Napi Magyarország, 1998. február (2. évfolyam, 27-50. szám)
1998-02-02 / 27. szám
2 • 6 ArafU MAGYARORSZAG ítélethalasztás Az angol lelkész halálát okozó brutális országúti rablótámadás tetteseinek ügyében február 6-ra halasztotta ítéletének kihirdetését a Szabolcs-Szatmár- Bereg Megyei Bíróság. A brit házaspárt, Michael Trevor Pollardot és feleségét, Valéria Pollardot tavaly augusztus 5-én éjjel érte rablótámadás Nyíregyháza-Oros és Nyírpazony között, ahol lakóbuszukkal - melyben Romániába szánt adományok voltak - műszaki hiba miatt álltak meg. Az elkövetőket, D.J. 18 éves orosi, B. A. és M. L. 22 éves nyíregyházi lakost, a rendőrség néhány óra alatt elfogta. A halasztást a büntetőper újabb tárgyalási napján Bodnár Zsolt bíró, az eljáró tanács elnöke azzal indokolta, hogy az ügy rendkívül bonyolult. A tárgyaláson az ügyész példás büntetés kiszabását kérte a bíróságtól. MTI Szívre ható zsarolás A Magyar Nemzet pénteki számában megjelent a maffia újabb pénzszerző „ötlete”: hogyan lehet megzsarolni a vállalkozókat. Feltételezések szerint a szívritmus-szabályozó készülékkel rendelkező módosabb vállalkozókat azzal riogatják, hogy pacemakerük működési frekvenciájára ráállva, egészségüket súlyosan károsítják, ha nem fizetnek váltságdíjat. A rendőrség az értesülést ez idáig nem erősítette meg, bár nem is cáfolta. Érdeklődésünkre egészségügyi körökben elmondták, hogy elméletben ma már minden lehetséges, bár a betegek részéről ilyen jelzés eddig nem érkezett. " Az év társasháza Budapesten a Teréz körút 40. szám alatti társasház nyerte a Pro Fit-tréning Kft. által alapított „Aranykulcs” — Év társasháza ‘97 elnevezésű díjat. Az aranykulccsal együtt kiosztották a „Cerberus-díj - Év közös képviselője elismerést is. Az év közös képviselője, Valkó Gábor, 41 éves építészmérnök lett. A győztes társasház a támogató cégek jóvoltából többmilliós felújításra jogosult. MTI Dopping és politika Kökény karrierje töretlen... Minden orvos, a sportorvosok is doppingellenesek. Szerdahelyi Szabolcs véleménye szerint a nyolcvanas évek elején az akkori politika akarta az anabolikus szteroidok bevezetését, mert a szocialista társadalmak legitimációs tényezője volt az élsport. A kérdés az: hogyan tudták rákényszeríteni a sportegészségügyre a doppingolást?" Az Országos Testnevelés- ert" Sportegészségügyi Intézet (OTSI) Szakmai Kollégiumának 1982. március 25-én megtartott ülése doppingtörténeti jelentőségű. Itt határozták el, hogy tesztoszteron-kísérleteket végeznek. A feladat az volt, hogy megvizsgálják, ez az adjuváns készítmény („segítő anyag”) meddig mutatható ki a szervezetben, és milyen gyorsan ürül ki. Az egészet gyógyszerkísérletnek álcázták, ami elvileg embereken végezve sem tiltható. A tanácskozásról készült emlékeztető szerint dr. Frenkl Róbert elmondta: nem tartja szerencsésnek az állami egészségügyi szolgálatot belekényszeríteni az ajzószerek adagolásának kérdéseibe. Más országokban szűk körű teamek foglalkoznak hasonló kérdésekkel. Szerdahelyi szerint Frenkl mint a Magyar Sportorvos Társaság elnöke ezzel nem azt mondta, hogy ne doppingoljanak, hanem megtalálta azt a változatot, hogyan doppingoljanak. Dr. Pucsok József, az akkor megalakult doppinglabor vezetője szóbeli ígéretet kapott arra, hogy kezdje el a kísérleteket a Los Angeles-i olimpiára készülő harminc sportolóval, majd később meg fogja kapni a szükséges engedélyeket. Ez nem történt meg, miután sportolóink nem vettek részt az olimpián, a professzor azonban fegyelmit kapott. 