Năzuința, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 105-117)

1970-02-14 / nr. 111

NĂZUINȚA 3 insuflețitoare angajamente pentru anul 1970 Colectivele de muncă din unitățile economice din județul nostru, analizând cu înaltă responsabilitate rezervele și posibilitățile de care dispun în depășirea planului pe anul 1970, și-au luat angajamente care susțin răspunsul dat de plenara Comitetului județean Sălaj al P.C.R., chemărilor lansate de plenarele comitetelor județene de partid Brașov și Timiș. EXPLOATAREA MINIERĂ DIN SĂRMĂȘAG Angajați cu întreaga lor energie creatoare și capacitate de muncă în acțiunea de traducere în viață a politicii partidului nostru, comuniștii, întregul colectiv de muncă al E.M. „Sălajul“ Sărmășag avînd ca obiective principale realizarea unei importante producții industriale suplimentare și ridicarea eficienței activității economice a întreprinderilor, se angajează la: • depășirea planului producției globale cu 540.000 lei. 0 depășirea planului producției marfă cu 540.000 lei. # depășirea planului producției nete cu 4.000 tone lignit dintre care o parte însemnată pe seama creșterii productivității muncii. 0 Creșterea productivității muncii cu 0,3 la sută printr-o mai bună organizare a muncii și folosirea mai judicioasă a capacităților de producție existente. • reducerea cheltuielilor de producție cu 70.000 lei pe seama reducerii consumurilor de materiale, în special material lemnos. • depășirea beneficiilor planificate cu 70.000 lei pe seama reducerii prețului de cost. ÎNTREPRINDEREA JUDEȚEANĂ DE INDUSTRIE ALIMENTARĂ Evaluînd în fiecare sector de activitate posibilitățile de depășire a planului, se angajează: Industria cărnii va depăși valoarea producției marfă cu 500.000 lei, producție ce va fi în întregime destinată fondului pieții. Industria băuturilor, avînd în vedere valorificarea resurselor județului nostru în creșterea producției în sectorul pomiviticol, va depăși planul producției marfă cu 1.000.000 lei. Ambele unități vor obține economii suplimentare de 80.000 lei, din care 56.000 lei prin reducerea cheltuielilor pentru materii prime, materiale, combustibil și energie electrică. Valoarea beneficiilor peste plan însumează 100.000 lei. ÎNTREPRINDEREA JUDEȚEANĂ PENTRU VALORIFICAREA LEGUMELOR Ș 1 FRUCTELOR Angajamentele luate în întrecerea socialistă pe anul 1970 de I.I.S.F. se concretizează în: 0 depășirea producției marfă cu 1.135.000 lei. 0 realizarea peste plan, la producția fizică, a 150 tone pulpe fructe, 200 tone mase de fructe. 0 reducerea prețului de cost cu 85.000 lei. 0 creșterea indicelui de utilizare a capacității mijloacelor de transport cu 5 la sută la camioane și remorci. 0 depășirea beneficiilor planificate cu 298.000 lei. UNIUNEA JUDEȚEANĂ A COOPERATIVELOR DE CONSUM Urmărind îmbunătățirea aprovizionării populației cu o gamă largă de produse și, pe această bază, depășirea planului de desfacere, Uniunea județeană a cooperativelor de consum a prevăzut intensificarea acțiunilor de contractări și achiziții astfel încît să depășească planul livrărilor la export cu 208.100 lei valută. Prin reducerea cheltuielilor de circulație, buna repartizare și conservare a fondului de mărfuri, reducerea cheltuielilor neeconomicoase colectivul U.J.C.G. s-a angajat să obțină 273.000 lei economii suplimentare și 300.000 beneficii peste plan. Realizări 1969 : 4.896.000 lei depășire la producția marfă; produse livrate la export peste prevederi în valoare de 2.011.000 lei; creșterea productivității muncii cu 1,3 la sută față de nivelul planificat; obținerea de beneficii suplimentare ce însumează 