Napi Gazdaság, 2008. november (18. évfolyam, 212-231. szám)
2008-11-03 / 212. szám
MEGUGROTT A FORGALOM, DE IDŐNKÉNT HOPPON MARADTAK AZ EXPORTŐRÖK Többször befagyott a fedezeti piac Az elmúlt hetekben szinte minden banknál azt , jüstre tapasztalták, hogy a gyengülő forint lázba hozta az exportőröket, de - mint arról a CIB-nél beszámoltak - a többdevizás hitellel rendelkező ügyfeleket és a devizahitelt felvenni szándékozókat is. A K&H szerint a forgalom kimagaslóan nagy volt a felfelé szálló ágban, és csak a legmagasabb árfolyamok (275-285) idején esett némileg vissza. A Budapest Banknál (BB) lapunk érdeklődésére elmondták: az ügyfelek igyekeztek egy évre előre havi szinten biztosítani az exportigényüknek megfelelő konverziót a gyengébb forintszinteken, de az azonnali üzletek száma is megnövekedett. A BB-nél azonban azt is megtudtuk, hogy a legtöbb bank nem jegyzett határidős árfolyamot vagy csak rövid periódusra, maximum két hónapra. A CIB-nél a határidős jegyzések időszakos felfüggesztését, a limitek felülvizsgálását a kötvénypiac bénultságával és a likviditás szűkösségével magyarázták. Úgy vélik, ennek következményeként tudták a cégek igényeiket csak részben vagy esetenként egyáltalán nem kielégíteni. Nem csak az üzleti lehetőségek szűkültek azonban, az árak is határozottan meglódultak. A piac vételi és eladási oldala közti különbség kitágulásához Földi Balázs, a Commerzbank treasury vezetője szerint az vezetett, hogy sok bank felfüggesztette a hosszabb lejáratok jegyzését, a bankok számára is megdrágult a határidős ügyfélüzletek fedezése. A határidős piac kiszáradása Az ügyfélkockázati és a bankok részéről mutatkozó szempontok miatt eddig fokozott devizakereslet miatt az a Budapest Banknál nem ügyfelek által elérhető árfolyamok korlátozták az üzletkötése- nem javultak annyira az exportokét - állította a hitelintézet.rek szempontjából, mint ami az Az üzletek jelentős részét azonnali jegyzésekben szereplők ügyfeleik euróban kötét alapján várható lett volna, téli. Szintén a folyamatos Karagich Istvántól, a vállaüzletmenetet hangsúlyozta lati treasury tevékenységekben az OTP és a K&H is. Az üzlet tanácsadó szerepet is vállaló kötések kockázata - állított BloChamps pénzügyi vezetőjétől ták a legnagyobb magyar megtudtuk: a piac akkor fagyott banknál nem haladta be teljesen, amikor (két ízben is) meg a korábbit, a magyar 280 forint fölé drágult az euró. piacon előfordultak már Gondok azonban máskor is akad(például 2003-ban) hasonlóak. A bankok határidős árainál a árfolyammozgások legjelentősebb devizapároknál az egyhetes üzletekre a 30 százalékot is elérte a volatilitás, ami korábban csak a török lírához hasonló egzotikus devizapárok legnehezebb időszakában volt tapasztalható. Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy a megugró kockázatok miatt az ajánlati könyvek időnként teljesen kiürültek. A sokkal nagyobb nagyságrendre szoruló külkereskedelmi cégeknek is legfeljebb egy-két millió eurós tranzakciókra nyílt lehetőségük. Karagich István szerint az extrém viszonyok többször indokolhatták, hogy a normális esetben 10-20 filléres spread, valamint a marzs (az azonnali és a bank által alkalmazott árfolyam közötti különbözet, ami a bank haszna) felugorjék. A gyakorlatban ez akár 3 forintot is kitehetett, sőt még 7 forint is előfordult. Úgy gondolja azonban: akár hosszabb távon is piacromboló hatású lehet, hogy néhány bank a különleges helyzetet extraprofit szerzésére igyekezett kihasználni. Több ügyfelüknél is tapasztalták, hogy az üzletkötők az éppen indokoltnál jóval nagyobb spreadet akartak a fedezeti ügyletek és a napi konverziók során érvényesíteni. A szakember szerint téved, aki azt gondolja, hogy a jelentősen gyengülő forint kedvező volt az exportőröknek. A külkereskedelemmel foglalkozó cégek számára ugyanis (természetesen bizonyos sávon belül) az árfolyamok kiszámítható alakulása a legfontosabb. B. VARGA