Napi Gazdaság, 2008. április (18. évfolyam, 64-85. szám)

2008-04-01 / 64. szám

0 A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. ÁPRILIS 1., KEDD ZUHANTAK A MEGBÍZÁSI DÍJAK A fúziók és vállalatfelvásárlások (M&A) bonyolításával foglalkozó be­fektetési bankok megbízási díjai átlagosan 35 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra zuhantak az idei első negyedévben 2007 azonos időszakához képest - adta közre becslését a New York-i Freeman & Co. piackutató. Az M&A üzletek vezető tanácsadó­ja, a Goldman Sachs Group Inc. 47 százalékos díjcsökkenésről számolt be, kisebb versenytársa, az Evercore Partners Inc. vezetője pedig arra panaszkodott, hogy bár a hitelek drágulása miatt 20 százalékos bevételcsökkenésre számítottak, a valóság még ennél is rosszabbul alakult. Az elmúlt három hónap cégegyesüléseinek értéke 30 százalékkal maradt el az egy évvel koráb­bitól, a tőkeáttételes ügyletek - azaz a hitelből finanszírozott felvásár­lások - értéke pedig kevesebb mint egyharmadára zuhant. Tavaly 4 ezer milliárd dollárral rekordot döntött az M&A ügyletek összértéke a világon, szakértők szerint az első félév fúzióit egyértelműen az mozgat­ta, hogy a cégek olcsó hitelekből vásárolták fel versenytársaikat. M&A ÜGYLETEK (MILLIÁRD DOLLÁR) 2007. 2008. I. n.­év I. n.­év M&A ügyletek értéke 971,0 656,2 Tőkeáttételes felvásárlások 201, 60,0 Banki, tanácsadói díjak 13,4 8,7 Forrás: Bloomberg A BKV ENERGIAKÖLTSÉGEINEK 30 SZÁZALÉKOS EMELKEDÉSÉVEL SZÁMOL Egy hónapos csúszással érezzük meg a gázáremelést Mától a lakossági fogyasztók átlagosan 5,8 százalékkal, az ipari felhasználók át­lagosan 5,2 százalékkal fizetnek többet a földgázért. Miután ez a drágulás elmarad a Magyar Energia Hivatal által eredetileg javasolt 13,5 százalékos áremeléstől, elő­revetíti, hogy az év hátralévő időszakában további drágulásra számíthatunk. Az áremelés az élet minden területére kihat. A drágulás egy hónapos csúszás­sal, május elsejétől jelentkezik a távfűtés sokak számára már amúgy sem olcsó árában. A gázáremeléseket a vonatkozó díjrendelet szerint érvényesíthetik a táv­fűtő vállalatok, ez a Főtáv esetében azt jelenti, hogy az energiadíj nő, az alapdíj viszont változatlan marad. Várhatóan tehát az 5,2 százalékos gázáremelésnél kisebb mértékben fog drágulni a távhő - mondta a Napinak Balog Róbert, a Főtáv szóvivője. A cég igazgatósága és felügyelőbizottsága április 8-án tárgyalja meg a földgázárváltozás miatti áremelési javaslatot, ám ezt még jóvá kell hagynia a Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizott­ságának is. A végleges árváltozást április 15-éig kell nyilvánosságra hozni. Az utóbbi időszak áremeléseit vizs­gálva az az érzésünk, hogy a kormány a villamosenergia-piaci nyitás drámai következményeinek ismeretében vélhe­tően a jövő januári teljes gázpiaci libe­ralizáció kedvezőtlen hatásait szeretné már előre némileg csökkenteni - jelezte Tóth Ákos, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának főtitkára, aki egyben a BKV energetikai csoportjának vezetője is. A szakember szerint az idén várható to­vábbi, 30 százalék körüli gázáremeléssel ugyanis valamennyivel csökkenthető a piacnyitást követő jövő évi ársokk. Az ez évre várható energiaár-prognózisokat számba véve a BKV-nál összességében (földgáz, áram és gázolaj) mintegy 30 százalékos energiaköltség-növekedéssel számolnak, ami annak fényében tete­mes, hogy az elmúlt évben nagyjából 15 milliárd forint volt a közlekedési vállalat energiaköltsége. A földgáz drágulása némi késéssel kihat a villamos energia árára is, mert a tüzelőanyag drágulása növeli a gáz­bázisú erőművek változó költségét, az infláció pedig az erőművek fix költségét emeli. A Dunamenti Erőműnél, ahol háromféle (gáztüzelésű, hagyományos, valamint kombinált ciklusú és kapcsolt energiatermelésű) technológiával dol­goznak, összességében mintegy 5 szá­zalékkal emelkedik majd a termelői ár a gázáremelés miatt - mondta Kuhl Tibor vezérigazgató. MAYER GYÖRGY Aki nyerni akar, annak biztosra kell mennie.... Kutatás-fejlesztési Tanácsadó Központ Pályázati Iroda PÁLYÁZATI ÜGYINTÉZÉS GYORSAN ÉS A LEGKEVESEBB KOCKÁZATTAL Több mint ötszáz nyertes pályázat, több mint százmilliárd forint elnyert támogatás és fejlesztési adókedvezmény. 