Napi Gazdaság, 2009. szeptember (19. évfolyam, 167-188. szám)

2009-09-01 / 167. szám

­0 A NAP SZTORIJA ) NAPI GAZDASÁG 2009. SZEPTEMBER 1., KEDD______________ REPÜLŐRE IS VÁLTHATNAK AZ AUTÓIPARI BESZÁLLÍTÓK Tucatnyi járműipari beruházás Bár a válság az átlagnál jóval nagyobb mértékben sújtja az autó­gyártókat, jelenleg 12 járműipari projektről folytat tárgyalásokat a befektetőkkel az ITD Hungary Zrt. A befektetés- és kereskede­lemfejlesztési ügynökség szerint e beruházások összértéke elérheti a 223 milliárd forintot, a fejlesztések révén pedig 4 ezer új munkahely jöhet létre Magyarországon. ► Magyarországon húzóága­zat az autóipar, a 600 cégből álló, több mint százezer főt foglalkoztató szektor a teljes kivitel ötödét adja. Az itt gyártott gépkocsik 94 százalékát exportálják, a mo­torblokk- és alkatrészgyártás terén ez az arány 88 százalék. Az egyedi kormánydöntés (ekd) támogatási rendszer létrejötte óta 29 járműipari projekt kapott tá­mogatást. Ezek keretében összesen 855,5 milliárd forint összegű beru­házás valósult vagy valósul meg és 14 ezer munkahely jött, illetve jön létre Magyarországon. Roncspré­miumra ugyan nem költött, de a kormány továbbra is elkötelezett az autóipar mellett: a kabinet az iparág fejlesztése érdekében június elején fogadta el a 2009 és 2011 között végrehajtandó közúti járműipari akciótervet. A folyamatban lévő beruházások között a Daimler 800 millió eurós, 2500 munkahelyet teremtő kecskeméti gyárépítése a legjelentősebb. (Összehasonlításul: a Győrben másfél évtizede jelen lévő Audi tavaly 309 millió eurót invesztált Magyarországon.) A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. 60 mérnökkel bővíti magyarországi fejlesztési központját, 10 millió euró értékben, a GEDIA Group pedig 21 millió eurós beruházással hoz létre egy 103 főnek munkát adó üzemet Tatán, ahol karosszériaelemek ké­szülnek majd. A beruházás tavaly nyári beje­lentésekor elhangzottakhoz képest fél évet csúszott a spanyol F. Segura 11 millió eurós beruházással létre­hozott szolnoki gyárának indulása: január helyett júliusban startolt a próbaüzem, amely egyelőre 80 főnek ad munkát. Kecskemétre nem csak a Daimler szavazott: a városban autóemelőt, szélfogót, vonóhorgot és vonógömböt gyártó Bosal júliusban jelentette be, hogy még idén bővíti üzemét, amivel további 250 munkahelyet teremt állami támogatással. A német tu­lajdonú ContiTech bezárta az egyik spanyol gyárát és ötmillió eurós befektetéssel Magyarországra hozta át a gumicsőgyártást. Az F.S. Fehrer Automotive GmbH 70 és a Rába Jár­műipari Holding Nyrt. 30 százalé­kos részesedésével vegyesvállalatot alapítottak üléshabosítás tevékeny­ségre Móron, a következő három évben végrehajtandó 12 millió eurós befektetés 250 százalékkal növeli az üzem kapacitását. Az autóalkatrész-beszállítók szá­mára a repülőgépipar is felvevőpiac lehet, igaz, ott sokkal szigorúbb mi­nőségi követelményeknek kell meg­felelniük. A fejlesztési és gazdasági tárca ezért az utóbbi három évben 90 százalékos támogatást nyújtott 10-12 magyar cégnek ahhoz, hogy megszerezzék a repülőipari beszál­lítóvá válás feltételének számító AS9100-as minőségi tanúsítványt. Ennek köszönhetően a novemberi frankfurti repülőipari kiállításon az ITD Hungary támogatásával három magyar, autóiparból di­verzifikálódó cég tud megjelenni, de - saját erőből - részt vesz egy hazai repülőgépgyártó társaság is. A közelmúltban az ágazat eddigi legnagyobb kiállítási megjelenése valósult meg Friedrichshafenben. A rendezvényen Magyarország négy ultrakönnyű repülőgéppel, két hid­­roplánnal, egy koaxális meghajtású helikopterrel, két sárkányrepülő trike-kal, egy UAV felderítő repülő­géppel, illetve több high-tech elekt­ronikai berendezéssel mutatkozott be, 11 kiállító részvételével. Mindez az ITDH szerint mérföldkövet jelen­tett abban, hogy Magyarországot ne csupán a beszállítói szinten megre­kedt háttériparként, hanem high­­tech fejlesztő, magas hozzáadott értéket termelő, késztermékgyártó országként ismerjék el - ennek ér­dekében már a repülőipari külpiaci stratégia is elkészült. ÁDÁM VIKTOR 223 milliárd forint értékű járműipari beruházásról tárgyalnak alk­ti . Csökkentek a belföldi ipari értékesítési árak Pont egy év telt el azóta, hogy a bel­földi ipari értékesítési árak éves üteme a negatív tartományból emelkedésnek in­dult, ugyanakkor a gyenge bázis ellenére júliusban még így is ismét lefelé módosult az árindex, még ha mérsékelten is - derült ki a KSH tegnapi adataiból. A 0,4 száza­lékos mínuszban nagy szerepe volt a