Napi Gazdaság, 2008. december (18. évfolyam, 232-251. szám)

2008-12-01 / 232. szám

Infláció körüli vasútitarifa­emelés várható ► Nem lesz A MÁV-Start várhatóan átlagosan 3,9 százalékkal emeli­­a­­jelentős rifáit, de a bevezetés időpontja még nem dőlt el - tudta meg a változás az új Napi. Ez az inflációnál valamivel alacsonyabb mértékű emelést menetrend­ jelent, ha a Pénzügyminisztérium 4,5 százalékos prognózisát vesszük alapul, viszont reálértékben is növekményt jelent, ha az MNB jövő évre szóló 3,1-3,4 százalék körüli előrejelzését tekint­jük. December 14-étől egyébként változik a vasúti menetrend ÁRAK - mondta Tömpe István, a MÁV-Start vezérigaz­(EGY ÚTRA, EURÓ)­gató-helyettese a múlt pénteki sajtótájékoztatón. Economy 13* Jelentős változás nem lesz az új menetrendben, First 53,6 egyes területek fölös kapacitásait viszont más Prémium 78,60 területekre helyezték át. Gúthyné Molnár Mária, Ger a legalacsonyabb ár ebben a kategóriában a MÁV-Start menetrend-tervezési szervezeté­nek vezetője elmondta, hogy a 2009-es struktúra kialakítása­kor a Dunántúlra is kiterjesz­tették a keleti országrészben bevált ütemes menetrendet. Újdonság továbbá a Pécs-Mis­­kolc InterCity-összeköttetés és a haránt irányú kapcsolat Kecskemét és Kaposvár között. A budapesti elővárosi közleke­désben nincs jelentős változás, 2009 februárjától a jelenlegi harminc után várhatóan újabb harminc Fi­rt szerelvény üze­melhet ezeken a vonalakon. A nemzetközi közlekedésben - hosszú idő után - ismét közle­kedik közvetlen nappali vonat a Székelyföldre. A Budapest-Bécs-München vonalon pedig új, világszínvo­nalú jármű áll forgalomba. A railjet a magyar és az osztrák főváros között naponta két­szer közlekedik - jelentette be Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója, aki Erich Forsterrel, a osztrák vasúttársaság (ÖBB) távolsági közlekedési vezetőjével pénteken írta alá az üzemi szerződést. A szerelvény csaknem három óra alatt teszi meg az utat Budapest és Bécs között, az utasok pedig háromféle kényelmi kategóriából - közte a Magyarországon eddig ismeret­len prémium osztályból - választhatnak. A prémium osztályon négyfős szeparéban, dönthető üléseken utazhatnak az utasok, s a repülőgépeken megszokott fedélzeti kiszolgálásban lehet részük. A szerelvényen működik gyermekmegőrző és gyerekmozi is. A vonat Magyarországon InterCityként üzemel. Kozák Tamás szerint jövő év közepétől újabb vonatpár közlekedik Budapest és Bécs között. DIÓSZEGI JÓZSEF Cargo-pénzből kerül a HÉV a MÁV-hoz Információink szerint a MÁV Cargo 102 mil­liárd forintos privatizációs bevételéből vásá­rolja meg a MÁV Zrt. a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. HÉV-vel kapcsolatos eszközeit, így a BKV jelentős - 30 milliárd forint körüli egysze­ri - forráshoz jut, egyben „megszabadul” a helyi vasút üzemeltetésétől. Ez a feladat éves szinten 10 milliárd forint kiadást jelentett a BKV-nak. A ► A HÉV működtetését bizonyos vonalakon - a városhatáron kívüli területeken - már nem fedezték a kiadások. Szakemberek szerint főként a gödöllői, valamint annak csömöri leágazása, illetve a ráckevei HÉV termel veszteséget, itt a városon kívüli szakaszokon keletkező költségek egyne­gyede fedezetlen. A csepeli és a szentendrei vonalak rentábilisak, részletekről egyébként hivatalos információt nem sikerült beszereznünk, érdeklődésünket azzal hárították el, hogy még dolgoznak a részleteken. A tervek szerint április 30-áig kell megszületnie a dokumentumnak arról, hogy az állam milyen garanciális feltételek mellett adja át a BKV-nak az összeget. A BKV-nak igen jól jön ez a segítség. Túl azon, hogy megszabadul a HÉV üzemeltetéséből ke­letkező veszteségtől, készpénzhez jut a súlyos helyzetben lévő társaság. Az adóssága ma már 80 milliárd forint körüli, idén is 4,5 milliárd forintos áthidaló hitel felvételére kényszerült. Azt még nem tudni, hogy a cég mit kezd a befolyó összeggel. Jövőre ugyanis lejár egy több mint 11 milliárd fo­rintos hitele, ennek visszafizetésére is juthat a 30 milliárdból, de gazdaságossági számítások alapján olyan döntés is születhet, hogy inkább újabb hitel felvételével refinanszírozzák a lejáró