Napi Gazdaság, 2009. február (19. évfolyam, 21-40. szám)

2009-02-02 / 21. szám

­ A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2009. FEBRUÁR 2., HÉTFŐ ÚJABB BÜNTETÉS ÚTÉPÍTŐKARTELL MIATT Csaknem 3 milliárd forint bírságot szabott ki kartellezés miatt a Gaz­dasági Versenyhivatal (GVH) három útépítő vállalkozásra. A Strabag Zrt., valamint az Egút Zrt. a Heves és Nógrád megyei útépítésekre kiírt közbeszerzési pályázatok elnyerése érdekében kötött versenykorláto­zó megállapodást, a Colas Dunántúli Zrt. pedig egy Heves város által útépítésre kiírt tenderen játszott össze a He-Do Kft.-vel. A versenyható­ság a Strabag Zrt.-re 1,7 milliárd forint, az Egút Zrt.-re pedig 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki. A Colas Dunántúli Zrt. az elkülönült és jóval kisebb súlyú jogsértésért 6 millió forint bírsá­got köteles fizetni. Mindkét ügyben érintett volt a He-Do Kft., ám a vállalkozást mégsem bírságolták meg, mert segített a GVH-nak fel­tárni a kartellt. A kiszabott bírság összegének meghatározása során a GVH figyelemmel volt a jogsértéssel érintett tenderek összértékére, ám további - a bírságot növelő, súlyosító - szempontokat is figyelembe vett, például azt, hogy a Strabag Zrt., illetve a Colas-csoporthoz tartozó Egút Zrt. a jelen eljá­rásban feltárttal azonos jellegű, jogsértő összejátszást tanúsított. BÍRSÁG (MILLIÓ FORINT) Strabag Zrt. 1700 Egút Zrt. 1200 Colas Dunántúli Zrt. 6 He-Do Kft. 0 Forrás: GVH Miskolcon nyit, Budapestről áthelyez a Vodafone Miskolcon A Vodafone májustól Miskolcon hozza létre a vállalat regionális ügyfélszolgálati központját - jelentette be a távközlési vállalat. A Miskolcon több mint háromszáz új munkahelyet teremtő, félmilliárdos beruházással létesülő, európai színvonalú központ előreláthatólag másfél-két év múlva működhet teljes kapacitással. A miskolci bővítéssel párhuzamosan ugyanakkor a társaság budapesti telefonos ügyfélszolgálatának egy része fokozatosan Miskolcra kerül - erősítették meg lapunk információit a társaságnál. A részletek kidolgozása a következő hónapokban várható. Min­denesetre míg a fővárosi call centerben fő­leg kölcsönzött munkaerőt foglalkozta­tott a cég, ad­dig Miskolcon a saját alkal­mazottai dol­goznak majd, vagyis a Vodafone a recesszió ellenére 2009-ben is növeli magyarországi alkalmazottainak számát. Az új központtal és a szintén jelentős bővítés előtt álló - a Vodafone-csoport közös pénzügyi folya­matait és ügyleteit kezelő - Vodafone szolgáltató központtal együtt a cég alkalmazottainak száma a közeljövőben megközelíti a kétezer főt. A mis­kolci központ a későbbiekben más országokban működő Vodafone-cégek igényeinek kiszolgálá­sára is alkalmas lehet, hasonlóan a már jelenleg is ilyen feladatokat ellátó Vodafone szolgáltató központhoz. A Vodafone azért választotta az új regionális ügyfélszolgálati központ helyszínéül Miskolcot, mert fontosnak tartotta, hogy ne csak a fővárosban bővítsen, hanem a munkanélküliség­gel küzdő régióban is újabb munkalehetőségeket teremtsen - fogalmazott Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója, aki hozzátette: Miskolcon a helyi egyetem magas szakmai színvo­nala hosszú távon biztosítja a jól képzett munka­erő utánpótlását. Fontos szempont volt a döntésnél hogy Miskolc egyedi befektetői