1987-ben újabb kísérleteket végeztek a sportolókon, de ezúttal nem volt szerencséjük, mert az ezt követő olimpián súlyemelőink lebuktak. A szöuli botrány utáni fegyelmi ügy ideje alatt Kökény Mihály az Egészségügyi Minisztérium miniszterhelyettese volt. Szerdahelyi Szabolcs úgy gondolja, ma sem lenne miniszter, ha akkor nem ad zöld utat a doppingolásnak. Az ügy aktualitására utalva hozzátette: most fogja kérni a népjóléti minisztertől az annak idején teljesítménynövelő szereket szedő élsportolók kontrollvizsgálatát, hogy kiderüljön, milyen mértékben károsodott egészségük az átlaglakossághoz képest. Az Országos Választási Iroda február elsejétől ismét működteti a Választási Információs Irodáját, ahol az ügyfélszolgálat mellett éjjel-nappal üzenetrögzítő is fogadja a hívásokat - tudtuk meg Rytkó Emíliától. Az iroda helyettes vezetője elmondta: a nyolcmillió kopogtatócédulát és ajánlási szelvényt március 12-én vagy 13-án valamennyi választásra jogosult állampolgárnak meg kell kapnia. A hatályos törvény értelmében a választói névjegyzékben azokat, vették nyilvántartásba - tájékoztatott - akik május 10-ig betöltötték 18. életévüket. A két választás között nagykorúvá válók a második fordulóban már élhetnek szavazati jogukkal. A helyettes irodavezető elmondta azt is: körülbelül 50 ezer azoknak a száma, akik a törvény értelmében nem szavazhatnak. Elmondta továbbá, hogy valamennyi önkormányzatnál közszemlére kell tenni a helyi választói névjegyzéket. Rytkó Emília felhívta a figyelmet arra, akinek tudomására jut, hogy a kopogtatócédulákkal, ajánló szelvényekkel bármiféle visszaélést követnek el azt jelentse a helyi választási irodánál és a rendőrségen is. Rozgics ■ .. ÍÁ| U R1-Mától Választási Információs Iroda működik. Nyolcmillió értesítés. ° ^U^CUPt^ A / * A gyerek maradjon a családban A hazai családok 100-150 ezer gyermekének a napi egyszeri meleg étel kifizetése is gondot jelent. A főváros VII. kerületében az utóbbi tíz év alatt megszázszorozódott a rendszeres nevelési segélyt kapó gyerekek száma. Tavaly november elsején lépett életbe az új"gyermekvédelmi törvény. Az ezzel kapcsolatos újdonságokról, valamint a gyámügyet érintő szervezeti és tartalmi átalakulásokról kérdeztük dr. Csepeli Ágotát, a Fővárosi Gyámhivatal új vezetőjét, míg a törvény"nehézségeiről a XI. kerület jegyzője szól. - A törvény életbelépésével a megyei és fővárosi gyámhivatal szakmai irányítója a Népjóléti Minisztérium. Ezentúl három lépcsőben dől el a gyerek sorsa, aminek első foka a gyermekjóléti szolgálat, ami minden polgármesteri hivatalban működni fog. Azaz, ha bejelentik, hogy veszélyeztetett egy kiskorú, az ő munkatársuk megy ki a családhoz. A gyermekjóléti szolgálat nem hatóságként, hanem segítő szándékkal lép fel, amit az emberek könnyebben elfogadnak. Ha a család nem hajlandó együttműködni, a jegyző kötelezheti a családot annak igénybevételére. Tehát a jegyző a második lépcsőfok. Amennyiben családgondozással a gyermek veszélyeztetettsége nem szüntethető meg, a jegyző feladata ideiglenesen elhelyezni. A harmadik lépcső a gyámhivatal, amely megvizsgálja az előzőek munkáját. Ha úgy látja, a gyereket nem lehet a családba visszahelyezni, szakvéleményt kér a GYIVI-ből alakult gyermekjóléti szakszolgálattól. Ez független intézmény, amelyben pszichológus javasol nevelőszülőt. A gyerek végleges sorsáról a gyámhivatal dönt, azonban az intézet, az állami gondozás csak utolsóként kerülhet szóba. Régebben ez úgy történt, hogy a gyámhatóság munkatársa egymaga felállt az íróasztaltól, meggyőződött a veszélyeztetési okról, beutalta a gyereket egy intézménybe, és ugyanő döntött véglegesen, hogy intézetben kell-e tartani a gyereket vagy sem. A családdal senki sem foglalkozott. Számos kerületben még nem állt fel a gyermekjóléti szolgálat, és jelenleg még a munkafeltételek megteremtésén munkálkodunk. A törvénytől csodákat nem lehet várni — folytatta Csepeli Ágota, hozzátéve, hogy legalább egy évnek el kell telnie, míg hatása érezhető lesz. Nem elég a jogalkotói szándék, a területen dolgozók szemléletváltására is szükség van. A törvény szabta rendszeres gyermekvédelmi támogatás 70 százalékát a központi költségvetés, 