Napi Gazdaság, 2009. szeptember (19. évfolyam, 167-188. szám)
2009-09-01 / 167. szám
0 A NAP SZTORIJA ) NAPI GAZDASÁG 2009. SZEPTEMBER 1., KEDD______________ REPÜLŐRE IS VÁLTHATNAK AZ AUTÓIPARI BESZÁLLÍTÓK Tucatnyi járműipari beruházás Bár a válság az átlagnál jóval nagyobb mértékben sújtja az autógyártókat, jelenleg 12 járműipari projektről folytat tárgyalásokat a befektetőkkel az ITD Hungary Zrt. A befektetés- és kereskedelemfejlesztési ügynökség szerint e beruházások összértéke elérheti a 223 milliárd forintot, a fejlesztések révén pedig 4 ezer új munkahely jöhet létre Magyarországon. ► Magyarországon húzóágazat az autóipar, a 600 cégből álló, több mint százezer főt foglalkoztató szektor a teljes kivitel ötödét adja. Az itt gyártott gépkocsik 94 százalékát exportálják, a motorblokk- és alkatrészgyártás terén ez az arány 88 százalék. Az egyedi kormánydöntés (ekd) támogatási rendszer létrejötte óta 29 járműipari projekt kapott támogatást. Ezek keretében összesen 855,5 milliárd forint összegű beruházás valósult vagy valósul meg és 14 ezer munkahely jött, illetve jön létre Magyarországon. Roncsprémiumra ugyan nem költött, de a kormány továbbra is elkötelezett az autóipar mellett: a kabinet az iparág fejlesztése érdekében június elején fogadta el a 2009 és 2011 között végrehajtandó közúti járműipari akciótervet. A folyamatban lévő beruházások között a Daimler 800 millió eurós, 2500 munkahelyet teremtő kecskeméti gyárépítése a legjelentősebb. (Összehasonlításul: a Győrben másfél évtizede jelen lévő Audi tavaly 309 millió eurót invesztált Magyarországon.) A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. 60 mérnökkel bővíti magyarországi fejlesztési központját, 10 millió euró értékben, a GEDIA Group pedig 21 millió eurós beruházással hoz létre egy 103 főnek munkát adó üzemet Tatán, ahol karosszériaelemek készülnek majd. A beruházás tavaly nyári bejelentésekor elhangzottakhoz képest fél évet csúszott a spanyol F. Segura 11 millió eurós beruházással létrehozott szolnoki gyárának indulása: január helyett júliusban startolt a próbaüzem, amely egyelőre 80 főnek ad munkát. Kecskemétre nem csak a Daimler szavazott: a városban autóemelőt, szélfogót, vonóhorgot és vonógömböt gyártó Bosal júliusban jelentette be, hogy még idén bővíti üzemét, amivel további 250 munkahelyet teremt állami támogatással. A német tulajdonú ContiTech bezárta az egyik spanyol gyárát és ötmillió eurós befektetéssel Magyarországra hozta át a gumicsőgyártást. Az F.S. Fehrer Automotive GmbH 70 és a Rába Járműipari Holding Nyrt. 30 százalékos részesedésével vegyesvállalatot alapítottak üléshabosítás tevékenységre Móron, a következő három évben végrehajtandó 12 millió eurós befektetés 250 százalékkal növeli az üzem kapacitását. Az autóalkatrész-beszállítók számára a repülőgépipar is felvevőpiac lehet, igaz, ott sokkal szigorúbb minőségi követelményeknek kell megfelelniük. A fejlesztési és gazdasági tárca ezért az utóbbi három évben 90 százalékos támogatást nyújtott 10-12 magyar cégnek ahhoz, hogy megszerezzék a repülőipari beszállítóvá válás feltételének számító AS9100-as minőségi tanúsítványt. Ennek köszönhetően a novemberi frankfurti repülőipari kiállításon az ITD Hungary támogatásával három magyar, autóiparból diverzifikálódó cég tud megjelenni, de - saját erőből - részt vesz egy hazai repülőgépgyártó társaság is. A közelmúltban az ágazat eddigi legnagyobb kiállítási megjelenése valósult meg Friedrichshafenben. A rendezvényen Magyarország négy ultrakönnyű repülőgéppel, két hidroplánnal, egy koaxális meghajtású helikopterrel, két sárkányrepülő trike-kal, egy UAV felderítő repülőgéppel, illetve több high-tech elektronikai berendezéssel mutatkozott be, 11 kiállító részvételével. Mindez az ITDH szerint mérföldkövet jelentett abban, hogy Magyarországot ne csupán a beszállítói szinten megrekedt háttériparként, hanem hightech fejlesztő, magas hozzáadott értéket termelő, késztermékgyártó országként ismerjék el - ennek érdekében már a repülőipari külpiaci stratégia is elkészült. ÁDÁM VIKTOR 223 milliárd forint értékű járműipari beruházásról tárgyalnak alkti . Csökkentek a belföldi ipari értékesítési árak Pont egy év telt el azóta, hogy a belföldi ipari értékesítési árak éves üteme a negatív tartományból emelkedésnek indult, ugyanakkor a gyenge bázis ellenére júliusban még így is ismét lefelé módosult az árindex, még ha mérsékelten is - derült ki a KSH tegnapi adataiból. A 0,4 százalékos mínuszban nagy szerepe volt a kőolaj-feldolgozás