818.000 lei; secția de robineți (investiție în valoare de 6.782.000 lei) a fost dată în funcțiune cu 2 luni înainte de termen. Sarcini de plan — 1970: creșterea producției marfă cu 10.000.000 lei; volumul exportului va reprezenta 59,3 la sută din totalul producției; creșterea productivității muncii cu 8 la sută, reducerea prețului de cost cu 2,7 la sută. Adunarea reprezentanților salariaților de la „Steaua roșie“ a dezbătut cu mult realism sarcinile de plan pe anul 1970. Comitetul de direcție, toți participanții au apreciat in unanimitate inițiativa colectivului secției de scaune de a suplimenta nivelul angajamentelor inițiale cu 1.000.000 lei la producția marfă, cu obținerea de economii suplimentare în valoare de 200.000 lei prin mai buna gospodărire a materialelor. Calculele inginerului Petre Zegreanu, șeful secției scaune, a ținut seama, credem, tocmai de eliminarea neajunsurilor din anul trecut, de folosirea mai eficientă a fondului de timp, încărcarea optimă a utilajelor, creșterea productivității muncii. Susținînd acest angajament șefa de echipă, Valeria Cupcea, și-a exprimat dorința ca în acest an conducerea întreprinderii să facă totul pentru aprovizionarea mai bună a secției, să se elimine asalturile de sfîrșit de lună, care sere- optimismul are o bază sigură percutează negativ asupra calității muncii. In același timp, împreună cu organizația de partid, va milita permanent pentru a folosi mai bine timpul de lucru, pentru a reduce pierderile în producție. Sentimentul satisfacției muncii împlinite s-a răsfrînt și asupra colectivului de la secția mecanică, situat în fruntea întrecerii pe anul trecut, „creșterea producției cu 30 la sută va fi realizată, spunea maistrul Vasile Marian, prin descoperirea și valorificarea tuturor rezervelor interne, prin organizarea mai bună a muncii“. Conștienți de sarcinile ce le revin și ceilalți vorbitori , printre care Augustin Ferchete, Sever Mărcuș, s-au angajat, în numele colectivelor pe care le reprezintă, să muncească fără preget pentru a traduce în fapt , planul pe anul 1970. Sigur, atmosfera optimistă nu a însemnat trecerea ușoară peste lipsurile anului trecut. Printre acestea ■ am subliniat depășirea volumului de materie primă, deși s-a încadrat în limitele valorice, existența unui procent ridicat de pierderi , prin rebuturi mai ales la fabricile de cărămizi (269.000 lei), producerea unor sortimente cu pierderi. Soluționarea celor 92 de propuneri făcute cu ocazia dezbaterii sarcinilor de plan, aplicarea cu înaltă eficiență a măsurilor tehnico-organizatorice stabilite sunt în măsură să creeze baza succeselor în 1970, baza optimismului întregului colectiv de muncă de la 1 „Steaua roșie“ din Zalău. | T. MUREȘAN | ECONOMICE Valoarea timpului pe șantiere (Urmare din pag. I-a) Pînă nu demult această cerință nu s-a respectat nici în timp nici în spațiu. Slaba organizare a muncii, preocuparea insuficientă pentru extinderea mecanizării, folosirea sub capacitate a utilajelor existente, aprovizionarea neritmică a locurilor de muncă și-au lăsat amprentele atît în îndeplinirea planului valoric, cît și pe obiective. Fără a comenta părerile exprimate de participanții la discuții credem că ele sunt edificatoare și vor constitui o bună bază pentru conducerea șantierului în luarea unor măsuri eficiente în scopul îmbunătățirii activității sale. Redăm în rezumat cîteva: Vasile Dósa — lăcătuș mecanic: „Din anul 1949 lucrez pe șantiere, dar rar mi s-a întimplat să nu am asigurate cel puțin sculele necesare și, bineînțeles, materialele. Pe șantierul de aici, cu regret, s-a petrecut acest lucru, cu toate că am făcut mai multe rapoarte. Pentru a putea da randament superior în muncă este absolut necesar să avem front de lucru, dar să avem la îndemînă și ceea ce ne trebuie“. Tomay Andrei — șeful unei echipe de zidari: „Organizarea muncii defectuoasă, nerespectarea graficelor de execuție au constituit punctele slabe pe șantier. Desele d 1 schimbări a echipelor de la un punct de lucru la altul au diminuat productivitatea muncii și în consecință ritmul execuției.