Napi Gazdaság, 2011. december (21. évfolyam, 233-253. szám)

2011-12-01 / 233. szám

ÖSSZESEN ÖImUÁRDOT KAPNAK Az igényeltnél kevesebbhez jutnak a vasutasok A kormány fizet a MÁV­­Cargo eladása után a vasuta­soknak a privatizációs bevétel­ből - erről írt alá nyilatkozatot Orbán Viktor miniszterelnök és Gaskó István, a Vasúti Dol­gozók Szabad Szakszer­­vezete (VDSZSZ) elnö­­ke. Idén egymilliárd forintot, 2012-ben és 2013-ban négy­­milliárd forintot ad a kormány vasuta­­so­soknak. A MÁV­­Cargo privatizáci­­ójára a MÁV Zrt. 2007. május végén gpi- k írt ki pályáza­­tot. Az eljárás során a 12 indu­ló­­­özül 102,5 milliárd forin­tos ajánlatával a Rail Cargo Austria (RCA) és partnere, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) került ki győz­tesen. A korábbi kormányok úgy találta, hogy nincs módja a ki­fizetésre, ami után a VDSZSZ gördülő sztrájkba kezdett, s en­nek során azt követelték, hogy a MÁV-csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fe­jenként nettó 250 ezer fontot, illetve 10 százalékos bérfejlesz­tést. (Eszerint csak a készpénz­­igény 8,7 milliárd forintot jelentett.) Orbán most azt Ba mondta: "súlyos ^2*7­­ nemzetstratégiai hiba volt, hogy a kormány eladta a MÁV-Cargót, hi­­a fiV szén a vasúti teher- IHijip szállítás jövedelmező üzletág".­­ A miniszterelnök kijelentette:­­ előbb-utóbb a MÁV-nak is­mét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni, ho­gyan lehet talpra állítani a nyakig eladósodott vállalatot. (Szakemberek szerint ez nem hozna megoldást, hisz az unió­ban nem megengedett a külön­böző - például áru-, illetve sze­mélyszállítási - tevékenységek keresztfinanszírozása.) NAPI ► Kedden a Liga Szakszervezetek még azt közölték, hogy pénteken folyatódik a közúti demonstráció, szerdán viszont már azt jelentette be Gaskó István, a szakszervezeti tö­mörülés elnöke, hogy a Liga felfüggeszti péntektől terve­zett gördülő figyelemfelkeltő akcióját. Az elnök ezt azzal indokolta, hogy a kormánnyal a Munka törvénykönyvéről folytatott tárgyalások mára olyan előrehaladott állapotban kerültek és olyan közel vannak a megállapodáshoz, hogy "jó szándékuk" jeleként felfüggesztik az útlezárással járó figyelemfelkeltő akciót, amely elsőként a fővárost és a dél­alföldi régiót érintette volna. GASKÓ ISTVÁN ------------------4----------------1------------------------­ NEMZETKÖZI SZINTEN IS JÓNAK SZÁMÍT A MAGYAR MOBILFIZETÉS Külföldre tart az EME Zrt. Az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt.-n (EME) keresztül tavaly 11 millió tranzak­ció futott át. Havi lebontásban a szám me­redeken emelkedik. A cég kapacitásainak a magyarországi tranzakciók csak egyötö­d AZ EME a magyar Central Fund résztulajdonában van - tavalyi árbevétele 2,7 milliárd forint volt, amely idén várhatóan egymilliárddal emelkedik. A mérleg szerinti ered­mény is magasabb lesz: a 2010-es 97 millió forintról a tervek szerint 117 millióra nő, dét teszik ki, ami azt jelenti, hogy jelen­tősebb beruházás nélkül terjeszkedhet a régióban. Ralovich Gábor vezérigazgató a Napi Gazdaságnak elmondta, már elindul­­ ­­ tak a tárgyalások a régiós terjeszkedésről. A cég vezetője elsősorban a cseh, szlovák és román nagyvárosokban lát lehetőséget a mobilparkolási szolgáltatás beindítására, ezen országokban ugyanis még nagyon kezdetleges állapotban van a