kőolaj-feldolgozás árainak a szokásosnál is nagyobb, éves összevetésben 17,2 százalékos csökkenésének. Az ágazat árai ugyanis hiába emelkedtek még júniusban egy hónap alatt 10 százalékot, a földgáz világpiaci áresése mindent magával rántott: a hato­dik havi adatokhoz képest 6,4 százalékkal vitte lejjebb az árakat a szektorban, így az ipar egészében összesen 1,3 százalékkal csökkentek a belföldi értékesítési árak, ez a szint azonban megszokottnak mond­ható, ugyanis már jó pár hónapja ehhez hasonló értékek jellemzik az árindexet. Az ágazatok csaknem felénél azonban így is növekedett az árszínvonal az előző évihez képest. A legnagyobb drágulás a járműgyártáshoz kapcsolódott (5,6 százalék), de a gumi-, műanyag- és épí­tőanyag-ipar 3,4 százaléka is magasnak számít. A kiviteli áraknál egy hó­nap alatt ugyan 1,6 százalékos visszaesés mutatkozott, ám ez még mindig 10,4 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi számokkal összevetve. Ugyanígy, a forint euróval és dollárral szembeni árfolyama 3, illetve 3,5 százalékkal erősödött a hatodik hónaphoz képest, de a tavaly júliusi kurzushoz viszonyítva a gyengülés mértéke még mindig jelentős: 17,3 és 31,4 százalék. így a belföldön és külföldön értékesí­tett árakból közösen számolt termelői ár­index összesen másfél százalékkal csök­kent egy hónap alatt, ami 6 százalékos drágulást jelent tavaly júliushoz képest. NAPI Magyarország élen járhat a fellendülésben ► Kelet-Közép-Európa ipari szektorának recessziója kezd túljutni a mélypontján és a felmérések adatai alapján közelgő fellendülés jó eséllyel Magyarországon bizonyul­hat a legmarkánsabbnak a térségben - idézte londoni feltörekvő piaci elemzők előrejelzését az MTI-Eco. A BNP Paribas bankcsoport legújabb helyzetelemzése szerint a második negyedév óta beérkező vezető jelzőszámok arra vallanak, hogy „egyre kevésbé komor” a kelet-közép-eu­­rópai térség ipari termelésének kilátása, a bázishatások révén október-novembertől év/év alapon már növekedhet is az ipari kibocsátás a legtöbb országban. Ez a teljes gazdasági kibocsá­tásnak is jót tehet, hiszen az ipar „viszonylag nagyon fontos” szerepet játszik a térség gaz­daságaiban. A BNP Paribas elemzői szerint a régióban egyelőre Lengyelország teljesít a legjobban: itt az ipari termelés visszaesése éves szinten 5 százalékra lassult az elmúlt időszakban. Romániában is egy számjegyű már az éves csökkenési ütem, Csehország­ban pedig most lassul a 10-15 százalékos sávba. Jóllehet a magyar ipari termelés érté­ke még mindig 20 százalék körüli ütemben esik, az apadás üteme az utóbbi időben „még Magyarországon is enyhült valamelyest” - emelte ki az értékelés. A ház előrejelzése szerint az ipari kibo­csátási folyamatok a közeljövőben tovább­izonylagos túlteljesítése elenyészik, miközben a magyar ipari termelés fellendülése a legmeredekebb lehet a térségen belül. Ez utóbbi fő mozgatóerejét nem csupán a bázishatások adják majd, bár ezek nyilván sokkal erőteljesebb termelésnövekedést tesznek lehetővé azokban a gazdaságokban, amelyek a legsú­lyosabb visszaeséseket szenvedték el. Magyarország esetében azonban az is tényező lesz, hogy a magyar feldolgozóipari cégeknek - amelyek a térségen belül a legnagyobb mértékben fogták vissza termelésüket az év eleje körül - sikerült csök­kenteniük raktárkészleteiket is. A lengyel vállalatok viszont jelentősen növelték készleteiket abban az időszakban, amikor a végfelhasználás éppen összeomlott, és ezeket még értékesí­teni kell, mielőtt fenntarthatóbb fellendülés kezdődhetne a lengyel ipari szektorban. Más nagy londoni házak is úgy lát­ják, hogy a közép-európai EU-térség ipara a kilábalás küszöbén áll. A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni befektetési részlegének feltörekvő piaci elemzése szerint Közép-Európa - el­sősorban is Magyarország és Lengyelor­szág - az idei első-második negyedévben elérte a jelenlegi ciklus mélypontját. A két országnak „jelentős versenyképességi lökést” adott az év első felében lezajlott valutaárfolyam-gyengülés - emelik ki a banki szakértők -, ennek révén „kellemes meglepetésekre” is lehet számítani ipari NAPI IPARI TERMELÉS (SZÁZALÉK) Ország Legfrissebb adat Változás, év/év Franciaország VI. 30. -12,8 Németország VI. 30. -18,1 Olaszország VI. 30. -21,9 Eurózóna VI. 30. -17,0 Nagy-Britannia VI. 30. -11,1 USA VII. 31. -13,1 Japán VII. 30. -22,9 Kína VII. 31. 10,8 Csehország VII. 31. -18,4 Lengyelország VII. 31. -4,60 Magyarország VI. 30. -18,80 Oroszország VII. 31. -10,8 Szlovákia VI. 30. -28,10 Forrás: Bloomberg

Next