2007.1.31. 2008.1.31. mondta Árun Sarin vezérigazgató. Forrás: Bloomberg TRIPLÁZOTT A LENOVO Csaknem háromszorosára, 171,7 LENOVO-ADATOK millió dollárra növelte nettó nye­ (MILLIÓ DOLLÁR)­reségét a kínai Lenovo Group 2006. X—XII. 2007. X—XII. Ltd., a világ 4. legnagyobb Árbevétel 4000,0 4600,0 - Ázsiában piacvezető­­ szemé- Adózott eredmény 57,7 171,7 lylszámítógép-gyártója üzleti SIMftSSI............................... évének december 31-én végződött harmadik negyedévében. Az árbevétel 15 százalékkal nőtt. A vállalat bővítette értékesítési háló­zatát Indiában és Kelet-Európában és a korábbinál több notebookot adott el Kínában. Világszinten ugyan 7,5 százalékra esett a piaci részesedése az augusztus-szeptemberi 8,2-ről, de a feltörekvő térségekben, különösen Ázsiában csökkenteni tudta lemaradását a piacvezető Hewlett-Packarddal és a második Dell-lel szemben. Az IDC informatikai piackutató cég adatai szerint a Lenovo 5,8 millió pc-t értékesített az elmúlt év utolsó három hónapjában, ami 22 százalékos növekedés az azt megelőző negyedévhez képest, ám a tajvani Acer 60 százalékos bővülést ért el, s ezzel átvette tőle a harmadik helyet a komputergyártók rangsorában. AZ MVT MÉG NEM DOLGOZIK AZ ELŐKÉSZÍTÉSEN Egyszer majd privatizálják a Volánokat Bár a Volán-társaságok privatizációjának gondolata már többször felmerült, komoly előrelépés nem történt, miközben egyes önkormányzatok szívesen látnák saját tulajdonukban a cégeket. Kákosy Csaba, a közlekedési tárca decemberben kine­vezett vezetője már a bemutatkozó sajtótájékoztatóján is szóba hozta a Volánok privatizációját, s azóta többször hangoztatta - legutóbb az Indexnek adott interjújában -, hogy nem lát semmilyen szakmai okot arra, hogy ne priva­tizálják a cégeket. Arra a kérdésre pedig, hogy ez mikorra valósulhat meg, azt válaszolta: „Ha most nem kezdjük el, akkor nem hiszem, hogy időben be tudjuk fejezni. A leg­­ambiciózusabb menetrenddel 2008 végén vagy 2009 első negyedévében megtörtén­het a privatizáció.” A Nemzeti Vagyongazdálkodási Ta­nács (NVT) jelenleg nem foglalkozik a Volán-társaságok privatizációjának kér­désével - tudtuk meg Száraz Gábortól, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szóvivőjétől, aki szerint - a többi céghez hasonlóan - a Volánokkal kapcsolatos stratégia kiala­kítását is napirendre kell majd tűznie a testületnek, ám ennek még nincs időpontja. Jelenleg folyamatban van a Volán-társaságok 2008-as üzleti terveinek előkészítése. A közlekedési miniszter szerint a privatizációval kap­csolatban az állam fontos feladata a szabályozási keretek rendbetétele: „Az esetleges magántulajdonba adás után is garantálnia kell, hogy minden településre el lehessen jutni busszal vagy vasúttal, de meg kell nézni a pályaudvarokhoz való hozzáférés ma tisztázatlan tulajdonjogi kérdéseit is. Ezeket mind tisztázni kell, mielőtt hozzálátnak a privati­zációhoz. A készülő koncepció szerint a 24 céget nem dara­bonként magánosítjuk, hanem regionális csomagokban.” Kaposvár önkormányzata azt szeretné, hogy az állam adja az önkormányzatok tulajdonába a Volán-társaságo­kat, pontosabban amennyiben sor kerül azok privatizáci­ójára, akkor a városvezetés azt tartaná megfelelőnek, hogy az önkormányzatok kapjanak