Napi Gazdaság, 2010. augusztus (20. évfolyam, 148-168. szám)
2010-08-02 / 148. szám
Baji Csaba került az MVM élére A Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. pénteki rendkívüli közgyűlésén visszahívták az eddigi vezérigazgató Mártha Imrét, ezzel egy időben - a korábbi híreknek megfelelően - Baji Csabát nevezték ki vezérigazgatónak - adta hírül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A 46 éves, közgazdász végzettségű Baji az előző évtizedben az energetikai szektorban dolgozott különböző pozíciókban: az első Orbán-kormány alatt a Paksi Atomerőmű (PA) Zrt. vezérigazgatója volt, később az MVM igazgatósági tagjaként is tevékenykedett. Az MVM élére egy áram- és gázkereskedő gazdasági társaság elnökvezérigazgatói posztjáról érkezik. A rendkívüli közgyűlésen döntöttek az eddig igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok visszahívásáról, valamint az új tagok megválasztásáról is. Az igazgatóság tagja lett Baji mellett az előző Orbán-kormány idején az ÁPV elnök-vezérigazgatói tisztét betöltő, de az MFB Zrt.-nél és a Dunaferr Zrt.-nél is dolgozó Faragó Csaba, valamint Hamvas István, a PA műszaki vezérigazgató-helyettese, Németh Lászlóné, Molnár Zoltán, Murányi Ernő és Rozgonyi Árpád. Az MVM felügyelőbizottságába pedig a korábbi ÁSZ-elnök Kovács Árpád, Virág Miklós egyetemi tanár, az előző Orbán-kormány alatt MVM-elnök, Kovács Márta Judit és Szalai Krisztina került. Az indoklás szerint Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a vállalat hatékony, transzparens működtetését, a lakosság és a vállalkozók megfelelő színvonalú kiszolgálását, valamint az energiaellátás biztonságának erősítését várja az új vezetéstől. NAPI ► Mártha Imre 2008-tól töltötte be az MVM vezérigazgatói posztját, korábbi sajtóhírek szerint a csoport egyik cégének vezető tisztségével vigasztalódhat. Az MVM 2009-et 814,73 milliárd forint mérlegfőösszeggel, valamint története legnagyobb, 60,81 milliárd forintos adózott eredményével zárta. A társaság tavalyi eredménye terhére összesen 35,06 milliárd forint osztalékot fizetett részvényeseinek, leginkább a 99,87 százalékos tulajdonos magyar államnak. Mártha vezérigazgató korábban úgy nyilatkozott, hogy a villamosenergia-igény gazdasági válság okozta csökkenése és az alacsonyabb nagykereskedelmi értékesítési árak ellenére zárta az MVM-csoport fennállásának legeredményesebb évét. Alig terhelik a rendszert a nyári rendezvények Még vizsgáljuk a mostani árvízi, belvízi helyzetnek a Mavir tulajdonában lévő átviteli, nagyfeszültségű hálózati oszlopait érintő konkrét következményeit - mondta a Napinak Tari Gábor, a Mavir Zrt. vezérigazgatója. Az első vizsgálatok alapján az árvízi helyzetnek ellátásbiztonságot veszélyeztető hatása nincs. Az átviteli hálózat elemeinek tervezésekor ügyeltek az árvíz által okozott, illetve egyéb külső környezeti hatásokra is. Az augusztus hagyományosan a szabadságok időszaka, a rendszer terhelése ilyenkor alacsonyabb az előző két nyári hónapénál - ez az áramfogyasztáson is érezhető. Lehetett bármilyen meleg, augusztusban még nem mértek nyári csúcsfogyasztást. A nagy rendezvények hatása pedig országos méretben nem érzékelhető. A Forma-1 vagy a Sziget fesztivál - bár százezres tömegeket mozgósít - az ország egészéhez képest nem számít nagy fogyasztónak, nem okoz érdemi növekedést. Fogyasztást csökkentő hatása sincs, részben a rendezvények időpontja, részben a célközönsége miatt. Az előző évek tapasztalatai szerint a nyári csúcs június-júliusra esik. Folyamatos növekedés volt 2001-től 2007-ig, 2008-ban a nyár nem hozott igazi kánikulát, 2009-ben pedig a gazdasági válság hatása érződött a fogyasztáson. A 2010-es év minden hónapban magasabb fogyasztást produkált a 2009-esnél, és a meleg is megjött, ami további növekedést okozott. Az idei nyár egyik legmelegebb időszakában, július közepén mért 6000 megawatt körüli maximális napi rendszerterheléshez képest jelentősen visszaesett az áramfogyasztás. Július harmadik hetében a napi átlaghőmérséklet 26 Celsius-fok fölé emelkedett, majd néhány nap alatt jelentősen mérséklődött a meleg, a terhelés pedig a harmadával zuhant. NAPI A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói