Napi Gazdaság, 2009. február (19. évfolyam, 21-40. szám)
2009-02-02 / 21. szám
A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2009. FEBRUÁR 2., HÉTFŐ ÚJABB BÜNTETÉS ÚTÉPÍTŐKARTELL MIATT Csaknem 3 milliárd forint bírságot szabott ki kartellezés miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) három útépítő vállalkozásra. A Strabag Zrt., valamint az Egút Zrt. a Heves és Nógrád megyei útépítésekre kiírt közbeszerzési pályázatok elnyerése érdekében kötött versenykorlátozó megállapodást, a Colas Dunántúli Zrt. pedig egy Heves város által útépítésre kiírt tenderen játszott össze a He-Do Kft.-vel. A versenyhatóság a Strabag Zrt.-re 1,7 milliárd forint, az Egút Zrt.-re pedig 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki. A Colas Dunántúli Zrt. az elkülönült és jóval kisebb súlyú jogsértésért 6 millió forint bírságot köteles fizetni. Mindkét ügyben érintett volt a He-Do Kft., ám a vállalkozást mégsem bírságolták meg, mert segített a GVH-nak feltárni a kartellt. A kiszabott bírság összegének meghatározása során a GVH figyelemmel volt a jogsértéssel érintett tenderek összértékére, ám további - a bírságot növelő, súlyosító - szempontokat is figyelembe vett, például azt, hogy a Strabag Zrt., illetve a Colas-csoporthoz tartozó Egút Zrt. a jelen eljárásban feltárttal azonos jellegű, jogsértő összejátszást tanúsított. BÍRSÁG (MILLIÓ FORINT) Strabag Zrt. 1700 Egút Zrt. 1200 Colas Dunántúli Zrt. 6 He-Do Kft. 0 Forrás: GVH Miskolcon nyit, Budapestről áthelyez a Vodafone Miskolcon A Vodafone májustól Miskolcon hozza létre a vállalat regionális ügyfélszolgálati központját - jelentette be a távközlési vállalat. A Miskolcon több mint háromszáz új munkahelyet teremtő, félmilliárdos beruházással létesülő, európai színvonalú központ előreláthatólag másfél-két év múlva működhet teljes kapacitással. A miskolci bővítéssel párhuzamosan ugyanakkor a társaság budapesti telefonos ügyfélszolgálatának egy része fokozatosan Miskolcra kerül - erősítették meg lapunk információit a társaságnál. A részletek kidolgozása a következő hónapokban várható. Mindenesetre míg a fővárosi call centerben főleg kölcsönzött munkaerőt foglalkoztatott a cég, addig Miskolcon a saját alkalmazottai dolgoznak majd, vagyis a Vodafone a recesszió ellenére 2009-ben is növeli magyarországi alkalmazottainak számát. Az új központtal és a szintén jelentős bővítés előtt álló - a Vodafone-csoport közös pénzügyi folyamatait és ügyleteit kezelő - Vodafone szolgáltató központtal együtt a cég alkalmazottainak száma a közeljövőben megközelíti a kétezer főt. A miskolci központ a későbbiekben más országokban működő Vodafone-cégek igényeinek kiszolgálására is alkalmas lehet, hasonlóan a már jelenleg is ilyen feladatokat ellátó Vodafone szolgáltató központhoz. A Vodafone azért választotta az új regionális ügyfélszolgálati központ helyszínéül Miskolcot, mert fontosnak tartotta, hogy ne csak a fővárosban bővítsen, hanem a munkanélküliséggel küzdő régióban is újabb munkalehetőségeket teremtsen - fogalmazott Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója, aki hozzátette: Miskolcon a helyi egyetem magas szakmai színvonala hosszú távon biztosítja a jól képzett munkaerő utánpótlását. Fontos szempont volt a döntésnél hogy Miskolc egyedi