30 százalékát az önkormányzatok állják. A lényeg, hogy az egy főre eső havi támogatás összege elérje az öregségi nyugdíj ötödét, azaz a 2740 forintot. Az önkormányzati rész lehet természetbeni juttatás is, ez azonban azt a veszélyt rejti magában, hogy ha a gyermek beteg, vagy egyéb ok miatt nem veszi igénybe a juttatást, elesik a neki járó támogatástól. Emiatt Csepeli Ágota a pénzbeli támogatást tartja jobbnak. A gyermekvédelmi törvénynyel kapcsolatban Tóth László XI. kerületi alpolgármester emlékeztetett: az igaz, hogy a törvényalkotást hosszadalmas munka előzte meg, szakmai szempontból azonban vannak komoly hiányosságai. Többek között nélkülözi a tudományos igényű előrejelzéseket arra vonatkozóan, hogy a bizonyos jövedelemszint alattiak hányan vannak, így a megállapított normatívák sok települési önkormányzat esetében a megjelenő igényeknek még a felét sem fedezik. A gyermekvédelmi támogatást minden olyan jogosult kérheti, ahol a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimumát. Ez az összeghatár január elsejétől 13 ezer 700 forint. Lehet, hogy még a fővárosi kerületek többségében is komoly gondot fog okozni a rászorultak előírt támogatása.A XI. kerület eddig ki tudta gazdálkodni a megfelelő összeget - tette hozzá Tóth László idén azonban a rászorulók száma a tavaly decemberihez képest relatíve magasabb lett. Év közben újabb többletigények fognak kiderülni, amelyekkel a XI. kerület talán még meg tud birkózni - jobb helyzetben lévő kerület lévén -, de a települési önkormányzatok nagy része e központi döntés miatt olyan helyzetbe kerülhet, ami ellehetetleníti költségvetésüket. . Zsoldos-Hanczár Nem elég a jogalkotói szándék Fotó: Talum Attila Civilek napja Az 1994-ben megalakult Civil Parlament tavaly február 1-jét jelölte ki a Civilek napja megünneplésére. Ha nem működnek kellő számban a civil szervezetek, akkor az önkormányzatokra sokkal több feladat és felelősség hárulna. Az emberek az önkormányzatoktól várják el, hogy minden problémájukra megoldást találjanak, erre pedig csak a civil szervezetek segítségével képesek. MTI • 1998. február 2.,hétfő Paródia lett a lóversenyt Mint korábban már megírtuk, célegyenesbe fordult a hazai lóversenyzés átalakítása, váratlan fordulatokkal tarkítva. Ki gondolta volna, hogy csupán egyetlen pályázat érkezik. Az ügetőpályára már évek óta szemet vetett francia érdekcsoport nyújtotta be, feladva ezzel a leckét a pályázatok elbírálására létrehozott bizottságnak. Nem lesz könynyű dolguk még akkor sem, ha a szakmailag és jogilag elhibázott kiírás széles mozgásteret biztosított a leendő pályázóknak. Gyakorlatilag a pályázó határozhatja meg, mit és mennyiért kíván a galopp-pályán építeni. A lóversenyzésben érintett szervezetek és személyek - félve attól, hogy eredménytelen pályázat esetén az infrastruktúra és a szervezeti átalakítás elmarad - fenntartás nélkül azt javasolják, fogadják el az illetékesek a franciák ajánlatát. A legnagyobb dilemmát a bizottság számára az ügetőpályáért megajánlott nevetségesen alacsony vételár jelentheti. Önkéntelenül felvetődik a kérdés, vajon az ÁPV Rt. igazgatósága a pályázat kiírásáról szóló döntésekor miért vetette el azt a javaslatot, hogy minimálár legyen a pályázatban meghatározva. A „forgatókönyv” végrehajtását az ÁPV Rt. Agrárgazdasági Ügyvezető Igazgatóság vezetőjére bízták. Arra a Koleszár Istvánra, aki egyetlen felülről jövő kérésnek sem tudott az elmúlt években ellenállni. „Sikeres” tevékenységének olyan állomásai voltak a közelmúltban,amin mitaraos nagyságrendű veszteséget felhalmozó Bábolnai Rt. felügyelete, vagy a Szekszárdi Húsipari Rt. szintén botrányos privatizációja. A személyes felelősség felmerültekor valakik mindig elsimították az ügyet. Semmit nem bízva a véletlenre, a pályázatot elbíráló bizottság elnöki tisztét is ráosztották. Megosztva a múlt év végén a Bábolna Rt. éléről botrányos körülmények között távozó Papócsi Lászlóval. A bizottság javaslata ilyen körülmények között nehezen lehet kérdéses. Az igazi házi feladat azonban az ÁPV Rt. igazgatóságának tagjaira vár, hiszen nekik kell a végső döntést meghozniuk. Amennyiben elfogad- ják a pályázatban megajánlott, szinte már a Btk.