környezetet kínál, hiszen kedvezményekkel és rugalmas hozzáállás­sal segíti a letelepülni szándékozókat. A befektetői környezet vonzó eleme az egyetem mellett az is, hogy már több sikeres informatikai vállalkozás működik a városban. NAPI munkahelyet teremt a Vodafone CJ 300 z­ j FHB Jelzálogbank Nyrt. Ön még nem biztosította hitelét? Most 50 % kedvezménnyel megteheti! Amennyiben Ön az FHB Jelzálogbanktól 2004. június 2. és­­2006. december 31. között jelzáloghitelt vett fel, és 2009. február 1. és 2009. március 31. között szerződik csoportos hitelfedezeti életbiztosításra, akkor a 2009. évre 50 %-os biztosítási díjkedvezményt adunk. További részletekről és feltételekről tájékoztatás kaphat a www.fhb.hu honlapon, az FHB TeleBanktól (06/40 344-344) és az FHB bankfiókokban. ELŐRETÖR A SZÉLESSÁVÚ INTERNET Az elmúlt évben 16 százalékkal, 1,537 millióra nőtt Magyaror­szágon a vezetékes szélessávú előfizetések száma - közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH). Az adsl- és kábelmodemes előfizetések száma 2007 végén 1,327 millió, 2006 végén pedig 994 ezer volt. Miután a cégek csak a vezetékes internetre vonatkozó adataikat köztik az NHH-val, így a hatóság csak becsléseire támaszkodhat a mobilinternet-felhasználókkal kapcsolatban, ezek szerint a vezetékes szélessávú és a vezeték nélküli internet-előfizetések száma 2008 végén meghaladta a 2,2 milliót. Információink szerint a távközlési cégek azért nem szolgáltatnak adatokat az NHH-nak a mobilinternetről, mert nem sikerült megállapodniuk annak definíciójáról - bár a hírek szerint lassan közelednek az álláspontok. Az NHH kimutatásai szerint 2008-ban folytatódott a vezetékes tele­fonvonalak számának csökkenése is. Az elmúlt év végén ezek száma 3,094 millió volt az egy évvel korábbi 3,251 millió után. A számhordozhatóság keretében az elmúlt évben összesen 76 434 szám mozgott, az előfizetők 2004 januárja óta 331 085 számot hordoztak, vittek magukkal. FITTYET HÁNY A VÁLSÁGRA AZ AMAZON.COM Története legjobb karácsonyi sze­zonjának köszönhetően az elemzői várakozásokat meghaladó nyereséggel zárta a tavalyi negyedik negyedévet az Amazon.com Inc., a világ legnagyobb internetes áruháza. A nettó nyereség 9 százalékkal, 225 millió dollárra, részvényenként 52 centre nőtt, az árbevétel 18 százalékkal, 6,7 milliárd euróra emelkedett. A jó hírek hatására a csütörtöki tőzsdezárás utáni kereskedésben 13 százalékkal ugrott meg az Amazon árfolyama. A könyvek, a cd-k és a dvd-k eladásából származó bevétel 9 százalékkal nőtt, a fogyasztói elektronikai termékeké és más tartós fogyasztási javak forgalma 31 százalékkal ugrott meg. A gazdasági recesszió csak muta­tóban éreztette a hatását: a bruttó nyereségráta 20,1 százalékra esett a 2007. negyedik negyedévi 20,6 százalékról. A vállalat pénzügyi igazgató­ja szerint ennek hátterében a vevőkért harcoló kereskedők árengedmé­nyei állnak. Az Amazon 45 ezerrel gyarapította online-könyvtára, a Kindle 230 ezres állományát. A cég nem közöl adatokat a Kindle forgalmáról, várakozások szerint a napokban megújítja ezt a divízióját. AMAZON.COM-ADATOK (MILLIÓ DOLLÁR) 2007 2008 Árbevétel 14800 19200 Adózott eredmény 476 645 Forrás: MSNBC A VÁLSÁG NEM VÁLTOZTAT AZ INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉS TERVÉN