Napi Gazdaság, 2010. április (20. évfolyam, 63-83. szám)

2010-04-01 / 63. szám

BUDAPESTEN ERŐSÍT A GERMANWINGS Április 30-tól hetente négy járatot közlekedtet Budapest és Hanno­ver között a Germanwings - jelentette be mai tájékoztatóján Heinz- Joachim Schottes, a diszkont-légitársaság vállalati kommunikációs igazgatója. Ezzel együtt a cég április elejétől növeli a Kölnbe közle­kedő járatainak számát, vagyis hétfőn, kedden és csütörtökön már napi két járat közlekedik majd a két város között. A Germanwings 2003 májusában indította el első magyarországi járatát Kölnbe, s még ugyanezen év szeptemberében nyitotta meg a Budapest-Stuttgart útvonalat. Eddig a budapes­ti járatokon körülbelül 1,2 millió utast szállítottak, az ülőhely-kihasználtság 80 százalékos volt, csak az elmúlt évben mintegy 200 ezren vették igény­be a Germanwings valamely budapesti járatát. A cégvezetés ara számít, hogy ez a szám idén - az új járat révén - 230 ezerre nő. A légitársaságnak három fő célcsoportja van, ezek közül is meghatározó az üzleti utasok aránya, ez a teljes utasszám 42 százalékát teszi ki. A diszkont-légitársaság forgalma tavaly 600 millió euró volt, ami megfelel az előzetes várakozásoknak és 2008-hoz képest 10 százalékos csökkenés, ezer utast szállítana idén Budapestről 230 A ROMÁN LEÁNY MORZSOLTA AZ MKB PROFITOT Az MKB az előző évet a konszolidált, auditált adatok szerint a 2008-asnál közel 28 százalékkal alacsonyabb adózás előtti ered­ménnyel zárta. A hitelintézet tájékoztatása szerint részben a magyarországinál is kritikusabb környezetben működő romá­niai leánybank veszteségei és az ezekkel összefüggő leírások miatt tett ki a csoport konszo­lidált adózás előtt eredménye hatmilliárd forintot. A célkitű­zéseket - állították az MKB-nál - a bankcsoport sikeresen teljesítette: a nemzetközi számviteli elvek (IFRS) szerinti, konszolidált bruttó működési eredmény 146,3 milliárd forint volt tavaly, ami több mint húsz százalékkal magasabb a bázisidőszakinál. A tervezettnél is nagyobb mértékben javuló költséggazdálkodás következtében elért 72,6 milliárdos csoport­­szintű üzemi eredmény pedig csaknem 45 százalékkal haladja meg a 2008-ast. Ezekkel szemben áll azonban a 66,4 milliárd forintra emelkedett tartalékképzés. Az MKB-nál egyébként ezen a soron más pénzintézetekhez képest valamivel visszafogottabb, alig több mint 50 százalékos volt 2008-hoz képest a növekedés. Forrás: MKB MKB-ADATOK 2009 Milliárd forint Éves változás Mérlegfőösszeg 3106,6 7,7 Ügyfélhitelek 2271,2 -1,0 Ügyfélbetétek 1406,0 10,9 JOGSZERŰ VOLT AZ EMFESZTULAJ BEJEGYZÉSE Az EMFESZ Első Magyar Földgáz- és Energiakereskedelmi és Szol­gáltató Kft. tulajdonosváltása kapcsán 2009. május 4-én született cégbírósági végzés nem volt jogsértő - állapította meg a Fővárosi Bíróság (FB) megismételt eljárása során meghozott, nem jogerős ítéletében szerdán. Ennek megfelelően a bíróság kötelezte a cégbí­róságot, hogy a kft. új tulajdonosa, a svájci RosGas AG tagi bejegy­zését hatályában tartsa fent. Az FB egyebekben a ciprusi felperes, a Mabofi Holdings Ltd kereseti kérelmét elutasította. (A Mabofi álláspontja szerint Góczi István, az EMFESZ ügyvezető igazgatója egy korábbi felhatalmazás alapján jogtalanul adta el a Mabofi tulaj­donában álló kft.-t a RosGas AG-nak.) Januárban az FB nem jogerős, elsőfokú ítélete hatályon kívül helyezte az EMFESZ tulajdonosváltá­sát engedélyező energiahivatali határozatot is, e perben az EMFESZ és a Magyar Energia Hivatal fellebbezett. Júliustól jönnek a közbeszerzési biztosok A közbeszerzési törvény feb­ruári módosítása vezette be a közberuházásoknál az átlátható­­sági biztos intézményét, akinek feladata lesz - az elképzelések szerint - az üzleti titkok kivéte- millió fölötti beruházásnál kell biztos lével a beruházással kapcsolatos adatok nyilvánosságra hozása, illetve annak ellenőrzése. A kor­mány tegnap döntött a végrehaj­tási szabályokról, e szerint július elsejétől minden olyan uniós forrásból megvalósuló útfej­­lesztési közbeszerzési eljárásnál kötelező lesz ezek alkalmazása, amelynek értéke meghaladja az egymilliárd forintot. 