Năzuința, octombrie-decembrie 1980 (Anul 13, nr. 1165-1177)

1980-10-04 / nr. 1165

ANUL XIII Nr. 1165 SAMBATA 4 Octombrie 1980 8 PAGINI 50 BANI Adunările generale ale oamenilor muncii Dezbateri exigente, responsabile, pentru ca munca să devină mai spornică, mai eficientă Ne găsim în plină desfășurare a adunărilor generale ale oamenilor muncii și ale reprezentanților acestora din întreprinderile industriale, unitățile de construcții, transporturi și telecomunicații și alte unități economice. în aceste foruri democratice ale societății noastre, oamenii muncii dezbat și aprobă sarcinile ce le revin din Planul național unic de dezvoltare economicosocială a României pe anul 1981, adoptă programe unitare de măsuri care să asigure îndeplinirea lor ritmică și la toți indicatorii. Dezbaterile în aceste foruri supreme ale democrației și autoconducerii muncitorești trebuie să se desfășoare în spiritul înaltelor exigențe puse de partid pentru realizarea unei calități noi, superioare, în întreaga activitate economică, în lumina sarcinilor reieșite din hotărîrile Congresului al XII-lea al P.C R„ a orientărilor și indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la consfătuirile de lucru de la C.C. al P.C R. din acest an, la Plenara lărgită a Consiliului Național al Oamenilor Muncii și la recentul Congres al consiliilor populare. Pornind de la aceste exigențe și orientări, participanții la dezbateri sînt chemați să-și spună deschis cuvîntul în legătură cu neajunsurile care mai persistă, cu măsurile politice și organizatorice ce trebuie pentru valorificarea întreprinse tuturor resurselor existente și asigurarea, pe această cale, a condițiilor necesare realizării ritmice a sarcinilor de plan prevăzute pentru anul 1981, încă din primele zile ale lunii ianuarie. Și, așa cum se știe, cea mai bună pregătire a producției anului viitor este realizarea exemplară a planului pe acest an, obținerea, încă din acest trimestru, a unui volum de producție la nivelul prevăzut pentru 1981. Iată de ce, în adunările generale, oamenii muncii trebuie să scoată la iveală tot ce nu a fost bun în acest an, în mod critic și autocritic, să vină cu propuneri concrete, valoroase, care, apoi, materializate, să fie în măsură a contribui la sporirea randamentului utilajelor și instalațiilor, la creșterea nivelului calitativ al produselor, la diminuarea costurilor de fabricație și la obținerea unui suplimentar pentru beneficiu fiecare produs în parte. Un accent deosebit trebuie pus pe recuperarea restanțelor la producția fizică — acolo unde ele mai există —îndeplinirea integrală a planului pe acest an și, în special, a celui pentru export, pentru ca trecerea în noul an și cincinal să se poată face cu un demaraj bun, pe măsura sarcinilor de realizat. Posibilități există în fiecare unitate economică. Avem în față aproape un întreg trimestru pînă la finele anului. Continuare în pag. a IV-a r PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA ! Competență, hărnicie, calitate — atribute care o caracterizează pe emailatoarea Aurica Conț, de la I.C.E.E. din Zalău. DIN SUMAR — • Ancheta noastră: Mica industrie și prestările de servicii — surse de mari venituri. (In pag. a 11-a) • In centrul activității organizației de partid: Educarea sentimentului de responsabilitate. (In pag. a IlI-a) • Majorarea retribuției lucrătorilor din construcții. (In pag. a IV-a) (In pag. a V-a) •Faptele noastre în lumina codului etic. (In pag. a VII-a) •Agricultura la zi. ------ SÎPIMNA Agenda politică a săptămînii înregistrează un eveniment cu deosebite semnificații în viața țării: ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din ziua de 30 septembrie a.c., care a avut loc sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, în cadrul ședinței au fost analizate măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici și echilibrarea balanței de plăți. S-a cerut tuturor ministerelor, centralelor și întreprinderilor, organelor și organizațiilor de partid, organizațiilor de masă, tu- POLITICA ____ turor oamenilor muncii să acorde cea mai mare atenție realizării integrale producției, cu precădere a a celei destinate exportului, descoperirii și punerii în valoare de noi resurse de materii prime și materiale, valorificării superioare materiei prime, în special a a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. Comitetul Politic Executiv a analizat modul în care se desfășoară lucrările din cadrul campaniei agricole de toamnă, stabilind măsuri care să ducă la urgentarea strîngerii recoltei și însămînțărilor, a transportului operativ și Continuare în pag. a IlI-a SCHIMB DE ZI, SCHIMB DE NOAPTE -un reper al bunei organizări