Napi Gazdaság, 2008. május (18. évfolyam, 86-104. szám)

2008-05-05 / 86. szám

O A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008 MÁ­JU­S 5., HÉTFŐ1 Plakáton újul meg az APEH kommunikációja Holnap indul az APEH jövedelemadózáshoz kapcsolódó kam­pánya. Az új, a szerelem és megcsalás bűvkörében mozgó pla­kátok mellett az érthetőbb kommunikációra is figyel a hatóság. Az adóhivatalnak korábban is kötelezően tá­jékoztatnia kellett a lakosságot a bevallási határ­időről, ám az eddig megszokott, általában egy naptárban piros tintával bekarikázott május 20-át ábrázoló képhez képest harsányabb és profánabb hirdetéseket jelentetnek meg idén. A szerelem, a megcsalás problémakörét ábrázoló plakátok már az adóhatóság új arculatát jelzik. Azokon már nem a régi kék-sárga logó látható, hanem az élére állí­tott stilizált pénzérmékkel illusztrált bordó felirat jelzi a hatóságot. Az új plakátokra és a logóváltásra 11 millió forintot költött az APEH. Ez nem jelent komoly pluszkiadást, mivel valamilyen plakátot mindenképpen megjelentetnénk a május 20-ai szja-határidővel kapcsolatban - mondta lapunk­nak Bakonyi Ágnes szóvivő. Az arculatváltással együtt megújul az ügyfél­kommunikáció is. Az APEH már korábban ki­nyilvánította, hogy erősíti a szolgáltató funkcióit - ennek része az egyre szélesebb körben elérhető elektronikus szolgáltatás. Emellett változik a tá­jékoztatók szövegezése is. Az eddig megszokott „bikkfanyelven” előállított tájékoztatók - tipiku­san az szja-bevallás határidejére, a bevallás mód­jára utaló levelek­­ ezentúl egy „laikus szűrőn” mennek át. A hivatal kommunikációs osztálya vizsgálja majd a tájékoztatók érthetőségét, így az ügyfelek várhatóan csak olyan levelet kapnak kézhez,­amelyet meg is lehet érteni. Hasonló a helyzet a bevallási hibákra figyelmeztető levelek­kel. E dokumentumok jelenleg igen szűkszavúak, csak annyit közölnek bennük, hogy valamilyen hibát találtak a bevallásban, azt azonban nem részletezik. A jövőben ezek is legalább alapszin­ten tájékoztatják az ügyfeleket a hiba típusáról - például az adóalany elfelejtette aláírni, rossz rubrikát ikszelt be. F. SZABÓ EMESE LÉGY EGYSZERŰ! ► A szolgáltató adóhatóság megvalósításához leginkább arra lenne szükség, hogy maga a bevallás egyszerűbbé váljon. Erre voltak már kísérletek tavaly: könyvelőirodákkal, adóta­nácsadókkal, bérszámfejtő programokat fejlesztő informatikai szolgáltatókkal, államigazga­tási szervezetekkel konzultálva az APEH egyszerűsítette az adóbevallások nyomtatványait és kitöltési útmutatóit, így az eredetileg 59 fajta adóbevallás 23-féle bevallásra és tízféle adatszolgáltatásra csökkent. Az Erste Befektetési Zrt. tájékoztatása Üzletszabályzatának és egyes hirdetményeinek módosításáról Az Erste Befektetési Zrt. (1138 Budapest, Népfürdő utca 24-26., tev. eng. szám: 111/75.005-19/2002, tőzsdetagság: BÉT Rt., Deutsche Börse AG) közzéteszi, hogy módosította Üzletszabályzatát és mellékleteit. Az Üzletszabályzat módosított rendelkezései 2008. május 15. napján lépnek hatályba azzal, hogy a befektetési szolgáltatáshoz kapcsolódó devizával történő saját számlás kereskedéssel kapcsolatos tevékenység megkezdésének időpontjáról - amennyiben az 2008. május 15-étől még nem elérhető - a Társaság külön közleményt tesz közzé. Felhívjuk tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy az Üzletszabályzat és annak mellékletei a következő főbb tárgykörökben módosultak: - A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének 12654/5/2008. számú határozatával engedélyezett tevékenységekről (befektetési szolgáltatáshoz kapcsolódó devizával és valutával történő saját számlás kereskedés, befektetési elemzés és pénzügyi elemzés), valamint a Bszt. (2007. évi CXXXVIII. törvény) szerinti tevékenységeknek való megfeleltetésről rendelkező határozata alapján a végezhető tevékenységek köre változott.