befektetői környezetet kínál, hiszen kedvezményekkel és rugalmas hozzáállással segíti a letelepülni szándékozókat. A befektetői környezet vonzó eleme az egyetem mellett az is, hogy már több sikeres informatikai vállalkozás működik a városban. NAPI munkahelyet teremt a Vodafone CJ 300 z j FHB Jelzálogbank Nyrt. Ön még nem biztosította hitelét? Most 50 % kedvezménnyel megteheti! Amennyiben Ön az FHB Jelzálogbanktól 2004. június 2. és2006. december 31. között jelzáloghitelt vett fel, és 2009. február 1. és 2009. március 31. között szerződik csoportos hitelfedezeti életbiztosításra, akkor a 2009. évre 50 %-os biztosítási díjkedvezményt adunk. További részletekről és feltételekről tájékoztatás kaphat a www.fhb.hu honlapon, az FHB TeleBanktól (06/40 344-344) és az FHB bankfiókokban. ELŐRETÖR A SZÉLESSÁVÚ INTERNET Az elmúlt évben 16 százalékkal, 1,537 millióra nőtt Magyarországon a vezetékes szélessávú előfizetések száma - közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH). Az adsl- és kábelmodemes előfizetések száma 2007 végén 1,327 millió, 2006 végén pedig 994 ezer volt. Miután a cégek csak a vezetékes internetre vonatkozó adataikat köztik az NHH-val, így a hatóság csak becsléseire támaszkodhat a mobilinternet-felhasználókkal kapcsolatban, ezek szerint a vezetékes szélessávú és a vezeték nélküli internet-előfizetések száma 2008 végén meghaladta a 2,2 milliót. Információink szerint a távközlési cégek azért nem szolgáltatnak adatokat az NHH-nak a mobilinternetről, mert nem sikerült megállapodniuk annak definíciójáról - bár a hírek szerint lassan közelednek az álláspontok. Az NHH kimutatásai szerint 2008-ban folytatódott a vezetékes telefonvonalak számának csökkenése is. Az elmúlt év végén ezek száma 3,094 millió volt az egy évvel korábbi 3,251 millió után. A számhordozhatóság keretében az elmúlt évben összesen 76 434 szám mozgott, az előfizetők 2004 januárja óta 331 085 számot hordoztak, vittek magukkal. FITTYET HÁNY A VÁLSÁGRA AZ AMAZON.COM Története legjobb karácsonyi szezonjának köszönhetően az elemzői várakozásokat meghaladó nyereséggel zárta a tavalyi negyedik negyedévet az Amazon.com Inc., a világ legnagyobb internetes áruháza. A nettó nyereség 9 százalékkal, 225 millió dollárra, részvényenként 52 centre nőtt, az árbevétel 18 százalékkal, 6,7 milliárd euróra emelkedett. A jó hírek hatására a csütörtöki tőzsdezárás utáni kereskedésben 13 százalékkal ugrott meg az Amazon árfolyama. A könyvek, a cd-k és a dvd-k eladásából származó bevétel 9 százalékkal nőtt, a fogyasztói elektronikai termékeké és más tartós fogyasztási javak forgalma 31 százalékkal ugrott meg. A gazdasági recesszió csak mutatóban éreztette a hatását: a bruttó nyereségráta 20,1 százalékra esett a 2007. negyedik negyedévi 20,6 százalékról. A vállalat pénzügyi igazgatója szerint ennek hátterében a vevőkért harcoló kereskedők árengedményei állnak. Az Amazon 45 ezerrel gyarapította online-könyvtára, a Kindle 230 ezres állományát. A cég nem közöl adatokat a Kindle forgalmáról, várakozások szerint a napokban megújítja ezt a divízióját. AMAZON.COM-ADATOK (MILLIÓ DOLLÁR) 2007 2008 Árbevétel 14800 19200 Adózott eredmény 476 645 Forrás: MSNBC A VÁLSÁG NEM VÁLTOZTAT AZ INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉS TERVÉN Jelentősen javulhat a közúthálózat minősége A gazdasági válság egyelőre nem változtat a kormány infrastruktúra-fejlesztési tervein: sem projektek leállításáról, sem - az uniós pénzek átcsoportosítása miatt - azok felgyorsításáról nincs hír. A NIF Zrt. projektjei ugyanakkor jelzik, hogy míg korábban az országot átszelő gyorsforgalmi utak építésére koncentrált az állam, újabban a rossz állapotban lévő közúthálózat, illetve az ugyancsak lerobbant vasútvonalak fejlesztése is komoly hangsúlyt kap. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. semmilyen jelzést nem kapott arra vonatkozóan, hogy a számukra beállított projektek indulása késést szenvedne vagy bármi más változás következne be a gazdasági válság miatt - mondta lapunknak Fazakas Orsolya, a NIF kommunikációs vezetője. Egyelőre arról sincs információ, hogy az uniós források“ esetleges átcsoportosítása nyomán” esetleg gyorsítanák a tempót: az NIF folyamatosan írja ki a közbe-szerzési pályázatokat, van olyan 1 nap, amikor ötöt is megjelentet.“ (Természetesen ezek nem mindegyike vonatkozik a kivitelezésre, többségük különböző előkészítési munkákra keres pályázókat.) Az adatokból az derül ki, hogy a NIF 2008-ban 77,8 kilométer hosszúságú és 281 milliárd forint értékű gyorsforgalmi utat helyezett forgalomba, a tavaly átadott utak között volt az M0-s keleti szektora, a Megyeri híd és a hozzá kapcsolódó út, az M6-os egy, illetve az M7-es két szakasza. A beruházások természetéből adódóan idén a tavalyinál lényegesen kevesebb gyorsforgalmi utat adnak át: ebben az évben csak az M43-as egy, 6,7 kilométeres szakaszát avatják fel, amelynek költsége 17 milliárd forint körüli. A társaság 2008-ban 133 milliárd forint értékben, 115,7 kilométer hosszú gyorsforgalmi út kivitelezését indította el, az idén induló projekteknél ennél közel kétszer több, 192,96 kilométer gyorsforgalmi beruházás indítását helyezte kilátásba, bruttó 251,5 milliárd forint értékben. Az egyéb közúti beruházások terén tavaly 41 kilométer hosszúságú, 16,7 milliárd forint értékű fejlesztést hajtottak végre a közúthálózaton, ezek többsége kisebb volumenű, részben körforgalmú csomópon építését jelentette. Idén 28,1 milliárd forin és további 14,4 millió euró értékű fejlesztés hajtanak végre, a munkálatok 142 kilométernyi úthálózatot érintenek. Míg a NII 2008-ban 31,3 milliárd forint értékű, 127 kilométer hosszú közútfejlesztést indított addig 2009-ben kilométerben számolva ennek négyszeresét, értékben pedig csaknem a dupláját tervezi. 2009-ben ugyanis 486 kilométer hosszon indulna meg a fejlesztés, amelynek tervezett értéke csaknem 234 milliárd forint. Ezek között szerepel körforgalmi csomópont építése Makónál és Hódmezővásárhelynél, de folytatódik a Debrecent elkerülő út építése, s több helyen - például a 47-es, 61-es főutak bizonyos szakaszain - végeznek majd burkolatmegerősítéseket. A közút mellett tavaly - 64,7 milliárd forint értékben - 46 kilométer hosszan megújult a vasúthálózat is, a legjelentősebb munkák Tiszatenyő és Mezőtúr között zajlottak, itt 24 kilométeren építettek vágányt. Idén e téren is csaknem duplázni kíván a NIF, összességében ugyanis 70 milliárd forint értékű - 74 kilométer hosszúságú - vasúti beruházás átadását tervezi. Ezek között szerepel például