Napi Gazdaság, 2008. április (18. évfolyam, 64-85. szám)
2008-04-01 / 64. szám
0 A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. ÁPRILIS 1., KEDD ZUHANTAK A MEGBÍZÁSI DÍJAK A fúziók és vállalatfelvásárlások (M&A) bonyolításával foglalkozó befektetési bankok megbízási díjai átlagosan 35 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra zuhantak az idei első negyedévben 2007 azonos időszakához képest - adta közre becslését a New York-i Freeman & Co. piackutató. Az M&A üzletek vezető tanácsadója, a Goldman Sachs Group Inc. 47 százalékos díjcsökkenésről számolt be, kisebb versenytársa, az Evercore Partners Inc. vezetője pedig arra panaszkodott, hogy bár a hitelek drágulása miatt 20 százalékos bevételcsökkenésre számítottak, a valóság még ennél is rosszabbul alakult. Az elmúlt három hónap cégegyesüléseinek értéke 30 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, a tőkeáttételes ügyletek - azaz a hitelből finanszírozott felvásárlások - értéke pedig kevesebb mint egyharmadára zuhant. Tavaly 4 ezer milliárd dollárral rekordot döntött az M&A ügyletek összértéke a világon, szakértők szerint az első félév fúzióit egyértelműen az mozgatta, hogy a cégek olcsó hitelekből vásárolták fel versenytársaikat. M&A ÜGYLETEK (MILLIÁRD DOLLÁR) 2007. 2008. I. n.év I. n.év M&A ügyletek értéke 971,0 656,2 Tőkeáttételes felvásárlások 201, 60,0 Banki, tanácsadói díjak 13,4 8,7 Forrás: Bloomberg A BKV ENERGIAKÖLTSÉGEINEK 30 SZÁZALÉKOS EMELKEDÉSÉVEL SZÁMOL Egy hónapos csúszással érezzük meg a gázáremelést Mától a lakossági fogyasztók átlagosan 5,8 százalékkal, az ipari felhasználók átlagosan 5,2 százalékkal fizetnek többet a földgázért. Miután ez a drágulás elmarad a Magyar Energia Hivatal által eredetileg javasolt 13,5 százalékos áremeléstől, előrevetíti, hogy az év hátralévő időszakában további drágulásra számíthatunk. Az áremelés az élet minden területére kihat. A drágulás egy hónapos csúszással, május elsejétől jelentkezik a távfűtés sokak számára már amúgy sem olcsó árában. A gázáremeléseket a vonatkozó díjrendelet szerint érvényesíthetik a távfűtő vállalatok, ez a Főtáv esetében azt jelenti, hogy az energiadíj nő, az alapdíj viszont változatlan marad. Várhatóan tehát az 5,2 százalékos gázáremelésnél kisebb mértékben fog drágulni a távhő - mondta a Napinak Balog Róbert, a Főtáv szóvivője. A cég igazgatósága és felügyelőbizottsága április 8-án tárgyalja meg a földgázárváltozás miatti áremelési javaslatot, ám ezt még jóvá kell hagynia a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottságának is. A végleges árváltozást április 15-éig kell nyilvánosságra hozni. Az utóbbi időszak áremeléseit vizsgálva az az érzésünk, hogy a kormány a villamosenergia-piaci nyitás drámai következményeinek ismeretében vélhetően a jövő januári teljes gázpiaci liberalizáció kedvezőtlen hatásait szeretné már előre némileg csökkenteni - jelezte Tóth Ákos, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának főtitkára, aki egyben a BKV energetikai csoportjának vezetője is. A szakember szerint az idén várható további, 30 százalék körüli gázáremeléssel ugyanis valamennyivel csökkenthető a piacnyitást követő jövő évi ársokk. Az ez évre várható energiaár-prognózisokat számba véve a BKV-nál összességében (földgáz, áram és gázolaj) mintegy 30 százalékos energiaköltség-növekedéssel számolnak, ami annak fényében tetemes, hogy az elmúlt évben nagyjából 15 milliárd forint volt a közlekedési vállalat energiaköltsége. A földgáz drágulása némi késéssel kihat a villamos energia árára is, mert a tüzelőanyag drágulása növeli a gázbázisú erőművek változó költségét, az infláció pedig az erőművek fix költségét emeli. A Dunamenti Erőműnél, ahol háromféle (gáztüzelésű, hagyományos, valamint kombinált ciklusú és kapcsolt energiatermelésű) technológiával dolgoznak, összességében mintegy 5 százalékkal emelkedik majd a termelői ár a gázáremelés miatt - mondta Kuhl Tibor vezérigazgató. MAYER GYÖRGY Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.... Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Pályázati Iroda PÁLYÁZATI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS A LEGKEVESEBB KOCKÁZATTAL Több mint ötszáz nyertes pályázat, több mint százmilliárd forint elnyert támogatás és fejlesztési adókedvezmény. 