szolgáltatás. Lengyelországban ugyan már működik egy, az EME rendszeréhez hasonló, de az ottani cég egyhavi forgalma a magyar cég egynapi teljesítményének felel meg. Nem reménytelen a nyugat-európai irány sem, így elképzelhető, hogy a magyar techno­lógia Ausztriában is megjelenik a követ­kező években. A terjeszkedés ráadásul nem jár jelentős beruházással, egy-egy város rendszerbe csatolása ugyanis szinte költségmentesen megoldható - viszonylag rövid idő alatt. Szakonyi Péter Idén továbbiT milliárd forinttal nő az árbevétel A Mercedes-projekt sem képes megállítani A feldolgozóipari beruházá­sok a harmadik negyedévben 27,3 százalékkal növekedtek az a zuhanást előző év azonos időszakához képest, az eredmény azonban nem megdöbbentő. A Mercedes, Opel, Audi projektjei miatt az elmúlt egy évben ez a dinami­ka jellemezte az ágazatot - lehet következtetni a tegnapi KSH- adatokból. Hervasztó azonban, hogy az ágazat továbbra sem tudja megfordítani a csökke­nő ütemet. Makrogazdasági szinten az összes beruházás 5,4 százalékkal maradt el a 2010-es július-szeptemberi volumentől, így egy negyedév alatt szezoná­lisan kiigazítva 0,4 százalékkal csökkent. A bankok jövőre is vissza­fogják a hitelezést, a beruhá­zásokat főként a működőtőke­beáramlásból, az uniós forrá­sokból és a cégek saját forrá­saiból lehet majd finanszírozni - mondta Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője az MTI- nek. A nagyvállalatoknál a jár­műgyártókon túl a három mo­bilszolgáltató összesen mintegy 75 milliárd forintos hálózati fej­lesztésével is lehet számolni. A KSH az októberi ipari ter­melői árindexet is közzétette tegnap. Az árakat egy hónap alatt a szeptemberivel megegye­ző, 1,9 százalékos emelkedés jellemezte, amely ugyan mér­sékeltebb az előző havi 3,3 szá­zaléknál, azonban még így is rendkívül magasnak számít. PINTÉR ANDRÁS A NAP BELFÖLDÖN £­ NAPI GAZDASÁG 2011. DECEMBER 1., CSÜTÖRTÖK A VIDÉKI KÖZLEKEDÉSI TÁRSASÁGOK IS NEHÉZ HELYZETBEN VANNAK Csak a főváros járt ki pénzt A lapunk által megkeresett nagyobb vidé­ki városok közlekedési társaságainak pénz­ügyi helyzete valamivel kedvezőbb, mint a BKV Zrt.-é, de korántsem mondható rózsás­nak. A városvezetők azonban nem fordultak a kormányhoz támogatásért, mint Tarlós István főpolgármester, aki eredményesen lobbizott a miniszterelnöknél, hisz most is sikerült ötmilliárd forintot kipréselnie a kormányzattól. Azt a kérdésünket viszont figyelmen kívül hagyták a cégek, amelyben az iránt érdeklődtünk, miként vélekednek a főpolgármester ez irányú ténykedéséről. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nél elmondták, hogy idén normatív támoga­tásként az önkormányzattól 480 millió, az­­ á­llamtól pedig 500 mill­ió forintot kaptak. Ebben az évben idén április és augusztus között a teljes vonalhálózatukat (villamos, trolibusz és autóbusz) átszervezték, menet­rendjeiket racionalizálták. Ennek köszönhe­tően a tavalyi több mint egymilliárd forintos veszteségüket ebben az évben 300 millió forinttal tudták csökkenteni. A DKV-nál azt is megjegyezték, hogy ma Magyarorszá­gon a helyi közlekedésben a legfiatalabb és legmodernebb autóbusz-állományt üzemel­tetik. Az év utolsó negyedében megdrágult gázolaj, valamint az euró árfolyamának nagymértékű emelkedése azonban nehezíti a társaság pénzügyi helyzetét. A Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. is