hitelt. A BKV mindezek mellett további 10 milliárd forint támogatáshoz jut azáltal, hogy megemelik a büdzsében a közösségi közlekedés normatív tá­mogatására fordítandó összeget. Vagyis a fővárosi közlekedési vállalat az idei 32 milliárd után 2009- ben 42 milliárdot kapna ezen a címen a központi költségvetésből. A 30 plusz 10 milliárd forint tehát várhatóan enyhít a BKV likviditási gondja­in, de egyelőre nem tudni, hogy ezzel beérik-e a szakszervezetek. A fővárostól mint tulajdonostól jelentős, a cég hosszú távú működését garantáló finanszírozási javaslatot várnak, ennek hiányában december 18-ára sztrájkot helyeztek kilátásba. DIÓSZEGI JÓZSEF Még nem csökken az árnyomás Belföldön és külföldön egy­aránt jócskán emelkedtek az ipa­ri árak: összességében az index idén októberben a szeptemberit 3,4 százalékkal, az egy évvel korábbit pedig 7,8 százalékkal múlta felül - adta hírül a KSH. Ezen belül a belföldi értékesítési árak 1,2, illetve 13,2 százalékkal emelkedtek, míg az export ter­­melőiár-szintje havi alapon 5,1 százalékkal, éves alapon pedig 3,8 százalékkal lett magasabb. A következő hónapokban a vi­lágpiaci folyamatok, valamint a recessziós veszély miatt minden bizonnyal jelentősen csökken az árnyomás. A kivitel árindexét nagy­mértékben a forint gyengülése dobta meg, a magyar fizető­­eszköz ugyanis egy hónap alatt az euróhoz viszonyítva 7,2, a dollárhoz képest pedig 15,4 szá­► Belföldön a rendeltetés szerinti csoportok közül októberben az energia- és továbbfelhasználásra termelő ágazatokban 1,4, a beruházási javakat gyártó ágazatokban 1,1, a fogyasztási cikkeket gyártó ágazatokban 0,7 százalékos havi áremelkedés válto­zalékot veszített értékéből, így a 2007. októberivel összevetve az előbbihez mérten 2,9, az utóbbihoz pedig 9,6 százalékkal gyengült. Belföldön az értékesítési árak a feldolgozóiparban - a múlt ha­vival egyezően - 0,3 százalékkal emelkedtek szeptemberhez képest. A legnagyobb havi árnövekedés a járműgyártásban volt (+2,9 szá­zalék), míg a gépgyártásban 1,4 százalékkal emelkedett az árszint - ezen belül főként az iroda- és számítógépgyártásban (+4,3 szá­zalék). A hónapban a gumi- és műanyag termékek árai 1,1 szá­zalékkal nőttek, míg árcsökkenés volt a kőolaj-feldolgozásban (-0,7 százalék), a vegyiparban (-0,5 százalék) és a textiliparban (-0,2 százalék). Az október 1-jétől érvé­nyesített gázáremelés nyomán a közműárak átlagosan 3,1 százalék emelkedtek. napi *­■ 2 Junior Príma Díj 2008 - Oktatás és köznevelés kategória A Príma Primissima Alapítvány és a Vodafone Magyarország a magyar oktatás és köznevelés kategóriában második alkalommal díjazta Junior Príma Díjjal a 30 év alatti fiatal tehetségeket. A kitüntetést az idén is az oktatás iránt elkötelezett fiatalok körében osztották ki. „Az oktatás kiemelten fontos terület, amelyre megéri nagy hangsúlyt fektetni, hiszen hazánk sikerének kulcsa van a tanárok, nevelők kezében. A Vodafone Magyarország ezért a tavalyi évhez hasonlóan az idén is a magyar oktatás és köznevelés kategóriában ismert el tíz, nagyon tehetséges fiatalt, akik koruk ellenére sokat tettek a szakma presztízsének és elfogadottságának növelése érdekében” - mondta Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója. A zsűrihez beérkezett 67 javaslatból a kuratórium tagjai választották ki azt a tíz tehetséget, akik átvehették a hétezer euróval és a Kincsem paripa kristályszobrával járó elismerést. A díj ünnepélyes átadására a ferencvárosi Domino Általános Iskolában került sor. „Ez a legméltóbb hely azok számára, akik oktatással foglalkoznak. Nem véletlenül esett a választás erre az iskolára. Hátrányos helyzetű gyerekek járnak ide. Az önkormányzat komoly erőfeszítéseket tesz, hogy felzárkóztassa ezeket a gyerekeket" - indokolta a helyszínválasztást Gegesy Ferenc, a IX. kerület polgármestere. „Nem is tudtam, hogy jelöltek engem erre a díjra, nagy meglepetésként ért, amikor megtudtam, hogy megkapom. Az én munkaterületemen egyedül nem lehet nagy eredményeket elérni. Ezt a kitüntetést az egész konduktív nevelés elismeréseként élem meg. Ez nem az a szakma, ahol a jól teljesítők címlapokon szerepelnek, itt a munka eredménye sokszor