Năzuința, iulie-septembrie 1982 (Anul 15, nr. 1256-1265)

1982-07-03 / nr. 1256

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL RC.RJ SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XV NR. 1256 17 ani de la Congresul al IX-lea al P.C.R. Anii prosperității economice și sociale a țării Se împlinesc, în curînd, 17 ani de la Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român — eveniment de importanță cardinală în viața social-politică a țării, în desfășurarea operei de construcție socialistă. După cum se știe, Congresul al IX-lea a inaugurat o etapă nouă în istoria patriei noastre, caracterizată prin spirit științific, rațional și novator în conducerea societății românești, prin dinamismul dezvoltării economico-sociale și stimularea avîntului creator, al maselor populare, în același timp, acest congres a pus piatra de temelie a identității politice comuniste românești, a devenirii noastre viitoare. De aceea, acum este un prilej potrivit de a evalua dimensiunile drumului străbătut, de a face bilanțul realizărilor dobîndite prin eforturile și munca entuziastă, tenace a întregului nostru popor. Și este necesar să facem acest bilanț pentru că în acești ani poporul nostru a străbătut cea mai fertilă perioadă din istoria sa, obținînd realizări fără egal în dezvoltarea sa economico-socială și în afirmarea sa pe plan internațional. Privind în urmă, din perspectiva acestor 17 ani, ne dăm și mai bine seama de justețea și temeinicia hotărîrilor Congresului al IX-lea al partidului cu privire la intensificarea procesului de industrializare socialistă ca singura cale de progres și independență reală a țării. De altfel, fără industrializarea socialistă a țării n-ar fi fost de conceput nici progresul tehnico-științific, înzestrarea și dezvoltarea agriculturii sau avîntul tuturor celorlalte domenii de activitate și, bineînțeles, nici renașterea orașelor și satelor României. Opțiunea pentru această strategie economică a deschis țării și Proletari 'din toate țările, uițiți-vă STMRATA, 3 IULIE 1982 8 PAGINI 1 LEU a început secerișul oatului ■ Organizare bună, în flux ■ Culturi succesive pe toate suprafețele planificate în această săptămînă, deși a plouat și pămîntul s-a îmbibat de apă, pe tarlalele unde orzul a ajuns la maturitate s-a dat startul secerișului. Mai întîi în unități din raza C.U.A.S.C. Nușfalău și Șimleu Silvaniei, iar apoi și în alte zone. Pînă la ora cînd scriem aceste rînduri (joi, 1 iulie a.c.), s-au recoltat primele 200 hectare cu orz și pe măsura zvîntării lanurilor și terenului, să se intensifice ritmul, să se înceapă recoltatul și în alte unități. Subliniem o primă inițiativă a organelor agricole județene: în unitățile unde orzul a ajuns mai repede la maturitate s-au concentrat combine și din alte cole de specialitate, în cam- După cum evoluează vremea, unități, întrajutorarea fiind depanta de recoltare a cereale— ne așteptam la o campanie de fapt o măsură care va grăbi lor, cadrele, de conducere din S. GUGUȚA unități au răspunderi concrete, pe zile și volume de lucrări, recoltatul. Ce se impune? Conform programului de măsuri elaborat de organele agri-Continuare în pag. IV—V Continuare în pag. a VI-a Recentul Decret al Consiliului de Stat vizează: Săptămînă politică . Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a făcut în cursul zilelor de 1 și 2 iulie a.c. vizite de lucru în județele Botoșani și Suceava. Locuitorii vetrei de sus a Țării Moldovei au întîmpinat cu multă căldură și însuflețire pe tovarășul Nicolae Ceaușescu și pe tovarășa Elena Ceaușescu, primindu-i sărbătorește, manifestîndu-și bucuria și satisfacția, nețărmurita dragoste de a-i avea din nou în mijlocul lor ca oaspeți iubiți și stimați. Vizita de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu în cele două județe a prilejuit un nou dialog direct și rodnic cu muncitorii, țăranii și intelectualii de pe meleagurile Moldovei, analizîndu-se căile și modalitățile concrete de înfăptuire a prevederilor sarcinilor pe anul în curs și întregul cincinal, de realizare a unei noi calități a muncii și vieții în societatea noastră socialistă. Botoșănenii și sucevenii s-au angajat, asemeni întregului popor, să facă din cutezătoarele idei cuprinse în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara lărgită a C.C. al P.C.R. din 1—2 iunie a.c. un program de muncă și luptă, să acționeze pentru transpunerea lor în viață la nivelul cerințelor actualei etape de dezvoltare a țării. Conducătorul partidului și statului a vizitat unități industriale și agricole, s-a întreținut îndelung cu muncitorii, țăranii și intelectualii de aici despre stadiul îndeplinirii sarcinilor de plan, căile și modalitățile concrete de perfecționare a activității, s-a interesat de condițiile lor de muncă și viață. Aceștia, la rîndul lor, au raportat conducătorului iubit succesele deosebite obținute în ultimii 15 ani, drept rezultat al îndeplinirii indicațiilor și sfaturilor secretarului general al partidului date cu ocazia vizitelor de lucru autori- Continuare in pag. a IlI-a În lumina expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara C.C. al P.C.R. La forțe de producție moderne, o înaltă conștiință socialistă fundamentată pe principiile socialismului științific, ale ideologiei