és a Rudas Közgazdasági Szakközépiskola diákjai a CIB Bank Zrt. támogatása révén olvassák lapunkat. A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának hallgatói a K&H Közgazdászképzésért Alapítvány támogatása révén olvassák lapunkat. A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2010. AUGUSZTUS 2., HÉTFŐN Nincs időpont az új szélpályázatra A szélerőművek építésére vonatkozó tender érvénytelenítése után két héttel a hosszú távú fejlesztési stratégia alapjaként bemutatott Új Széchenyi terv vitairatában jelen időben szerepel a pályázat. A Magyar Energia Hivatal (MEH) - a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeletére hivatkozva - július 15-én visszavonta a szélerőművi kapacitás létesítésére 2009 augusztusában kiírt pályázatát - a döntést szakmai és civil szervezetek is erőteljesen kifogásolták (Napi, 2010. június 30.). A múlt héten ismertetett Új Széchenyi terv által kijelölt hét kitörési pont között a második helyen szerepel a Megújuló Magyarország - zöld gazdaságfejlesztés. A megújuló energiaforrásokról szólva a szöveg úgy fogalmaz, hogy elsősorban az erdészetből és mezőgazdaságból származó biomassza, a biogáz, a mezőgazdasági alapú bioüzemanyagok, a geotermikus és termálenergia, másodsorban a napenergia, a szélenergia és a vízenergia jelentik a megújuló energiaforrások alappilléreit. A szélenergiáról az anyag azt írja: „Magyarországon 2006 tavaszáig 330 megawatt kapacitásra adott engedélyt a MÉH, azonban jelenleg mintegy 201,325 megawatt kapacitás (108 darab szélerőmű) üzemel. További kapacitások létesítésére nyílt pályázati lehetőség 2009-ben. A pályázható szélerőmű-kapacitás összes mennyisége 410 megawatt.” A vitairatot július 28. dátummal keltezték - a pályázatokat július 15-én vonta vissza a MEH. A Napi szerette volna megtudni, mikor várható új pályázat kiírása, de kitérő választ kaptunk. A szaktárca azt közölte, hogy a pályázatok kiírását azon rendelet alapján kell végezni, amelyet a korábbi Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium hozott még 2009-ben, ez azonban nem tartalmaz utalást az időpontra. A MEH a közleményen túl nem kívánta kommentálni az ügyet. A kormány elfogadhatatlannak tartja, hogy a családok költségvetésének jelentős részét a közüzemi számlák tegyék ki, ezért első intézkedései között rendelte el a közüzemi díjakra vonatkozó ármoratóriumot - válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kérdésünkre, hogy mi indokolta a módosítást. A tárca hosszú távú célja, hogy egy új, kiszámíthatóbb rendszer keretében a lakosság és a vállalkozások energiakiadásai a lehető legkisebb költség elve mentén alakuljanak - fogalmaztak. Mivel a MEH tájékoztatása alapján a 2009-ben szélenergiakapacitások létesítésére kiírt tenderre a benyújtott pályázatok között kevesebb a jogszabályi követelményeknek megfelelő, mint amekkora szélerőművi kapacitás beépítésére lehetőség van, a biztosítani kívánt ár- és támogatási verseny nem érvényesülhet. Ez azt jelenti, hogy a pályázóknak nem kell a meghirdetett kapacitásokért versenyezniük, a megtermelt áramot a törvény által megszabott legmagasabb kötelező átvételi áron értékesíthetnék. A szakminisztérium szerint az előbbiekalapján ajkapacitások kioszása két éven belül érzékelhető nyomást gyakorolna a fogyasztók által fizetendő végfelhasználói árakra, ami a családok rezsikiadásainak emelkedéséhez is vezethet. A minisztérium szerint a kormány kiemelt fontossággal kezeli a megújuló energiaforrások hasznosításának ügyét. Ez a terület meghatározó eleme lesz az ország most készülő, hosszú távú energiastratégiájának, amelyhez illeszkedve a szélerőmű-kapacitások létesítésére irányuló pályázatot újra kiírhatják, meghatározott feltételek fennállása esetén - tették hozzá. MAJOR ANDRÁS 108 szélerőmű üzemel jelenleg Magyarországon Várhatóan négy év múlva indul az okos mérés Az előkészítő szabályozás megalkotását, valamint a pilot projektek kiértékelését és a koncessziók kiírását követően 2014-ben indulhat Magyarországon az energetikai okos mérés kiépítése - derül ki a Magyar Energia Hivatal (MEH) és a Világbank megbízásából a Force Motrice Zrt. és az A.T. Kearney GmbH együttműködésében