“ Rusalim Merea, șeful echipei de sudori: „Dacă ar trebui să evaluăm pierderile cauzate ca urmare a absențelor am ajunge la constatarea că în medie, 25 de oameni nu au participat în producție. Iată după mine o cauză a productivității scăzute. La această situație a mai contribuit și lucrul în salturi,de la o lucrare la alta care a diminuat randamentul. Toate aceste aspecte au avut repercusiuni și asupra depășirii consumurilor de materiale, au slăbit exigența privind calitatea execuției. Rene Citron — inginer șef la întreprinderea 10 instalații: „Organizarea muncii pe șantier, acum mai mult, trebuie să stea în atenția noastră. Pentru a ne încadra în termenele de predare au fost luate măsuri pentru mărirea efectivelor de instalatori. Front de lucru, avem, nu putem obiecta. Necazul este că instalatorii vin de pe alte șantiere și trebuie să le asigurăm condiții de cazare și minimum de utilități social-culturale.“ * Vasile Simon — directorul Sucursalei județene a Băncii de Investiții: „Comparativ cu anul 1969 pregătirea investițiilor pe acest an s-a făcut mai bine în sensul asigurării unui volum mai mare de documentații, deschiderea finanțării. Este rîndul constructorului să desfășoare o activitate mai intensă pentru a se încadra în timp. Succesul deplin invită și beneficiarii să-și dea tot concursul deoarece mai au încă totuși multe probleme de soluționat. Pentru a putea face față sarcinilor crescînde în investiții consider necesar ca șantierul din Zalău să fie dotat cu noi mașini și utilaje. In luna ianuarie, în darea de seamă nu s-a arătat că șantierul a rămas sub plan cu circa 500.000 lei. Este primul semnal care ne obligă să privim încadrarea în ritm ca o cerință de căpătâi pe toate șantierele și mai ales la fabrica de produse ceramice și lucrările de aducțiune a apei care o condiționează.“ Am punctat cîteva aspecte semnalate de participanții la adunarea generală a salariaților de pe șantierele din Zalău a I.C.M. Cluj. Propunerile, sugestiile constructorilor ca și modul de abordare critică a lipsurilor de pînă acum ne susțin încrederea că anul de investiții în care ne aflăm va fi îndeplinit, termenele de punere în funcțiune se vor respecta, iar pentru obiectivele 1971 se vor pune temelii trainice încă de pe acum. Bilanțul meșteșugarilor de la cooperativa „Deservirea" din Zalău Primul bilanț al cooperativei meșteșugărești „Deservirea“ din Zalău a însemnat pentru toți participanții la adunarea generală a salariaților un eveniment important, îndeosebi prin aceea că primul an de activitate s-a încheiat cu rezultate meritorii. La deservirea populației planul a fost îndeplinit în proporție de 102 la sută, la export s-au livrat peste prevederi produse în valoare de 240.000 lei. O creștere însemnată, de 9 la sută, s-a înregistrat la indicatorul productivitatea muncii. Anul 1970 constituie pentru meșteșugarii de la „Deservirea“ o nouă etapă în consolidarea succeselor de pînă acum. Creșterea valorii producției marfă cu 13,7 la sută, precum și a celorlalți indicatori îi mobilizează la noi fapte în muncă, la îndeplinirea exemplară a sarcinilor economice ce le revin. (m. b)