2011-től pedig minden 200 millió fo­rint feletti, többségében állami költségvetési forrásból, illetve európai uniós vagy más nem­zetközi forrásból megvalósuló közbeszerzésnél lesz átlátha­tósági megállapodás és biztos - mondta Szollár Domokos kor­mányszóvivő a kormányülést követő tájékoztatón. A jövőben kizárólag olyan információkat nem lehet majd nyilvánosságra hozni, amelyek sértik az üzleti titkot. Hozzátette: az átlátható­­sági biztos figyelemmel kíséri a közbeszerzési eljárást az elő­készítéstől egészen a teljesítésig. A biztos jelentéseket készít az eljárás során szerzett tapasztala­tairól, amelyet közzétesz a saját, illetve a Közbeszerzések Tanácsa (KT) honlapján. Ha jogszabálysértést tapasztal, erre írásban is felhívja a felek figyelmét, és ha ezt nem szünte­tik meg, akkor nyilvánosságra hozza, valamint eljárást kezde­ményez. NAPI­ O 2011-től 200 ► Átláthatósági biztos jogi, közgazdasági vagy mérnöki szakirányú felső­fokú végzettséggel és szak­­képzettséggel, valamint a KT által szervezett átlát­hatósági biztosi vizsgával rendelkező személy lehet. Egy ajánlatkérő ugyanaz­zal a biztossal évente csak egyszer dolgoztathat. A sztráda egyre fontosabb az ingatlanpiacon is Az autópálya léte önmagában az ingatlanok forgalomképességében játszik jelentős szerepet, vannak ugyanis olyan típusú fejlesztések, amelyeknél szóba sem jöhetnek a sztrádán nem megközelíthető területek-állítják egybehangzóan ingatlanszakértők. A lakóingatlan-piacon főleg a település keresett­ségénél számít, ha Budapest felé irányuló autópálya mentén fekszik, bár a gyors elérhetőség az árakban is jelentkezik - állítja Nagy Tibor, az Otthon Centrum (OC) telekdivíziójának vezetője. Példaként két olyan települést - Budaörsöt és Pilisvörösvárt - említ, ame­lyek számos azonos jellemzőjük mellett leginkább az autópályán való megközelíthetőségben különböznek, s ez telekáraikban kétszeres különbségként jelent­kezik, Budaörs javára. Ez az értékkülönbség a keleti agglomerációban is látványos: ha például az M3-ason ott k közelíthető Gödöllő árait hasonlítjuk össze Pécel, Ecser vagy Maglód áraival, másfélszeres eltérést talá­lunk Gödöllő javára, noha a többi település az MO-s keleti szektorának átadása óta gyorsabban elérhető. Igaz, az M0-s átadása nagyjából egybeesett a válság kitörésével, így nem igazán érvényesülhetett az autó­pálya drágító hatása - teszi hozzá Nagy. Ingatlanok értékcsökkenéséről az autópályák kapcsán nem igaz PÉCSIG MEHETNEK AZ AUTÓK AZ M60SON­ tán lehet beszélni - véli az OC szakembere -, hiszen a lakóterületek zajvédelmét sok helyen, például az M0-s érintett szakaszán megoldották. Az ipari, logisztikai vagy főleg a kereskedelmi központok esetében az autópályán nem elérhető helyszínek rendszerint nem is jelentenek alterna­tívát - mondja Nagy. Nehéz teherautókkal, kami­onokkal autópályán kívüli megoldás szóba sem jöhet, nem véletlen, hogy az M1-es, M3-as, M2-es csomópontjai épültek be ilyen létesítményekkel és nem a 10-es út menti területek - utal vissza a pilisvörösvári példára. Ha kiskereskedelmi funk­ció is képbe kerül, különösképpen nem választható más, mint autópálya-csomópont vagy ahhoz közeli terület. Összességében azonban az autópályák léte inkább magát a piacot befolyásolja, mintsem az árakat, nem véletlen, hogy a zöldmezős beruházá­sok is csak ezek mentén valósultak meg - fogalmaz a szakember. A forgalomképességre hat a sztráda léte vagy nemléte - erő­síti meg Murányi Ákos is, a Duna House vezető elemzője. Persze a nyomvonal kijelölése teret ad a spekulációnak is, aki ebben a fázisban időben lép, akár három­szoros értéknövekedést is elköny­velhet - persze ezért vállalja a rizikót, hogy