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Aktuális pályázati információk a legjobb cégek tanácsadójától! Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: info@consultingcenter.hu Honlap: www.consultingcenter.hu LASSÍTAZUSA-BANATESCO A brit Tesco Plc, amely Nagy-Britanniában nagy harcban áll a világóriás amerikai Wal-Marttal, lefékezte a tengerentúlon korábban megkezdett ellentámadást: tegnap bejelentette, hogy három hónapra leállítja terjesz­kedését az Egyesült Államokban. Az elmúlt közel öt hónap alatt 59 Fresh & Easy élelmiszer-áruházat nyitottak meg az Egyesült Államokban, és a lánc marketingigazgatója szerint több száz újabb megnyitását készítették elő. Simon Owins szerint egyszerűen meg akarnak állapodni egy időre, hogy aztán annál nagyobb lendülettel folytassák a jelenlegi helyszíneken - Kalifornián, Las Vegason és Phoenixen - kívül is. A Goldman Sachs és a Piper Jaffray amerikai brókerházak ugyanakkor a napokban lerontot­ták a Tesco hitelbesorolásának kilátásait, éppen az amerikai kalanddal kapcsolatos aggályaik miatt. A forgalom a Fresh & Easy üzletekben mindenesetre csak töredéke volt a tervezettnek. A friss termékek mellett a csak melegítésre váró készételekre specializálódott üzletek nyitása után a Tesco is elismerte, hogy voltak gyermekbetegségeik, például eleinte csak Visa és MasterCard bankkártyával lehetett fizetni, de ma már az USA- ban népszerűbb American Expresst is elfogadják. A fékbehúzás hírére a Tesco-részvények árfolyama közel három hónapja a legnagyobbat esett: 4,6 százalékot, és később is csak mínusz 3,7 százalékra tudott javítani. CIÁNÜGY: TÁRGYALÁS ALPERES NÉLKÜL Az előző tárgyalásokhoz hasonlóan hétfőn sem képviseltette magát a Fővárosi Bíróságon a ciánügy alperese, a romániai Transgold SA bányavállalat, az eljáró bíró Gönczy Jánost, a ciánszennyezés idején kinevezett kormánybiztost hallgatta meg tanúként - adta hírül az MTI-Eco. A szennyezést okozó cég felelősségét már korábban megállapította a bíróság, jelenleg a kártérítés összegének pontosítása a feladat. A károk felmérésében több magyarországi kutatóin­tézet vett részt, végül az eredményeket egy független angliai intézet, a WIC összesítette; ezek alapján az ökológiai károkat 65 millió dollárban, az egyéb károkat pedig csaknem 39 millió dollárban határozta meg. A 2000. januári ciánszennyezés után még többször jelen­tős nehézfémszennyezés is érkezett, bár ezért nem az alperes, hanem más bányák zagytározói a felelősek - mondta Gönczy János. A különféle nehézfémek nem távoznak a vízzel, hanem a lassabb folyású területeken kiülepedve a hordalékhoz tapadva, a növényeken, a halakon keresztül az emberekre is veszélyesek lehetnek. Az ügyben felperes magyar állam 28,596 milliárd forintos kártérítést követel az alperes cégtől.­­ ■ A VIDÉKI REPTEREKNEK SOK A MENETRENDI FORGALOM Nem fejlesztik tovább a szegedi repülőteret A tulajdonos szegedi önkormány­zat úgy döntött, egyelőre nem va­lósítja meg azt a mintegy 4 milliárd forintos fejlesztési programot, amely­nek keretében - többek között - új utasforgalmi terminál és 130-150 személyes gépek fogadására is alkal­mas kifutópálya épült volna a szege­di repülőtéren. Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési ügyekben illetékes alpolgármestere a Dél-Magyar­­országnak nyilatkozva elmondta: jóllehet már az új utasforgalmi ter­minál tervei is elkészültek és tavaly a forgalom is megtöbbszöröződött, a helyhatóság úgy döntött, egyelő­re nem fejleszti tovább a légibázist. Elsősorban azért határoztak így, mert a forgalom egyelőre ezt nem indokolja. A Szegedhez hasonló méretű nagyvárosok - elsősorban Debrecen és Pécs - példája is azt igazolja, hogy vidéki repülőtereken menetrendszerű járatokat egyelőre nem lehet gazdaságosan működtet­ni. Ráadásul az utóbbi időben egyre forgalmasabb eszéki légikikötő is konkurenciát jelent Szeged számára. A közelmúltban felmerült, hogy a repülőtér működtetésére és fejlesz­tésére pályázatot írnak ki, ám ezt a piac megszondázása után elvetet­ték. Az alpolgármester ugyanakkor hozzátette: az új, jelenleg mintegy 300 millió forintos beruházásból megvalósítható utasforgalmi épület felépítéséről