­­ A befektetési szolgáltatáshoz kapcsolódó devizával történő saját számlás kereskedés mint új tevékenyég végzésének feltételeit meghatározza az Üzletszabályzatban és ehhez kapcsolódóan a legjobb végrehajtási politikában, valamint a nyomtatványok a devizakonverzióval kapcsolatos megbízással egészültek ki.­­ A certifikátokra vonatkozó kockázatfeltáró nyilatkozat kibővült. A módosított Üzletszabályzatot és mellékleteit megtekinthetik központi ügyfélszolgálati irodánkban vagy ügynökhálózati egységeinknél. Kérjük, hogy a módosított Üzletszabályzatot, mellékleteit és a hirdetményeket - saját érdekükben - gondosan tanulmányozzák át. Amennyiben bármilyen kérdés felmerül, munkatársaink készséggel állnak rendelkezésükre. Az Erste Befektetési Zrt. Üzletszabályzata alapján közzéteszi továbbá, hogy a Társaság 2008. május 16-i hatállyal módosítja a Fedezeti és Biztosítéki Hirdetményét. A módosítás folytán új befektetési jegyek és az ERSTE Bank AG által kibocsátott certifikátok kerültek be a hirdetménybe, egyes befektetési jegyek továbbá általános csoportosításnak megfelelően szerepelnek a jövőben a hirdetményben. Felhívjuk a figyelmet, hogy megváltoznak az FHB- és Graphisoft-részvények biztosítéki szorzószámai. Az Erste Befektetési Zrt. módosítja továbbá az „Erste Befektetési Zrt. által nyújtott szolgáltatásokról az ügylet előtti tájékoztatás keretében” című hirdetményét. A módosított hirdetmény hatályba lépésének napja: 2008. május 15-e azzal , hogy a befektetési szolgáltatáshoz kapcsolódó devizával történő saját számlás kereskedéssel kapcsolatos tevékenység megkezdésének időpontjáról - amennyiben az 2008. május 15-étől még nem elérhető - a Társaság külön közleményt tesz közzé. A hirdetménymódosítás - a befektetési szolgáltatáshoz kapcsolódó devizával történő saját számlás kereskedés egyes szabályai mellett - kibővült a Társaság által készített befektetési ajánlásokról és befektetési ajánlásnak nem minősülő elemzési anyagokkal kapcsolatos rendelkezésekkel. A módosított hirdetmények 2008. április 30. napjától elérhetőek a Társaság ügyfélszolgálatán és ügynökhálózatának ügyfélfogadásra nyitva álló irodáiban, valamint internetes oldalán. ERSTEL BEFEKTETÉSI ZRT. CSAK A KULTURÁLIS TARTALOMMAL UTÁN JÁR AZ ÁLLAMI TÁMOGATÁS Marad a filmes adókedvezmény Magyarország új, 2013 végéig szóló filmtámogatási program­ját júniusban fogadhatja el az Európai Bizottság versenypoli­tikai főigazgatósága, amelyhez a mozgóképtörvény uniós elő­írásoknak megfelelő módosítása is szükséges. Így ezentúl csak a törvényben meghatározott kultu­rális követelményeknek megfelelő alkotások kaphatnak közvetett és közvetlen - azaz adókedvezmény formájában nyújtott - állami tá­mogatást - derül ki a filmtörvény módosításáról a kormány szá­mára készített előterjesztésből. A filmeket - a német, angol és mál­tai mintákhoz hasonlóan - egy pontrendszer alapján értékelik majd, ami a kulturális tartalomra és a gyártási feltételekre vonat­kozik. A jogszabály módosítását várhatóan sürgősséggel tárgyalja a parlament, hogy a nyári szünet előtt elfogadhassák. Azért sietős, mert Magyarország előző filmtá­mogatási programja 2007 végén lejárt, az új jóváhagyásáig pedig nem köthetők újabb támogatási szerződések. (A törvénymódosítás hatálybalépése