készült tanulmányból. E szerint a legmag magasabb megtérülést az úgynevezett Bi területi okos mérő (OM) operátor Xppp modell biztosítja, amely lehetőséget ad arra is, hogy a megvalósítás tőkeköltségeihez és az új adatkez Ék||| zelési képességek kialakításához a jelenlegi közműveken kívüli szereplők is hozzájárulhassanak. A területi modell mellett szól, hogy az egységek teljesítményei összevethetők és a szolgáltatási jogokért versenyezhetnek. A modell értelmében az okos mérést biztosító berendezések az elosztó tulajdonában maradnak, az energiapiac új szereplőjeként pedig a területi okos mérési adatgyűjtő és -szolgáltató vállalatok a MÉH ellenőrzése alá kerülnének. Jelenleg háztartási méretű pilot projektek gyakorlatilag nincsenek Magyarországon, az okos mérés eddigi tesztjei jellemzően közintézményeknél voltak, amely szegmensben a piac működik. A tanulmány a kodifikáció előkészítését szolgálja, következő lépésként a MEH az elemzés és saját szempontjai alapján összeállított javaslatával elkezdődhet a szabályozói munka - mondta lapunknak Felsmann Balázs, a Forte Motrice munkatársa. A javasolt kétlépcsős implementáció értelmében a már szabályozott pilotbevezetések szabályozási hátterét már ősszel meg kellene teremteni, a két évig tartó tesztidőszakban pedig folyamatos monitoring és értékelés szolgálná, hogy a gáz-, áram- és esetleg a vízszolgáltatással kapcsolatos szabályozókba beépüljenek az okos méréshez szükséges elemek. A 2014 utáni időszak területi operátorait kiválasztó tenderen olyan társaságok indulhatnának, amelyek egy minimum tízezer háztartást érintő pilotot sikeresen megvalósítottak. A 2011-ben induló pilot időszak 2013-ra zárulhat le, a végleges kodifikáció pedig 2013 első felében következhet, 2014-ben pedig in- HRk dúlhat az implementáció, ami a B kidolgozott modell szerint öt év - mondta Felsmann. Ma PffW a mérők mintegy 70 százaléka lefedi a fogyasztás 96 százalékát, az elemzés is ekkora bevezetési arány- nyal számolt. A nemzetközi benchmarkok általában a végfogyasztó egy és tíz százalék között fogyasztásmegtakarítását jelzik az OM bevezetésével, az elemzés ennek az alsó sávjára az áram esetében egy, a gáznál pedig másfz százalékos megtakarítással számol. Az utóbi oka, hogy a fogyasztás pontos visszajelzés az épületenergetikai beruházásokat segít, követhetővé válik a felújítások megtérülése. Az áramtartalékok kisebbek, azonban a negyedórás vagy órás intervallumban történő mérések a tarifák közötti átrendeződés lehetőségét teremtik meg. A javasolt operátori modell az explicit periódusban (az első 10 évben) gyorsított bevezetés mellett 33 milliárd forint pozitív nemzetgazdasági egyenleget mutat. A szolgáltatókat terhelő 205 milliárd forint beruházási és működési költségek mellett az ágazati szereplőknek 163, a fogyasztóknak pedig 52 milliárd hasznot hozna az OM bevezetése, amit 23 milliárdos környezeti haszon növelne. Az iparági szereplők veszteségei abból adódnak, hogy a szolgáltatóknál közvetlenül jelentkező haszon nem kompenzálja a beruházás és a folyamatos üzemeltetés költségeit. A nemzetgazdasági elvenbe egyértelműen ► Egy jó minőségű okos mérő ma 100 euró körül, azaz harmincezer forint alatti összegbe kerül nagyobb tétel vásárlása esetén, a tömeges elterjedésből adódó árcsökkenéssel pedig várhatóan 10 ezer forint alatt megvásárolható lesz. pozitív a mérési díj nélkül számolt adatok alapján, a szektorbeli szereplők veszteségeit pedig havi 50-100 forint mérési díj is kompenzálhatja. Önmagában tehát az okos mérés nem jelent üzleti értéket a piaci szereplők számára, azonban komoly addicionális lehetőségek előtt nyitja meg az utat - hangsúlyozta Felsmann. A mérőoperátorok ugyanis a javaslat szerint - a fogyasztó beleegyezésével - marketing- és más kereskedelmi célokra használhatnák a létrejövő adatbázisokat, emellett nyithatnának a háztartásienergia-tanácsadás felé is. Az elosztók számára az egyik fő előnyt a hálózati veszteségeik pontos mérésével adná az OM, kiszűrhetővé és lokalizálhatóvá válnának a hálózatok műszaki paramétereivel nem indokolható veszteségek. LESZÁK TAMÁS orrás: MÉH, Force Motrice, AT Kearney "háromszor 80 amper alatti fogyasztóknál