nem mondtak le, ám azt pályázati források segítségével szeretnék megvalósítani. Ahhoz, hogy a szegedi repülőtér 130-150 személyes gépeket is fogad­hasson, a két éve 1,5 milliárd forin­tos költséggel elkészült, 1185 méter hosszú pályát 2500 méteresre kellene növelni. A fő közlekedési utak közé szorult kifutópálya meghosszabbítá­sára - úgy tűnik - három megoldás van: elterelik az 55-ös út forgalmát vagy egy alagúton vezetik át azt. eset-Az eszéki reptér növekvő forgalma­­ is hozzájárult a csongrádi tervek feladásához leg­­­több külföldi repülőtér mintájá­ra - sorompót alkalmaznak. Mindez ugyanakkor további több milliárd forintba kerülne. Az elsősorban kisebb magángépe­ket fogadó szegedi repülőtér nemzet­közi forgalma tavaly a korábbi évhez képest a hétszeresére nőtt, a belföldi forgalom pedig megduplázódott. A légibázist a város tulajdonában lévő Szegedi Közlekedési Kft. működteti. A repülőtér fenntartása 2007-ben 65 millió forintba került, miközben az elsősorban területhasználatból, illetve üzemanyag-eladásból szár­mazó bevétel nem érte el a 20 millió forintot. KÖRTÉSZ ZSOLT . A néhány évvel ezelőtt ingyenes vagyonátadással a város birtoká­ba került légibázison eddig több mint 1,5 milliárd forint értékű be­ruházás valósult meg. Többek között 1185 méter hosszú és 30 méter széles kifutópályát építettek és olyan navigációs, illetve fénytechnikai berendezéseket telepítettek, amelyek révén a szegedi repülőtér éjsza­ka és rossz látási viszonyok között is alkalmas kisebb, 50-60 személyes gépek fogadására. Mindemellett korszerű kiszolgáló létesítmények és gurulópályák épültek, valamint több, a gépeket kiszolgáló speciális járművet is beszereztek. Jövőre vastagon nyereséges lehet a Malév Az előzetes adatok szerint nem okozott változást a Malév moszkvai forgalmában az a körülmény, hogy a légitársaság a seremetyevói repülőtér helyett mostantól Domogyedovóra közlekedik - mondta az első járat fogadásakor Szergej Rudakov, a repülőtér igazgatója, aki hozzátette, hogy idén 22-23 millió utasra számítanak. In­formációink szerint az új reptér használata nem olcsóbb a légitársaságnak, de összes­ségében financiálisan is kedvezőbb, például az infrastruktúra okán. Alekszandr Abramovics, a Malévval szövetséges AirUnion elnöke kiemelte, hogy Domogyedovo Oroszország és Ázsia ka­puja, így a Malévnak is további utasokat hozhat. Abramovics kilátásba helyezte a flottabővítést is. Ezt azonban mint elvi lehetőséget említette, amit az utasforgalom generálhat. Tény, hogy az év első két hónapjában 12 százalékkal utaztak többen a Malév-járatokon, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Leonov Péter, a Malév vezérigaz­gatója lapunknak elmondta, hogy a társaság 45 százalékkal javuló eredménnyel zárta 2007-et, va­gyis a 16 milliárdos 2006-os üzemi veszteség után 2007-ben 9 milliárd forint körül alakul a cég ezen ered­ménye, s ezt a bevételek növelésével és költségmegtakarítással sikerült elérni. A bevétel 5-6 százalékkal nőtt 2007-ben és ugyanilyen arányú utasforgalom-növekedést könyvelt el a légitársaság. Leonov szerint a 2007-es 6 százalékos létszámleépítés után idén már nem várható hasonló lépés. A jelenlegi működéshez optimális a Malév Zrt. 1700-as és a csoport 4000 fős létszáma. Idén egymilli­­árd forint körüli üzemi veszteséggel számol a cégvezetés, 2009-ben pedig már vastagon nyereséges lehet a társaság, ez persze még az egyéb körülményektől, például az üzemanyagáraktól is függ - fo­galmazott Leonov. diószegi József A légitársaság az idén egymilliárd forint üzemi veszteséggel számol . Az orosz turistaforgalom 2007-ben 15 százalékkal nőtt, idén pedig már időarányosan 15 százalékkal több beutazóvízumot adtak ki - mondta Székely Árpád, Magyarország moszk­vai nagykövete. A Malév moszkvai já­ratán ötszázalékos utasszámbővülést regisztráltak tavaly. A Malév jelenleg Oroszországban Moszkva mellett Jekatyerinburgba és Szentpétervárra repül. Az orosz fővárosba heti hét alkalommal indul járat, de terve­zik a bővítést. Fontolgatják annak lehetőségét is, hogy kihasználják azt a kormányközi megállapodást, amely szerint a jelenlegi három helyett öt helyszínről repülhetnek a légitársaság gépei Oroszországból Budapestre.­ ­

Next