a Zalaegerszeg-Ukk és Szajol-Tiszatenyő közötti vágány építése, s fejlesztik a biztosítóberendezéseket is. Az ebben az évben indítandó vasúti beruházások mennyisége és tervezett költsége is jóval több a korábbiaknál, amíg ugyanis 2008- ban 20 kilométeres - 14,4 milliárd forintos - fejlesztés indításáról volt szó, addig 2009- ben 187 kilométer hosszan indítanak vasúti beruházást. A fontosabb projektek között van például a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal vágányépítése, illetve a Szolnok- Debrecen és a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítésének első üteme. Ezeknek a beruházásoknak a tervezett költsége 306 milliárd forint körüli. DIÓSZEGI JÓZSEF P »„ ,■* »..CYAr f - aszfalt mMM- ■ Jéä,L* i 1 L-Ttl » ff*-* jéIJn ääa'* ■ J ■ 1 ' ^71 «Éji IfiÉ . :■ ...V’ ,itsfas.jps.haw-1 ... .■ gif 2008 2009* (kilométer) (milliárd forint) (kilométer) (milliárd forint) GYORSFORGALMI ÚT -átadott 77,8 281,3 6,7 17,4 -indított 115,7 133,0 192,9 251,5 KÖZÚT -átadott 41,0 16,7 142,3 28,1** -indított 127,2 31,3 485,3 233,8 VASÚT -átadott 46,0 64,7 74,0 70,1 -indított 20,0 14,4 187,0 306,0 *terv **plusz 14,4 millió euró Forrás: NIF A „vesztesek szövetségét” tervezik a japán chipgyártók A Toshiba Corp., a világ második legnagyobb memóriachip-gyártója tárgyalásokat kezdett a NEC Corp.-pal, Japán legnagyobb számítógépgyártójával rendszerchipgyártó üzletágának beolvasztásáról a NEC tulajdonában lévő NEC Electronics Corp. félvezetőgyártó vállalatba - jelentette a Reuters. Az információ azt követően látott napvilágot, hogy a Nikkei üzleti napilap közzétette értesülését, miszerint a Toshiba, a NEC és a Fujitsu tárgyalásokat folytat chipgyártásuk egyesítéséről. A Toshiba vezérigazgatója, Nisida Acutosi korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte túl sok rendszerchipgyártó versenyez egymással Japánban, és szükség lenne konszolidációjukra. A NEC sajtóközleménye szerint a vállalatoknak először önállóan kell rendbe tenniük a válság miatt megtépázott tevékenységüket, ezért egyelőre nem kommentálják az értesülést. A Fujitsu szóvivője elismerte, hogy a cég partneri együttműködésre törekszik az ágazat valamelyik szereplőjével, de részleteket nem közölt. Ha a Toshiba terve megvalósulna, akkor a NEC Electronics 1,5 ezer milliárd jen (16,7 milliárd dollár) éves árbevételű társasággá nőne, amely - a jelenlegi árfolyamok alapján - nagyobb lenne a koreai Samsung Electronics Co. chipgyártó divíziójánál. A digitális kamerákban, mobiltelefonokban és más eszközökben használt NAND memóriachipek legnagyobb gyártója a világon a Samsung, a második a Toshiba. A szakértőket ugyanakkor nem hozta lázba a fúzió lehetősége, ahogy egyikük fogalmazott, az a „vesztesek szövetsége” lenne. A megtakarítások ellenére kérdéses, hogy az új vállalat le tudná-e gyűrni versenytársait a világpiacon. A gazdasági válság a megszűnés határára sodorta a japán chipgyártást - tette hozzá az érintett cégek óriási veszteségeire utalva. A Fitch Ratings elemzői hasonló véleményen vannak. Az új cég ugyan profitálna az alacsonyabb fejlesztési költségekből és spórolhatna a beruházásokon is, ám több példa is van az ágazatban arra, hogy egyesült vállalatok mindezek ellenére nem váltak erős piaci szereplőkké. KOMÓCSIN SÁNDOR