lehetőséget a vagyon térí­tésmentes átvételére - mondta lapunk­nak Szita Károly, Kaposvár polgármes­tere. Az önkormányzat az államnál hatékonyabban tudná üzemeltetni a céget, a magántulajdonosnak viszont az lenne a legfőbb célja, hogy csak azokat a járatokat üzemeltesse, amelyek pro­fitot termelnek. Az önkormányzatnak közösségi szolgáltatói feladatai vannak, ami sérülne, ha kizárnák a várost ebből a lehetőségből - teszi hozzá a polgármester. Szita szerint azért vannak ne­héz helyzetben a Volánok, mert az állam nem biztosítja az őket megillető forrásokat. A hatékony működtetés igazo­lására Szita elmondta: az önkormányzati hozzájárulásnak is köszönhetően nyereségesen működik az önkormányzat tulajdonában lévő helyi tömegközlekedési vállalat, amely egy éve került száz százalékban a városhoz, miután az 51 százalékos önkormányzati tulajdon mellé 100 millióért kivásárolta az állami tulajdont. Magyarországon öt város (Budapest, Debrecen, Kaposvár, Pécs, Szeged) működtet helyi tömegközlekedési céget. Debrecen önkormányzata is foglalkozott már a privati­záció gondolatával: a közgyűlés még 2006 decemberében megtárgyalta a Hajdú Volán Zrt. részvényeinek térítés nélküli önkormányzati tulajdonba adására vonatkozó igénybejelentést - tudtuk meg Varga László városfejlesztési főosztályvezetőtől. A város vezetése szerint az 1995. évi XXXIX. törvény alapján a helyi önkormányzati feladatok ellátását hatékonyan szolgáló, az állam vállalkozói vagyo­nába tartozó gazdasági társaságok vagy azok tulajdonába tartozó eszközök kivételesen indokolt esetben térítés nélkül önkormányzati tulajdonba adhatók. A közgyűlés a hatá­rozati javaslatot az előterjesztésnek megfelelően változat­lanul fogadta el. Meggyes Tamás esztergomi polgármester együttműködést kezdeményezett a megyei jogú városok között az együttes fellépés érdekében. A debreceni városve­zetés tudomása szerint az előzetes jelzés 2007 januárjában eljutott az ÁPV Rt.-hez és a kormányhoz, az önkormányzat azonban a mai napig nem kapott visszajelzést az állami szervektől. Idén januárban az esztergomi polgármesteri hivatal újabb pontosított adatokat kért a csatlakozó ön­­kormányzatoktól, ezeket január 20-áig megadta Debre­cen is, ahol úgy tudják, hogy Meggyes ismételten lépni kíván az ügyben az ÁPV jogutód szervezeténél, valamint a GKM-nél. diószegi József dioszegijozsef@napi.hu ► A Volán-társaságok priva­tizációját sürgeti, hogy 2012- ben teljesen szabaddá válik a személyszállítás, s célszerű lenne, ha ekkor már erős vállalkozásokként lennének jelen a piacon. ► Arra a kérdésünkre, hogy a főváros érdeklőd­ne-e a Volán-társaságok privatizációja, illetve ingye­nes vagyonátvételük iránt, a főpolgármester-helyette­si sajtóirodától a következő választ kaptuk: hazánk fővárosi és a hozzá tartozó agglomerációs közösségi közlekedése más európai országokhoz képest is speciális. Amennyiben van konkrét javaslat, azaz megkeresés a minisztérium részéről (jelenleg nincs), ak­kor azt szakmai egyezteté­seken alapuló hatékonysági és gazdasági tanulmányok készítése fogja követni. E konkrétumok eredményé­nek ismeretében az illeté­kes fővárosi ügyosztályok által kidolgozott esetleges előterjesztési javaslatról a Fővárosi Közgyűlés hivatott