clasei muncitoare, pe experiența dobîndită pînă acum în construcția noii societăți, expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu abordează în mod științific una dintre problemele teoretice și practice de maximă importanță pentru parcurge perioada pe care o societatea românească: raportul dintre existența socialistă și conștiința socialistă. Experiența transformărilor sociale din țara noastră în ultimele trei decenii și jumătate confirmă ideile de valabilitate generală formulate de întemeietorii socialismului științific. „Marile transformări revoluționare din țara noastră — spunea secretarul general al partidului — au dus, in același timp, la profunde schimbări în concepția, in nivelul de conștiință socială și politică a oamenilor muncii, a maselor largi populare“. In urma acestor transformări, atît existența, cît și conștiința socială au devenit, în România de astăzi, socialiste. In mod deosebit s-a subliniat faptul că procesul revoluționar din țara noastră nu s-a încheiat nici cu preluarea puterii de către clasa muncitoare și aliații ei, nici cu făurirea relațiilor socialiste în toate domeniile vieții sociale. Acest proces revoluționar continuă și va continua pe tot parcursul construcției societății socialiste multilateral dezvoltate și comuniste. Formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste, a omului nou constituie unul din principalele obiective ale partidului și această sarcină este, din mai multe puncte de vedere, mai dificilă și mai complexă chiar decit realizarea obiectivelor din sfera existenței sociale. Determinată de existența socialistă, conștiința socialistă nu s-a format și nu se dezvoltă în continuare în pag. a Vl-a -------------------------------------------~ Gospodărirea judicioasă a resurselor energetice și reducerea mai accentuată a consumului de energie, gaze naturale și alți combustibili Am studiat cu toții, la edițiile ziarelor centrale din 30 iunie a.c.. Decretul Consiliului de Stat care, pornind de la cerințele progresului necontenit, economic și social, al României, instituie un set de reglementări ce vizează o mai judicioasă gospodărire și o mai accentuată reducere a consumurilor de energie electrică, energie termică, gaze naturale și alți combustibili. Aceste reglementări se înscriu, ca parte integrantă, în complexul de măsuri și acțiuni inițiate, în consens cu orientările stabilite de Congresul al XII-lea al P.C.R., în vederea promovării unei politici ferme de gospodărire judicioasă și reducere a consumurilor de resurse energetice, de economisire strictă a combustibilului și energiei in toate sectoarele de activitate, de îmbunătățire a structurii producției industriale. Ne reamintim, desigur, că pentru a crea condițiile cerute de progresul în continuare al economiei țării, conducerea partidului a elaborat un ansamblu de măsuri pentru extinderea bazei proprii de materii prime și resurse energetice, prin sporirea extracției de cărbune, țiței, gaze și accentuarea valorificării potențialului hidroenergetic. Dar continuarea crizei energetice pe plan mondial, caracterul limitat al resurselor energetice de care dispunem, costurile tot mai ridicate pe care le implică extracția acestora, fac necesare, pe de o parte, noi măsuri de gospodărire judicioasă a resurselor energetice, reducerea consumurilor și eliminarea pierderilor, iar pe de alta, cerințele economiei naționale și exigențele autoconducerii muncitorești și autogestiunii economico-financiare impun acțiuni hotărîte pentru rentabilizarea producerii și folosirii tuturor categoriilor de combustibili. Am conturat succint contextul economic, care a impus noile reglementări înmănuncheate în recentul De-Continuare in pag. a IlI-a ■ UN SPOR DE PRODUCȚIE FIZICA ECHIVALENT CU 150 APARTAMENTE La întreprinderea de produse ceramice din Zalău, inițiativa muncitorească „Zilnic, cel puțin 15.000 bucăți cărămizi peste sarcinile de plan“ se materializează cu succes. Astfel, harnicul colectiv de muncă de aici a reușit să încheie primul semestru al anului curent cu un spor de producție fizică de 3.000.000 cărămizi echivalente. De reținut că din aceste cărămizi se pot construi nu mai puțin de 150 apartamente convenționale. B PESTE PLANUL SEMESTRIAL Punînd un accent deosebit pe folosirea judicioasă a mașinilor, a timpului de lucru din cadrul schimburilor, avînd asigurată materia primă necesară, colectivul de muncă de la întreprinderea de confecții din Jibou a reușit să-și realizeze, lună de lună, exemplar sarcinile de plan fizice și valorice. Astfel, la capătul celor 6 luni de activitate din anul curent, acest tînăr colectiv de muncă a înregistrat un spor de producție marfă in valoare de 3.000.000 lei, iar producția netă a fost depășită cu 643.000 lei. BIN AVANS CU 10 ZILE Harnicul și talentatul colectiv de muncă de la Secția de mobilă corp nr. 2 Zalău, din cadrul I.P.S. Sălaj, raportează îndeplinirea sarcinilor de plan, pe primele 6 ale anului, la producția luni de mobilă, cu circa 10 zile mai devreme. Sporul de producție valorică, subliniază Vasile Pop, șeful secției, se apropie de 2.000.000 lei, spor concretizat în 200 garnituri de mobilă. Cele mai bune rezultate au fost obținute de către formațiile conduse de maiștrii Alexandru Inceu și Eugen Pușcaș.