után valamennyi, 2007. december 31-e után indult támogatási ügyben alkalmazni kell az új szabályokat.) Az előzetes számítások szerint a kulturális kritérium bevezetése 15-20 százalékkal csökkenti majd a filmgyártáshoz kapcsolódó adó­­kedvezményeket. Ez a központi költségvetésnek évi 250-350 mil­lió forintos (2010-től 400-450 mil­liós) megtakarítást eredményez, azonban nagyságrendileg ugyan­akkora bevételkiesést is jelent a gyártáshoz kapcsolódó egyéb bevételek (adók, járulékok) elma­radása miatt. A húszszázalékos adókedvezmény megmarad, de a kedvezmény alapja bizonyos eset­ben csökken. Ha a film közvetlen gyártási költségének legalább 80 százalékát Magyarországon köl­tik el, akkor az adókedvezmény alapja a közvetlen gyártási költ­ség 100 százaléka. Azonban ha 80 százaléknál kisebb a magyar filmgyártási költség, akkor azzal arányosan csökken a közvetett állami támogatás alapja. (Ez a törvényalkotók reményei szerint a magyarországi költést ösztönözni majd.) A kedvezmény alapja ekkor a filmgyártási költség, valamint a magyarországi filmgyártási költés filmgyártási költséghez viszonyí­tott arányának 1,25-szerese. (Pél­dául ha egy 100 millió forintból gyártott filmnek a felét, 50 mil­liót költenek el Magyarországon, akkor 62,5 millió az adó alapja, ami a 20 százalékos adókulccsal számolva 12,5 millió forint ked­vezményt jelent.) Az úgynevezett 80 százalékos szabály bevezetése is jogharmonizációs kötelezettsé­ge Magyarországnak, ugyanis az EU elvárja a tagállamoktól, hogy az állami támogatások elköltését tegyék lehetővé legalább 20 szá­zalékban az érintett tagállamon kívül. Ekkora külföldi költés nem­ra csökkentik az uniós szinten alacsony költségvetésnek számító 500 millió forintos értékhatárt, a magyar filmek (játék-, dokumen­tum-, népszerű tudományos és animációs filmek) esetében 237 millió, a magyar részvételű kop­rodukcióknál 467 millió forintra. (Az értékek az inflációs rátával évente változhatnak.) Ezek alatt a gyártási költségvetés 90 százalé­káig terjedhet a közvetlen és köz­vetett támogatás mértéke, hason­lóan a „nehéz” filmekhez, amelyek nehéz mivoltát ezentúl - a magyar nyelvű gyártáson kívül - nem a kulturális tartalom határozza meg, hanem a költségvetésének a meg nem térülése. Ez a kategória azért fontos, mert idetartozik a magyar filmek 95 százaléka, így ezek támogatása továbbra is bizto­sítható. A magyar filmek túlnyo­mó része ugyanis a gyártási költ­ségét sem hozza vissza­­ témája, alkotója vagy művészi-technikai sajátosságai miatt.­ ­ Legfeljebb 32 pont adható a kulturális tartalomra és a gyártási feltételekre A HELLBOYOK KIMARADNAK A TÁMOGATÁSBÓL . Az új pontrendszer alapján a kulturális tartalomra és a­­ gyártási feltételekre összesen 32 pont adható. Ahhoz, hogy egy film jogosult legyen az állami támogatásra, legalább 16 pontot kell elérnie úgy, hogy a 14 kategóriából négyben pon­tot szerez. Emellett európai koprodukciónak kell lennie vagy a nyolc kulturális kritérium közül legalább kettőt teljesítenie kell. Úgy tűnik, a gyártási feltételek teljesítésével még a bér­munka-produkciók is össze tudják szedni a pontok többsé­gét (például 3-3 pont jár a magyarországi forgatásra, illetve az itteni előkészítésre és utómunkára; 4 pont, ha valamely EGT-állam nyelvén készül a film; 6 pontot hozhatnak a főbb filmes alkotók, ha EGT-államok polgárai). A két kulturális kritérium teljesítése sem tűnik lehetetlennek a bérmunkák számára: például az egyik kipipálható azzal, ha a film magyar vagy más európai helyszínen, illetve ehhez köthető kulturális környezetben játszódik