arról beszélt, hogy a bevételek alap­vetően nem fedezik a kiadásokat, ezért szükséges lenne a fogyasztói árkiegészítés, az állami támogatás mértékének emelése, hiszen változatlan mértékű önkormányza­ti és állami támogatás mellett a társaság képtelen nullszaldós gazdálkodást kihoz­ni. A társaságnál nehezményezik, hogy a fogyasztói árkiegészítés, ami az állam által adott kedvezmények ellentételezésének rendszere, 2006. július 1-jétől változatlan. A különbözet a veszteségtérítési igényt növe­li. Az ingyenesen utazók köre a vonatkozó jogszabály alapján folyamatosan bővült. Az utasszámlálási adatok alapján az ingyene­sen utazók aránya 14 százalék, miközben az ellentételezésre kapott összeg a bevétel 9,3 százaléka. Az áfakulcs jövő évre tervezett emelése (27 százalékra) tovább csökkenti a bevételeket és a fogyasztói árkiegészítésből a­­ társaságnál maradó részt. DIÓSZEGI JÓZSEF ► Az áfa és az infláció várható emelkedése ellenére nem változnak a BKV tarifái 2012- ben - erről döntött a Fővárosi Közgyűlés. A közlekedési társaság­nak évi 50 milliárdos nagyságrendű bevétele származik a jegyárak­ból, de 2011-ben a jegy- és bérletárak elérték azt a szintet, amelynek növelése további bevételkiesést, a bliccelés növekedését ÖÍo -IOX [UNK]<HCQ H2 hozná - mondta György István főpolgármester­helyettes. A képviselők arról is döntöttek, hogy felmondják a kollektív szerződést a BKV-nál. Emiatt már akár janu­árban sztrájk lehet a közlekedési vállalatnál. Tudás. Tapasztalat. Technológia. MKB FIX Hozamú Tőke- és Hozamvédett Származtatott Befektetési Alap Részesedjen Ön is világszerte meghatározó jelenléttel bíró, tőkeerős vállalatok részvényteljesítményéből, lejáratkori tőkevédelem és az ötéves futamidő végén kifizetésre kerülő 20%-os (éves szinten 3,99%; EHM: 3,71%) védett hozam* mellett! Jelen tájékoztatás nem teljes körű, ezért a megalapozott befektetési döntés érdekében kérjük, hogy döntése előtt olvassa el figyelmesen az MKB FIX Hozamú Származtatott Befektetési Alap lehetséges kockázatairól és részletes feltételeiről az Alap tájékoztatóját és kezelési szabályzatát. Csak a tájékoztató és a kezelési szabályzat együttes ismeretében hozható tudatos döntés arról, hogy a befektetés összhangban áll-e az Ön kockázattűrő képességével! * Adózás előtti bruttó hozam. A lejáratkori tőke- és hozamvédelmet az Alap befektetési politikája biztosítja. Az Alap tájékoztatója és kezelési szabályzata elérhető a forgalmazó MKB Bank Zrt. fiókjaiban, valamint a www.mkb.hu és a www.mkbalapkezelo. hu honlapokon. Az önálló kereskedés tárgyát képező Alap származtatott eszközökbe fektető alap, amelynek értéke az alapjául szolgáló befektetési eszköz értékétől függ, ezért a szokásostól eltérő kockázati szintű! A származtatott ügyletek Tpt. 273.§ (1) bekezdés szerinti nettó pozíciói abszolút értékének összege a befektetési politika szerint maximum az Alap vagyonának 100%-a lehet. Az Alap kezelője az MKB Alapkezelő Zrt. (tev. eng. sz.: 100.007-3/1999.), forgalmazója az MKB Bank Zrt. (tev. eng. sz.: 111/41.005-3/2001., a Budapesti Értéktőzsde tagja). Jelen tájékoztatás a Tpt. 35. § (1) bekezdése szerint kereskedelmi kommunikációnak minősül, azonban nem minősül ajánlattételnek, vagy befektetési tanácsadásnak. SZEMÉLYESEN ÖNNEK órán át hívható MKB TeleBANKár: 0640333666

Next