la însămînțări La sfîrșitul săptămînii trecute, Comandamentul agricol județean a stabilit ritmul și volumul principalelor lucrări pentru ca însămințările să se încheie pînă la data de 15 octombrie. Una din măsurile care vizează impulsionarea ritmului este organizarea schimbului doi, de noapte, pe un număr cu mai mare de tractoare la arături și pregătitul terenului. Față de 211 tractoare pe care există organizat schimbul de noapte, s-a ajuns la concluzia că prin depistarea tuturor celor care îndeplinesc condițiile cerute, numărul poate crește la circa 400. In unitățile agricole din raza Consiliului unic agroindustrial Cehu Silvaniei, pentru încadrarea însămînțărilor în epoca optimă s-a stabilit un ritm minimum la arături de 72 ha și la însămînțat grîu și secară de 121 ha pe zi, în raidul nostru organizat prin unități din raza acestui consiliu unic, ne-am interesat dacă se respectă acest ritm și, mai ales, dacă există organizate schimburi de noapte pe tractoare. Iată constatările noastre. PRIMARUL ȘI SPECIALISTUL sunt pe tractor Primarul comunei Sălățig, tovarășul Liviu Moș, n-a uitat că a fost odată șef de secție de mecanizare și în această campanie este alături de mecanizatori, nu numai cu vorbele și indicațiile, ci și cu faptele, fiind prezent zi de zi pe tractor la arături. In schimbul I mai pot fi văzuți pe tractoare, la arături și pregătitul terenului, și șeful de secție, Ioan Lungu, și mecanicul Teodor Iepure, alături de combinerii Nagy Iosif I, Nagy Iosif II, Emil Cozma și alții. Aici, lucrează, pe două schimburi, 4 tractoare la arături și 4 tractoare la pregătit teren, programul de lucru fiind stabilit între orele 7—19 (schimbul T) și 19—7 (schimbul al 11-lea), iar ceilalți mecanizatori, care nu au oameni de schimb, lucrează în schimburi prelungite, între orele 7—22. Se cuvine să subliniem, de asemenea, participarea inginerului șef, Högye Andrei, alături de mecanizatori la semănat, care e în brazdă, pe tractor, zi-lumină. în această unitate, din cele 610 hectare ce trebuie însămînțate au fost arate, pînă marți, 500 hectare și însămînțate 355 ha. De fapt, în raza acestui consiliu unic, C.A.P. Sălățig stă cel mai bine atît la arături, cit și la însămînțări. S. GLIGUȚA Continuare în pag a V-a Realități socialiste românești 2. INVESTIȚIILE — baza dezvoltării prezente și viitoare a țării in cei 36 de ani de istorie nouă, socialistă, a României, dar mai cu seamă în ultimii 15 ani, de ,cînd în fruntea partidului nostru se află tovarășul Nicolae Ceaușescu, s-au înfăptuit programe de investiții fără precedent, ceea ce a dus la o dezvoltare economico-socială rapidă a țării. Realitatea socialistă a României anilor '80 dovedește în mod convingător justețea efortului de investiții făcut, care a avut și are la bază politica consecventă a partidului de repartizare judicioasă a venitului național pentru fondul de dezvoltare și fondul de consum, asigurîndu-se în acest fel creșterea intr-un ritm înalt și mo dernizarea forțelor de producție, întărirea potențialului economic al țării, dezvoltarea armonioasă a tuturor zonelor țării și, în mod deosebit, a celor rămase în urmă, sporirea în ritm susținut a avuției naționale, a venitului național și creșterea nivelului de trai material și spiritual al oamenilor muncii. Județul Sălaj a beneficiat din plin de roadele acestei politici ajungind să aibă capacități de producție instalate pentru obținerea unei producții globale industriale de peste 10 miliarde, iar pină la sfîrșitul acestui an aceasta să ajungă la 15 miliarde lei. Pentru traducerea în viață a indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, în vederea realizării unei eficiențe economice cât mai ridicate a fondurilor de investiții, sunt necesare: • punerea în funcțiune a tuturor noilor obiective și capacități planificate; • asigurarea fronturilor de lucru necesare și urgentarea montajului tehnologic, organizarea mai bună a mincii și valorificarea superioară a potențialului uman și tehnic, • reducerea consumurilor de materiale. • atingerea in cel mai scurt timp a parametrilor proiectați la noile capacități de producție. • Pe țară, în comparație cu anul 1950, valoarea fondurilor fixe totale este, în 1980, de 8,6 ori mai mare; economia națională dispune în acest an de fonduri fixe în valoare de 1950 miliarde lei; • 87,8 la sută din fondurile fixe existente în economie la sfîrșitul anului 1979 au fost puse în funcțiune în perioada 1966—1979. • In ultimii 15 ani au fost dat in fporință circa 2.122.009 apartamente și alte locuințe, ceea ce înseamnă că aproape o treime din totalul cetățenilor s-au mutat în locuințe noi. — FONDURI FIXE — _________________________________