Jelentősen javulhat a közúthálózat minősége A gazdasági válság egyelőre nem változtat a kormány infrastruktúra-fejlesztési tervein: sem projektek leállításáról, sem - az uniós pénzek átcsoportosítása miatt - azok felgyorsításáról nincs hír. A NIF Zrt. projektjei ugyanakkor jelzik, hogy míg korábban az országot átszelő gyorsforgalmi utak építésére koncentrált az állam, újabban a rossz állapotban lévő közúthálózat, illetve az ugyancsak lerobbant vasútvonalak fejlesztése is komoly hangsúlyt kap. A Nemzeti Infrastruktúra Fej­lesztő (NIF) Zrt. semmilyen jel­zést nem kapott arra vonatkozó­an, hogy a számukra beállított­­ projektek indulása késést szenved­ne vagy bármi más változás követ­kezne be a gazdasági válság miatt - mondta lapunknak Fazakas Orsolya, a NIF kommunikációs­ vezetője. Egyelőre arról sincs in­formáció, hogy az uniós források“ esetleges átcsoportosítása nyomán” esetleg gyorsítanák a tempót: az NIF folyamatosan írja ki a közbe-­­szerzési pályázatokat, van olyan­ 1­ nap, amikor ötöt is megjelentet.“ (Természetesen ezek nem mindegyike vonatkozik a kivitelezésre, többségük különböző előkészítési munkákra keres pályázókat.) Az adatokból az derül ki, hogy a NIF 2008-ban 77,8 kilométer hosszúságú és 281 milliárd forint értékű gyorsforgalmi utat helyezett forgalomba, a tavaly átadott utak között volt az M0-s keleti szektora, a Megyeri híd és a hozzá kapcsolódó út, az M6-os egy, illetve az M7-es két szakasza. A beruházások természetéből adódóan idén a tavalyinál lényegesen kevesebb gyorsforgalmi utat adnak át: ebben az évben csak az M43-as egy, 6,7 kilométeres szakaszát avatják fel, amelynek költsége 17 milliárd forint körüli. A társaság 2008-ban 133 milliárd forint értékben, 115,7 kilométer hosszú gyorsforgalmi út kivitelezését indította el, az idén induló pro­jekteknél ennél közel kétszer több, 192,96 kilométer gyorsforgalmi beruházás indítását helyezte kilátásba, bruttó 251,5 milliárd forint értékben. Az egyéb közúti beruházások terén ta­valy 41 kilométer hosszúságú, 16,7 milliárd forint értékű fejlesztést hajtottak végre a közúthálózaton, ezek többsége kisebb vo­lumenű, részben körforgalmú csomópon építését jelentette. Idén 28,1 milliárd forin és további 14,4 millió euró értékű fejlesztés hajtanak végre, a munkálatok 142 kilomé­ternyi úthálózatot érintenek. Míg a NII 2008-ban 31,3 milliárd forint értékű, 127 kilométer hosszú közútfejlesztést indított addig 2009-ben kilométerben számolva ennek négyszeresét, értékben pedig csak­nem a dupláját tervezi. 2009-ben ugyanis 486 kilométer hosszon indulna meg a fejlesztés, amelynek tervezett értéke csaknem 234 milliárd forint. Ezek között szerepel körforgalmi csomópont építése Makónál és Hódmezővásárhelynél, de folytatódik a Debrecent elkerülő út építése, s több helyen - például a 47-es, 61-es főutak bizonyos szakaszain - végeznek majd burkolatmegerősítéseket. A közút mellett tavaly - 64,7 milliárd forint értékben - 46 kilométer hosszan megújult a vasúthálózat is, a legjelentősebb munkák Tiszatenyő és Mezőtúr között zajlottak, itt 24 kilométeren építettek vágányt. Idén e téren is csaknem duplázni kíván a NIF, összességében ugyanis 70 milliárd forint értékű - 74 kilométer hosszúságú - vasúti beruházás átadását tervezi. Ezek között szere­pel például a