Napi Gazdaság, 2015. március (25. évfolyam, 41-62. szám)

2015-03-02 / 41. szám

» üzleti és pénzügyi hírlap » 4 + CÍMLAPSZTORI INTERJÚ SZABÓ ZSOLTTAL A nagyoknak is­­ részt kell vállalniuk a klímavédelemben Vállaljanak kibocsátáscsökkentési célokat a leginkább szennyező országok is, ezt várja Magyarország az év végén a párizsi klímakonferencián elfogadandó egyezménytől - mondta a Napi Gazdaságnak Szabó Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára. Dékány Lóránt Decemberben klímaügyi ENSZ-konferenciát ren­deznek Párizsban. Reális, hogy ezen egy új „kiotói egyezményt" hozzanak tető alá? - Az idei párizsi konferencia célja, hogy egy globá­lis klímavédelmi egyezmény szülessen. Ez azonban semmiképpen sem jelenti azt, hogy egy újabb kiotói jegyzőkönyv készül, hiszen sokkal inkább szükség van arra, hogy egy azt felváltó új klímarezsim valósuljon meg. A kiotói jegyzőkönyvet a 90-es években uralko­dó gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi status quo mentén alakították ki, amely több szempontból idejét múlttá vált. A Párizsban elfogadandó szöveg­ről szóló egyeztetések még folynak, sőt a felek idén - rendhagyó módon - júniusban, szeptemberben és ok­tóberben is tartanak időközi egyeztetéseket a fennma­radó kérdések tisztázása érdekében. A párizsi egyez­mény részletszabályait aztán majd 2015 és 2020 kö­zött dolgozzák ki. A klímakonferenciától így azt vár­juk, hogy irányt adjon ennek a munkának és a követ­kező évtizedekre meghatározza a nemzetközi klíma­politika jogi keretét. Milyen lehet ez az új egyezmény? - Egy globális, a kiotói jegyzőkönyvvel ellentétben, minden részes félre kiterjedő, kiegyensúlyozott egyez­ményt várunk, amely irányt mutat a nemzetközi klí­mapolitikának, illetve a társadalom és a gazdaság szá­mára egyaránt jelzi az alacsony széndioxid-kibocsátá­sú gazdaságra való áttérés fontosságát. Az új, globá­lis egyezmény sikerét az garantálhatja, ha a világ ösz­­szes országa vállalást tesz, és a világ nagy kibocsátói csatlakoznak ehhez. Mit szeretne a magyar delegáció elérni Párizs­ban?­­ A megállapodás fő elemei a tárgyalások jelenlegi ál­lása szerint a kibocsátáscsökkentés, az éghajlatváltozás hatásaihoz való alkalmazkodás, a technológiatransz­fer, valamint a finanszírozás és a kapacitásépítés. Ma­gyarország 2020-ra a kibocsátás 20 százalékos, 2030-ra pedig 40 százalékos csökkentését vállalta. Fő törekvé­sünk egy olyan megállapodás elérése, amelyben min­den fél vállalást tesz. Ebben számítunk a nagy kibo­csátók, többek között az Egyesült Államok és Orosz­ország részvételére is. Fair vállalásokat várunk azok­tól az államoktól, amelyek ugyan fejlődőnek nevezik magukat, ám GDP- és kibocsátási adataik a mieink fe­lett vannak - ilyen például Kína és India. Fontosnak tartjuk a klímapolitikának a fenntartható fejlődéssel való összekötését, a magánszektor és a gazdasági élet szereplőinek bevonását is. Mindezekre szívesen lát­nánk biztosítékot az egyezmény szövegében. Mely országokéval hasonló a magyar állás­pont? - A tárgyalásokon az Európai Unió tagállamai közös álláspontot képviselnek, amelyet folyamatos egyez­tetések révén alakítanak ki. A nemzetközi klímatár­gyalások képlete azonban igen szövevényes, számos országcsoport és szövetség rajzolódik ki. A fejlett ál­lamoknak - az Egyesült Államoknak, Ausztráliának és Svájcnak - általában az unióéhoz hasonló az állás­pontja. A fő ellentét a fejlődő (Afrika-csoport, Arab­csoport) és a fejlett országok között tapasztalható. A vita tárgyát a finanszírozás és annak egyre több for­mája képezi.