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Aktuális pályázati információk a legjobb cégek tanácsadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consultingcenter.hu LASSÍTAZUSA-BANATESCO A brit Tesco Plc, amely Nagy-Britanniában nagy harcban áll a világóriás amerikai Wal-Marttal, lefékezte a tengerentúlon korábban megkezdett ellentámadást: tegnap bejelentette, hogy három hónapra leállítja terjeszkedését az Egyesült Államokban. Az elmúlt közel öt hónap alatt 59 Fresh & Easy élelmiszer-áruházat nyitottak meg az Egyesült Államokban, és a lánc marketingigazgatója szerint több száz újabb megnyitását készítették elő. Simon Owins szerint egyszerűen meg akarnak állapodni egy időre, hogy aztán annál nagyobb lendülettel folytassák a jelenlegi helyszíneken - Kalifornián, Las Vegason és Phoenixen - kívül is. A Goldman Sachs és a Piper Jaffray amerikai brókerházak ugyanakkor a napokban lerontották a Tesco hitelbesorolásának kilátásait, éppen az amerikai kalanddal kapcsolatos aggályaik miatt. A forgalom a Fresh & Easy üzletekben mindenesetre csak töredéke volt a tervezettnek. A friss termékek mellett a csak melegítésre váró készételekre specializálódott üzletek nyitása után a Tesco is elismerte, hogy voltak gyermekbetegségeik, például eleinte csak Visa és MasterCard bankkártyával lehetett fizetni, de ma már az USA- ban népszerűbb American Expresst is elfogadják. A fékbehúzás hírére a Tesco-részvények árfolyama közel három hónapja a legnagyobbat esett: 4,6 százalékot, és később is csak mínusz 3,7 százalékra tudott javítani. CIÁNÜGY: TÁRGYALÁS ALPERES NÉLKÜL Az előző tárgyalásokhoz hasonlóan hétfőn sem képviseltette magát a Fővárosi Bíróságon a ciánügy alperese, a romániai Transgold SA bányavállalat, az eljáró bíró Gönczy Jánost, a ciánszennyezés idején kinevezett kormánybiztost hallgatta meg tanúként - adta hírül az MTI-Eco. A szennyezést okozó cég felelősségét már korábban megállapította a bíróság, jelenleg a kártérítés összegének pontosítása a feladat. A károk felmérésében több magyarországi kutatóintézet vett részt, végül az eredményeket egy független angliai intézet, a WIC összesítette; ezek alapján az ökológiai károkat 65 millió dollárban, az egyéb károkat pedig csaknem 39 millió dollárban határozta meg. A 2000. januári ciánszennyezés után még többször jelentős nehézfémszennyezés is érkezett, bár ezért nem az alperes, hanem más bányák zagytározói a felelősek - mondta Gönczy János. A különféle nehézfémek nem távoznak a vízzel, hanem a lassabb folyású területeken kiülepedve a hordalékhoz tapadva, a növényeken, a halakon keresztül az emberekre is veszélyesek lehetnek. Az ügyben felperes magyar állam 28,596 milliárd forintos kártérítést követel az alperes cégtől. ■ A VIDÉKI REPTEREKNEK SOK A MENETRENDI FORGALOM Nem fejlesztik tovább a szegedi repülőteret A tulajdonos szegedi önkormányzat úgy döntött, egyelőre nem valósítja meg azt a mintegy 4 milliárd forintos fejlesztési programot, amelynek keretében - többek között - új utasforgalmi terminál és 130-150 személyes gépek fogadására is alkalmas kifutópálya épült volna a szegedi repülőtéren. Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési ügyekben illetékes alpolgármestere a Dél-Magyarországnak nyilatkozva elmondta: jóllehet már az új utasforgalmi terminál tervei is elkészültek és tavaly a forgalom is megtöbbszöröződött, a helyhatóság úgy döntött, egyelőre nem fejleszti tovább a légibázist. Elsősorban azért határoztak így, mert a forgalom egyelőre ezt nem indokolja. A Szegedhez hasonló méretű nagyvárosok - elsősorban Debrecen és Pécs - példája is azt igazolja, hogy vidéki repülőtereken menetrendszerű járatokat egyelőre nem lehet gazdaságosan működtetni. Ráadásul az utóbbi időben egyre forgalmasabb eszéki légikikötő is konkurenciát jelent Szeged számára. A közelmúltban felmerült, hogy a repülőtér működtetésére és fejlesztésére pályázatot írnak ki, ám ezt a piac megszondázása után elvetették. Az alpolgármester ugyanakkor hozzátette: az új, jelenleg mintegy 300 millió forintos