vagy megjelenítésében ilyen várost, tájat, tájegységet mutat be. Pontot ér, ha az alapjául szolgáló mű egy irodalmi alkotás vagy más művészeti értékkel bíró mű (lehet képző-, iparművészeti vagy éppen zenemű) adap­tációján alapul. Az etyeki Korda stúdióban tavaly forgatott 72 millió dollár költségvetésű Hellboy 2-höz hasonló filmekre ugyanakkor nehezen lenne alkalmazható az új feltételrend­szer, hiszen a fantasztikus történetet stúdióban, digitális technikával készítették. Az amerikai gyártó Universal Pictures mintegy hétmilliárd forintos magyarországi költésre érvényesíthette - a tavalyi szabályok szerint - a 20 százalé­kos adókedvezményből származó támogatást, kötelező, csak lehetőség, azonban az adókedvezményt a 80 százalé­kos magyarországi költés után is a filmgyártási költség 100 százalé­­kára lehet majd érvényesíteni. Emellett a közvetlen állami tá­mogatások intenzitási feltételeit is módosítani kell, így elsősorban az akár 90 százalékos állami támo­gatást is élvezhető alacsony költ­ségvetésű és az úgynevezett nehéz filmek kritériumait. A magyar filmgyártási költségekhez igazít­Az unióban továbbra is az 50 százalékos támogatási intenzitás az általános, de Magyarország számára kedvező módon a két 90 százalékos kivétel mellett a 100 százalékos is megmarad. Ezt a dokumentum, animációs, tudo­mányos ismeretterjesztő, kísérleti vagy rövidfilmek finanszírozása érdekében a kulturális sokszí­nűségre hivatkozva lehet majd alkalmazni. DOMOKOS ERIKA . A kulturális kritérium bevezetése várhatóan 15-20 százalékkal csökkenti majd a filmgyártáshoz kapcsolódó adókedvezményeket. ­ A gazdaság kifelé tart a gödörből Az év végére a magyar gazdaság kijön a tavalyi növekedési gödörből, a reálkeresetek idén már kissé emelkednek - véli legújabb havi előrejelzé­sében a GKI Gazdaságkutató Zrt. A kutatók sze­rint az ipar továbbra is exportorientáltan fejlődik, húzóereje a villamosgép- és műszer-, valamint a járműgyártás. A feldolgozóipar belföldi értéke­sítése azonban az év első hónapjaiban csökkent. A várakozások szerint az év további részében az ipari kivitel lassulása, valamint a belföldi - főleg a beruházási, de részben a fogyasztási célú­­ értékesítés csökkenésének megállása vár­ható. Az építőipar teljesítmé­nye érdemben növekedhet a második félévtől az erőre kapó EU-támogatású infrastruktu­rális fejlesztések beindulása nyomán. A gazdasági növeke­dés üteme 2008-ban is minden bizonnyal elmarad a többi új EU-tagállamétól. A gazdaság egésze a tavalyi 1,3 után 2,5-3 százalékkal, a mezőgazdaságon és a közszolgáltatásokon kívüli szektorok együttes teljesítménye 3-3,5 százalékkal nőhet. Az infláció 2008 átlagában 6,0-6,5 százalékos lehet, az év végén 5 százalék körüli ütem várható. Az élelmiszerek és a háztartási energiahordozók ára azonban tíz százalék fölötti ütemben nő - ezen belül a gáz ára akár 30, a villa­mos energiáé 10, a távfűtésé az év második felében 10-15 szá­zalékkal emelkedhet. A GKI szerint az üzleti szféra bruttó bérnövekedése egyelőre az OÉT által javasolt 5,0-7,5 százalékos sáv felett lesz. Az év egészében a reálkeresetek várha­tóan 0,5-1 százalékkal emelked­nek, ezen belül a költségvetési szektorban inkább csak stagnál­nak. A nyugdíjak reálértéken 1 százalékkal nőnek. napi PROGNÓZIS 2008-RA (VÁLTOZÁS, %) GDP 102,7 Ipari termelés 106,0 Beruházások 104,0 Kiskereskedelmi forgalom 101,0 Kivitel 110,0 Behozatal 109,0 Külkereskedelem egyenlege (milliárd euró) 0 Aht hiánya (pénzforgalmi, milliárd forint) 1050,0 Bruttó átlagkereset 107,7 Fogyasztói árindex 106,2 Forrás: GKI Zrt.

Next