­­ Hogy áll hazánk a kiotói célok teljesítésében? - Magyarország nagymértékben túlteljesíti nemzetkö­zi és európai uniós kibocsátáscsökkentési vállalásait. Jelenleg 46 százalékos csökkentést könyvelhetünk el az 1985-87-es nemzetközi bázisidőszakhoz képest. Az uniós vállalást illetően az 1990-es adatokhoz képest 36 százalékot sikerült csökkentenünk. Hozzánk hasonló helyzetben vannak az átalakuló gazdasági státusú álla­mok, így például Csehország, Lengyelország, Szlovákia és a balti államok, ezért nem véletlen, hogy álláspon­tunk a visegrádi országokéhoz áll a legközelebb. Fotó: MTI ­ EURÓPAI UNIÓ Új csomag érkezhet Brüsszelből Napi Gazdaság A negyedik uniós energiacsomag be­vezetése előtt állunk - jelentette ki Ferenczi Kristóf, a Kristellaz Ügyvédi Iroda partnere a budapesti brit, német és francia nagykövetség által szerve­zett klímapolitikai konferencián. Az energiajogi szakértő mindezt az eu­rópai energiaunióról szóló, múlt hé­ten megjelent bizottsági közlemény­re alapozta. Az energiaunióról szóló elképzelés - amelyet már az Európai Bizottság és az Európai Parlament is elfogadott - lényege, hogy javítsa az árampiac működését, átláthatóságot biztosít­son a gázpiaci szerződéseknél és re­gionális együttműködést alakítson ki az energiapiacon, ami fontos lépés az egységes európai energiapiac felé. Ennek érdekében szigorúbb szabályo­zást ígér a koncepció, illetve megnö­velt EU-támogatást az energiahaté­konyság növeléséhez és a megújuló energiaforrások kiaknázásához. Egész Európában probléma, hogy el­maradnak a megfelelő beruházások az energiaiparban, az unió ezért kíván komoly ösztönzést nyújtani ezen a té­ren - mutatott rá. A szakértő szerint 2017-től eltűnhet a kötelező áramátvételi rendszer az unió eszköztára megváltozott, amit jól jelez a tagállamokkal szemben ter­vezett, erősebbé váló versenyjogi sza­bályozás, illetve a kilátásba helyezett szigor az irányelvek harmonizálásának elmaradásával kapcsolatban. Kaderják Péter, a Regionális Energia­­gazdasági Kutatóközpont vezetője el­mondta, a megváltozott uniós eszköz­tár abban is megmutatkozik, hogy az Európai Bizottság nemrég lényegében állami támogatást hagyott jóvá egy most épülő brit atomerőmű esetében, amire korábban nem volt példa. Meg­jegyezte, ez Magyarország számára is fontos döntés a paksi bővítés mi­att, ahol ez a kérdés ugyancsak fel­merülhet. Kaderják Péter arra is kitért, hogy Brüsszel teljesen átalakítaná a zöld­energia támogatási rendszerét 2017- től, és piackonform megoldásokat írna elő. Hozzátette, így tiltottá válhat a jelenleg számos tagállamban - töb­bek közt Magyarországon is - mű­ködő kötelező áramátvételi rendszer, amely a villanyszámlákon keresztül nyújt támogatást a megújuló energia­termelőknek. Ennek fényében egyál­talán nem probléma, hogy a magyar kormány nem sieti el a zöldenergia­­támogatási rendszer átalakítását - hangsúlyozta a szakértő. www.napigazdasag.hu 2015. március 2., hétfő ­ FELMÉRÉS Olcsóbb lett a mai Mártonffy Attila A Climate Policy Initiative (CPI) tavaly novemberben kiadott ta­nulmánya szerint 2013-ban vi­lágszerte mintegy 331 milliárd dollárt költöttek megújuló ener­giára, 28 milliárddal kevesebbet, mint a megelőző évben. Az ál­lami kötődésű és egyéb közvetí­tő szervezetek ehhez 137 milli­árd dollárral járultak hozzá, ami nagyjából ugyanakkora összeg, mint 2012-ben. A magánbefek­tetések ugyanakkor 194 milli­árd dollárra rúgtak - ez 30 mil­liárddal, azaz 14 százalékkal so­ványabb a 2012-es évinél. A CPI siet rámutatni, hogy a csökke­nés oka nem feltétlenül a nemtö­rődömség vagy a szűkkeblűség, hanem inkább a költségek mér­séklődését jelzi - ami az utób­bi években ment végbe egy sor megújulóenergia-termelést szol­gáló technológiában, különösen a napelemek gyártásában. Vég­ső soron ez azt jelenti, hogy ke­vesebb pénzért több megújuló energiát tudtak hasznosítani. Ezzel együtt­re, mivel a­z ügynökség é­rint 2011 és den évben 1 értékű bérül közölni a szé csökkentését

Next