a megépülő út még­sem a felvásárolt ingatlan mentén vezet majd. Jelenleg egyébként a válság ha­tározza meg az érdeklődést és az árakat is - azok a Balatonon sem emelkedtek attól, hogy az M7-es déli szakaszát átadták. ► Szinte az utolsó pillanatban derült ki, hogy a szerdai avatás után használhatják-e az autósok az M6/M60-as Dunaújváros- Pécs közötti teljes szakaszát vagy sem. Végül a Nemzeti Közle­kedési Hatóság (NKH) a szerda kora délutáni avatás előtt arról tájékoztatta közleményében az MTI-t, hogy az M6-os középső, Szekszárd-Dunaújváros szakaszára koronaélek - azaz az út­padka szélső vonala - közötti ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt adott ki, míg az M6/M60-as Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszára kiadta a forgalomba helyezéshez szükséges enge­délyt. (Az ideiglenes forgalomba helyezés bevett gyakorlat, akár hosszabb ideig is használható ennek birtokában egy­­egy létesítmény, az semmiféle közlekedési korlátozással nem jár.) Sajtóinformációk szerint a dokumentum kiállítása azért húzódott el, mert az NKH szakemberei a hétfői bejáráson több orvoslandó hiányosságot fedeztek fel a sztráda Dunaúj­­város-Szekszárd közötti szakaszán. SZEPESI ANITA ► Nincs ma olyan fejlesz­tő, aki ipari, logisztikai központot akarna építeni, de ha mégis konkrét bérlői igények jelennének meg a piacon, akkor a már meglévő parkok pillana­tok alatt teret adnak a bővítésnek - válaszolta a Napi kérdésére Sala­mon Adorján, az Eston International elnök-vezér­igazgatója. Ha ez mégsem lenne elég, a logisztikai központokban érdekelt fejlesztők már úgyis be­vásároltak az erre a célra alkalmas telekpiacon, ter­mészetesen az autópályák közelében, miként a más meglévő létesítmények is ezek mentén épültek. A logisztikai, ipari ingat­lanpiac a sztrádaellá­tottságtól függetlenül is csak Budapest környékén működőképes, a százha­lombattai és hegyeshalmi logisztikai központon, valamint egy-két végfel­használó saját bázisán kívül vidéken nincs élet ebben a szegmensben - hangsúlyozza Salamon, figyelmeztetve arra, hogy ezek sem teltek meg bérlőkkel. RÉGENS Régens Custom[R]s: EMCS Új jövedéki kommunikációs alkalmazás! Válassza Ön is a professzionális szakmai hátteret és a megbízhatóságot! www.vamprogram.hu Érdeklődését az info@regens.hu e-mail címen vagy a 061-205-3090-es telefonszámon várjuk. A NAP BELFÖLDÖN A NAPI GAZDASÁG 2010. ÁPRILIS 1., CSÜTÖRTÖK -------------- HIRDETMÉNY -------------­A FRANKÓ és TÁRSAI Mezőgazdasági és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság csődeljárás alatt adós­­székhely: 6756 Tiszasziget, Kertészeti telep 6/0., tulajdoni lapszám 0213 hrsz, cégjegyzékszám: 06- 09-003178, adószám: 11093802-2-06, képviselők: Srankó Edit ügyvezető, Gönczy István ügyvezető, adós telefonszáma: 0036/30-913-8451, adós e-mail címe: srankoestsa@gmail.com) ezúton értesíti a hitelezőit, hogy csődeljárás alatt áll. A csődeljárást elrendelő végzés közzétételének napja 2010. március 25. napja. Az adós ezúton felhívja a hitelezőit, hogy a követeléseiket a Cstv. 10. § (2) bekezdésének f) pontja alapján a csődeljárás elrendeléséről szóló végzés közzétételétől számított 30 napon belül - a csődeljárás kezdő időpontját követően keletkező követeléseiket pedig 3 munkanapon belül­­ jelentsék be az adósnak és a vagyonfelügyelőnek, és a bejelentéshez csatolják a követeléseiket alátámasztó okiratokat azzal, hogy a határidő elmulasztása esetén a követelés nyilvántartásba vételére nem kerül sor. A követelés nyilvántartásba vételének feltétele az is, hogy a hitelező annak 1 százalékát - de legalább 5000 forintot és legfeljebb 100 000 forintot - nyilvántartásba vételi díjként befizessen a vagyonfelügyelő pénzforgalmi számlájára. A vagyonfelügyelő neve és székhelye: LQD Pénzügyi és Gazdasági Szakértő Kft., 1201 Budapest, Vágóhíd utca 65. (szegedi kirendeltsége: 6720 Szeged, Kölcsey u. 13.).

Next