beruházásból megvalósítható utasforgalmi épület felépítéséről nem mondtak le, ám azt pályázati források segítségével szeretnék megvalósítani. Ahhoz, hogy a szegedi repülőtér 130-150 személyes gépeket is fogadhasson, a két éve 1,5 milliárd forintos költséggel elkészült, 1185 méter hosszú pályát 2500 méteresre kellene növelni. A fő közlekedési utak közé szorult kifutópálya meghosszabbítására - úgy tűnik - három megoldás van: elterelik az 55-ös út forgalmát vagy egy alagúton vezetik át azt. eset-Az eszéki reptér növekvő forgalma is hozzájárult a csongrádi tervek feladásához legtöbb külföldi repülőtér mintájára - sorompót alkalmaznak. Mindez ugyanakkor további több milliárd forintba kerülne. Az elsősorban kisebb magángépeket fogadó szegedi repülőtér nemzetközi forgalma tavaly a korábbi évhez képest a hétszeresére nőtt, a belföldi forgalom pedig megduplázódott. A légibázist a város tulajdonában lévő Szegedi Közlekedési Kft. működteti. A repülőtér fenntartása 2007-ben 65 millió forintba került, miközben az elsősorban területhasználatból, illetve üzemanyag-eladásból származó bevétel nem érte el a 20 millió forintot. KÖRTÉSZ ZSOLT . A néhány évvel ezelőtt ingyenes vagyonátadással a város birtokába került légibázison eddig több mint 1,5 milliárd forint értékű beruházás valósult meg. Többek között 1185 méter hosszú és 30 méter széles kifutópályát építettek és olyan navigációs, illetve fénytechnikai berendezéseket telepítettek, amelyek révén a szegedi repülőtér éjszaka és rossz látási viszonyok között is alkalmas kisebb, 50-60 személyes gépek fogadására. Mindemellett korszerű kiszolgáló létesítmények és gurulópályák épültek, valamint több, a gépeket kiszolgáló speciális járművet is beszereztek. Jövőre vastagon nyereséges lehet a Malév Az előzetes adatok szerint nem okozott változást a Malév moszkvai forgalmában az a körülmény, hogy a légitársaság a seremetyevói repülőtér helyett mostantól Domogyedovóra közlekedik - mondta az első járat fogadásakor Szergej Rudakov, a repülőtér igazgatója, aki hozzátette, hogy idén 22-23 millió utasra számítanak. Információink szerint az új reptér használata nem olcsóbb a légitársaságnak, de összességében financiálisan is kedvezőbb, például az infrastruktúra okán. Alekszandr Abramovics, a Malévval szövetséges AirUnion elnöke kiemelte, hogy Domogyedovo Oroszország és Ázsia kapuja, így a Malévnak is további utasokat hozhat. Abramovics kilátásba helyezte a flottabővítést is. Ezt azonban mint elvi lehetőséget említette, amit az utasforgalom generálhat. Tény, hogy az év első két hónapjában 12 százalékkal utaztak többen a Malév-járatokon, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a társaság 45 százalékkal javuló eredménnyel zárta 2007-et, vagyis a 16 milliárdos 2006-os üzemi veszteség után 2007-ben 9 milliárd forint körül alakul a cég ezen eredménye, s ezt a bevételek növelésével és költségmegtakarítással sikerült elérni. A bevétel 5-6 százalékkal nőtt 2007-ben és ugyanilyen arányú utasforgalom-növekedést könyvelt el a légitársaság. Leonov szerint a 2007-es 6 százalékos létszámleépítés után idén már nem várható hasonló lépés. A jelenlegi működéshez optimális a Malév Zrt. 1700-as és a csoport 4000 fős létszáma. Idén egymilliárd forint körüli üzemi veszteséggel számol a cégvezetés, 2009-ben pedig már vastagon nyereséges lehet a társaság, ez persze még az egyéb körülményektől, például az üzemanyagáraktól is függ - fogalmazott Leonov. diószegi József A légitársaság az idén egymilliárd forint üzemi veszteséggel számol . Az orosz turistaforgalom 2007-ben 15 százalékkal nőtt, idén pedig már időarányosan 15 százalékkal több beutazóvízumot adtak ki - mondta Székely Árpád, Magyarország moszkvai nagykövete. A Malév moszkvai járatán ötszázalékos utasszámbővülést regisztráltak tavaly. A Malév jelenleg Oroszországban Moszkva mellett Jekatyerinburgba és Szentpétervárra repül. Az orosz fővárosba heti hét alkalommal indul járat, de tervezik a bővítést. Fontolgatják annak lehetőségét is, hogy kihasználják azt a kormányközi megállapodást, amely szerint a jelenlegi három helyett öt helyszínről repülhetnek a légitársaság gépei Oroszországból Budapestre.