JUDIT Össztűz a Wabardra Levélben fordult Varga Csabához, a PSZÁF főigazgatójához a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára a Wabard Biztosító Zrt. által október 30-án meghirdetett fuvarozói és flotta kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjakkal kapcsolatban. Forrás: Biztositas.hu, Netrisk Trunkó Barnabás szerint az új piaci szereplő ebben a szegmensben még a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél (MÁV ÁBE) is alacsonyabb díjakat hirdetett meg, közlése szerint a Mabisz nemzeti irodája és az üzletági biztosítók aggodalommal tapasztalják, hogy egy szakmailag nem megalapozott díjkalkuláció következményei ismét a piac többi résztvevőjét fenyegetik. A Mabisz főtitkára emlékeztet arra, hogy a MÁV ÁBE csődje kapcsán a nemzeti irodának a nemzetközi zöldkártyaegyezmény értelmében - amely szerint a csatlakozott országok általános felelősséget vállalnak saját hazájuk gépjárművei által okozott károkra - eddig mintegy 1,7 milliárd forintos külföldi követelést kellett kifizetnie. Ez az összeg egyébként még tovább növekedhet, hiszen a nemzetközi károk átfutási ideje sok esetben meghaladja az egy évet. Trunkó Barnabás szerint az iroda által fizetendő károk jó része a MÁV ÁBE által biztosított fuvarozókhoz és flottaszerződésekhez köthető. (Hab a tortán, hogy a piaci szereplők szerint a MÁV ÁBE a külföldi károkra lényegében nem is képezett tartalékot, és ezt a hiányosságot a nyilvántartást rendbetevő felügyeleti biztos sem tárta fel kellő határozottsággal.) Pénteken, a Wabard Biztosító bemutatkozó sajtótájékoztatóján Nagy Imre vezérigazgató a Napi által túl merésznek minősített 90 százalékos flottakedvezménnyel kapcsolatban azt mondta: más társaságok is alkalmaznak ilyen „gumiszabályt”. Szerinte a flották kockázata rendkívül eltérő, a tartalékolási szabályzatuk pedig nagyon konzervatív. A törvényi 5 százalékos tartalékolási ráta helyett 12-13 százalékos tartalékkal indul a 920 millió forintos alaptőkével - ezen belül 800 millió forintot meghaladó szavatolótőkével - rendelkező társaság, ahol nem zárható ki szükség esetén további tőkeemelés sem. Piaci körökben furcsának tartják, hogy a Wabardnak még nincs viszontbiztosítása, noha a díjai már megjelentek. Szakértők szerint a viszontbiztosítóknak aligha tetszik majd, hogy kész helyzet elé állítja őket a társaság, ahol Nagy Imre szerint még arról sem született döntés, hogy - a MÁV-hoz hasonlóan - csak a nagy, százmilliós károkra szóljon-e a viszontbiztosítás vagy az arányos károkra is kérnek majd fedezetet. NAGY LÁSZLÓ NÁNDOR nb@napi.hu ► A Wabard megkerülhetetlen szereplőjévé akar válni a kgfb-piacnak. Az egyik tulajdonos, Wáberer György (egyben igazgatósági tag) szerint cégcsoportja 4200 gépkocsija egy biztosító alapítása és működtetése önköltségének felét képes „kitermelni". A cél az induláskor az volt, hogy a meglévő állomány megduplázódásával elindulhasson a biztosító. Azóta változott az üzleti terv, 30-50 ezer magánszemély szerződését is kezelni szeretnék, ezenfelül a kgfb mellett hamarosan casco, CMR (fuvarozási felelősségvállalási) és kezességbiztosítási terméket is kínálnak majd. KAMPÁNYHELYZET* Biztositas.hu Netrisk LEGTÖBBSZÖR VÁLASZTOTT 1. Allianz Allianz 2. Wabard Wabard 3. Genertel Aegon 4. Posta OTP Garancia 5.Köbe Köbe LEGKEVESEBBSZER VÁLASZTOTT 1.TIR MKB 2. Signal TIR 3.MKB Signal *A már megkötött szerződések alapján (Biztositas.hu ződés, Netrisk - 6000 szerződés) - 3000 szer- A NAP BELFÖLDÖNI___________________________________________________________________________________________________________________________________NAPI GAZDASÁG 2008. NOVEMBER 3., HÉTFŐ Csak az idők változnak. Ami változatlan: a minőség iránti elkötelezettségünk. A Linklaters budapesti, bukaresti, pozsonyi és prágai irodáiból alakult Kinstellar Közép-Kelet-Európa egyik vezető regionális ügyvédi irodája. www.kinstellar.com KI NS T E L LA R