a négy fal között marad. Ezekből a kis csodákból lesz egyszer majd a jövő, ami miatt érdemes színes­ lélekkel dolgozni. A pedagógusi pálya olyan összetett terület, amely nagy kreativitást igényel. Rendkívül hatékonynak tartom a konduktív nevelési módszerünket, de országos szinten még sok iskolában tovább lehetne fejleszteni a gyerekek integrációs nevelését” - mondta Bíróné Juhász Veronika, a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének konduktor-tanítója, a Junior Príma Díj egyik díjazottja. Junior Príma Díj 2008-as oktatás és köznevelés kategória díjazottjai: Adorjáni Zsolt, a Magyar Tudományos Akadémia Ókortudományi Kutatócsoportjának tudományos munkatársa és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Klasszika Filológia Tanszékének óraadó tanára Bíróné Juhász Veronika: a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének konduktor-tanítója Deli Gergely: a győri Széchenyi István Egyetem Jog- és Államtudományi Karának egyetemi tanársegédje Győri Balázs: a Nádudvari Népi Kismesterségek Szolgáltató Mesterségek Szakiskolájának fafaragó oktatója Komár Júlia: az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola matematika-biológia szakos középiskolai tanára Nyíregyházi Főiskola Színházi Műhelye Réti Evelin: az egri Szalaparti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Szakiskola és Diákotthon logopédusa Semmelweis Egyetem I. számú Gyermekklinika kutató laboratóriuma - fiatal kutatók alkotóközössége Várkonyi Péter, a Budapesti Műszaki Egyetem Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének egyetemi adjunktusa Vizi Bernadett, a Nógrádsipeki Keresztény Általános Iskola és Óvoda általános- és középiskolai magyar gép- és gyorsírás szakos tanára Beck György átadja a díjat Bíróné Juhász Veronikának ­ A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. DECEMBER 1., HÉTFŐ A cégek egyre sötétebben látják ■ ■■ //■ a sovot Forrás: GKI Az októberi történelmi mélypont után novemberben tovább zuhant a GKI konjunktúraindexe, elsősorban az üzleti várakozások esése miatt. A fogyasztói várakozások viszont novemberben már csak keveset romlottak, igaz, ennyire borúlátó csak az 1995-ös Bokros-csomag idején volt a lakosság. Novemberben az iparban tovább nőtt a pesszimisták aránya a termelési várakozásokban, nagyfokú elégedet­lenség tükröződik a rendelésállománynál, ezen belül az exportrendelésekkel ... nevel­ kapcsolatos vélemé­­l­yt Atlé­nyekben. Lényege- *2008 BAN* sen kedvezőtlenebbé vált a foglakoztatási Fogyasztói bizalmi index -42,5 -54,0 -56,7 szándék is. A válla- Üzleti bizalmi index -9,3 -14,8 -25,1 lati tervek összegzi Konjunktúra .............-33,3 se alapján jövőre a beruházási kiadások várhatóan nominálisan is csökkennek az ideihez képest. Az építőiparban még rosszabbnak ítélik a helyzetet a cégek, összességében a valaha mért legpesszi­mistább helyzetértékelést találta a GKI. Novemberben a kereskedelmi bizalmi index is sok éve nem tapasztalt mér­tékűre csökkent. A szolgáltató szférában pedig az októberi visszaesést novemberben valóságos zuhanás követte, ez a mutató is történelmi mélypontjára került. Az árindex viszont tovább szelídülhet. Az áremelési tervek az iparban ugyan nem változtak, a kereskede­lemben azonban mérséklődtek, az építőiparban pedig drasztikusan csökkentek - az utóbbi ágazatban immár az árcsökkentést tervezők vannak szignifikáns többségben. A fogyasztók inflációs várakozása tavasz óta javul, ok­tóberben átmenetileg megváltozott, majd novemberben folytatódott a kedvező tendencia. napi ► A fogyasztói bizalmi index értéke 2008-ban az első kéthavi stagnálás, majd az azt követő háromha­vi visszaesést követően májustól szeptemberig lassú növekedést mutatott. Októberben a mutató értéke drámaian, majd novemberben kissé csökkent, ezzel éves mélypontjára került. A lakosság saját pénzügyi helyzetére és rövid távú megtakarítási képességére vonatkozó várakozásai a hónapban alig változtak, markánsan pesszimistábbak lettek viszont az embe­rek a várható munkanélküliséget illetően. IX. X­­XI. Fogyasztói bizalmi index -42,5 -54,0 -56,7 Üzleti bizalmi index -9,3 -14,8 -25,1 Konjunktúra -17,9 -25,0 -33,3

Next