Zalaegerszeg-Ukk és Szajol-Tiszatenyő közötti vágány építése, s fejlesztik a biztosítóberendezéseket is. Az ebben az évben indítandó vasúti be­ruházások mennyisége és tervezett költsége is jóval több a korábbiaknál, amíg ugyanis 2008- ban 20 kilométeres - 14,4 milliárd fo­rintos - fejlesztés indításáról volt szó, addig 2009- ben 187 kilométer hosszan indítanak vasúti beruházást. A fontosabb projektek kö­zött van például a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal vágányépítése, illetve a Szolnok- Debrecen és a Budapest-Esztergom vasútvo­nal korszerűsítésének első üteme. Ezeknek a beruházásoknak a tervezett költsége 306 milliárd forint körüli. DIÓSZEGI JÓZSEF P »„ ,■* »..CYAr f - aszfalt mMM- ■ Jéä,L* i 1 L-Ttl » ff*-* jéIJn ääa'* ■ J ■ 1 ' ^71 «Éji IfiÉ . :■ ...V’ ,itsfas.jp­s.ha­w-1 ... .■ gif 2008 2009* (kilométer) (milliárd forint) (kilométer) (milliárd forint) GYORSFORGALMI ÚT -átadott 77,8 281,3 6,7 17,4 -indított 115,7 133,0 192,9 251,5 KÖZÚT -átadott 41,0 16,7 142,3 28,1** -indított 127,2 31,3 485,3 233,8 VASÚT -átadott 46,0 64,7 74,0 70,1 -indított 20,0 14,4 187,0 306,0 *terv **plusz 14,4 millió euró Forrás: NIF A „vesztesek szövetségét” tervezik a japán chipgyártók A Toshiba Corp., a világ második legna­gyobb memóriachip-gyártója tárgyalásokat kezdett a NEC Corp.-pal, Japán legnagyobb számítógépgyártójával rendszerchipgyártó üzletágának beolvasztásáról a NEC tulaj­donában lévő NEC Electronics Corp. félve­zetőgyártó vállalatba - jelentette a Reuters. Az információ azt követően látott napvilá­got, hogy a Nikkei üzleti napilap közzétette értesülését, miszerint a Toshiba, a NEC és a Fujitsu tárgyalásokat folytat chipgyártásuk egyesítéséről. A Toshiba vezérigazgatója, Nisida Acutosi korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte túl sok rendszerchipgyártó versenyez egymással Japánban, és szükség lenne konszolidációjukra. A NEC sajtó­­közleménye szerint a vállalatoknak elő­ször önállóan kell rendbe tenniük a válság miatt megtépázott tevékenységüket, ezért egyelőre nem kommentálják az értesülést. A Fujitsu szóvivője elismerte, hogy a cég partneri együttműködésre törekszik az ága­zat valamelyik szereplőjével, de részleteket nem közölt. Ha a Toshiba terve megvalósulna, akkor a NEC Electronics 1,5 ezer milliárd jen (16,7 milliárd dollár) éves árbevételű társa­sággá nőne, amely - a jelenlegi árfolyamok alapján - nagyobb lenne a koreai Samsung Electronics Co. chipgyártó divíziójánál. A digitális kamerákban, mobiltelefonok­ban és más eszközökben használt NAND memóriachipek legnagyobb gyártója a vi­lágon a Samsung, a második a Toshiba. A szakértőket ugyanakkor nem hozta lázba a fúzió lehetősége, ahogy egyikük fogalma­zott, az a „vesztesek szövetsége” lenne. A megtakarítások ellenére kérdéses, hogy az új vállalat le tudná-e gyűrni versenytársait a világpiacon. A gazdasági válság a megszű­nés határára sodorta a japán chipgyártást - tette hozzá az érintett cégek óriási veszte­ségeire utalva. A Fitch Ratings elemzői hasonló vélemé­nyen vannak. Az új cég ugyan profitálna az alacsonyabb fejlesztési költségekből és spórolhatna a beruházásokon is, ám több példa is van az ágazatban arra, hogy egye­sült vállalatok mindezek ellenére nem váltak erős piaci szereplőkké. KOMÓCSIN SÁNDOR

Next