dönteni. Volán-cég működik Aki nyerni akar, ^ „Adassék nekik gyönyörűség"/ annak biztosra kell mennie.... , _ _ _ _ _ ,, _ • , __________ ■ ■■-------—------- tisztelt ADOMANYOZO! A TARTÓSAN LÉLEGEZTETETT Ezúton is szeretnénk megköszönni, hogy hozzájárultak a szívbeteg gyermekek gyógyulásához. /«vrnMri/PIcrnT ,■ . nITNI . d­u ÜGYINTÉZÉS Az elmúlt év adományait a legnemesebb célokra fordítottuk, így támogatásunkkal valósult meg O T CKIVI K 1 ALAK I I VAN T Kutatás-fejlesztési GYORSAN ÉS az első hazai gyermek-szívtranszplantáció is. Kérjük, hogy továbbra is támogassa munkánkat és Tanácsadó Központ A LEGKEVESEBB a szívbeteg gyermekek gyógyulását adójának 1%-ával­ ezúton kéri önöket,hogy jövedelemadójuk 1 %-ának feladásával segítsék ... Pá,h­o,ik­oda____KOCKÁZATTAL az alapítvány munkáját. Több mint ötszáz nyertes pályázat, több ADÓSZÁM: 19661964-1­43 mint százmilliárd forint elnyert támogatás A „Szívbeteg Gyermekek Védelmében” Alapítvány Köszönettel 97 Alapítvány kuretóriumának elnöke, és fejlesztési adókedvezmény. Bíró Zoltánná. -----------:-------------­------------------- Hr. GOTTSEGEN GYÖRGY ORSZÁGOS­­ KARDIOLÓGIAI INTÉZET c£ _ _________________________________ 1096 Bp., Haller u. 29. J ’SSrISS'­­JJ | Számlaszám: Budapest Bank: 10103173-42460200-00000008 Honlap: www.consultingcenter.hu ______________________________________________­_______| ________________Adószám: 18239414-1­ 42________________/ A VOSZ-nál kampányolt a pénzügyminiszter Február utolsó hetében sze­retné megkezdeni az egyezte­tést a Pénzügyminisztérium az érdekvédelmi szervezetekkel és az érintett tárcákkal a 2009-es adóváltoztatásokról szóló javas­latról - mondta tegnap Veres János pénzügyminiszter. Addig folyamatosan konzultál a gaz­dasági érdekcsoportokkal és in­formációt gyűjt arról, hogy mi­lyen elképzelések merülnek fel az adórendszer változtatásával kapcsolatban. A kampány része, hogy Veres János és Draskovics Tibor tárca nélküli miniszter tegnap megjelent a Vállalkozók Országos Szövetsége elnökségi ülésén. Összeállt a jövő évi adóvál­tozásokról szóló javaslatcso­mag, amely nagyjából 760-960 milliárd forint bevételt érint. A február végén kezdődő egyezte­téseken szeretnének végigmen­ni az említett keretben szereplő tételek mindegyikén és lépés­ről lépésre megvizsgálni, hogy van-e mód adócsökkentésre vagy a szabályok lazítására - mondta Veres, aki szerint a makrogazdasági folyamatokat alapul véve 200 milliárd forin­tig van lehetőség adóenyhítésre, de a költségvetési tartalékok képzése miatt 100 milliárd fo­rintig lát lehetőséget a közter­hek közvetlen csökkentésére. Nincs szó a költségvetési szigor lazulásáról, adómérséklés ki­zárólag úgy képzelhető el, ha teljesülnek az előző évben kitű­zött költségvetési célok - tette hozzá a pénzügyminiszter. A PM egyetért az élőmunka ter­hek csökkentésével és nem áll tőle távol a vállalkozások terhe­inek mérséklése sem, de ehhez meg kell teremteni a bevételi forrásokat. A VOSZ elnöksége tegnap egyetértett azzal, hogy a szer­vezet lobbizzon az élőmunka közterheinek csökkentéséért és egy olyan szabályozás ki­dolgozásáért, amellyel fele­lősségre vonhatóvá válik az a kormányzat, amely a költ­ségvetési vállalásait túlzott arányban lépi át. HŐNYI GYULA

Next