árainak a szokásosnál is nagyobb, éves összevetésben 17,2 százalékos csökkenésének. Az ágazat árai ugyanis hiába emelkedtek még júniusban egy hónap alatt 10 százalékot, a földgáz világpiaci áresése mindent magával rántott: a hatodik havi adatokhoz képest 6,4 százalékkal vitte lejjebb az árakat a szektorban, így az ipar egészében összesen 1,3 százalékkal csökkentek a belföldi értékesítési árak, ez a szint azonban megszokottnak mondható, ugyanis már jó pár hónapja ehhez hasonló értékek jellemzik az árindexet. Az ágazatok csaknem felénél azonban így is növekedett az árszínvonal az előző évihez képest. A legnagyobb drágulás a járműgyártáshoz kapcsolódott (5,6 százalék), de a gumi-, műanyag- és építőanyag-ipar 3,4 százaléka is magasnak számít. A kiviteli áraknál egy hónap alatt ugyan 1,6 százalékos visszaesés mutatkozott, ám ez még mindig 10,4 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi számokkal összevetve. Ugyanígy, a forint euróval és dollárral szembeni árfolyama 3, illetve 3,5 százalékkal erősödött a hatodik hónaphoz képest, de a tavaly júliusi kurzushoz viszonyítva a gyengülés mértéke még mindig jelentős: 17,3 és 31,4 százalék. így a belföldön és külföldön értékesített árakból közösen számolt termelői árindex összesen másfél százalékkal csökkent egy hónap alatt, ami 6 százalékos drágulást jelent tavaly júliushoz képest. NAPI Magyarország élen járhat a fellendülésben ► Kelet-Közép-Európa ipari szektorának recessziója kezd túljutni a mélypontján és a felmérések adatai alapján közelgő fellendülés jó eséllyel Magyarországon bizonyulhat a legmarkánsabbnak a térségben - idézte londoni feltörekvő piaci elemzők előrejelzését az MTI-Eco. A BNP Paribas bankcsoport legújabb helyzetelemzése szerint a második negyedév óta beérkező vezető jelzőszámok arra vallanak, hogy „egyre kevésbé komor” a kelet-közép-európai térség ipari termelésének kilátása, a bázishatások révén október-novembertől év/év alapon már növekedhet is az ipari kibocsátás a legtöbb országban. Ez a teljes gazdasági kibocsátásnak is jót tehet, hiszen az ipar „viszonylag nagyon fontos” szerepet játszik a térség gazdaságaiban. A BNP Paribas elemzői szerint a régióban egyelőre Lengyelország teljesít a legjobban: itt az ipari termelés visszaesése éves szinten 5 százalékra lassult az elmúlt időszakban. Romániában is egy számjegyű már az éves csökkenési ütem, Csehországban pedig most lassul a 10-15 százalékos sávba. Jóllehet a magyar ipari termelés értéke még mindig 20 százalék körüli ütemben esik, az apadás üteme az utóbbi időben „még Magyarországon is enyhült valamelyest” - emelte ki az értékelés. A ház előrejelzése szerint az ipari kibocsátási folyamatok a közeljövőben továbbizonylagos túlteljesítése elenyészik, miközben a magyar ipari termelés fellendülése a legmeredekebb lehet a térségen belül. Ez utóbbi fő mozgatóerejét nem csupán a bázishatások adják majd, bár ezek nyilván sokkal erőteljesebb termelésnövekedést tesznek lehetővé azokban a gazdaságokban, amelyek a legsúlyosabb visszaeséseket szenvedték el. Magyarország esetében azonban az is tényező lesz, hogy a magyar feldolgozóipari cégeknek - amelyek a térségen belül a legnagyobb mértékben fogták vissza termelésüket az év eleje körül - sikerült csökkenteniük raktárkészleteiket is. A lengyel vállalatok viszont jelentősen növelték készleteiket abban az időszakban, amikor a végfelhasználás éppen összeomlott, és ezeket még értékesíteni kell, mielőtt fenntarthatóbb fellendülés kezdődhetne a lengyel ipari szektorban. Más nagy londoni házak is úgy látják, hogy a közép-európai EU-térség ipara a kilábalás küszöbén áll. A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni befektetési részlegének feltörekvő piaci elemzése szerint Közép-Európa - elsősorban is Magyarország és Lengyelország - az idei első-második negyedévben elérte a jelenlegi ciklus mélypontját. A két országnak „jelentős versenyképességi lökést” adott az év első felében lezajlott valutaárfolyam-gyengülés - emelik ki a banki szakértők -, ennek révén „kellemes meglepetésekre” is lehet számítani ipari NAPI IPARI TERMELÉS (SZÁZALÉK) Ország Legfrissebb adat Változás, év/év Franciaország VI. 30. -12,8 Németország VI. 30. -18,1 Olaszország VI. 30. -21,9 Eurózóna VI. 30. -17,0 Nagy-Britannia VI. 30. -11,1 USA VII. 31. -13,1 Japán VII. 30. -22,9 Kína VII. 31. 10,8 Csehország VII. 31. -18,4 Lengyelország VII. 31. -4,60 Magyarország VI. 30. -18,80 Oroszország VII. 31. -10,8 Szlovákia VI. 30. -28,10 Forrás: Bloomberg