-ba ütközően alacsony vételárat, nagy kockázatot vállalnak. Igaz ugyan, a mostani igazgatóság tagjai már rendelkeznek az ÁPV Rt. által fizetett nagy értékű felelősségbiztosítással, így egzisztenciálisan nem kerülhetnek olyan helyzetbe, mint a Tocsik-ügyben elhíresült elődeik. Nem kell különösebb logika kikövetkeztetni azt, hogy a Kerepesi úti ügetőpályáért megajánlott vételár és a tényleges piaci forgalmi érték különbözete valahol meg fog jelenni. Vagy magas beosztású vezetők zsebében, vagy - ami valószínűbb - valamelyik párt számláján. A közelgő választások előtt minden forint jól jöhet. ,.-Pgv. r Továbbra is keres a Szívműtétek sorsa Szó sincs újrafinanszírozásról „Zárt ajtók a nyitott szívműtétek előtt címmel január 22-i számunkban arra a kérdésre kerestünk választ: a Zalaegerszegi Szívsebészeti Centrumban 1997. december 5-én aláírt megállapodásból — amely a nyitott szívműtétek finanszírozása érdekében köttetett - az ígért határidőre mi valósult meg. A népjóléti tárca részéről elhangzó állításokkal szemben- a szakmai javaslat megszületett, hamarosan ennek függvényében döntenek az újrafinanszírozásról - időközben a Zalai Hírlapban a minisztérium illetékese azt nyilatkozta: szó sincs újrafinanszírozásról, csupán némi finomításról. Aki még emlékszik Papp Lajos szívsebész éhségsztrájkjára, s a hatalom akkori ígérgetéseire, jogosan kérdezi: akkor most ki nem mond igazat? Lapunk megkereste Kovács Jánost, a népjóléti tárca főosztályvezető-helyettesét, aki megerősítette: való igaz, hogy mind a mai napig nincs pontos képe a tárcának a Szívműtétek reális költségeiről. Azt azonban már látják," hogy" ír szívcentrumok sok irreális kiadásukat is e költségek között akarják elszámoltatni, ezért nem lehet szó újrafinanszírozásról. Végül egy idézet az 1997. december 5-i megállapodásból: „A Minisztérium és annak intézményei, az Egészségbiztosítási Pénztár a rá háruló feladatokat 1998. január 1-jéig elvégzi, aláírók: Keller László politikai államtitkár és Székely Tamás, az OEP főosztályvezetője , Rozgics Mária Cellából a kórházba Dr. Funk Sándor beperelte a rendőrséget Folytatás az 1. oldalról Funk elmondta még, hogy bírósághoz fordul a rendőrség minősíthetetlen bánásmódja miatt. Hozzátette, hogy tavaly októberben még súlyos rákos megbetegedésére sem voltak tekintettel a rendőrség munkatársai, akik őt egész éjszaka vallatták, és bilincsbe verve két házkutatásra citálták el. Funk közölte azt is, hogy két napra börtönbe csukták, ahol rosszullétét többször is jelezte, de csak annyit válaszoltak, hogy esetleg B6 vitaminnal tudnak rajta segíteni. Az egyetlen ember, aki komolyan vette panaszait és segített rajta, a cellatársa volt. A kétnapos fogva tartás után állapota olyan súlyossá vált, hogy kórházi kezelésre kényszerült - fűzte hozzá végül dr. Funk Sándor. Gergelics Zsóka, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtófőnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a Budapesti Ügyészségi Nyomozóhivatal, amely egyébként titkosította az ügyet, nem adott tájékoztatást a BRFK-nak arról, hogy kábítószeres ügyekkel foglalkozó nyomozókat vettek őrizetbe. Dr. Funk Sándorral kapcsolatban megjegyezte, hogy senki nem akadályozhatja meg a doktor urat abban, hogyha úgy ítéli meg, éljen jogorvoslati lehetőségével. A sajtófőnök azonban határozottan cáfolta, hogy Fünkről nem gondoskodtak az orvosok fogva tartása alatt, ennek ellenkezőjét ugyanis a BRFK dokumentációkkal tudja bizonyítani. Villányi I. . Fotó: Talum Arm.,